FOTOGRAFIE POHYBU

Fotografování pohybu: Jak ve snímcích zachytit pohyb

Zjistěte, jak maximálně využít technologii, která je součástí vašeho fotoaparátu Canon, a jak vytvářet úžasné snímky pohybu.
Světelné stopy autobusu na rušné ulici v Madridu, pozastavené v pohybu.

Od dětí a domácích mazlíčků, kteří si hrají na zahradě, až po tekoucí vodopády v krajině, akční sporty a další – fotografování vám dává příležitost zachytit život v pohybu, a to v jediném záběru.

Jako fotograf máte dvě hlavní možnosti. Akci můžete buď zmrazit, abyste zachytili určující okamžik, nebo pomocí rozmazání pohybu vytvořit dojem pohybu a rychlosti. Součástí vašeho fotoaparátu Canon jsou technologie, které můžete využít pro oba přístupy, které zde vysvětlujeme.

Seznámení se s rychlostí závěrky při fotografování pohybu

Vlaštovka letí vzduchem a pronásleduje hmyz.

Doba, po kterou je závěrka fotoaparátu otevřená, se měří v sekundách nebo častěji ve zlomcích sekund. Chcete-li se ujistit, že se pohybující se objekt zmrazí v čase, musí být závěrka otevřena po velmi krátkou dobu. Chcete-li vytvořit kreativní rozostření, prodlužte dobu, po kterou je závěrka otevřená. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM při nastavení 1/ 5 300 s, f/7,1 a ISO 2500. © Ambasador společnosti Canon Markus Varesvuo

Nejdůležitějším faktorem při zachycení pohybu ve fotografiích je ovládání rychlosti závěrky fotoaparátu. Je vhodné otestovat rychlost závěrky a pohrát si s jejím nastavením, dokud nenajdete takové, které vám vyhovuje. Většina digitálních zrcadlovek má maximální rychlost závěrky 1/4 000 s nebo 1/8 000 s, zatímco některé bezzrcadlové fotoaparáty EOS nabízejí možnost použití elektronické závěrky pro ještě vyšší rychlosti závěrky. Pokud jde o druhý konec stupnice, nízké rychlosti závěrky umožňují přirozené rozmazání pohybujících se objektů, což může být velmi efektivní při vytváření dojmu pohybu.

Jak nastavit rychlost závěrky pro fotografování pohybu

Sova s roztaženými křídly, která se chystá přistát na větvi.

Pokud se vám s pokročilými funkcemi fotoaparátu EOS (Electro-Optical System) dobře pracuje, zkuste experimentovat s režimem priority závěrky (Tv). Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM při nastavení 1/1 300 s, f/2,8 a ISO 6400. © Ambasador společnosti Canon Markus Varesvuo

Baletky mění své pozice a kolem nich jsou vidět rozmazané paže.

Režim priority závěrky (Tv) může pohyb objektu buď zmrazit, nebo kreativně rozostřit. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 při nastavení 2 s, f/10 a ISO 100. © Ambasadorka společnosti Canon Wanda Martinová

Režim snímání Tv (Time Value – Předvolba času) u digitálních zrcadlovek a bezzrcadlovek Canon EOS se často označuje jako režim priority závěrky. Skvěle se hodí pro fotografování pohybu, protože jednoduše můžete vybrat rychlost závěrky, kterou chcete použít, a měřicí systém fotoaparátu automaticky upraví clonu tak, aby vznikla správná expozice.

Ve velmi jasných nebo tmavých světelných podmínkách může být rozsah dostupných rychlostí závěrky omezen. To může znamenat, že při fotografování za slabého osvětlení nemůžete použít dostatečně vysokou rychlost závěrky ke zmrazení objektu a za jasných dnů zase nemůžete expozici dostatečně prodloužit, abyste mohli vytvořit kreativní rozostření. Nejsnazším způsobem, jak tento problém vyřešit, je použít automatický režim ISO fotoaparátu v kombinaci s režimem priority závěrky. Fotoaparát poté automaticky nastaví citlivost, abyste mohli fotografovat při těchto vysokých nebo nízkých rychlostech závěrky.

