Tipy a techniky pro kompaktní fotoaparát

Když fotografujete známá místa, je snadné nechat se strhnout a pořídit stejné snímky jako spousta fotografů před vámi. Když po příjezdu na místo uvidíte vytoužený objekt, vybaví se vám všechny jeho fotografie, které znáte.

Než se podíváte do hledáčku, poohlédněte se po fotografických příležitostech vlastníma očima. Než vezmete fotoaparát do ruky, tak opravdu pomůže dát si na čas, prozkoumat všechny možné úhly a najít originální záběr. Svým fotografiím dodáte na zajímavosti, když se zkusíte podívat jiným směrem, zakomponujete do záběru lidi nebo se vrátíte v jinou denní dobu. Nebo můžete zkusit zachytit jiného fotografa, jak se snaží vyfotit známou památku.

  • Správné načasování
  • Výběr konkrétní barvy
  • Fotografie s vysokým dynamickým rozsahem
  • Fotografie davů

Správné načasování

Známé – Canon
The World According to Marty – Sun Setting on Big Ben
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Na známých místech a velkých akcích je někdy tak živo, že je těžké pořídit dobrý snímek. Vyplatí se tedy návštěvu dobře načasovat. Když chtějí fotografové pořídit nádherné obrázky, vybírají si většinou brzké ranní hodiny nebo podvečer. V tuto dobu má světlo zvláštní kouzlo.

Současně ho však nemusí být dostatek a pravděpodobně bude třeba použít vyšší ISO. Mnohé fotoaparáty mají režim Noční scéna z ruky, který slouží k fotografování za slabého osvětlení bez použití stativu.

Výběr konkrétní barvy

Pokud se chystáte pořídit na nějakém místě sérii fotografií, můžete zkusit je komponovat jako příběh a propojit je s využitím společného prvku nebo barvy. Na snímcích z Londýna můžete třeba zachytit červené autobusy, červené poštovní schránky a osoby v červených šatech. Když si nějakou barvu vyberete, budete pak před samotným fotografováním muset danou scénu důkladně prozkoumat. Pomůže vám to také pořizovat rozmanitější snímky, na kterých zachytíte příběh daného místa.

Snímky s vysokým dynamickým rozsahem

Mnohé fotoaparáty řady PowerShot G nabízí fotografování s vysokým dynamickým rozsahem. V tomto režimu dokáže fotoaparát pořizovat krásné snímky scén, na kterých se současně vyskytují velice jasná i tmavá místa. K takovéto situaci dochází například při fotografování v protisvětle. Režim HDR je efektivnější u budov a dalších větších objektů (na malé věci fotoaparát doporučí použít blesk). Fotoaparát pořídí tři snímky rychle za sebou při různých expozicích a sloučí je do jednoho, na kterém se zachytí široký rozsah barevných tónů. Tento typ snímků využijete také, když fotografujete výhled z místnosti ven. Interiér bývá obvykle mnohem tmavší než exteriér.

Fotografie davů

Známá místa bývají hektická a plná života, jak na ně každý den proudí davy návštěvníků. Tyto davy jsou nedílnou součástí daného místa. Jednou z možností, jak je zachytit, je použít režim priority závěrky (Tv) nebo ruční režim (M) fotoaparátu PowerShot a nastavit nízkou rychlost závěrky. Davy pak budou působit rozmazaně. Některé fotoaparáty disponují neutrálním šedým filtrem, který snižuje množství světla a umožňuje zachytit rozmazané davy snížením rychlosti závěrky.

Tip: Umístěte fotoaparát na pevný povrch, aby budovy zůstaly nehybně ostré a současně byly obklopené proudícími davy turistů.