Návod k provedení: Fotografování zblízka

Váš další krok

Standardní objektiv se zoomem vám poskytne úvod do makrofotografování, ale jsou k dispozici speciální objektivy a příslušenství, které vám umožní získat záběr skutečně zblízka.

Makroobjektiv
Tyto objektivy jsou specializované pro fotografování zblízka a nabízejí zvětšení 1:1 (údaj 1:1 vyjadřuje, že fotografovaný objekt je na obrazovém snímači fotoaparátů zachycen v životní velikosti). Lze je také použít pro další druhy fotografování, například pro portréty. Pro snímače APS-C je dobrým objektivem pro začátek Canon EF-S 60 mm f2,8 Macro USM a pro snímače o velikosti políčka kinofilmu objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Objektiv EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM nabízí speciální hybridní stabilizátor obrazu, který umožňuje pořizovat některé makrosnímky z ruky. Všechny tyto speciální makroobjektivy nabízejí vysokou ostrost, kontrast a kvalitu snímku v naprosto celém obrazu.

IHTT_Page_2_01
Jahoda a čokoláda, © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Makropředsádka
Je určena k našroubování na přední stranu stávajícího objektivu a umožňuje zaostřit na kratší vzdálenost. Zabírá velmi málo místa, takže je ideálním příslušenstvím, když chcete cestovat nalehko. Společnost Canon nabízí dva typy makropředsádek, model 500D a model 250D, který je výkonnější.

Mezikroužky
Dalším doplňkem, který lze použít s aktuálním objektivem, jsou mezikroužky. Připevňují se mezi tělo fotoaparátu EOS a objektiv a umožňují fotoaparátu zaostřit na kratší vzdálenost. Společnost Canon nabízí dva mezikroužky – EF12 II a EF25 II. Číselná hodnota udává délku mezikroužku – mezikroužek 25 mm poskytuje větší zvětšení než mezikroužek 12 mm. Mezikroužky neobsahují sklo, takže je zachována kvalita objektivu, ale k dosažení správné expozice vyžadují více světla na objektu.

IHTT_Page_2_02
Krystal kupritu, © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Pokročilejší nastavení na fotoaparátu EOS
Teď, když jste investovali do objektivu a příslušenství pro makrofotografování, stojí za to prozkoumat režimy poskytující větší kontrolu nad nastaveními expozice, jako jsou Předvolba clony (Av) nebo Ruční (M) režim. Ty vám umožní ovládat hloubku ostrosti. Přečtěte si další informace o těchto režimech.

Pokud používáte fotoaparát na stativu, pak existuje několik nápadů, jak zajistit ještě větší stabilitu. Stisknutí tlačítka spouště může přinést určité rozechvění fotoaparátu. Pokud není rozhodující přesný okamžik pořízení fotografie, pak nastavte samospoušť na 2 sekundy, čímž poskytnete čas, aby pohyb zmizel. Můžete také použít dálkovou spoušť připojenou k fotoaparátu EOS. Ta vám umožní zvolit okamžik expozice, aniž byste se dotkli fotoaparátu.

IHTT_Page_2_03
Bonbóny, © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Závěrečné úpravy
Budete trávit určitý čas, abyste získali ty pravé snímky zblízka. Takže je rozumné pořizovat fotografie typu RAW a používat aplikaci Digital Photography Professional (DPP) od společnosti Canon k provedení závěrečných úprav. Použitím nástrojů, jako jsou korekce objektivu, úprava vyvážení bílé a ořez, umožníte vašim snímkům skutečně vyniknout. Zde si můžete přečíst kurz o aplikaci DPP.

1  2