Jak zmrazit akci

Osoba v modrém kajaku sjíždí vlnu.

Čím více snímek přiblížíte, tím více se projeví jakékoli roztřesení, takže pro minimalizaci rozmazání budete potřebovat vyšší rychlost závěrky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 při nastavení 1/2 700 s, f/4 a ISO 100. © Ambasador společnosti Canon Samo Vidic

Kůň s jezdcem při běhu tryskem po dvoře vyhazuje do vzduchu bláto.

Kromě používání různých rychlostí závěrky existují i další techniky, kterými můžete vyjádřit pohyb. Hledejte klíčové okamžiky dění. Fotografování jednoho objektu je snadné, ale pokud se dva objekty pohybují v tandemu, může to podpořit dojem, že se odehrává rychlý pohyb a akce – jako zde na snímku s koněm, který vykopává bláto. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM při nastavení 81 mm, 1/8 000 s, f/5,6 a ISO 400.

Rychlost závěrky 1/250 s by měla být dostatečně vysoká, aby zmrazila osoby, které se procházejí kolem, zatímco 1/500 s se hodí, pokud se objekt pohybuje o něco rychleji. Pro rychlejší objekty, jako jsou automobily a ptáci za letu, jsou lepší rychlosti závěrky 1/2 000 s, 1/4 000 s nebo rychlejší. Je důležité experimentovat s různými rychlostmi závěrky, dokud nenaleznete tu, která vám vyhovuje – a nezapomeňte se u toho dobře bavit!

Snímek malého psa pozastaveného ve vzduchu, který běží směrem k fotoaparátu.

Při fotografování malých zvířat nebo dětí je snazší zachovat zaostření, pokud je objekt ve vzdálenosti nejméně tři metry od fotoaparátu. Pokud se objekty dostanou příliš blízko, je mnohem těžší zachovat zaostření. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 850D s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) při nastavení 200 mm, 1/1 600 s, f/3,5 a ISO 100.

Pět dětí si hraje na pohovce a kolem nich padají konfety v barvách duhy.

Zde byl pohyb padajících konfet zmrazen pomocí rychlosti závěrky 1/200 s a blesku Speedlite EL-100, který zachytil vzrušující atmosféru scény. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 800D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D s objektivem Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM při nastavení 18 mm, 1/200 s, a ISO 400.

Malé děti a psi se pohybují rychle a často nevyzpytatelně, takže rychlost závěrky 1/1 000 s by měla být dostatečná – v podstatě to samé platí i pro fotografování sportovců.

Režim fotografování Děti a zvířata, kterým jsou často vybaveny fotoaparáty PowerShot, využívá více zaostřovacích rámečků, které zajišťují dobré automatické zaostřování a sledování objektů. U fotoaparátů EOS, které nejsou režimem Děti a zvířata vybaveny, přepněte na průběžné automatické zaostřování (Servo AF).

Režim Sportovní scéna, který je k dispozici u většiny fotoaparátů Canon, je dobrým výchozím bodem pro rychlé zmrazení akce. Mění parametry snímání fotoaparátu tak, aby upřednostňoval vysoké rychlosti závěrky a také sledování pohybujících se objektů pomocí funkce Servo AF a sekvence více snímků v režimu řízení kontinuálního snímání. Chcete-li však ve sportovních fotografiích vytvořit rozmazaný pohyb, je lepší vypnout režim Tv (Priorita závěrky) a nastavit požadovanou rychlost závěrky.

Fotoaparáty se systémem Canon EOS R jsou vybaveny automatickým zaostřováním očí v režimu sledování, které umožňuje fotoaparátu identifikovat a zablokovat zaostření na oči objektu, což představuje spolehlivý způsob, jak při pohybu sledovat objekt.

Jak zachytit rozmazaný pohyb

Rozmazaná rušná hlavní třída, na níž všemi směry chodí lidé.

Nižší rychlosti závěrky zajistí zachycení rozmazaného pohybu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS M100 (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS M200) s objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM při nastavení 18 mm, 1/6 s, f/22 a ISO 100.

