long exposure of Ferris wheel

Zachycení fotografií pohybu

Objevujeme fotografie pohybu

K zachycení pohybu na fotografiích je nutné zvolit zmrazení akce NEBO umožnit kreativní rozmazání, které na fotografiích vyjádří představu pohybu. Směr, kterým se vydáte, závisí na tom, co chcete fotografií divákům říci. Zachycení emocí na obličeji tenisty ve zmrazeném okamžiku předá odlišné poselství než snímek, jenž ukazuje rozmazaný pohyb přes celý kurt. Oba přitom mohou být stejně působivé.
Ať používáte jakýkoli fotoaparát, existuje řada technik pro efektivní zachycení pohybu, vyjádření kreativity a sdělení příběhu prostřednictvím fotografií. Brian Worley, lektor společnosti Canon, vysvětluje, jak co nejlépe využít schopnosti fotoaparátu. Odkrývá také užitečné tipy pro snímání pomocí videokamery LEGRIA a vysvětluje, jak lze tisknout dynamické snímky plné pohybu pomocí tiskárny PIXMA.

Začínáme:

Pamatujte na to, že děti a malá zvířata se pohybují rychle.

Kdykoli uvidíte malé děti nebo psy běžet v místním parku, všimněte si, že se pohybují rychle a často nepředvídatelnými směry. Změny směru a rychlosti jsou běžné, takže fotografování malých děti a psů může být náročné.

Pokud máte fotoaparát vybavený režimem Děti a zvířata, je tento režim pro takové situace ideální, protože používá více zaostřovacích rámečků, aby zajistil ostré zaostření na objekt. Tento režim je ještě účinnější, pokud jsou objekty ve vzdálenosti alespoň tři metry od fotoaparátu.

V této vzdálenosti je pro fotoaparát jednodušší dosáhnout a udržet zaostření na objekt. Pokud se objekt přiblíží skutečně blízko k fotoaparátu, bude mnohem obtížnější udržet jej zaostřený. Jestliže nemáte k dispozici režim Děti a zvířata, pak nezapomeňte přepnout fotoaparát na souvislé fotografování a do režimu Servo AF, abyste zajistili ostré automatické zaostřování.

Velké sportovní stadiony nebo koncerty – vypněte blesk

Pokud si vezmete fotoaparát na velký sportovní stadion, nezapomeňte vypnout blesk nebo zvolit režim vypnutého blesku. Vestavěný blesk je určen pro objekty, které se nacházejí relativně blízko fotoaparátu, obvykle ve vzdálenosti do pěti metrů. Pokud použijete blesk na stadionech, bude snímek z větší části obsahovat objekty osvětlené zábleskem, které jsou na sedadlech před vámi.

Seznámení s režimem Sport

Režim Sport, s nímž se setkáte u fotoaparátů EOS a u mnoha dalších fotoaparátů značky Canon, je ideální pro zmrazení pohybu rychlých akcí a automatické fotografování sportu. Změní výchozí nastavení fotoaparátu, zoptimalizuje je pro zmrazení pohybu, zajistí sledování pohybujících se objektů a kontinuální snímání.

– Při fotografování vzdálených objektů se pro sporty s rychlým pohybem často používají objektivy s delšími ohniskovými vzdálenostmi. Po výběru režimu Sport fotoaparát automaticky zoptimalizuje zvolené rychlosti závěrky pro použitý objektiv.

– Při použití režimu Sport fotoaparát nezablokuje zaostření po stisknutí tlačítka spouště do poloviny. Místo toho bude sledovat objekt, když se bude přibližovat nebo vzdalovat nebo když se bude pohybovat v záběru.

– Optimální sledování objektu fotoaparátem zajistíte nejlépe tak, že se před zahájením fotografování pokusíte dostat objekt doprostřed rámečku v hledáčku.

– To také pomůže řádně zahájit sledování předtím, než objekt zaujme ideální místo ve scéně.

Objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností

Objektivy s delší ohniskovou vzdáleností jsou objektivy, které zachytí obraz s užším zorným úhlem, než jaký má lidské oko. Tyto objektivy se běžně používají pro fotografování sportu a divoké přírody. Objektivy s delší ohniskovou vzdáleností zvětšují vzdálené objekty v záběru a umožňují přiblížit se k akci. Objektivy s ohniskovou vzdáleností větší než 70 mm jsou označovány jako objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností nebo teleobjektivy.

