Sea-Surfer-Wave

Akční snímky vodních sportů

Tipy pro fotoaparáty EOS

Surfování, jízda na kajaku a další vodní sporty představují úžasné příležitosti k fotografování. Vzrušení, vodní tříšť, skoky, otočky a rychlost vyžadují pro získání skvělých výsledků hodně úsilí a trpělivosti. Přinášíme vám několik tipů pro pořizování lepších snímků a tisk výsledných fotografií, až se vám je podaří pořídit.

• Použití režimu Sport
• Omezení nežádoucího rozmazání
• Použití režimu priority závěrky (Tv)
• Využití zón zaostření AF
• Využití světelných objektivů k pořizování akčních snímků
• Nastavení kvality snímků

Ať už se chystáte do vln vodních plání, nebo hodláte zůstat na pobřeží místního jezera či na pláži, dávejte neustále pozor na okolí a dbejte na bezpečnost svou i lidí kolem vás. Čtěte dále a dozvíte se další informace.

Sea-Surfer-Wave Grab it, Yeray Menéndez López

Použití režimu Sport k zachycení rychlého pohybu

Sporty vyznačující se rychlým pohybem lze nejlépe zachytit, je-li fotoaparát nastaven optimálně pro sledování fotografovaného objektu a zmrazení pohybu rychle se pohybujících objektů. Otočte volič režimů fotoaparátu EOS do polohy Sport nebo přepněte do režimu SCN a vyberte na displeji LCD režim Sport, pokud jím fotoaparát disponuje.

V režimu Sport se zkrátí rychlost závěrky a pomůže tak zmrazit pohyb. Režim Sport také zajistí přepnutí systému automatického zaostřování fotoaparátu (AF) na sledování pohybujících se objektů.

Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud stisknete spoušť do poloviny a podržíte na ní prst, aby došlo k aktivaci zaostřování dříve, než objekt dosáhne ideální pozice pro pořízení snímku. Režim Sport také přepne fotoaparát na rychlé kontinuální snímání, které umožňuje domáčknutím spouště pořídit sérii snímků. Pokud často fotografujete akční snímky, mohou se vám hodit paměťové karty s vysokou rychlostí a velkou kapacitou umožňující maximalizovat počet snímků, které lze v rámci sekvence pořídit. Tip: Při použití režimu Sport je často vhodnější pořídit několik snímků, pak zvednout prst ze spouště a najít nový objekt.

Omezení nežádoucího rozmazání: Stabilizátor obrazu

Objektivy se zoomem a stabilizátorem obrazu umožňující použití delších ohniskových vzdáleností pomáhají omezit rozhýbání fotoaparátu, ale pokud fotoaparátem pohybujete v souladu s pohybem fotografovaných objektů, může být stabilizátor obrazu méně účinný. Podívejte se, jestli na objektivu po straně nenajdete přepínač režimů, a pokud je možné nastavit režim 1 / režim 2, vyberte režim 2. Některé objektivy se přepnou do režimu 2 automaticky, jakmile zjistí pohyb připomínající sledování objektu.

Triatlon-Plavci-Voda-Akce Sprint Triathlon – MB3cky68
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

K pořizování snímků rychlého pohybu se často využívají velmi krátké expozice. Nastavte rychlost závěrky na 1/500 s nebo kratší. Ke zmrazení kapek vody může být třeba až 1/2000 s. V zápalu akce můžete zapomenout na měnící se světelné podmínky, a pokud použijete velmi vysokou rychlost závěrky, nemusí objektiv dostatečně rychle dosáhnout přiměřené expozice. Světelný objektiv je takový, který disponuje velkým clonovým otvorem (nízkým clonovým číslem) a umožňuje tak zachytit více dopadajícího světla pro pořízení akčního snímku s vyšší rychlostí závěrky. K dosažení ideální expozice a získání lepších výsledků můžete použít funkci automatického nastavení citlivosti ISO nebo uživatelskou funkci pro bezpečný posun pomocí citlivosti ISO.

Využití zón zaostření AF

Fotoaparáty EOS jsou vybaveny více zaostřovacími body rozmístěnými po celé ploše snímaného pole a fotoaparát obvykle zaostří na objekt, který je nejblíže. Chcete-li určit, do které části snímku má fotoaparát zaostřit, zkuste vybrat menší skupinu zaostřovacích bodů a dbát, aby byly neustále umístěny na fotografovaném objektu.

Tento způsob může vyžadovat určitou praxi, ale výsledky stojí za to. U rychle se pohybujících objektů může být při výběru jednoho AF bodu získání ostrých snímků obtížnější, protože AF bod se může snadněji dostat mimo požadovaný objekt. Volba AF bodu je k dispozici, pouze pokud je vybrán jeden z režimů kreativní zóny – P, Tv, Av nebo M.

Surfař-Voda-Akce 2016 Steel Pier Surf classic surfing longboard Virginia Beach Va. – C Watts
Údaje o právech: Práva: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Využití světelných objektivů k pořizování akčních snímků

Profesionální sportovní fotografové, kteří používají techniku Canon, často berou do ruky bílé objektivy řady L, protože se vyznačují velkou světelností a umožňují zachytit vzdálené objekty na snímku ve větší velikosti.

Vaše volba objektivů závisí na vzdálenosti, ve které se od místa dění nacházíte. Větší vzdálenosti vyžadují objektivy s delší ohniskovou vzdáleností, ale i velmi širokoúhlý objektiv může představovat pozoruhodnou alternativu.

Nastavení kvality snímků

Pokud budete fotografovat snímky ve formátu JPEG (a ne snímky ve formátu RAW), dokáže fotoaparát pořídit mnohem delší nepřetržitou sekvenci snímků. Daleko rychleji se také zapíší na paměťovou kartu.