Natáčení filmů


Teď je na řadě video – Canon

Můj nový EOS 70D, průvodce 6: Teď je na řadě video

Teď když jsme si vysvětlili, jak lépe fotografovat, je čas zastavit se také u videa.

Dobrou zprávou je, že fotoaparát umí natáčet krásná videa. Způsob jejich pořizování se však od fotografování přece jen poněkud liší. Musíte mít v hlavě příběh, který má vaše video vyprávět, a potom natočit jednotlivé záběry, z nichž daný příběh sestavíte.

Vyprávění příběhů

Online videa má rád snad každý. Nejlepší ale bývají ta, která vypráví nějaký příběh, byť jen několikasekundový.

Pokud nemáte s natáčením videa zkušenosti, zkuste zachytit nějaký jednoduchý příběh. Na ukázku jsme vybrali příběh výroby lahodného šálku kávy. Takto jednoduchý příběh můžete zkusit natočit sami a přemýšlet u toho o struktuře svých vlastních filmů.


Sestavili jsme několik krátkých videí do minutového filmu. Můžete udělat podobný a natočit někoho z vašich blízkých, třeba jak staví stan, peče dort nebo vaří. Podívejte se na video a počítejte sekundy, než se změní záběr. Může vás překvapit, jak často to u většiny videí uvidíte.

Natáčejte krátké záběry

Takřka všechny slavné filmy tvoří série krátkých souvisejících záběrů. Namísto zoomu je lepší natočit krátký záběr, přejít s fotoaparátem o kousek dál a natočit druhý záběr z jiného místa nebo vzdálenosti. Začněte širokoúhlým záběrem, který utvoří kontext scény. Poté pokračujte několika bližšími záběry a zaměřte tak pozornost diváků na hlavní téma vašeho filmu. Pokud chcete přidat další prvky, záběr zase oddalte.

Důležitým aspektem filmařiny je mít dost materiálu k sestříhání. Natočte krátké záběry souvisejících prvků, které nemusí být třeba zase tak důležité, tzv. „B-roll“. Tyto záběry vám pomůžou provázat různé části příběhu.

Mějte stále na paměti pravidla kompozice, o kterých jsme se bavili v souvislosti s fotografiemi (průvodce 1: Co je kompozice?). U filmů totiž platí také. Většina filmů se natáčí na šířku, aby se pak stejným způsobem daly sledovat na televizní nebo počítačové obrazovce.

A co nastavení fotoaparátu?

Režim Film spustíte snadno, stačí ho nastavit pomocí přepínače okolo tlačítka START/STOP.

Guide 6 - Image 2.jpg

Pokud se chcete soustředit jen na film jako takový, může se o nastavení postarat automatika. Stále však budete moct otevřít užitečná nastavení stisknutím tlačítka Q.

Guide 6 - Image 3.jpg

Rozlišení a snímková frekvence (1)

Filmy jsou tvořeny řadou jednotlivých snímků. Je tedy důležité vybrat rozlišení a snímkovou frekvenci. Většinou neuděláte chybu, když budete natáčet při plném rozlišení (1 920 × 1 080 pixelů) s frekvencí 25 snímků za sekundu. Tato frekvence je zvláště důležitá, pokud chcete předejít mihotání, které způsobují svítidla napájená střídavým proudem.

Videomomentka (2)

Videomomentka nastaví fotoaparát na pořizování krátkých klipů o délce 2, 4 nebo 8 sekund, připravených k úpravě ve fotoaparátu. Klipy se uloží na paměťovou kartu a budete je moct přehrát dohromady jako film.

Automatická/ruční expozice

Při natáčení filmů si můžete vybrat mezi automatickou a ruční expozicí. Automatická expozice optimalizuje nastavení fotoaparátu pro jednotlivé záběry a obvykle představuje ideální řešení.

Pokud chcete mít pod kontrolou hloubku ostrosti, tj. oblast, která zůstane ostrá okolo bodu zaostření, můžete se stejně jako při fotografování rozhodnout pro ruční nastavení clony.

Guide 6 - Image 4.jpg

Při natáčení lidí použijte clonu f/4 až f/5,6. Osoby pak vyniknou oproti pozadí. U širokoúhlých a akčních záběrů budete potřebovat větší hloubku ostrosti. Zvolte tedy clonové číslo f/8 až f/16, aby byla daná scéna dostatečně ostrá.

