Pozdvihněte své fotografování akce na novou úroveň

Kurz pro fotoaparáty EOS

Tipy a techniky pro digitální jednookou zrcadlovku EOS

  • Režim Sport
  • Ukládání a baterie
  • Optický hledáček
  • Nastavení rychlosti závěrky
  • Sledování pohybujícího se objektu
  • Zpřesnění zaostření

Sport-Akce-Basketbal
Phil Roeder – Iowa State Basketball Tournament
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Režim Sport

Dynamické sportovní akce nejlépe zachytíte pomocí režimu Sport. Když v tomto režimu držíte tlačítko závěrky stisknuté, pořídíte rychlé sekvence snímků. Fotoaparát používá zaostření se sledováním a dynamicky upravuje AF bod podle aktuálního stavu. Každý snímek je tak dokonale ostrý.

Ukládání a baterie

Pokud chcete snímat dlouhé sekvence snímků, použijte vysokorychlostní paměťovou kartu. Klasické paměťové karty se rychle zaplní, protože fotoaparát využívá svou mezipaměť k dočasnému uložení snímků. Režim kontinuálního snímání také spotřebovává více energie baterie, dejte proto pozor, abyste nezůstali na suchu. Pokud s sebou nemáte náhradní baterii, nezapomeňte nepoužívaný fotoaparát vypínat nebo si aktivujte automatické vypínání napájení.

S optickým hledáčkem zapojíte obě oči

Pomocí optického hledáčku aktivujte automatické zaostření a sledování objektu. Jedno oko však mějte stále otevřené, aby vám neunikla vhodná akce.

Tip: Trénujte používání obou očí – jedno sleduje hledáček a druhé celkovou scénu. Pokud se vám to podaří, je větší šance, že vám neunikne žádný důležitý okamžik.

Sport-Akce-Koncentrace
Jackson Lavarnway
Práva: https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Nastavení rychlosti závěrky

Otočte volič režimů do polohy Priorita závěrky AE (Tv) a zvolte vhodnou rychlost závěrky. Pokud například fotografujete závodní auta jedoucí směrem k vám, budete potřebovat rychlost 1/1000 s nebo vyšší, jestliže ale snímáte například děti hrající fotbal na zahradě, bude vám stačit 1/500 s. Fotoaparát automaticky nastaví odpovídající clonu. Při používání priority závěrky je důležité předem odhadnout, jaký typ akce chcete zachytit. U vyšších rychlostí použijte Automatické nastavení citlivosti ISO, které vám umožní objekt zachytit i za slábnoucího světla.

Tip: Když se objekt blíží k fotoaparátu, sledujte jej se zaostřením. Pro zachycení akce použijte vysokou rychlost závěrky. Toto nastavení je ideální například při fotografování na postranní čáře fotbalového hřiště, když se k vám blíží rychlá akce.

Trénujte otáčení

Otáčením máme na mysli situaci, kdy fotoaparátem pohybujete při sledování objektu, který se pohybuje souběžně s vámi. V takovou chvíli se často používá pomalá rychlost závěrky. Objekt je pak zachycen ostře, zatímco statické popředí a pozadí je rozmazané. Zkoušejte si optimální provedení – použijte optický hledáček a otáčejte se v pase, aby byl záběr plynulý. Pokud máte objektiv se stabilizátorem obrazu (IS), použijte přepínač režimů IS po straně objektivu a nastavte režim IS Mode 2.

Zpřesnění zaostření

Když fotografujete sportovní události, popředí a pozadí snímku je často plné barevných a kontrastních objektů. Aby byl váš zvolený objekt v takovém prostředí zaostřen co nejlépe, zkuste zvolit menší zónu AF bodů. Zaostření na požadovaný objekt je pak o něco náročnější, ale výsledek rozhodně stojí za to.

Tip: Podívejte se, zda je váš fotoaparát vybaven funkcí Inteligentní průběžné automatické zaostřování (AI Servo AF). Když je tato funkce aktivní, fotoaparát se snaží průběžně sledovat pohybující se objekt a dbá o jeho přesné zaostření. Doporučujeme zaměřit zvolený objekt předem a se sledováním začít ještě před tím, než se dostane do ideální pozice.