Tipy a techniky pro digitální jednookou zrcadlovku EOS

Zimní měsíce už jsou za námi a čeká nás jaro plné nových nadějí. Toto roční období s sebou přináší nový život. Dny se prodlužují, na stromech začínají pučet pupeny, rozkvétají květiny a rodí se jehňátka. Je to zkrátka období plné optimismu, které celému světu dodává ryzí energii z přírody.

  • Připravte se na zachycení pomíjivých okamžiků
  • Popřemýšlejte o pozadí snímku
  • Skloňte se na úroveň fotografovaného objektu
  • Nebojte se protisvětla
  • Jasnější snímky plné světla
  • Přirozenost hraje prim
  • Používejte RAW při svých výpravách

Připravte se na zachycení pomíjivých okamžiků

Byli jste svědky toho, jak někdo z vašich blízkých propukl v smích? Nebo jste snad zachytili letmý pohled mezi přáteli. Pokud chcete zachytit okamžik, který přirozeným způsobem vyjadřuje osobnost daného člověka, použijte střední teleobjektiv nebo objektiv se zoomem. Tyto objektivy zajistí přirozenější snímky. Nejlepší volbou je objektiv s ohniskovou vzdáleností 50–85 mm. Umožní vám rychlé a přesné zaostření na objekt, takže můžete jen vyčkávat, pozorovat scénu a ve správný okamžik vyfotografovat snímek.

Tip: Pokud chcete fotografovat profesionálněji, nastavte fotoaparát do režimu Portrét, nebo zvolte režim priority clony (Av) a automatickou citlivost ISO. Zaostřování nastavte na režim AI Servo, který zajistí reaktivní sledování objektů. Pokud fotografujete přátele nebo příbuzné, pravděpodobně víte, jak v určitých situacích reagují. Připravte se na to a zachyťte je co nejpřirozeněji.

Jaro – Canon
Pabak Sarkar: Sbližování nad šálkem kávy
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Popřemýšlejte o pozadí snímku

Dobrý snímek netvoří jen osoba v záběru. Klíčem ke skvělému snímku je také veselé a radostné prostředí ladící s náladou, kterou chcete zachytit. Problémem však bývá dosáhnout toho, aby pozadí nesoupeřilo s hlavním objektem o pozornost, a přesto bylo vizuálně zajímavé. Se zachycením působivé momentky, která fotografovanou osobu vystihne, vám pomůže širokoúhlý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, jako je například Canon EF 24mm f/2.8 IS USM.

Tip: Nastavte nižší clonové číslo a hlavní objekt udržujte v menší než třetinové části záběru.

Jaro – Canon
Mario Mancuso: Vzpomínky v květinovém zátiší
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Skloňte se na úroveň fotografovaného objektu

Když venku nebo v interiéru fotografujete zvířata, zkuste se sklonit na úroveň jejich očí. Tímto způsobem, který vám nabídne pohled do jejich světa, můžete výborně zachytit jejich osobnost. Když se skloníte, naskytne se vám odlišný a zábavný úhel pohledu a také dostatek prostoru pro scénu za fotografovaným objektem. Snímku dodáte na zajímavosti, když v tomto ročním období patřičným způsobem využijete světlo.

Jaro – Canon
Phil Roeder: Pes 345/365
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Jaro – Canon
Martinak15: Jaro
Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Nebojte se protisvětla

Příchod jara je předzvěstí svěžích slunečných dní. Využijte příležitost, která se vám nabízí, a zachyťte toto jasné světlo na svých snímcích. Fotografujte tak, aby bylo slunce těsně mimo záběr a za objektem. Sáhněte například po objektivu Canon EF 24-70mm f/4L IS USM a snímejte při nejnižším clonovém čísle. Dejte pozor, abyste objektiv nenamířili přímo proti slunci. Když budete chtít, můžete použít funkci Živý náhled a zkontrolovat obraz na displeji LCD. 

Dále je třeba změnit způsob měření expozice. Můžete použít například částečné nebo bodové měření. To zajistí, aby fotoaparát měřil expozici pouze na základě objektu a měření nebylo příliš ovlivněno jasnějším protisvětlem.

Jasnější snímky plné světla

Díky jasnému světlu jarních dní můžete dosáhnout skutečně působivých snímků. Když fotoaparát nastavíte do režimu priority clony (Av), můžete pomocí kompenzace expozice dosáhnout vyšší expozice. Tato technika se skvěle hodí ve slunných jarních dnech. Dokonce stačí zvýšit hodnotu o 1 EV nebo jen o trochu více. Cílem je zachytit atmosféru slunného dne, není nutné dosáhnout technicky dokonalé expozice. 

Přirozenost hraje prim

Pokud chce fotograf zachytit přirozenou osobnost fotografovaného objektu, musí se chovat naprosto nenápadně. Pro tyto případy se výborně hodí, když je fotoaparát tichý. Sníží se tak riziko, že budou objekty před pořízením snímku pózovat. Nastavte tichý režim, který se postará o snížení hlasitosti závěrky. Nebo můžete fotoaparát přepnout do režimu živého náhledu, který se vyznačuje tišším chodem závěrky. 

Používejte RAW při svých výpravách

Pokud váš fotoaparát podporuje formát RAW, nastavte jej na režim snímání snímků typu RAW. Snímky můžete po jejich pořízení vylepšit a doladit. Tento způsob je další možností, jak odhalit něčí osobnost. Snímky můžete zesvětlit nebo můžete nastavit barevnější styl Picture Style a novou verzi snímku uložit na paměťovou kartu fotoaparátu. Samozřejmě není problém kdykoli se vrátit k původnímu snímku typu RAW a později jej na počítači znovu zpracovat.

Pokud váš model fotoaparátu EOS nedisponuje funkcí zpracování snímků typu RAW ve fotoaparátu, pak můžete využít software Digital Photo Professional dodávaný se všemi fotoaparáty EOS. Ten vám umožní zpracovat snímky později na počítači. 

Zašlete svůj snímek do naší galerie

Pokud jsme vás inspirovali k vyzkoušení něčeho nového, pochlubte se svými snímky v naší galerii. V této galerii vystavujeme a sdílíme naše oblíbené snímky odeslané členy komunity Canon. Tak neváhejte a nahrajte své snímky.