Tento měsíc v našich kurzech objevíme, co se stane, když zapomenete na pravidla fotografování a necháte se při honu za působivými snímky vést svým instinktem. Když budete fotit spontánně, můžete mimoděk pořídit krásné a působivé snímky, na kterých dokonale zachytíte kouzlo okamžiku nebo atmosféru.

Fotoaparát EOS se skvěle hodí pro zachycení spontánnosti okamžiku. Přijměte tento měsíc výzvu a vydejte se zachytit nové krásy a maličkosti. Můžete se třeba blíž podívat na věci, které potkáváte cestou do práce. Jaké zajímavé architektonické památky, pouliční umění nebo osoby dokážete zachytit?

[MASTER]Tutorial_DSLR_1
Nani Puspasari: Pouliční umělec
Práva k používání: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

  • Zkuste změnit objektiv
  • Použijte zoom a zachyťte detaily
  • Využijte otočný displej LCD a živý náhled
  • Změňte zaostřovací bod
  • Buďte připravení na pohybující se objekty – použijte zaostřování AF zadním tlačítkem
  • Přepněte na ruční režim a popusťte uzdu své kreativitě

Zkuste změnit objektiv

Objektivy se standardním přiblížením (setové objektivy, které jsou dodávány s fotoaparáty EOS) nejsou tou správnou výzvou. Co tedy zkusit něco nového.

K digitální zrcadlovce můžete připojit pestrou paletu objektivů. Využijte tedy tuto možnost a objevte, jak různé objektivy dokáží změnit váš úhel pohledu. Na fotoaparát můžete třeba nasadit širokoúhlý objektiv a od země vyfotit vysokou budovu, aby působila dramatičtěji. S modelem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM nebo podobným širokoúhlým objektivem se k focenému objektu dostanete blíž a pořád vám zůstane v záběru i jeho okolí.

Použijte zoom a zachyťte detaily

Můžete také zkusit Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM nebo jiný objektiv s velkým zoomem, který vypíchne detaily a zmenší vzdálenost mezi fotoaparátem a objekty. Jedná se o skvělý způsob, jak zachytit detaily, které by objektivu se standardním přiblížením unikly. Odměnou vám budou fotky architektonických detailů, přirozené portréty lidí a spontánní snímky zvířat.

Využijte otočný displej LCD a živý náhled

Když budete se svým fotoaparátem v terénu, podívejte se na svět z nových úhlů pohledu. Pokud máte fotoaparát EOS s otočným displejem LCD, zkuste fotit i jinak než přes hledáček. Nezapomeňte využít režim živého náhledu, který vám na displeji LCD ukáže vše.

Displej LCD můžete třeba natočit směrem nahoru a zkusit někoho vyfotit od země. Sami uvidíte, jaké zajímavé snímky takhle pořídíte. Co se o druhých lidech dozvíte při pohledu od země?

Pokud jste nadšenými pozorovateli lidí, zkuste otočit displej LCD o devadesát stupňů. Lidé totiž často působí uvolněněji, když netuší, že na ně míří objektiv. Tímto způsobem pořídíte přirozené fotky nesmělých lidí i zvířat.

Věděli jste to? V režimu živého náhledu pracuje závěrka tišeji, což vám umožní pořizovat bezprostřední, spontánní snímky zvířat v jejich přirozeném prostředí.

Aby profesionální fotografové stihli zareagovat na měnící se podmínky, musí se často rozhodnout ve zlomku vteřiny. To však dokáží, jen když přesně znají umístění a funkci ovládacích prvků svého fotoaparátu. Pokud se naučíte měnit expozici instinktivně, budete na nejlepší cestě stát se „lidským expozimetrem“ a rychle se přizpůsobíte měnícímu se světlu a stínům.

[MASTER]Tutorial_DSLR_2
Wesley Eller: Pohled nahoru, pohled dolů
Práva k používání: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Změňte zaostřovací bod

Digitální zrcadlovky nabízí různé zaostřovací body rozmístěné po celém záběru. Člověk se ale snadno upne na střed. Přesunutím AF bodu můžete změnit svou kompozici a udělat ji ještě zajímavější. U fotoaparátů EOS se tlačítko výběru AF bodu nachází vzadu v pravém horním rohu. Stiskněte ho pravým palcem a přepínejte mezi AF body pomocí multiovladače, hlavního ovladače, rychloovladače nebo tlačítek na zadní straně fotoaparátu (v závislosti na modelu).

Buďte připravení na pohybující se objekty – použijte zaostřování AF zadním tlačítkem

Fotografové často v závislosti na fotografovaném objektu přepínají mezi jednosnímkovým automatickým zaostřováním a inteligentním průběžným automatickým zaostřováním. Mezi těmito režimy sice přepnete raz dva, ale i během té chvilky můžete propást vytoužený záběr.

Aby tomu profesionální fotografové předešli, zaostřují zadním tlačítkem. Využijí uživatelské nastavení funkcí nebo ovládacích prvků fotoaparátu, aby při inteligentním průběžném automatickém zaostřování fotoaparát zaostřil po stisknutí určeného zadního tlačítka, a nikoli tlačítka spouště. Tato možnost se skvěle hodí pro zachycení pohybujících se objektů a hledání vašeho osobitého stylu.

Věděli jste to? Zaostřování zadním tlačítkem lze nastavit u všech fotoaparátů EOS. Namísto tlačítka spouště tak aktivuje zaostření tlačítko AF-ON nebo blokování AE.

Focení statických objektů

Při focení statických objektů automaticky zaostřete stisknutím zadního tlačítka. Až bude objekt zaostřený, tak zadní tlačítko uvolněte, v případě potřeby změňte kompozici a pořiďte snímek. A pokud se objekt pohybuje, podržte zadní tlačítko stisknuté a fotoaparát bude objekt neustále sledovat. Tato technika si žádá cvik, ale s její pomocí budete vždy připravení reagovat na měnící se scénu.

[MASTER]Tutorial_DSLR_3
Perry McKenna: Rychlejší než vystřelená kulka
Práva k používání: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Přepněte na ruční režim a popusťte uzdu své kreativitě

V ručním režimu musíte být připravení se přizpůsobit měnícím se světelným podmínkám. Otočte volič režimů na písmeno M, nastavte clonu podle požadované hloubky ostrosti a poté úpravou rychlosti závěrky a citlivosti ISO nastavte správnou expozici. Úpravou rychlosti závěrky můžete pohybující se objekty zachytit buď ostře, nebo v pohybu. Chce to trochu experimentování a dosáhnete krásných a mnohdy nečekaných efektů.

Když se podíváte přes hledáček, uvidíte, jak se vaše nastavení liší od automatických nastavení fotoaparátu. Tuto informaci ale použijte jen jako vodítko, konečné rozhodnutí máte ve svých rukou.

Pokud jsme vás inspirovali k tomu, abyste se řídili svým instinktem, neváhejte a podělte se o své snímky s ostatními. Odešlete je do galerie.