Zimní kouzlení

Vyzkoušejte různá nastavení fotoaparátu

Pokud byste rádi experimentovali, můžete začít u dvou nastavení:

Kompenzace expozice
Ve scéně, která obsahuje spoustu zářivě bílé (například právě u zasněžené krajiny), se ji systémy pro měření expozice fotoaparátu pokusí určitým způsobem vykompenzovat. Výsledkem mohou být tmavší fotografie.

HTTW_Page2_01
Karavan, © Hans Peter Rank, Canon EOS 5D Mark II

U fotoaparátů PowerShot a IXUS tuto situaci automaticky vykompenzuje nastavení Sníh. Pokud máte fotoaparát EOS, měla by patrně stačit kompenzace expozice +1. Pokud ale chcete mít jistotu, že uděláte dokonalý snímek, raději pořiďte sérii fotografií s kompenzací mezi +1 a +2 a následně zkontrolujte jejich histogram.

Vyvážení bílé
Pokud svítí slunce a krajina je pokrytá sněhem, odráží se v ní modrá obloha. Nastavení Automatické vyvážení bílé (AWB) by si s tím mělo umět poradit. Pokud jsou ale snímky i tak zabarveny příliš do modra, zkuste u fotoaparátů IXUS nebo PowerShot použít nastavení Sníh. U fotoaparátů EOS zkuste změnit nastavení vyvážení bílé na možnost Zataženo. Barvy by měly být neutrálnější.

Správné oblečení pro správnou příležitost
Až na sebe budete navlékat teplé oblečení, nezapomeňte věnovat pozornost i fotoaparátu. Protože se studené baterie vybíjí rychleji, vezměte s sebou náhradní. Noste je v teple ve vnitřní kapse. Další možností je použít fotoaparát PowerShot D20. Je vodotěsný do 10 m a navržený tak, aby fungoval až při teplotě -10 ˚C.

Když vybíráte, jaké rukavice obléct, vyberte tenké. Nebudete je muset sundávat pokaždé, když budete chtít pořídit snímek.

HTTW_Page2_02
Silvester, © Uwe Heusler, Canon Digital IXUS 500

Užijte si brzké vstávání
Když v zimních měsících vyrazíte ven fotografovat, může s tím být spojená velká porce zábavy. Raději ale nefotografujte, když je slunce v nejvyšším bodě. Fotografie budou přeexponované. Vyrazte proto brzy ráno, když je světlo měkčí a námraza ještě neroztála.

Tyto tipy by vás měly nasměrovat na opravdu skvělé zimní fotografie.

1  2