Kompoziční techniky

Kompoziční techniky

Kompoziční techniky

Kompoziční techniky

Kompoziční techniky

Můj nový EOS 760D, průvodce 1: Jak na lepší fotografie

Vítá vás průvodce modely Canon EOS pro začátečníky. Provedeme vás prvními kroky s vaším novým fotoaparátem Canon EOS 760D na cestě za lepšími fotografiemi. Pokud je to vaše první zkušenost s digitální zrcadlovkou, je toho hodně, co se musíte naučit. Ale nenechte se odradit. Je spousta způsobů, jak si můžete práci s fotoaparátem užívat od první chvíle.

V prvním průvodci se podíváme na kompozici – jednoduchý způsob, jak fotografovat zajímavější snímky a rozvíjet své fotografické dovednosti. Stačí se držet našich tipů a triků a odměnou vám budou přirozeně lepší fotografie. Tak vložte baterie a paměťovou kartu a začněte mačkat spoušť.

Na konci tohoto průvodce vám dáme pár tipů, které si můžete sami vyzkoušet. Nezapomeňte ke svým snímkům připojit hashtagy #MyNewCanon #CanonComposition a pochlubte se jimi na Facebooku společnosti Canon. Snažte se být co nejkreativnější a pak porovnejte výsledky s ostatními majiteli modelů Canon EOS.

Stáhněte si aplikace

Pronikněte do základů fotografování s digitální zrcadlovkou a poznejte lépe svůj fotoaparát.

Aplikace Canon Camera Connect propojí váš fotoaparát se zařízeními Apple a Android. Stáhněte své snímky, abyste je mohli snadno sdílet, a proměňte telefon v dálkové ovládání fotoaparátu.

Začínáme

Když chcete začít s fotografováním a seznámit se s fotoaparátem, naplánujte si fotografickou vycházku. Ideálním cílem může být místní park, zajímavá budova nebo jiné pěkné místo.

Nezoufejte, pokud ještě neznáte mnoho nastavení fotoaparátu. Podíváme se na ně blíže později. Prozatím nastavte horní ovladač fotoaparátu na zelený obdélník „A“. Fotoaparát se nastaví na automatiku a vy budete moct začít okamžitě fotografovat.

Jak na lepší fotografie – Canon

Než vyrazíte do terénu, popřemýšlejte, jaké snímky byste chtěli pořídit. Můžete se zaměřit třeba na krajinu, architekturu nebo makro. Inspirujte se na webu fotografiemi, které na daném místě pořídili jiní fotografové.

Na svých fotografických toulkách se nezapomeňte vždy na chvíli zastavit a rozhlédnout se, zda něco neupoutá vaši pozornost. Nebuďte nedočkaví a dejte si s fotografováním načas. Fotografie je umění zachytit okolní svět, tak se pořádně rozhlédněte, jestli nevidíte budoucí zajímavý snímek. Mějte fotoaparát neustále po ruce a připravený pořídit parádní snímek.

Jak na lepší fotografie – Canon

Tato fotografie byla pořízena ze stoje a ukazuje typický pohled na pláž.

Jak na lepší fotografie – Canon

Tento snímek byl vyfotografován z nízkého úhlu a obsahuje další prvky (sloupy a kameny) při dodržení pravidla třetin (viz kapitola Pravidlo třetin). Výsledná kompozice je pak mnohem zajímavější.

Nebude to pro vás nic nového, ale pokud to bude jen trochu možné, dávejte před obrazovkou přednost hledáčku. Mnohem snáz pak dosáhnete kýžené kompozice. Otočný displej LCD má však také své klady. Usnadňuje totiž fotografování z nízkého i vysokého úhlu a jiných pozic, kdy nejde využít hledáček. Pořídíte tak snímky, které byste jinak nevyfotografovali.

Nový úhel pohledu

Prvním krokem ke zlepšení fotografických dovedností je pořizování zajímavějších snímků. Všimněte si, jak různé prvky ovlivňují vaše snímky, a sami sebe se zeptejte: „Jak by se tahle fotka dala zlepšit?“

Hledejte zajímavé tvary a linie perspektivy, které budou poutat pozornost. Za snímky s větší estetickou kvalitou se obecně považují ty, na kterých se hlavní objekty nachází mimo střed.

Jak na lepší fotografie – Canon

Snažte se umístit fotografované osoby na jednu stranu snímku. Pokud je umístíte mimo střed, máte větší šanci dosáhnout oku lahodící kompozice.

