Fotografování za slabého osvětlení

Fotografování za slabého osvětlení

Fotografování za slabého osvětlení

Fotografování za slabého osvětlení

Můj nový EOS 70D, průvodce 4: Fotografování za slabého osvětlení

V tomto průvodci se podíváme na některé z technik, které slouží k fotografování krásných snímků za slabého osvětlení a v noci.

Nejdříve si vysvětlíme, co se vlastně slabým osvětlením myslí. Fotografiemi za slabého osvětlení se obecně označují ty snímky, které byly pořízeny v interiéru (a to i při rozsvícených světlech) nebo venku před úsvitem či po soumraku. Tento výčet samozřejmě není úplný, ale právě v těchto situacích se fotoaparát chová jinak.

Pokud jste na fotoaparátu nastavili jeden z automatických režimů, může se aktivovat blesk. Tímto způsobem se fotoaparát snaží vyrovnat se slabým osvětlením a dosáhnout dobře osvětlených snímků. V některých případech ale použití blesku nemusí být vhodné, třeba na svatbě nebo na místech, kde je fotografování s bleskem zakázané (v muzeích, galeriích apod.). Také jste si možná všimli, že zejména vestavěný blesk nemusí správně zachytit atmosféru. Pokud chcete vypnout automatický blesk, otočte volič režimu snímání na možnost Blesk vyp.

Fotografování za slabého osvětlení – Canon

Průvodce 3:

Stáhněte si aplikaci

Fotografování za slabého osvětlení – Canon

Aplikace Canon Camera Connect propojí váš fotoaparát se zařízeními Apple a Android. Stáhněte své snímky, abyste je mohli snadno sdílet, a proměňte telefon v dálkové ovládání fotoaparátu.

Fotografování za slabého osvětlení – Canon

K pořízení tohoto interiérového snímku fotograf využil vysokou citlivost ISO a nízké clonové číslo, aby fotoaparát zachytil maximum světla.

Zákaz fotografování s bleskem!

Pokud se rozhodnete fotografovat bez blesku za slabého osvětlení, musí fotoaparát nedostatek světla kompenzovat. K tomu slouží jeden z těchto tří způsobů:

1. Déle otevřená závěrka: Fotoaparát sníží rychlost závěrky a vpustí více světla. Jak už víte z minulého průvodce, při nízké rychlosti závěrky bude výsledný snímek rozmazaný, pokud se fotoaparát nebo fotografovaný objekt pohnou.

2. Zvýšení citlivosti: Fotoaparát umí zvýšit citlivost svého snímače navýšením hodnoty citlivosti ISO. Při vyšších hodnotách citlivosti ISO se ale zvyšuje pravděpodobnost výskytu nevzhledného šumu (viz kapitola Digitální šum).

3. Otevření clony: Fotoaparát může otevřít clonu na maximum, tzv. nejnižší clonové číslo. Tak se dovnitř dostane nejvíce světla. Nižší clonová čísla také zvětšují rozostření pozadí. (Viz kapitola Co je clona?)

Jak vidíte, fotografování bez blesku za slabého osvětlení má své zákonitosti. Zkuste při fotografování využít co nejvíce světla. Jednou z možností je třeba popojít na jiné místo. Klíčem ke krásnějším fotografiím bez blesku může být třeba bližší pouliční lampa nebo rozsvícený lustr.

Výběr scény

Jak jsme si vysvětlili v průvodci 2 s názvem Seznámení se s fotoaparátem, režimy scény pomůžou fotoaparátu objasnit, jaký typ snímku se chystáte fotografovat. Režim Noční scéna z ruky zachová vysokou rychlost závěrky a předejde rozmazání.

Fotografování za slabého osvětlení – Canon

Fotograf pořídil tento snímek po západu slunce, využil při tom nízkou rychlost závěrky 30 sekund a stativ.

Můžete vyzkoušet také režim Noční portrét. V tomto režimu blesk osvětlí blízké osoby a objekty a s využitím pomalé rychlosti závěrky zachytí světlo z pozadí. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud fotoaparát umístíte na stativ.

Větší kreativita

Pokud chcete hlouběji prozkoumat kouzlo fotografování za slabého osvětlení a v noci, využijte kreativní režimy snímání nebo režimy P, Tv, Av či M. Tato čtyři nastavení jsou klíčem k expozici. Více se jim budeme věnovat v dalších kapitolách našeho průvodce.

V režimu Av nastavte otočením hlavního ovladače nejnižší clonové číslo. Tím se clona maximálně otevře, což oceníte zvláště při fotografování za slabého osvětlení z ruky. Pokud plánujete často fotografovat za slabého osvětlení z ruky, zvažte nákup vhodného objektivu. Model Canon EF 50mm f/1.8 STM má čtyřikrát větší světelnost než standardní setový objektiv. Díky opravdu nízkému clonovému číslu dosáhnete krásně rozostřeného pozadí. Zvyšte také citlivost ISO fotoaparátu.

