Kurz: Kreativní expozice

Nastavení clony objektivu

Nízké clonové číslo (například f/4) vpustí objektivem více světla než číslo vysoké (f/16).

Picture_Tutorial_p2
Clona je otvor vytvořený mechanickou clonou.

Mechanická clona je složena z kovových lamel, jejichž pohybem se ovládá (zvětšuje nebo zmenšuje) clona objektivu. Kromě množství světla procházejícího objektivem má velikost clonového čísla ještě jiný dopad. Velikost clonového čísla rovněž ovlivňuje hloubku ostrosti, oblast viditelné ostrosti snímku.

Hloubka ostrosti se nachází před bodem zaostření i za ním. Nízké clonové číslo (jako například f/2,8 nebo f/4) poskytuje pouze úzce vymezenou hloubku ostrosti s jen malým rozsahem zaostření okolo roviny zaostření. Příkladem tohoto jevu je pořizovaní portrétů pomocí nízkého clonového čísla, kdy bývá možné zaostřit pouze na část obličeje fotografované osoby. Efekt vysokého clonového čísla (jako například f/16 nebo f/22) je přesně opačný. Jelikož tato clona poskytuje vysokou hloubku ostrosti, jsou zaostřeny blízké i vzdálené objekty a ostrá je mnohem větší část snímku. Chcete-li hloubku ostrosti maximalizovat, zaostřete přibližně do třetiny scény a nastavte větší clonové číslo (například f/16). Více informací o technických aspektech hloubky ostrosti získáte klepnutím sem.

U fotoaparátů EOS lze clonu nastavit pomocí režimu automatické expozice s prioritou clony AE (Av). V tomto režimu můžete nastavit clonu a nastavení rychlosti závěrky v závislosti na správné expozici nechat na fotoaparátu.

Picture_Tutorial_p2_02
Procházka se psem, © Enda McCormack 2011, Canon EOS 1000D

Fotografie byla pořízena s velmi nízkým clonovým číslem. Zaostřeno bylo na druhý sloupek zepředu. Hloubka ostrosti je velmi nízká a většina scény je rozostřená. Výsledný efekt připomíná impresionistickou malbu.


Picture_Tutorial_p2_03
Kráska a zvíře
, © Eric Dutcit 2011, Canon EOS 7D

Nízká hloubka ostrosti se hodí k zaměření pozornosti pouze na jednu část snímku. Zde je pozornost zaměřena na malého pavouka na fialovém květu. Díky nízkému clonovému číslu bylo dosaženo perfektního výsledku. Použitím vysokého clonového čísla a vyšší hloubky ostrosti by se pozornost zaměřila na méně zajímavé oblasti snímku, zejména na ty v pozadí.


Picture_Tutorial_p2_04
Rozvrstvení krajiny, © Philip Escott 2011, Canon EOS 1000D

Použitím vysokého clonového čísla byla dosažena vysoká hloubka ostrosti této krajiny. Od trávy v popředí až po vzdálený obzor je vše ostré.

1  2   3  4  5