Návod k provedení: Fotografování zblízka

Fotografování zblízka (neboli makrofotografování) otevírá novou oblast pro vás a váš fotoaparát EOS.

Makrofotografování je dokonalou fotografickou aktivitou pro podzimní a zimní měsíce, kdy jsou dny kratší a počasí je méně předvídatelné, protože lze provádět uvnitř i venku.

IHTT_Page_1_01
Sasanka, © Ueli Grossenbacher, Canon EOS 50D

Dejme se do toho
Pokud začínáte, můžete použít standardní objektiv se zoomem, který je obvykle dodáván s fotoaparáty EOS, než případně přejdete na specializovaný makroobjektiv. Použitím krajní polohy pro teleobjektiv nastavte zoom na maximální zvětšení a voličem režimů na fotoaparátu EOS zvolte režim Detail. Tím se upraví nastavení expozice a styl Picture Style. Získejte více informací o těchto nastaveních. Jednou z věcí, kterých si všimnete, je, že přesunutí blíže k fotografovanému objektu zvýrazní pohyb způsobený otřesy fotoaparátu. Nejlepším způsobem, jak to překonat, je upevnit fotoaparát EOS na stativ. Nyní jste připraveni začít.

IHTT_Page_1_02
Harmonie ve vodě, © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Hloubka ostrosti a zaostřování
Zaostřování na objekty blízko objektivu značně zužuje hloubku ostrosti (zaostřenou oblast před a za bodem, na který ve skutečnosti zaostřujete). Bez ohledu na nastavenou clonu bude mít pozadí tendenci být rozostřené, ale použití menší clony (vyššího clonového čísla) umožní, aby byla větší část fotografovaného objektu přijatelně ostrá.

K zajištění rozsáhlejšího ovládání a větší přesnosti přepněte objektiv na ruční zaostřování. Zjistíte, že malé pohyby se zvětší společně s objektem. Provedení jemných úprav nastavení zaostřovacího kroužku způsobí velké rozdíly v oblasti zaostření. Nejpřesnější ovládání zaostření zajistí použití zvětšeného živého obrazu.

Osvětlení
Pro makrofotografie je velmi důležité dosáhnout správného světla. Pokud pracujete v budově, pak je pro začátek dobré využít přirozené světlo z okna. Vyhněte se přímému slunečnímu světlu (dobré je světlo za oblačného počasí) a použijte tvrdý bílý papír k odražení světla na objekt, abyste minimalizovali veškeré stíny. Přibližováním a oddalováním tvrdého papíru nebo úpravou jeho úhlu lze vytvořit velký rozdíl.

V ideálním případě světelný zdroj osvětlí všechny oblasti objektu a odhalí detaily a barvy. Mezi doplňkové osvětlovací systémy patří kruhový makroblesk Lite a dvojitý makroblesk Lite od společnosti Canon, které vytvářejí to nejlepší rovnoměrné světlo pro makrofotografování.

IHTT_Page_1_03
Nakrájené rajče, © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Kompozice a pozadí
Fotografování v režimu Detail nebo Makro je o detailech, takže se vyplatí strávit čas tím, že zajistíte, aby byl objekt správně nastaven ve vztahu ke svému pozadí. U pozadí je pravděpodobné, že bude rozostřené, ale barvy, jas a obecné tvary mohou přesto odvádět pozornost od objektu.

Takže nyní rozumíte základům a následující stránka vám pomůže udělat další krok.

1  2