Zmrazení akce

Funkce stabilizátoru obrazu pomůže dosáhnout ostrých výsledků omezením rozhýbání fotoaparátu, které je přirozenou charakteristickou vlastností objektivů s velkým zoomem. Při fotografování s objektivem nastaveným zcela nebo téměř na maximální přiblížení zkuste pro dosažení lepších výsledků držet fotoaparát pevně oběma rukama.

Používejte rychlou velkokapacitní paměťovou kartu.

Při zachycování pohybu je rozumné fotografovat kontinuálně, abyste nezmeškali nejlepší záběr. Zde je několik užitečných tipů:

– Výběrem rychlého kontinuálního režimu řízení nastavte fotoaparát pro pořizování sekvence snímků po dobu přidržení stisknutého tlačítka spouště.

– Používejte velkokapacitní paměťové karty s vysokými rychlostmi zápisu, které zajistí, že fotoaparát může pořídit více snímků během jednoho cyklu kontinuálního snímání.

– Nastavte fotoaparát tak, aby pořizoval snímky ve formátu JPEG. Dosáhnete tak nejdelšího cyklu kontinuálního snímání.

Sledování pohybujícího se objektu – pohybování fotoaparátem společně s objektem

Sledování objektu fotoaparátem se označuje jako panning nebo švenkování. Jedná se o dovednost, jejíž zvládnutí trvá určitou dobu, takže se ji snažte pravidelně procvičovat.

Pokud chcete vypilovat své dovednosti, mohou se užitečnými pohybujícími se objekty stát cyklisté. Ideální snímek pořízený sledováním pohybujícího se objektu zachytíte, pokud se fotoaparát bude pohybovat stejnou rychlostí jako hlavní objekt. Ten pak bude na snímku zmrazený a pozadí bude rozmazané v důsledku pohybu. Při fotografování vozidel budou kola vypadat, že se pohybují, nicméně vozidlo bude ostré oproti jemně rozmazanému pozadí.

Sledování pohybujícího se objektu lze také použít k zachycení řady pohybujících se objektů, jako jsou automobily na závodní dráze. Kombinace ostře zachyceného automobilu a rozmazaného pozadí dodává snímku skutečný pocit rychlosti.

Pro objekty pohybující se nižší rychlostí zkuste použít režim priority závěrky (Tv) a vyberte rychlost závěrky sami.

Tipy pro pokročilé:

Priorita závěrky (Tv) nebo ruční expozice

Pokud jste zkušenými uživateli pokročilých funkcí svého fotoaparátu EOS, zkuste experimentovat s režimem priority závěrky (Tv), který umožňuje zmrazit nebo kreativně rozmazat pohyb objektu.

Režim ruční expozice (M), který vám poskytne úplnou kontrolu nad expozicí, je někdy upřednostňován profesionálními fotografy. Nejlepších výsledků dosáhnete, když vyzkoušíte několik nastavení a zjistíte, která jsou vhodná pro váš styl fotografování.

Nastavení rychlosti závěrky

Způsob zachycení pohybu na fotografiích závisí především na zvolené rychlosti závěrky. Vyšší rychlosti závěrky zmrazí pohyb, zatímco pomalejší rychlosti závěrky způsobí, že pohyb bude zachycen jako rozmazaný. Je však důležité vybírat rychlosti závěrky podle rychlosti objektu. Ke zmrazení pohybu závodního auta je vyžadována mnohem vyšší rychlost závěrky než pro osobu pohybující se rychlostí chůze.

Doba, po kterou je závěrka otevřená, se měří v sekundách nebo častěji ve zlomcích sekund. Pokud je závěrka otevřena po kratší dobu, fotoaparát zaznamená pohybující se objekt, jako kdyby v čase zamrzl.

Za vysoké rychlosti závěrky jsou typicky považovány hodnoty 1/500 sekundy nebo nižší. Fotoaparáty EOS mohou poskytovat rychlosti závěrky až 1/4000 s nebo dokonce 1/8000 s. Pokud je vaším záměrem zachytit pohyb objektu jako rozmazaný, pak je třeba nastavit nízké rychlosti závěrky. Nízké rychlosti závěrky typicky začínají od 1/30 sekundy, ačkoli fotoaparáty EOS mohou nabídnout rychlosti závěrky až do 30 sekund.

