K zachycení pohybu na fotografiích je nutné zvolit zmrazení akce NEBO umožnit kreativní rozmazání, které na fotografiích vyjádří představu pohybu. Směr, kterým se vydáte, závisí na tom, co chcete fotografií divákům říci. Zachycení emocí na obličeji tenisty ve zmrazeném okamžiku předá odlišné poselství než snímek, jenž ukazuje rozmazaný pohyb přes celý kurt. Oba přitom mohou být stejně působivé.

Ať používáte jakýkoli fotoaparát, existuje řada technik pro efektivní zachycení pohybu, vyjádření kreativity a sdělení příběhu prostřednictvím fotografií. Brian Worley, lektor společnosti Canon, vysvětluje, jak co nejlépe využít schopnosti fotoaparátu. Odkrývá také užitečné tipy pro snímání pomocí videokamery LEGRIA a vysvětluje, jak lze tisknout dynamické snímky plné pohybu pomocí tiskárny PIXMA.

Použití režimů scén k zachycení pohybu

Většina fotoaparátů IXUS a PowerShot je vybavena režimy scén, které mohou skutečně pomoci zachytit pohyb. Výběrem režimu scény, jako je Sport nebo Děti a zvířata, lze optimalizovat nastavení fotoaparátu pro zachycení akce.

Použití režimů scén k zachycení pohybu – Canon
Martin Terber, Jsem létající muž, doopravdy letím!
licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

Některé pokročilé fotoaparáty PowerShot jsou opatřeny režimem priority závěrky (Tv), který umožňuje přímo nastavit rychlost závěrky. K získání kontroly nad rychlostí závěrky stačí nastavit režim Tv, ale vyplatí se také zvážit nastavení souvislého fotografování a zaostřování.

Použití režimů scén

Použití režimů scén představuje jednoduchý způsob nastavení fotoaparátu pro akci. Režim Sport (a režim Děti a zvířata, pokud je jím fotoaparát vybaven) nařídí fotoaparátu použít vyšší rychlosti závěrky, nejvhodnější zaostření a často aktivovat režim souvislého fotografování, který umožňuje pořídit více snímků, zatímco je stisknuto tlačítko spouště.

Pamatujte na to, že děti a malá zvířata se pohybují rychle.

Kdykoli uvidíte malé děti nebo psy běžet v místním parku, všimněte si, že se pohybují rychle a často nepředvídatelnými směry. Změny směru a rychlosti jsou běžné, takže fotografování malých děti a psů může být náročné.

Děti a malá zvířata se pohybují rychle – Canon
Neville Wootton, 054 – Klaun očkatý a potápěči
licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

Pokud máte fotoaparát vybavený režimem Děti a zvířata, je tento režim pro takové situace ideální, protože používá více zaostřovacích rámečků, aby zajistil ostré zaostření na objekt. Tento režim je ještě účinnější, pokud jsou objekty ve vzdálenosti alespoň tři metry od fotoaparátu.

V této vzdálenosti je pro fotoaparát jednodušší dosáhnout a udržet zaostření na objekt. Pokud se objekt přiblíží skutečně blízko k fotoaparátu, bude mnohem obtížnější udržet jej zaostřený. Jestliže nemáte k dispozici režim Děti a zvířata, pak nezapomeňte přepnout fotoaparát na souvislé fotografování a do režimu Servo AF, abyste zajistili ostré automatické zaostřování.

Zmrazení akce

Režim Sport je ideální pro použití s fotoaparáty PowerShot opatřenými objektivem s velkým zoomem. Režim Sport nastaví vyšší rychlosti závěrky, zvolí režim zaostřování pro sledování pohybujících se objektů a nastaví režim souvislého fotografování. Kombinace těchto tří voleb vám pomůže pořídit lepší snímky se zmrazenou akcí.

Zmrazení akce – Canon
Mohanraj – Seskok volným pádem
licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

Funkce stabilizátoru obrazu pomůže dosáhnout ostrých výsledků omezením rozhýbání fotoaparátu, které je přirozenou charakteristickou vlastností objektivů s velkým zoomem. Při fotografování s objektivem nastaveným zcela nebo téměř na maximální přiblížení zkuste pro dosažení lepších výsledků držet fotoaparát pevně oběma rukama.

Velké sportovní stadiony nebo koncerty – vypněte blesk

Pokud si vezmete fotoaparát na velký sportovní stadion, nezapomeňte vypnout blesk nebo zvolit režim vypnutého blesku. Vestavěný blesk je určen pro objekty, které se nacházejí relativně blízko fotoaparátu, obvykle ve vzdálenosti do pěti metrů. Pokud použijete blesk na stadionech, bude snímek z větší části obsahovat objekty osvětlené zábleskem, které jsou na sedadlech před vámi.

Pokud jsme vás inspirovali k zachycení života v pohybu, neváhejte a podělte se o své snímky s ostatními. Odešlete je do galerie.