Nízké rychlosti závěrky a dlouhé expozice vám umožní ve fotografiích vytvořit efekt rozmazaného pohybu. Rychlost pohybujícího se objektu opět určí, jak nízká by rychlost závěrky měla být.

Rychlost závěrky 1/30 s je dobrá pro jízdní kola, zatímco rychlosti závěrky mezi 1/60 s a 1/125 s jsou vhodné pro automobily a motocykly. Chcete-li rozostřit vodopád, je nejlepší relativně dlouhá expozice 3–5 sekund. Tato expozice je také dobrá pro „rozmazání“ osob procházejících se kolem a jejich efektivní odstranění z architektonických snímků pouličních scén nebo rušných památek.

Při jasném denním světle může být obtížné dosáhnout dostatečně dlouhé rychlosti závěrky, aby došlo k rozmazání pohybu, i když používáte vysokou clonu. Můžete to vyřešit tak, že před objektiv umístíte filtr ND (Neutral Density – Neutrální šedý filtr), který sníží množství světla dopadajícího na snímač a umožní prodloužit expozici. V některých případech může vaše expozice překročit 30 sekund. V těchto situacích vyberte ruční režim fotoaparátu a použijte nastavení Bulb (režim dlouhé expozice).

Jak zachytit pohyb v časosběrném režimu

Když máte rychlost pod kontrolou, můžete u videa opravdu popustit uzdu své kreativitě. Časosběrné fotografování zachytí určitý počet snímků v pravidelných intervalech, čímž vytvoří efekt zrychlení pohybu nebo času. Budete muset pořídit sérii snímků v pravidelných intervalech – více informací naleznete v našem průvodci časosběrným fotografováním.

Fotoaparáty, jako jsou Canon EOS 250DEOS R, mají vestavěný režim časosběrného videa, který maximálně zjednoduší pořizování působivých záběrů.

Jak vytvořit pohyb pomocí rozmazání zoomem

Rozmazaný snímek červených listů.

Pokud se objekt ve skutečnosti nepohybuje, vytvoření efektu rozmazání je samozřejmě obtížné. Pomocí libovolného objektivu se zoomem však můžete vytvořit zajímavý efekt rozmazání pohybu. Pořízeno s objektivem Canon EF 17-40mm f/4L USM při nastavení 1/4 s, f/14 a ISO 200.

U veškerých digitálních zrcadlovek nebo bezzrcadlových fotoaparátů vyberte režim snímání Tv a nastavte rychlost závěrky přibližně 1 až 4 sekundy. Přibližte záběr a lehkým stisknutím tlačítka spouště proveďte automatické zaostření. Poté úplným stisknutím tlačítka spouště zahajte expozici a přibližně v polovině expozice otáčejte kroužkem zoomu objektivu a začněte oddalovat zoom. Současně s dokončením expozice se snažte dokončit změnu nastavení zoomu. Případně můžete začít s oddáleným objektivem a během expozice se naopak přibližovat.

Jak zachytit světelné stopy

Světelné stopy, které se vznášejí nad kolejemi obklopenými zasněženými stromy.

Dlouhá expozice umožnila zachytit světelné stopy po kolejích. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM při nastavení 105 mm, 32 s, f/8 a ISO 100.

Zachycení světelných stop vytvořených pohybujícími se vozidly představuje skvělý způsob, jak vyjádřit dojem pohybu. Ve tmě je malá pravděpodobnost přeexponování, takže můžete použít dlouhou expozici a v případě potřeby nechat závěrku otevřenou po dobu několika minut, abyste do záběru zahrnuli spoustu světelných stop. Stačí zajistit, aby byl fotoaparát připevněn na stativ nebo na jinou pevnou podpěru bez vibrací.

Dalším trikem je k osvětlení pohybujícího se vozidla použít blesk, takže kromě zachycení světelných stop jsou vozidla, motocykly, vlaky nebo dokonce jízdní kola pěkně exponována. Blesk musíte nastavit do režimu synchronizace na druhou lamelu, aby byl blesk místo na začátku expozice emitován na jejím konci. U pravidelného blesku se synchronizací na první lamelu se světelné stopy budou jevit, jakoby se rozprostíraly před pohybujícím se vozidlem a nikoliv za ním.

