Close Up Dragonfly

Tipy pro makrofotografii

Návod k provedení: Fotografování zblízka

Fotografování zblízka (neboli makrofotografování) otevírá novou oblast pro vás a váš fotoaparát EOS.
Makrofotografování je dokonalou fotografickou aktivitou pro podzimní a zimní měsíce, kdy jsou dny kratší a počasí je méně předvídatelné, protože lze provádět uvnitř i venku.

image alt sample

© Peter Schlegel

Dejme se do toho

Pokud začínáte, můžete použít standardní objektiv se zoomem, který je obvykle dodáván s fotoaparáty EOS, než případně přejdete na specializovaný makroobjektiv. Použitím krajní polohy pro teleobjektiv nastavte zoom na maximální zvětšení a voličem režimů na fotoaparátu EOS zvolte režim Detail. Tím se upraví nastavení expozice a styl Picture Style. Získejte více informací o těchto nastaveních. Jednou z věcí, kterých si všimnete, je, že přesunutí blíže k fotografovanému objektu zvýrazní pohyb způsobený otřesy fotoaparátu. Nejlepším způsobem, jak to překonat, je upevnit fotoaparát EOS na stativ. Nyní jste připraveni začít.

image alt sample

Harmonie ve vodě – © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Hloubka ostrosti a zaostřování

Zaostřování na objekty blízko objektivu značně zužuje hloubku ostrosti (zaostřenou oblast před a za bodem, na který ve skutečnosti zaostřujete). Bez ohledu na nastavenou clonu bude mít pozadí tendenci být rozostřené, ale použití menší clony (vyššího clonového čísla) umožní, aby byla větší část fotografovaného objektu přijatelně ostrá.

K zajištění rozsáhlejšího ovládání a větší přesnosti přepněte objektiv na ruční zaostřování. Zjistíte, že malé pohyby se zvětší společně s objektem. Provedení jemných úprav nastavení zaostřovacího kroužku způsobí velké rozdíly v oblasti zaostření. Nejpřesnější ovládání zaostření zajistí použití zvětšeného živého obrazu.

Osvětlení

Pro makrofotografie je velmi důležité dosáhnout správného světla. Pokud pracujete v budově, pak je pro začátek dobré využít přirozené světlo z okna. Vyhněte se přímému slunečnímu světlu (dobré je světlo za oblačného počasí) a použijte tvrdý bílý papír k odražení světla na objekt, abyste minimalizovali veškeré stíny. Přibližováním a oddalováním tvrdého papíru nebo úpravou jeho úhlu lze vytvořit velký rozdíl.

V ideálním případě světelný zdroj osvětlí všechny oblasti objektu a odhalí detaily a barvy. Mezi doplňkové osvětlovací systémy patří kruhový makroblesk Lite a dvojitý makroblesk Lite od společnosti Canon, které vytvářejí to nejlepší rovnoměrné světlo pro makrofotografování.

image alt sample

Nakrájené rajče – © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Kompozice a pozadí

Fotografování v režimu Detail nebo Makro je o detailech. Vyplatí se tedy strávit čas tím, že zajistíte, aby byl objekt správně nastaven ve vztahu ke svému pozadí. Pozadí bude pravděpodobně rozostřené, ale barvy, jas a obecné tvary mohou přesto odvádět pozornost od objektu. Teď když rozumíte základům, najdete na další straně rady, jak udělat další krok.

Váš další krok

Standardní objektiv se zoomem vám poskytne úvod do makrofotografování, ale jsou k dispozici speciální objektivy a příslušenství, které vám umožní získat záběr skutečně zblízka.

Makroobjektiv

Tyto objektivy jsou specializované pro fotografování zblízka a nabízejí zvětšení 1:1 (údaj 1:1 vyjadřuje, že fotografovaný objekt je na obrazovém snímači fotoaparátů zachycen v životní velikosti). Lze je také použít pro další druhy fotografování, například pro portréty. Pro snímače APS-C je dobrým objektivem pro začátek Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM a pro snímače o velikosti políčka kinofilmu objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Objektiv EF 100mm f/2.8L Macro IS USM nabízí speciální hybridní stabilizátor obrazu, který umožňuje pořizovat některé makrosnímky z ruky. Všechny tyto speciální makroobjektivy nabízejí vysokou ostrost, kontrast a kvalitu snímku v naprosto celém obrazu.

image alt sample

Jahoda a čokoláda – © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Makropředsádka

Je určena k našroubování na přední stranu stávajícího objektivu a umožňuje zaostřit na kratší vzdálenost. Zabírá velmi málo místa, takže je ideálním příslušenstvím, když chcete cestovat nalehko. Společnost Canon nabízí dva typy makropředsádek, model 500D a model 250D, který je výkonnější.

Mezikroužky

Dalším doplňkem, který lze použít s aktuálním objektivem, jsou mezikroužky. Připevňují se mezi tělo fotoaparátu EOS a objektiv a umožňují fotoaparátu zaostřit na kratší vzdálenost. Společnost Canon nabízí dva mezikroužky – EF12 II a EF25 II. Číselná hodnota udává délku mezikroužku – mezikroužek 25 mm poskytuje větší zvětšení než mezikroužek 12 mm. Mezikroužky neobsahují sklo, takže je zachována kvalita objektivu, ale k dosažení správné expozice vyžadují více světla na objektu.

image alt sample

Krystal kupritu – © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Pokročilejší nastavení na fotoaparátu EOS

Teď když jste investovali do objektivu nebo příslušenství pro makrofotografování, stojí za to prozkoumat režimy poskytující větší kontrolu nad nastaveními expozice, jako jsou Priorita clony (Av) nebo Ruční režim (M). Ty vám umožní ovládat hloubku ostrosti. Přečtěte si další informace o těchto režimech.

Pokud používáte fotoaparát na stativu, pak existuje několik nápadů, jak zajistit ještě větší stabilitu. Stisknutí tlačítka spouště může přinést určité rozechvění fotoaparátu. Pokud není rozhodující přesný okamžik pořízení fotografie, pak nastavte samospoušť na 2 sekundy, čímž poskytnete čas, aby pohyb zmizel. Můžete také použít dálkovou spoušť připojenou k fotoaparátu EOS. Ta vám umožní zvolit okamžik expozice, aniž byste se dotkli fotoaparátu.

image alt sample

Bonbóny – © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Závěrečné úpravy

Budete trávit určitý čas, abyste získali ty pravé snímky zblízka. Takže je rozumné pořizovat fotografie typu RAW a používat aplikaci Digital Photography Professional (DPP) od společnosti Canon k provedení závěrečných úprav. Použitím nástrojů, jako jsou korekce objektivu, úprava vyvážení bílé a ořez, umožníte vašim snímkům skutečně vyniknout. Zde si můžete přečíst kurz o aplikaci DPP.