Když přijde řeč na fotografování zimních slavností, nabídnou vám naše digitální zrcadlovky naprostou všestrannost. Často se setkáte s nedostatkem světla. Tento měsíc se v našich kurzech zaměříme na to, jak fotit v interiéru a jak dosáhnout působivých výsledků s bleskem i bez něj.

• Režim Night Portrait (Noční portrét)
• Priorita clony a špičkový objektiv
• Otočný displej LCD a pohled dětskýma očima
• Externí blesk
• Zachycení detailů předvánoční atmosféry
• Uživatelské režimy snímání
• Výhody bodového měření
• Využijte svůj blesk naplno

Režim Night Portrait (Noční portrét)

Mnohé fotoaparáty Canon EOS mají režim Night Portrait (Noční portrét). Ten je uzpůsoben tak, aby našel rovnováhu mezi dostupným světlem a zábleskem blesku. Fotoaparát pak zachytí jak nerozmazané objekty v popředí, tak okolní světlo s pomocí delší rychlosti závěrky. S tímto režimem pořídíte svátečně laděné fotky vašich blízkých ve vánočním světle.

Roční období – Canon
Michael Bentley – Vánoční světla
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Priorita clony a špičkový objektiv

S prioritou clony (Av) dosáhnete dobré expozice za slabého i silného osvětlení. A když k tomu přidáte špičkový objektiv s vysokou světelností, jakým je třeba Canon EF 50mm f/1.8 STM nebo Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, zachytíte krásně ostré objekty před rozostřeným pozadím. Z vašich fotek pak bude dýchat ta pravá vánoční atmosféra. Objektiv Canon EF 24mm f/2.8 IS USM se skvěle hodí pro širokoúhlé snímky, zatímco Canon EF 50mm f/1.8 STM ocení vyznavači portrétní fotografie.

Otočný displej LCD a pohled dětskýma očima

Adventní čas je časem dětí, vyfoťte svět z jejich perspektivy a zachyťte na svých snímcích magické kouzlo vánoc. A pokud máte fotoaparát Canon s otočným displejem LCD, dostanete se s ním na úroveň dětských očí, aniž byste se museli plazit po zemi.

Externí blesk

Když do sáněk pro blesk nasunete některý z blesků Speedlite, tak váš Canon EOS získá mnohem výkonnější a kreativnější světlo pro focení v interiérech. Mnohé blesky Speedlite jsou otočné, takže je můžete namířit na strop, využít odrazu a dosáhnout jemnějších a lichotivějších výsledků. Pokud tuto techniku využijete, vytáhněte bílý vestavěný panel v blesku a hned v očích focených osob vykouzlíte odlesky. Pokud chcete, aby fotoaparát automaticky určil správnou expozici blesku, použijte automatický režim.

Roční období – Canon
Matteo Paciotti – Mercatini di Natale
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zachycení detailů předvánoční atmosféry

Největší krása svátečního období často spočívá v maličkostech – v dekoracích, ornamentech nebo třeba ve sváteční tabuli. Fotky těchto maličkostí bývají často z těch nejpůsobivějších.

Malé objekty zvlášť vyniknou, pokud použijete makro objektiv v kombinaci s vysokou rychlostí závěrky. Ideálním společníkem plnoformátových fotoaparátů je objektiv Canon EF 24-70mm f/4L IS USM. Ten se totiž hodí pro běžné fotografování a současně exceluje při makrofotografii. K fotoaparátům APS-C se zase hodí univerzální objektiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, který vás ve většině případů odmění skvělými fotkami. Popusťte uzdu své kreativitě a zachyťte, jak vánoční atmosféra přímo čiší z ozdob na stromečku, svíček nebo hraček.

Roční období – Canon
John Morgan – Třpytivé vločky
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Uživatelské režimy snímání

Mnohé fotoaparáty EOS nabízí alespoň jeden uživatelský režim snímání, který snadno nastavíte otočením voliče režimů na horní straně fotoaparátu. Tyto režimy vám pomůžou uchovat vybraná nastavení fotoaparátu a ihned je aktivovat. Můžete si třeba uložit nastavení, s jehož pomocí se fotoaparát přepne na focení za slabého osvětlení bez blesku. V tomto případě nastavte režim priority clony (Av) a vysokou nebo automatickou citlivost ISO a poté vypněte blesk.

Uživatelský režim snímání vám pak usnadní a zrychlí přepínání mezi dvěma fotografickými styly: focení s bleskem a focení bez něj pouze s využitím dostupného světla. Při focení zimních snímků takto rychlé přepínání určitě oceníte.

Roční období – Canon
Vishwaant Avk – Bruslení v Central Parku
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Výhody bodového měření

Bodové měření vám zajistí nejlepší expozici interiérových skupinových snímků, abyste na nich věrně zachytili atmosféru. Vyberte si z nabízených možností bodového měření a zaměřte pozornost do středu záběru. Pokud se v záběru vyskytují četná tmavá místa, změřte pomocí bodového měření jas na úrovni tváří, stiskněte tlačítko blokování expozice, změňte kompozici a pořiďte snímek.

Využijte svůj blesk naplno

Vánoční fotky se častí fotí v interiérech, kde okolní světlo významně dotváří celkovou atmosféru. Pokud ji chcete zachytit a odměnit se krásnějšími snímky, rozmístěte po místnosti jeden nebo víc blesků Speedlite. Nastavte blesky jako vedlejší jednotky a umístěte je tak, aby se jejich světlo odráželo od stropu. Poté je můžete ovládat automaticky s využitím vestavěného vysílače Speedlite Transmitter nebo jeho externí verze ST-E3-RT.

S automatickým bleskem dosáhnete kýžené výsledné expozice. Pokud blesky namíříte na strop do protilehlých rohů, budou vaše fotky o dost zajímavější, než kdybyste použili jen blesk nasazený na fotoaparátu.

Zašlete svůj snímek do naší galerie

Pokud jsme vás inspirovali, zašlete své fotografie do naší galerie. V této galerii vystavujeme a sdílíme naše oblíbené snímky odeslané členy komunity Canon.