Tipy pro fotografování přírody

Lektor společnosti Canon Brian Worley představuje techniky fotografování přírody

Kůň v ranním světle

© Kůň v ranním světle, Photophilde, Canon EOS 30D

Pořizování nádherných snímků přírody si žádá pochopení chování zvířat a použití správného vybavení podle dané situace. Jen tak dosáhnete kýžených výsledků.

Skvělých výsledků dosáhnete s jakýmkoli fotoaparátem Canon. S digitální jednookou zrcadlovkou však budete mít na výběr z pestré palety objektivů, s nimiž se před vám otevřou nové obzory.

Pokud chcete načerpat inspiraci, podívejte se na práci ambasadorů a cestovatelů společnosti Canon, kteří se na přírodu specializují. Jedná se o autory vysoce oceňovaných snímků, z nichž někteří vyhráli soutěž Wildlife Photographer of the Year. Mezi ty, kdo by neměli uniknout vaší pozornosti, patří Charlie Hamilton-James, Brent Stirton nebo Michael „Nick“ Nichols.

Brent Stirton a Michael „Nick“ Nichols.

Fotografování přírody s fotoaparátem EOS

Digitální jednooké zrcadlovky EOS jsou vysoce všestranné, ať už fotografujete žížaly nebo slony. Podělíme se s vámi o několik užitečných tipů ohledně vybavení a technik, které vám pomohou vytvořit nádherné snímky.

Investujte do teleobjektivu nebo objektivu se zoomem

Teleobjektivy a objektivy se zoomem vám umožní fotografovat zvířata z bezpečné vzdálenosti, což je vlastnost zvlášť důležitá, pokud chcete „ulovit“ lvy, medvědy nebo krokodýly.

Pokud jste šťastným majitelem digitální jednooké zrcadlovky EOS, je nákup těchto typů objektivů dobrou volbou. A pokud teprve koupi fotoaparátu zvažujete, zahrňte do svých úvah i možnost koupit některé modely Canon v sadě se dvěma objektivy, standardním a teleobjektivem.

Ostré snímky vyžadují vysokou rychlost závěrky

Pokud chcete při fotografování s teleobjektivem nebo objektivem se zoomem dosáhnout ostrých detailních snímků, budete muset sáhnout po vyšších rychlostech závěrky (nejméně 1/50). Některá zvířata se pohybují velice rychle, takže se musíte přizpůsobit jejich tempu.

Fotoaparáty EOS základní a střední třídy nabízí režim Sport, který vám pomůže zachytit ostré snímky, ať už fotografujete geparda nebo lenochoda. A pro opravdu ostré výsledky za každé situace nezapomeňte zapnout funkci Stabilizátor obrazu svého teleobjektivu.

Pokročilé techniky: makrofotografie

Krása makrofotografie spočívá v možnosti zachytit objekty v nadživotní velikosti. Titěrný hmyz můžete proměnit v ohromnou příšeru s vypoulenýma očima a ukázat detaily, které by jinak běžnému pozorovateli unikly.

Makrofotografie živých tvorů představuje výzvu, kdy si opravdu nádherné snímky žádají správné vybavení a obrovskou dávku trpělivosti.

Ovládání hloubky ostrosti

U makrofotografie přírody hraje hloubka ostrosti klíčovou roli. Při jiném typu fotografování si obvykle vystačíte s režimem priority clony (značka Av na voliči režimů fotoaparátu). U makroobjektivů je tomu většinou přesně naopak. Protože fotografujete opravdu zblízka, je nezbytností použít clonu alespoň f/16 nebo f/22 a hloubku ostrosti maximalizovat. Jedině tak zůstane celá fotografie krásně ostrá.

Zvlášť pokud fotografujete z ruky, zapněte pro svůj makroobjektiv nebo teleobjektiv funkci Stabilizátor obrazu. Pokud máte fotoaparát na stativu, je obvykle lepší tuto funkci vypnout.

Národní park Grand Teton

© Národní park Grand Teton, James Chang, Canon EOS 5D Mark II

Zaostřování objektů

Vždy mějte na paměti, že zvířata se umí chovat velice nevyzpytatelně. Proto se vám může hodit, když se naučíte měnit aktivní bod zaostřování a přepínat mezi jednosnímkovým automatickým zaostřování One-Shot AF a inteligentním průběžným automatickým zaostřováním AI Servo AF. Budete tak mít v terénu jistotu, že vám nic neunikne. A pokud fotografujete nehybné nebo pomalu se pohybující objekty, jako třeba válejícího se hrocha nebo líně se procházejícího slona, zkuste experimentovat s ručním zaostřováním.

Podívejte se na naše další kurzy plné užitečných rad a tipů.