Režim 2 stabilizátoru obrazu pro snímky pořizované sledováním pohybujícího se objektu

Mnoho objektivů od společnosti Canon s velkou ohniskovou vzdáleností je vybaveno více režimy stabilizátoru obrazu. Je-li to možné, zvolte při sledování pohybujících se objektů pomocí přepínače na boční straně objektivu režim 2. Zapamatujte si:

Pohybující se objekt můžete sledovat v libovolném směru, vodorovném nebo svislém.

Nejlepší je zahájit sledování pohybujícího se objektu před stisknutím tlačítka spouště a udržovat pohyb ještě krátce po dokončení expozice. Tím zajistíte konzistentní rychlost pohybu fotoaparátu při pořizování snímků sledováním pohybujících se objektů.

Pokud používáte objektiv se stabilizátorem obrazu, nemusí být opatřen přepínačem pro výběr režimu. V takovém případě objektiv obvykle automaticky zjistí směr sledování pohybujícího se objektu a přepne na režim 2 stabilizátoru obrazu.

Snímky pořízené násobnou expozicí

Řada nejnovějších fotoaparátů EOS, jako jsou EOS 7D Mark IIEOS 5D Mark III, je také vybavena funkcí násobné expozice. Tu lze ve spojení s režimem kontinuálního snímání použít k zachycení více fází akce v jednom snímku.

K co nejlepšímu využití interní násobné expozice fotoaparátu pomůže, pokud je pozadí scény pro tmavý objekt světlé nebo pro světlý objekt tmavé.

Časosběrné fotografování

Pohyb nemusí vždy znamenat vysoce rychlou akci. Časosběrné fotografování zachytí určitý počet snímků v pravidelných intervalech, čímž vytvoří efekt zrychlení pohybu nebo času. Při přehrávání časosběrné sekvence se budou například mraky rychle pohybovat po obloze. Časosběrné fotografování zkrátka zrychlí pomalu se pohybující objekty a scény.

Při časosběrném fotografování je třeba pořídit dlouhou sekvenci snímků v pravidelných intervalech. Pořizování snímků lze řídit třemi možnými způsoby:

K pořízení časosběrné sekvence snímků v pravidelných intervalech lze použít software EOS Utility, a to připojením fotoaparátu přes kabel a ovládáním závěrky pomocí počítače PC nebo Mac.

S některými fotoaparáty EOS lze použít ovladač s časovačem Canon TC-80N3, který uvolňuje závěrku v naprogramovaných intervalech.

Fotoaparát EOS 7D Mark II obsahuje v nabídce funkci intervalového snímání, takže můžete nastavit fotoaparát tak, aby pořizoval snímky v předem definovaných intervalech.

Po pořízení časosběrné sekvence statických obrazů je nutné převést statické obrazy do filmového klipu.

Vyzkoušejte něco nového: vytvoření dojmu pohybu pomocí rozmazání zoomem

Zoom efekt neboli rozmazání zoomem je fotografický efekt doslova nabitý pohybem. Můžete jej snadno vyzkoušet pomocí digitální jednooké zrcadlovky EOS, objektivu se zoomem a volitelného stativu. Efekt zahrnuje přiblížení nebo oddálení scény, zatímco budete pořizovat fotografii pomocí dlouhé expozice, což způsobí rozmazání snímku od středu směrem ven. Snímek bude buď nabitý pohybem, nebo získá abstraktní vzhled – záleží jen na tom, jak jej pořídíte. Nejlepších výsledků lze dosáhnout experimentováním s časováním. Prozatím vám však prozradíme, jak začít:

1. Na digitální jednooké zrcadlovce EOS vyberte režim Tv a zvolte rychlost závěrky kolem 1 až 4 sekund.

2. Plně přibližte objekt a zaostřete na něj. Zablokujte zaostření stisknutím tlačítka AF-ON na fotoaparátu.

3. Pokud nemáte k dispozici stativ, o něco se opřete, abyste udrželi fotoaparát ve stabilní poloze.

4. Nyní oddalte scénu, aniž byste změnili zaostření, do nejširšího úhlu, který chcete zachytit.

5. Stiskněte tlačítko spouště a přibližujte scénu, dokud objekt znovu nezaplní záběr. Snažte se měnit nastavení zoomu co nejplynuleji.

