Tma je váš přítel

Noci se nám prodlužují, a to je skvělá chvíle k tomu vyrazit s fotoaparátem Canon ven a objevovat zábavu spojenou s fotografováním ve tmě.

V noci všechno vypadá jinak. Naskýtá se tak řada příležitosti k fotografování. Fotoaparáty PowerShot a IXUS obsahují řadu jednoduchých nastavení, které vám pomohou udělat tu nejlepší fotografii. Pokud máte fotoaparát řady EOS, PowerShot SX, S nebo G, pak se vám k experimentování nabízí ještě víc příležitostí. Můžete začít rychlostí závěrky.

Stabilita je základ
Pokud je v noci velice málo světla, musí zůstat závěrka fotoaparátu otevřená delší dobu. Když experimentujete s delšími časy závěrky, stabilizujte fotoaparát pomocí stativu. Pokud ale rádi cestujete nalehko, můžete fotoaparát opřít o vhodnou zeď nebo větev stromu. Nejlepší je na ně fotoaparát rovnou postavit.

HTTN_Page1_01
Ohňostroj, © Catherine Williams, Canon IXUS 105

Ohňostroj
K nejoblíbenějším nočním scénám patří ohňostroje. Mnoho fotoaparátů PowerShot nebo IXUS se vyznačuje funkcí Ohňostroj, která vhodně nastaví fotoaparát. Aby se zachytily světelné stopy, otevře závěrku na dobu delší než sekunda. Pokud máte fotoaparát řady EOS, PowerShot SX, S nebo G, můžete přepnout volič režimů do polohy Tv. Začněte u rychlosti závěrky 5 až 10 sekund.

Využívejte okolní světelné zdroje
Ve městě se světelné zdroje často stávají ústředním bodem snímku. Zkuste začít fotografováním neonových reklam, umělého osvětlení nebo osvětlených budov. Třeba pouťové atrakce se v noci na fotografiích skvěle vyjímají. Jsou jasně osvětlené a tvoří je směsice pohybujících se i stojících prvků.

Odrazte se k lepším fotografiím
Na nočních snímcích vypadají pěkně odrazy. Kromě toho, že vytváří zajímavé efekty, do fotografií vnášejí další světlo. Mohou vznikat na kalužích po dešti nebo na skleněných stěnách budov. Podívejte se, jestli někde nejsou odrazy, a využívejte je k tomu, abyste do fotografií dostali maximální možné množství světla.

Na přelomu dne a noci
K fotografování nočních fotografií se skvěle hodí doba těsně po západu slunce nebo před jeho východem. Tehdy se obloha rozehraje nádhernými barvami, které můžou vaši noční scénu ideálně doplňovat.

HTTN_Page1_02
Čas a voda, © Simon Skipper Christiansen, Canon EOS 5D Mark II

Nakreslete obraz světlem
Můžete nakreslit světelný obraz baterkou nebo využít světla aut na silnicích k vytvoření dojmu pohybu. Tyto efekty vzniknou tak, že necháte závěrku fotoaparátu otevřenou na několik sekund. U fotoaparátů PowerShot a IXUS toho dosáhnete pomocí nastavení Dl. Závěrka. Začněte na pěti sekundách. Zábava ale spočívá v tom, že zkoušíte delší nebo kratší časy a pak zjišťujete, co nejlépe vypadá. U fotoaparátů řad EOS, PowerShot SX, S nebo G přepněte volič režimů do polohy Tv. Další podrobnosti najdete v tomto videu.

Krajina
Když se člověk dívá v noci z výšky na město, kde žije, vypadá všechno úplně jinak. Kromě nastavení Dl. Závěrka, ke kterému potřebujete stativ, můžete vyzkoušet i nastavení Noční scéna z ruky. Pomocí tohoto nastavení dokážete zachytit noční scénu, a přitom můžete fotoaparát držet jako obvykle.

Na další stránce si předvedeme pár jednoduchých technik, jak u objektů fotografovaných v noci dosáhnout nejlepších výsledků. Také si řekneme, jak se vyhnout rozmazání.

1  2