Kurz: Fotografování krajiny

Abhijeet Rane.jpg
© Abhijeet Rane

Všichni pravidelně vídáme úžasné krajiny, z nichž by mohly být vytvořeny nezapomenutelné fotografie, jen kdybychom je mohli zachytit. Tento kurz vás provede klíčovými rysy skvělého snímku a ukáže, jak vám fotoaparát Canon může pomoci. Budeme se zabývat následujícími tématy:

  • Kompozice
  • Denní čas
  • Nalezení vlastního úhlu pohledu
  • Krajina stávající se portrétem
  • Ohnisková vzdálenost pro krajiny
  • Kreativita
  • Získání odlišného pohledu na stejný cíl

Kompozice
První věcí, která ovlivní, zda získáte to pravé, je to, jak všechny různé prvky na vašem snímku vypadají dohromady. To je kompozice a snadnou cestou, jak získat to pravé, je dodržet pravidlo třetin. Představte si, že je v hledáčku fotoaparátu vyznačen rastr – dvě svislé čáry a dvě vodorovné čáry vytvářející čtyři průsečíky. Chcete-li vytvořit silnou kompozici, umístěte hlavní objekt do jednoho z těchto průsečíků. Pomocí mnoha našich fotoaparátů to lze učinit snadno, protože si na displej LCD můžete přidat čáry rastru. Podrobnější informace naleznete v návodu k použití.

Denní čas

Selden Vestrit.jpg
© Selden Vestrit

Osvětlení může velmi výrazně zlepšit konečný výsledek a časná rána a pozdní odpoledne jsou skvělé doby pro fotografování. Slunce je na obloze nízko, stíny jsou dlouhé a světlo má teplo, které poskytne všemu, co osvětluje, přitažlivý vzhled.

Ale neomezujte se na tyto doby. Období po silné bouřce, s hrozivou oblohou, poskytuje velmi atmosférické obrazy. Pro některé objekty jsou vhodné krátké stíny a zvýšený kontrast poledního slunce. Atmosféru může také přidat fotografování v časně ranním oparu.

Fotoaparáty EOS nabízejí řadu nastavení, která pomohou regulovat barvu a sytost světla. Chcete-li zachytit živé tmavě modré a jasné zelené odstíny, fotografujte s funkcí Picture Style nastavenou na možnost Krajina. Režim Základní+ některých našich fotoaparátů nabízí na výběr možnosti Živé, Měkké, Teplé, Ostré a Chladné. Zkuste experimentovat s těmito nastaveními, abyste zjistili, které upřednostníte.

Nalezněte svůj vlastní úhel pohledu

Harald Hoyer 1.jpg
© Harald Hoyer

Chcete-li učinit vaše snímky zajímavé, zkuste změnit svůj pohled, pokud jde o krajinu. Například pohled na krajinu dolů z vrcholu kopce může poskytnout poutavý a neobvyklý snímek.

Můžete si také lehnout na zem a fotografovat předmět zájmu v popředí vzdálený pouze několik centimetrů od fotoaparátu. Pokuste se najít políčko barev, které vyplní popředí, například trs květin. Při malém úhlu bude snímku dominovat popředí a zbývající část krajiny se objeví více vzdálená, než je obvyklé. Každá z těchto metod vytvoří působivé snímky, protože obvykle nevidíme scény z tohoto pozorovacího bodu.

Mnoho fotoaparátů Canon je vybaveno otočným displejem, který usnadňuje fotografování z malého úhlu. Displej lze odklopit od fotoaparátu a natočit tak, abyste se mohli dívat dolů na obraz shora.

Na jiné fotoaparáty EOS lze připevnit pravoúhlý hledáček, který rovněž umožňuje sledovat obraz shora, ačkoli je potřebné se sehnout, abyste viděli přes okulár jednotky.

Jinou možností je lehnout si na zem a podívat se na obraz předtím, než jej vyfotografujete. Někteří fotografové, kteří fotografují krajiny, si nosí plastovou fólii, aby si mohli lehnout, aniž by si namočili oblečení nebo se zašpinili.

Změňte orientaci fotografií krajiny
Většina fotografií krajiny je pořizována pomocí formátu, který vešel do povědomí jako formát „na šířku“, u nějž je šířka snímku větší než výška. To je vhodné, když chcete obvykle zachytit široký prostor scény zleva doprava. Neignorujte však formát „na výšku“, u nějž je výška větší než šířka. Ten je často vhodný tam, kde se vyskytuje vysoký objekt, ale může být rovněž efektivní, protože poskytuje neznámou interpretaci krajiny. Porovnejte snímek formátu „na výšku“ vpravo se snímkem formátu „na šířku“ stejné scény u horního okraje této stránky.

Objektivy pro fotografování krajin
Nejdůležitější věcí ke zvážení je zorné pole, které poskytuje objektiv s fotoaparátem. Pro fotografování krajin jsou často doporučovány krátké ohniskové vzdálenosti, protože široké zorné pole pojme velký prostor krajiny.

Dlouhé ohniskové vzdálenosti poskytují užší zorné pole, které odděluje pouze malou oblast scény. Přestože jsou méně vhodné pro fotografování krajin, mohou být efektivní, pokud chcete zdůraznit určitý aspekt pohledu nebo odstranit méně přitažlivé oblasti.

Objektivy se zoomem nabízejí řadu různých ohniskových vzdáleností, takže můžete měnit, co vidíte a zachytíte. Objektivy s jedinou ohniskovou vzdáleností jsou označovány jako objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a poskytují pevné zorné pole.

Chcete-li se dozvědět více o široké řadě objektivů, které jsou k dispozici pro váš fotoaparát EOS, navštivte web věnovaný objektivům.

Můžete také experimentovat s různými efekty. Nastavte fotoaparát EOS do režimu předvolby času (Tv) a zvolte velmi pomalou rychlost závěrky – jednu sekundu nebo delší, je-li to možné. Při použití fotoaparátu připevněného na robustní stativ budou všechny statické objekty ve scéně ostré, ale pohyblivé objekty, jako jsou dlouhá tráva nebo listí pohybující se ve větru, budou rozmazané.

Buďte kreativní
Na krajinách je dobré, že nikam neodejdou. Nemusíte tak spěchat s nastavením fotoaparátu a ujištěním se, že získáte tu pravou kompozici.

Harald Hoyer 2.jpg
© Harald Hoyer

Vyzkoušejte odlišný pohled na stejný cíl
Můžete zachytit zajímavou sérii snímků tím, že se vrátíte na stejné místo v průběhu roku a vyfotografujete svou oblíbenou krajinu během různých ročních období. Zkuste najít místo pro svůj fotoaparát, které lze čas od času snadno vyhledat, například určitý kámen na nízké zdi nebo bod uprostřed mezi dvěma charakteristickými stromy.

Pošlete své úlovky do galerie
Fotografie krajiny jsou jedny z nejoblíbenějších v galerii a jasné jarní dny jsou dokonalé pro zachycení skvělých scén. Takže teď, když jste si přečetli tento kurz, vyrazte s fotoaparátem ven a pořiďte několik zvláštních snímků krajiny. Vyberte své favority a pošlete je do galerie. Next month your photo could be displayed as one of the best!

Kurzy