Pochopení světelných technik

Pochopení světelných technik

Pochopení světelných technik

Pochopení světelných technik

Pochopení světelných technik

Můj nový EOS 70D, průvodce 5: Pochopení světla

V tomto průvodci se budeme zabývat světlem. Světlo je alfou a omegou fotografie. Pokud se chcete stát lepším fotografem, musíte se naučit, jak z něj vytěžit co nejvíce.

Práce s expozicí

Fotoaparát neustále analyzuje množství světla v záběru. Přesvědčte se o tom sami. Namáčkněte tlačítko spouště a uvidíte, jak se rychlost závěrky, clona a citlivost ISO liší v závislosti na dostupném světle (podívejte se na čísla v hledáčku). Kombinace těchto nastavení vytvoří snímek s přijatelným jasem. Tomuto procesu se říká expozice.

Pochopení světla – Canon

Podívejte se na tyto tři fotografie. Horní snímek obvykle označujeme jako podexponovaný, prostřední jako správně exponovaný a spodní jako přeexponovaný. Nikdo ale netvrdí, že prostřední snímek je ten nejlepší. Expozici můžete vždycky přizpůsobit svým kreativním záměrům.

V automatickém režimu fotoaparát vypočítá expozici za vás. Ne vždy tak ale dosáhnete požadovaných výsledků. Třeba dítě osvětlené svíčkou může být příliš světlé a osoba před oknem naopak moc tmavá. Když se naučíte pracovat s expozicí a zesvětlovat nebo ztmavovat snímky, bude to mít na vaše fotografie kladný dopad.

V průvodci s názvem Změna zaostření (průvodce 3) jsme si povídali o práci s kreativními režimy snímání. V těchto režimech můžete upravovat kompenzaci expozice. Otočením rychloovladače můžete expozici zvýšit (zesvětlit) nebo snížit (ztmavit). (Viz kapitola Změna expozice v krocích)

Pochopení světla – Canon

Světlo a stíny

Když už víte, jak pracovat s expozicí, podíváme se blíže na úlohu světla. Naším jediným zdrojem denního světla je slunce. Charakteristika jeho světla se ale výrazně liší v závislosti na denní době, zeměpisné poloze a počasí. Tyto faktory mají výrazný vliv na kvalitu světla a následně i na vaše snímky.

Časně ráno a pozdě odpoledne, kdy je slunce nízko nad obzorem, má světlo teplé oranžové tóny, které zvýrazňují přirozené barvy. Tyto oku lahodící světelné podmínky se skvěle hodí pro venkovní fotografování. Naproti tomu při fotografování za bílého poledního světla letního dne budou barvy na vašich snímcích vybledlé a bez detailů.

Pochopení světla – Canon

Na horním snímku vidíte rozdíl při čekání, až se objeví slunce. Oproti tomu na dolním snímku vypadají barvy ploše a vybledle.

Na snímky vyfotografované za denního světla mají velký vliv i ostrost, délka a směr stínů. Přímé denní světlo vytváří jasně ohraničené stíny. Při oblačné obloze jsou stíny naopak jemné a rozptýlené. Toto měkké rozptýlené světlo vrhá jemné lichotivé stíny, a proto ho mají v oblibě portrétní fotografové.

Pochopení světla – Canon

Tento portrét byl sice pořízen v přímém slunečním světle, ale stalo se tak několik minut před západem slunce. Tenká vrstva mraků při tom světlo rozptýlila. Lepší světlo pro portrétní fotografii byste našli jen stěží. Tento typ světla je velice lichotivý a vytváří bohaté teplé tóny pokožky a jemné stíny.

Na vzhled snímků má vliv také úhel záběru. Při fotografování portrétů namiřte fotoaparát proti směru slunečních paprsků (ne však přímo do slunce) nebo kolmo k nim. Změnou úhlu snímání získá fotoaparát různé informace o expozici. Své snímky pak ovlivníte pomocí kompenzace expozice.

Například při fotografování proti slunci zkuste expozici zvýšit, aby byl fotografovaný objekt světlejší. Při západu slunce zase expozici snižte, abyste na svých fotografiích dosáhli ještě bohatších teplých tónů. Vyzkoušejte různé možnosti expozice. Nepovedené snímky můžete vždycky smazat.