Princip expozice je u videa i fotografií stejný. Osvěžte si, co jsme si o expozici říkali v průvodci 5 – Pochopení světla.

Digitální zoom (3)

Při záznamu videa fotoaparát nabízí 3× až 10× digitální zoom, který se hodí k přiblížení vzdálených objektů.

Kam zaostřit

Při natáčení filmu můžete zaostřování nechat na automatice. Pokud ale chcete mít vše pod kontrolou, použijte ruční zaostřování. V tomto případě ale nezapomeňte před každým dalším záběrem znovu zaostřit.

Máte na výběr z různých způsobů zaostřování. Fotoaparát může automaticky rozpoznávat tváře a sledovat je. Nebo můžete zaostřit na konkrétní bod v záběru. Zaostřovací bod vyberete klepnutím na displej LCD.

Servo AF při záznamu filmu

Servo AF při záznamu filmu průběžně upravuje zaostření, aby natáčené objekty zůstaly zaostřené. Pokud natáčíte nehybné objekty, nezapomeňte tuto funkci pozastavit, a to buď klepnutím na dotykový displej LCD, nebo přepnutím objektivu na ruční zaostřování před natáčením.

Zvuk je přinejmenším stejně důležitý jako obraz

Zvuk je jedním z nejdůležitějších předpokladů skvělého filmu. Podle některých je dokonce důležitější než obraz. Než začnete natáčet, zaposlouchejte se do zvuků v pozadí. Váš mozek sice tyto šumy odfiltruje, ale fotoaparát to neumí.

Integrovaný mikrofon digitální zrcadlovky je citlivý a zaznamená šum okolního prostředí, včetně vašeho hlasu během ovládání fotoaparátu. Pokud s někým natáčíte rozhovor, přesuňte fotoaparát s mikrofonem blíže k dané osobě, abyste zachytili kvalitní zvukový záznam. Nezapomeňte, že nejblíže u mikrofonu je většinou kameraman, takže musí pracovat tiše.

Fotoaparáty EOS mají vstup mikrofonu, který umožňuje připojit externí mikrofon. Když se chystáte natočit rozhovor, umístěte externí mikrofon blízko k dané osobě, aby záběry nerušil hluk v pozadí.

Stáhněte si aplikaci

Guide 6 - Image 5.jpg

Aplikace Canon Camera Connect propojí váš fotoaparát se zařízeními Apple a Android. Stáhněte své snímky, abyste je mohli snadno sdílet, a proměňte telefon v dálkové ovládání fotoaparátu.

Tipy

Náhradní baterie

Při snímání filmu se baterie vybíjí rychleji. Mějte tedy po ruce náhradní.

Paměťové karty

Filmové soubory se během záznamu neustále zapisují na kartu SD ve fotoaparátu. Použijte tedy kartu s vysokou rychlostí zápisu.  Pro záznam filmů se nejlépe hodí karty třídy 10 nebo UHS-1.

Stativy a stabilizátor obrazu (IS)

Při natáčení může být vhodné umístit fotoaparát na stativ. Když se totiž obraz v každém záběru třese, bývá to velmi rušivé. Pokud máte objektiv se stabilizátorem obrazu a současně umístíte fotoaparát na stativ, bude lépe, když stabilizátor vypnete pomocí přepínače na boku objektivu. Jakmile fotoaparát ze stativu sundáte, nezapomeňte stabilizátor znovu zapnout.

Sledujte, z jakých záběrů sestávají filmové scény

Podívejte se na scénu z nějakého televizního dramatu nebo hollywoodského filmu a počítejte, jak dlouho trvají jednotlivé záběry. Průměrná délka každého z nich bude jen 4 sekundy, poté se změní perspektiva. Pokuste se o to samé.

Fotografujte, přidejte hashtagy #MyNewCanon #MakingMovies a sdílejte.

Nyní jste připraveni začít natáčet. Zkuste v režimu Videomomentka vytvořit krátký příběh z několika záběrů, přidejte hashtagy #MyNewCanon #MakingMovies a o výsledek se podělte s ostatními majiteli modelů EOS na našem Facebooku.

Podělte se o výsledky

Vyzkoušejte režim Videomomentka a podělte se o své nejlepší výtvory.