Různé možnosti

V některých situacích se bez blesku na fotoaparátu neobejdete (viz kapitola Blesk na fotoaparátu a mimo fotoaparát). Pokud chcete pořídit oku lahodící snímky, zkuste zvýšit citlivost ISO a získat tak více světla do pozadí. Současně pomocí hlavního ovladače nastavte pomalou rychlost závěrky. Nesnižuje ji však příliš, protože snímky by pak mohly být rozmazané. Nezapomeňte, že blesky mívají jen krátký dosah, obvykle do pár metrů.

Fotografování za slabého osvětlení – Canon

Porovnejte efekt blesku na těchto dvou snímcích. Na první fotografii blesk osvětluje celou scénu, přičemž popředí je osvětlené velmi ostře. U druhého snímku fotograf použil vyšší citlivost ISO a nižší rychlost závěrky, aby dosáhl rovnováhy mezi světlem blesku a světly v místnosti.

Při fotografování za slabého osvětlení bude vaším neocenitelným pomocníkem stativ. Když fotoaparát stabilně upevníte, budete moct nastavit skutečně dlouhou expozici, aniž byste se museli bát rozmazání (viz kapitola Dlouhá expozice). Ovládání rychlosti závěrky budete mít pod palcem v režimu Tv. Pak stačí jen fotoaparát namířit na pohybující se zdroj světla a můžete popustit uzdu své kreativitě.

Fotografování za slabého osvětlení – Canon

Když postavíte fotoaparát na stativ a nastavíte rychlost závěrky na 10 sekund, můžete zachytit zajímavé světelné stopy předních a zadních světlometů.

Až budete o světle vědět víc, otevře se před vámi zajímavý svět fotografií pořízených za slabého osvětlení. Pomalá rychlost závěrky je skvělým nástrojem, jak dosáhnout zajímavých a kreativních efektů. Rozšiřte si obzory a zkuste zachytit spoustu různých objektů při rozmanitých nastaveních. (Viz kapitola Dálkové ovládání)

Zároveň se seznámíte s technickými aspekty fotoaparátu. Ideální je začít tím, že se naučíte, jak výsledné snímky ovlivňuje rychlost závěrky, clona a citlivost ISO. V mezičase si vyzkoušejte co nejvíce technik, o kterých jsme v našich průvodcích doposud mluvili. Určitě dosáhnete velice kreativních výsledků.

Digitální šum

Termín šum popisuje zhoršení kvality snímku, obvykle způsobené vysokou citlivostí ISO. Pokud nastavíte vysokou citlivost ISO, fotoaparát znásobí světlo dopadající na snímač, což může mít za následek zrnité zkreslení.

Co je clona?

Clona je velikost otvoru vpouštějícího do objektivu světlo. Každý objektiv je označen clonovým číslem ve formátu f/číslo, například f/3,5. Čím menší číslo, tím větší otvor. Číslo f/2,0 představuje 8krát větší otvor než f/5,6. Do objektivu se tak dostává více světla.

Blesk na fotoaparátu a mimo fotoaparát

Bleskem na fotoaparátu se myslí buď jeho vestavěný blesk, nebo externí blesk zasunutý do sáněk pro příslušenství fotoaparátu. Bleskem umístěným mimo fotoaparát se myslí kabelový nebo bezdrátový blesk spouštěný fotoaparátem.

Dlouhá expozice

Při fotografování s dlouhou expozicí se využívá nízká rychlost závěrky k zachycení noční nebo jiné scény. Pokud použijete stativ, vyfotografujete ostré nehybné objekty a trajektorii pohybujících se objektů. Podívejte se na ukázkové snímky ohňostrojů, vodopádů, řek, hvězd, aut a světel.

Dálkové ovládání

Pokud si stáhnete aplikaci Canon Camera Connect, s využitím funkce Wi-Fi budete moct ovládat fotoaparát ze smartphonu nebo tabletu a fotografovat na dálku. Při fotografování s nízkou rychlostí závěrky za slabého osvětlení můžete pomocí této aplikace předejít rozmazání způsobenému stisknutím tlačítka spouště.

Fotografujte, přidejte hashtagy #MyNewCanon #CanonLowLight a sdílejte.

Podělte se o své nejlepší snímky pořízené za slabého osvětlení nebo v noci s ostatními majiteli modelů EOS na našem Facebooku. S pomocí technik, které jsme vám popsali, zkuste pořídit snímky v interiéru s vypnutým bleskem. A poté je nahrajte. Podívali jste se, jak ostatní fotografové okomentovali vaše předchozí fotografie?

Podělte se o výsledky

Pošlete nám své nejlepší interiérové fotografie pořízené bez blesku.