Kurz: Voda

Kreativní rozostření vody

Fotografování je často založeno na znehybnění pohybu. Pokud však ponecháte závěrku otevřenou delší dobu, vytvoříte také snímky nabité atmosférou.

Picture_Tutorial_p1
Pontneddfachan, © Gordon Stirrat 2011, Canon EOS 30D

Jak se tedy dá vytvořit snímek, který rozostří vodní hladinu a vtiskne ji snový vzhled? Tato technika spočívá ve využití pomalé rychlosti závěrky; čím je expozice delší, tím se zdá být vodní hladina hladší.

Přesuňte volič režimů vpravo nahoře na fotoaparátu EOS do polohy Tv. V režimu Tv (priorita závěrky automatického ostření) můžete u snímku vybrat rychlost závěrky, zatímco fotoaparát vybere správné nastavení clony, takže snímek bude mít správnou expozici. Pomocí hlavního ovladače přímo za spouští vyberte rychlost závěrky. Míra rozostření bude záviset na rychlosti fotografovaného objektu a délce expozice.

Pokud chcete dosáhnout účinného rozostření vody, budete muset trochu experimentovat s rychlostí závěrky. Jde totiž o to, jak rychle voda proudí. Pro začátek zkuste rychlost závěrky 1/2 sekundy. K dosažení opravdu plynulého povrchu se často používají až expozice na 30 sekund. Vhodné je rovněž snížit citlivost ISO (citlivost snímače obrazu fotoaparátu na světlo), což umožňuje zvolit pomalejší rychlosti závěrky.

Přestože vodu rozostřujete, je důležité, aby ostatní části fotografie zůstaly ostré. Potřebujete tedy zajistit, aby byl fotoaparát stabilní a nehýbal se. Na to je nejlepší stativ, poskytující větší flexibilitu při výběru místa. Minimálně je však třeba fotoaparát někam položit.

Potlačení šumu dlouhé expozice
Při dlouhých expozičních časech může u digitálních obrazů docházet ke zvýšení „šumu“ (zrnitý efekt). Šum můžete snížit tím, že zapnete funkci Potlačení šumu dlouhé expozice. Tato funkce je k dispozici u řady modelů EOS v nastavení <MENU>, po položkou Uživatelské funkce. Protože se přesný postup může u jednotlivých modelů řady EOS lišit, podívejte se do návodu k použití (ke stažení zde).

Uložení obrazu pomocí této funkce ale fotoaparátu trvá stejně dlouho, jako vlastní expozice. To znamená, že než se expozice trvající 15 sekund uloží a výsledek zobrazí na displeji LCD fotoaparátu, potrvá to 30 sekund.

1  2