Tento měsíc v našich kurzech objevíme, co se stane, když zapomenete na pravidla fotografování a necháte se při honu za působivými snímky vést svým instinktem. Když budete fotit spontánně, můžete mimoděk pořídit krásné a působivé snímky, na kterých dokonale zachytíte kouzlo okamžiku nebo atmosféru.

Jednou z největších výhod kompaktů je jejich flexibilita a přenosnost. Fotoaparáty PowerShot a IXUS se snadno používají a přináší vysokou kvalitu obrazu. Můžete je tedy mít stále v kapse a fotit „od boku“ při svých každodenních dobrodružstvích.

Tip: Nezapomeňte optimalizovat nastavení svého fotoaparátu, abyste byli připravení fotit vždy, když uvidíte něco zajímavého.

  • Vypnutí automatického blesku
  • Černobílá fotografie
  • Jeden AF bod
  • Sledování polohy pomocí GPS

Vypnutí automatického blesku

Jednou z nejdůležitějších dovedností při focení je vypnout včas automatický blesk. Blesk může na vašich snímcích pokazit atmosféru, která pak bude působit úplně jinak než ve skutečnosti. Navíc v noci bude blesk vašeho fotoaparátu mít malý dosah, takže může být lepší ho vypnout úplně. A protože fotoaparát nebude muset čekat, než se blesk nabije, bude také fotit rychleji.

Avšak za šera, uvnitř budov nebo při focení portrétů je užitečné vědět, jak blesk zase zapnout. Poohlédněte se po tlačítku se symbolem blesku, které se obvykle nachází na zadní straně fotoaparátu. Prvním stisknutím automatický blesk vypnete a opětovným stisknutím ho znovu zapnete. U některých fotoaparátů lze pomocí voliče režimů nebo režimů scény nastavit režim Vypnutý blesk.

[MASTER]Tutorial_DSC_1
Ludo: V zajetí drátů
Práva k používání: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Černobílá fotografie

Pokud scénu plnou zářivých barev převedete na černobílé tóny, může se to zdát kontraproduktivní. Tento krok vám ale pomůže podívat se na grafickou kompozici novým a jedinečným pohledem. Z nabídky Mé barvy vyberte černobílý režim a na displeji LCD fotoaparátu se náhled dané scény zobrazí černobíle. Pokud vám instinkt říká, že by daná scéna lépe vynikla v černobílých tónech, poslechněte ho.

Jeden AF bod

Systémy automatického zaostřování většiny kompaktů jsou precizně uzpůsobené pro snadné focení. Někdy je ale třeba poslechnout svou intuici a vzít vše do vlastních rukou. Výběrem AF bodu můžete určovat, která část snímku bude zaostřená. Namířením čtverce ve středu záběru upravte zaostření a pořiďte snímek. Nebojte se zkoušet nové věci, protože ty nejpůsobivější snímky bývají výsledkem experimentování. Někdy je dobré reagovat instinktivně. A prostě jen fotit.

[MASTER]Tutorial_DSC_2
Wesley Eller: Pohled nahoru, pohled dolů
Práva k používání: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ 

Víte, že...? S fotoaparáty PowerShot a IXUS můžete využít techniku blokování zaostření a změny kompozice. Namáčkněte tlačítko spouště do poloviny a nechejte fotoaparát zaostřit a změřit expozici. Ponechejte tlačítko namáčknuté a změňte kompozici. Úplným zmáčknutím tlačítka spouště pořiďte snímek a podívejte se, jakých výsledků jste dosáhli „ošálením“ fotoaparátu, který použil jinou expozici a ohniskovou vzdálenost. S touto technikou pořídíte poutavé, kreativní snímky, na nichž se focený objekt bude nacházet mimo střed a současně zůstane zaostřený. 

Záznam polohy pomocí GPS

Některé fotoaparáty nabízí modul GPS, který umožňuje u každého snímku ukládat informace o poloze. Když objevujete krásy nových míst, můžete zapnout sledování polohy a fotoaparát zaznamená všechna místa, která jste během focení navštívili. V počítačové aplikaci Canon Map Utility si pak můžete prohlédnout svou trasu a všechna místa navštívit znovu.

Aplikace Canon Camera Connect pro systémy Android a iOS obohacuje o funkce sledování polohy pomocí GPS téměř všechny fotoaparáty Canon s připojením Wi-Fi.

Pokud jsme vás inspirovali k tomu, abyste se řídili svým instinktem, neváhejte a podělte se o své snímky s ostatními. Odešlete je do galerie.