Když se budete chtít na záběr podívat z nového úhlu pohledu, nestůjte na místě. Zkuste si dřepnout nebo daný objekt obcházejte, dokud nenajdete úhel, který vás zaujme. Přibližte záběr a vypíchnete nějaký zajímavý detail nebo eliminujete rušivé elementy. Popřípadě můžete záběr oddálit a obohatit snímek o dramatičnost a kontext.

Pokud chcete pořizovat působivé snímky, zkuste kombinovat objekty a povrchy. Své snímky můžete obohatit i o kolemjdoucí. (Viz kapitola Přidání měřítka)

Jak na lepší fotografie – Canon

Přiblížení architektonického detailu dalo vzniknout zajímavému snímku. Fotograf však zároveň počkal, až někdo půjde kolem, a obohatil kompozici o další prvek.

Dejte si pozor na jeřáby, značky, odpadky a další rušivé prvky, které můžou odvést pozornost od hlavního objektu. Před zmáčknutím spouště si danou scénu prohlédněte a výsledný snímek zkontrolujte na obrazovce fotoaparátu. Pokud nebudete spokojeni, zkuste to znovu. (Viz kapitola Hlavní a mizející linie)

Využijte povětrnostní podmínky. Za jasného slunečného dne docílíte zářivých barev, ale působivé snímky můžou vzniknout i za šedivých, mlhavých nebo deštivých dnů. Pokud po nebi plují oblaka, zkuste na svých fotografiích zachytit více oblohy. A pokud je pod mrakem, pečlivě promyslete vzhled všech detailů a povrchů.

Trpělivost růže přináší

Když počkáte na chodce s deštníkem za uplakaného dne nebo ozvláštníte oblohu prolétajícím hejnem ptáků, může daný snímek získat pověstnou třešničku na dortu. Ne vždycky docílíte perfektních snímků. Ale když budete u fotografování přemýšlet a výsledné snímky si zanalyzujete, budete na dobré cestě „dostat umění fotografie do oka“.

Jak na lepší fotografie – Canon

Zakomponování budovy do rámečku z větví stromů zaostří pozornost doprostřed snímku a přidá obloze na zajímavosti.


Co je kompozice?

Kompozice popisuje uspořádání jednotlivých prvků na fotografii. Jedná se velmi důležitý prvek, pokud chcete, aby vaše snímky „vyčnívaly z davu“. Kompozičních technik je nepřeberné množství. Nejjednodušší je však změnit vzdálenost od objektu, popřípadě použít zoom.

Pravidlo třetin

Berte ho jako vodítko při komponování svých fotografií. V nastavení můžete zapnout mřížku a při fotografování umístit objekty na jednu z čar nebo jejich průsečíky.

Přidání měřítka

Vyfotografováním osob dodáte svým snímkům opravdové měřítko. Zvláště to platí u fotografií krajiny, architektury a dalších širokoúhlých záběrů. Tyto osoby budou přitahovat pozornost. Proto si před stisknutím spouště pečlivě rozmyslete, kam je v záběru umístíte.

Hlavní a mizející linie

Vidíte, jak se cesta klikatí až k budově a jak se zábradlí vine z dohledu? Když na svých fotografiích zachytíte linie perspektivy, které povedou zrak, můžete dosáhnout skutečně působivých výsledků.

Fotografujte, přidejte hashtagy #MyNewCanon #CanonComposition a sdílejte.

Teď když jste si přečetli náš článek, vyzkoušejte si nově nabyté vědomosti v praxi. Nebojte se fotografovat z mnoha různých úhlů, nepovedené snímky můžete vždycky smazat. Dejte si za cíl vyzkoušet jednu z technik, které jsme probírali, třeba pravidlo třetin nebo hlavní linie.

Pokud nechcete čekat až domů, můžete využít funkci Wi-Fi nebo NFC (pouze systém Android) svého fotoaparátu a prohlédnout si snímky ihned na smartphonu nebo tabletu. Pak vyberte ty nejpovedenější a pochlubte se jimi na Facebooku. Možná budete překvapeni, jak dobří už jste!

Podělte se o výsledky

Pošlete nám své nejlepší fotografie, na kterých jsou krásně vidět kompoziční techniky, a ukažte, jak se zlepšily vaše fotografické dovednosti.