Historie jakéhokoli města je protkaná příběhy vítězství a proher, vzestupy a pády a měnícími se lidmi a kulturou. Minulost k nám často promlouvá na každém rohu a k jejímu odhalení stačí jen trochu zapátrat a mít při tom oči na stopkách. Uvidíte, kolik pozůstatků někdejší slávy města odhalíte. Odměnou vám budou krásné snímky.

• Použití širokoúhlého objektivu
• Použití teleobjektivu
• Kontrast mezi starým a novým
• Změna úhlu pohledu
• Bodové měření
• Černobílé a sépiové fotografie

Použití širokoúhlého objektivu

Širokoúhlé objektivy výrazně usnadňují focení městské architektury. I když zrovna nemáte možnost si od budovy poodstoupit, dostanete do záběru její větší část. Při focení vysokých budov můžete fotoaparát otočit na výšku. Jen se u toho moc nezaklánějte, aby to nevypadalo, že se stavba klátí.

Historie – Canon
Vincent Desjardins: New York City
Copyright: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Použití teleobjektivu

Teleobjektiv má dvě schopnosti. Vypíchne detaily, zdůrazní staré architektonické prvky (třeba chrliče, ornamenty art deco nebo věžičky) a danou scénu tak zhustí. Při focení z větší vzdálenosti pak teleobjektiv danou scénu zploští.

Tip: Pokud chcete zdůraznit změnu a opticky přiblížit moderní budovu ke starým domům v pozadí, poodstupte si dozadu a využijte zoom teleobjektivu. 

Kontrast mezi starým a novým

Pokud chcete do snímků vnést nádech historie, pátrejte po kontrastech mezi lidmi a jejich okolím. Elegantně oblečení kancelářští pracovníci nebo cestující v moderním autobusu můžou ostře kontrastovat se starými nebo opuštěnými domy.
Historie – Canon
Mike Kniec: Náměstí
Copyright: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Změna úhlu pohledu

Pokud chcete vyprávět historii města, zkuste využít různé úhly pohledu. Při lovu optimální kompozice a působivých snímků se můžete zkusit sehnout k zemi a zachytit dlážděné ulice nebo vystoupat po schodech na střechu nějaké staré památky.

Nebojte se experimentovat. Když se třeba chystáte zachytit městské kontrasty, můžete si stoupnout ke starému domu a vyfotit ho z malého úhlu, aby vypadal větší než moderní kancelářské budovy v pozadí. Popřípadě si najděte neotřelé místo s dobrým výhledem, odkud zachytíte do výšky šplhající moderní budovy ze skla a oceli nebo detaily z moderní éry města. 

Bodové měření

U snímků, na kterých je příliš velký nebo příliš malý podíl oblohy, nemusí fotoaparát správně měřit expozici. Využijte bodové nebo částečné měření a změřte expozici ve středu záběru.

Tip: Zaměřte fotoaparát na objekt středního tónu, stisknutím tlačítka blokování automatické expozice zablokujte expozici a změňte kompozici záběru dle potřeby. (Tlačítko blokování automatické expozice je na všech fotoaparátech EOS označeno symbolem hvězdičky.)

Historie – Canon
Simon Lesley: Opuštěno
Copyright: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Černobílé a sépiové fotografie

Nastavte ve fotoaparátu černobílý styl Picture Style a odměnou vám budou působivé černobílé snímky, které získají nádech historie.

Zvyšte kontrast, aby tmavé prvky ještě víc ztmavly a světlé zesvětlely. Na černobílých fotkách také elegantně vypíchnete moderní vzhled nových staveb a zdůrazníte jednotlivé prvky historických budov.

Pokud se chystáte vyfotit více starých domů nebo jiných objektů, zkuste experimentovat se sépiovými tóny. I k tomu můžete využít černobílý styl Picture Style.

Historie – Canon
Ghislain Berger: La Ruelle
Copyright: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zkuste časosběrný film

Využijte vestavěný měřič intervalů svého fotoaparátu Canon EOS nebo volitelný ovladač s časovačem, pořiďte řadu snímků v přednastavených intervalech a vytvořte časosběrný film.

U fotek tohoto typu je nejlepší nastavit režim priority clony (Av), aby hloubka ostrosti zůstala na všech snímcích stejná. Pokud máte stativ, použijte ho.

Dobrým námětem pro časosběrný film může být třeba neměnnost a majestátnost starého domu v kulisách mraků plujících oblohou. Až pořídíte pár fotek v rozmezí několika minut, zpracujte je v počítači a vytvořte z nich časosběrný snímek.