Dodejte filmům na zajímavosti pohybem fotoaparátu

Filmy lze učinit zajímavějšími s využitím pohybu fotoaparátu. Pokud je objekt také v pohybu, pak naplánujte snímání statických záběrů i záběrů pořízených sledováním.

Statické záběry často vyžadují držení fotoaparátu v nehybné poloze, ale při použití metody krátkých klipů je s trochou praxe poměrně jednoduché zachytit klipy i z ruky. Nezapomeňte, že širokoúhlý záběr bude vypadat méně nestabilní než záběr zblízka. K pořízení dokonalého statického záběru je nejlepší použít stativ nebo jinou podpěru.

Obvykle je nejlepší začít statickými záběry. Začněte širokým záběrem, abyste vytvořili kontext události nebo objektu. Nechte akci rozběhnout a objekt nechte opustit záběr. Jakmile se objekt začne pohybovat, sledujte jej pohybem fotoaparátu stejnou rychlostí, abyste udrželi hlavní objekt ve stejné části záběru. V praxi to může být docela obtížné, ale udržujte klipy relativně krátké. Krátké klipy dodávají upraveným filmům větší pocit rychlosti.

Zachyťte pohybující se detaily pomocí záběrů pořízených statickým i pohybujícím se fotoaparátem. Zaostřením na malý pohybující se detail scény pořídíte klip filmu, který po vložení mezi jiné klipy výborně doplní celý příběh. Pokud je objektem běžící atlet, pak pořiďte klipy s detailními záběry bot a nohou.

Použití kombinace statických záběrů a záběrů pořízených sledováním

Pořizování filmů je celé o pohybu, přičemž existují různé způsoby zachycení pohybu pomocí videa. Pohybující se objekt může projít nebo projet přes snímanou scénu, zatímco fotoaparát zachová nehybný, statický záběr, nebo se fotoaparát může pohybovat a sledovat pohybující se objekt.

K vytvoření zajímavějších filmových záznamů použijte kombinaci statických záběrů a záběrů pořízených sledováním.

Pokud filmujete objekty, které se opakovaně pohybují předvídatelným způsobem, jako jsou atleti běžící dokola po běžecké dráze, pak si předem naplánujte, jak událost zachytíte.

Chcete-li vytvořit kontext scény, je vhodné začít širokoúhlým záběrem a poté přepnout na bližší záběr, ale přitom udržet fotoaparát v pevné poloze.

Jakmile probíhá závod, zkuste kombinovat záběry pořízené pohybujícím se fotoaparátem a záběry pořízené fotoaparátem v pevné poloze. Ujistěte se také, že jste připraveni zachytit rozhodující finiš.

Možná dáte přednost snímání širšího záběru cílové čáry, aby zahrnoval všechny závodníky běžící k cílové čáře, ale buďte připraveni přesunout fotoaparát a sledovat vítěze oslavujícího svůj triumf po skončení závodu.

Výběr správných nastavení pro výtisky plné akce

Tisk fotografií pomocí tiskárny PIXMA představuje skvělý způsob, jak se pochlubit snímky velmi rychlých akcí. Tiskárny PIXMA vám dávají možnost vytvářet vysoce kvalitní výtisky s úžasnými detaily. Nyní se dozvíte, jak z výtisků vytěžit maximum:

• Zvolte správnou velikost papíru, která odpovídá snímku – proč například nevytisknout snímky s vysokým rozlišením ve větším formátu než A4, pokud to tiskárna umožňuje?

• Zvolte správný typ papíru. Jedině tak dosáhnete nádherných barev – použití tiskárny PIXMA s rozsáhlou řadou fotografických papírů od společnosti Canon pomůže dosáhnout výtisků s přesnými barvami.

• Zvýšením nastavení kvality v ovladači tiskárny dosáhnete výtisků s nejvyšším množstvím detailů.

Použití softwaru My Image Garden s tiskárnou PIXMA

My Image Garden je praktická softwarová aplikace, která umožňuje jednoduchým způsobem uspořádat a tisknout fotografie. Software dokáže dokonce tisknout statické obrazy vybrané z filmových klipů pořízených fotoaparáty značky Canon. Kromě toho můžete za účelem tisku sloučit více statických obrazů do jednoho souboru. Pokud jste tedy zaznamenali videosekvenci podávajícího tenisty, můžete ji rozložit na jednotlivé snímky a ty poté zkombinovat, aby ukázaly celou akci podávání na jednom výtisku.