Teplota světla

Povídali jsme si o barvě neboli teplotě světla a ukázali jsme si, jak vypadají teplé oranžové tóny podvečerního světla v porovnání se studeným modrým poledním světlem. Váš fotoaparát je velmi dobrý v rozpoznávání teploty barev a má systém hledání rovnováhy mezi různými barevnými variacemi zvaný vyvážení bílé.

Ve výchozím nastavení je přístroj nastavený na automatické vyvážení bílé (AWB) a při kompenzaci velkého kolísání teploty barev odvádí opravdu skvělou práci. Zkuste nastavení vyvážení bílé změnit na jednu z přednastavených hodnot – denní světlo, stín, zataženo, žárovka nebo zářivkové světlo – a uvidíte, jak to ovlivní vaše snímky. Jedno z těchto nastavení může vašim potřebám vyhovovat lépe, jen ho po skončení fotografování nezapomeňte přepnout zpět na automatiku.

Pochopení světla – Canon

Vyvážení bílé je velice užitečný nástroj při interiérové fotografii, kdy může překotně se měnící teplota barev fotoaparát mást. Už se vám možná stalo, že vaše snímky byly moc oranžové. V takovémto případě pomůže nastavit vyvážení bílé na žárovkové světlo.

Pochopení světla – Canon

Na tomto snímku fotograf vytěžil to nejlepší z oblačného počasí a před oblohou dal přednost krásně strukturovaným povrchům a detailům. Vyfotografoval jej jako snímek typu RAW a vyvážení bílé nastavil na zářivkové světlo, které dodalo chladně modré tóny.

Pokud pořizujete snímky typu RAW, můžete je otevřít v aplikaci Digital Photo Professional a v počítači si potom pohrát s různými nastaveními vyvážení bílé. (Viz kapitola Fotografování snímků typu RAW)

Doufáme, že jste ve všech našich průvodcích našli užitečné informace na cestě za lepšími snímky. Pravděpodobně jste si všimli, jak při fotografování s velice všestranným a výkonným fotoaparátem dosáhnete i s trochou znalostí velikého pokroku. Samozřejmě se toho musíte ještě hodně naučit. Nejlépe však uděláte, když v praxi vyzkoušíte techniky, o kterých jsme si v našich průvodcích povídali. Uvidíte, že zanedlouho je budete ovládat, jako když bičem mrská. Mezi vámi a krásnými fotografiemi tak bude čím dál tím méně překážek.

Stáhněte si aplikaci

Guide 5 - Image 7.jpg

Aplikace Canon Camera Connect propojí váš fotoaparát se zařízeními Apple a Android. Stáhněte své snímky, abyste je mohli snadno sdílet, a proměňte telefon v dálkové ovládání fotoaparátu.

Změna expozice v krocích

Expozici můžete měnit v tzv. krocích, které změní množství světla o poměrnou hodnotu. Zvýšení o 1 krok zdvojnásobí množství světla, co další krok, to další zdvojnásobení. Kompenzace expozice nabízí úpravu až o ±3 kroky. Pro větší kontrolu nad expozicí už budete muset přepnout na ruční režim.

Fotografování snímků typu RAW

RAW je formát souboru, který na rozdíl od standardního formátu JPEG nekomprimuje digitální obraz. Výsledkem jsou soubory o značné velikosti.

Ke zpracování souborů typu RAW budete potřebovat software, jako je aplikace Digital Photo Professional (DPP) od společnosti Canon, která je obsažena na disku CD dodávaném s fotoaparáty.

Fotografujte, přidejte hashtagy #MyNewCanon #CanonUsingLight a sdílejte.

Podělte se o své nejlepší snímky na Facebooku společnosti Canon. Zkuste vyfotografovat stejný záběr v různých denních dobách a podívejte se, jak výsledné snímky ovlivnilo různé světlo. Poté fotografie vaší oblíbené části dne nahrajte s hashtagy #MyNewCanon #CanonUsingLight.

Podělte se o výsledky

Zkuste vyfotografovat stejný záběr v různých denních dobách a o nejlepší výsledky se s námi podělte.