Jak s fotoaparátem sledovat pohybující se objekt

Jezdec na terénní motorce, který rychle projíždí polem.

Sledováním pohybujících se objektů s fotoaparátem vytvoříte rozmazané pozadí, které dodá akci dynamičtější vzhled. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM při nastavení 135 mm, 1/30 s, f/8 a ISO 100.

Při práci s pomalejšími rychlostmi závěrky za účelem rozmazání pohybu představuje rozhýbání fotoaparátu stále přítomné nebezpečí, zejména u teleobjektivů, které vede k rozmazání hlavního objektu. V takovém případě vám pomůže stabilizace obrazu. Některé objektivy s funkcí IS (Image Stabilizer – Stabilizátor obrazu) od společnosti Canon jsou vybaveny automatickou detekcí pohybujícího se objektu, která aplikuje korekci pouze ve svislé rovině při vodorovném sledování pohybujícího se objektu.

Ostatní objektivy Canon s funkcí IS jsou vybaveny přepínatelnými stabilizátory obrazu s duálním režimem, u kterých je režim 1 určen pro statické snímky a režim 2 pro sledování pohybujícího se objektu. Některé objektivy, například Canon RF 70-200mm F2.8L IS USMEF 70-200mm f/4L IS II USM, mají dokonce třetí přepínatelný režim stabilizace, který používá stabilizaci pouze při probíhajících expozicích. To může usnadnit sledování nevyzpytatelně se pohybujících objektů v hledáčku

Fotoaparáty EOS R5R6 od společnosti Canon jsou také vybaveny funkcí IBIS (in-body Image Stabilisation – Vestavěná stabilizace obrazu). Ta může dobře fungovat společně se stabilizátory obrazu opticky stabilizovaných čoček, což zajišťuje ještě plynulejší výkon.

Další informace naleznete v našem průvodci Tipy pro pořizování akčních snímků pomocí sledování.

Jak přidat pohyb pomocí násobných expozic

Snímek osoby, která na kole provádí trik s přetočením na písečné rampě, pořízený s násobnou expozicí.

Snímek s násobnou expozicí vytvořený pomocí kontinuálního snímání, což je užitečný nástroj pro zachycení probíhající akce. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) při nastavení 1/1 600 s, f/8 a ISO 400.

Řada nejnovějších fotoaparátů EOS, včetně fotoaparátu Canon EOS 5D Mark IV a fotoaparátů EOS R, je vybavena funkcí násobné expozice. Tu můžete ve spojení s režimem kontinuálního snímání použít k zachycení více fází akce v jednom snímku. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud bude objekt jasně oddělen od pozadí, například pokud budou světlé objekty na tmavém pozadí nebo naopak. Další informace naleznete v našem průvodci Fotografování s násobnou expozicí (k dispozici ve vybraných jazycích).

Další možností je použít blesk. Blesk Canon Speedlite EL-100 je vybaven programovatelným režimem stroboskopu. Série blesků během dlouhé expozice může zachytit pohybující se objekt v několika bodech podél jeho dráhy na nehybném pozadí.

Dodejte videím zajímavý prvek pomocí pohybu fotoaparátu

Osoba v dlouhém rouchu kráčí před starobylou zříceninou.

Videa mohou vypadat mnohem dynamičtěji, pokud se při snímání pohybujete s fotoaparátem, a nemáte ho připevněný na jednom místě na stativu. Mnoho digitálních zrcadlovek a bezzrcadlových fotoaparátů Canon EOS M a EOS R je vybaveno funkcí Movie Digital IS (Digitální stabilizace obrazu filmu). Jedná se o formu elektronické stabilizace obrazu, která je určena pouze pro snímání filmů a která dokáže kompenzovat roztřesení fotoaparátu a poskytnout vám mnohem stabilnější výsledky. Může také spolupracovat s optickou stabilizací obrazu v objektivech a u fotoaparátů EOS R5R6 od společnosti Canon také s vestavěnou stabilizací.


Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Tipy pro nastavení rychlosti závěrky

    Ovládněte umění nastavení rychlosti závěrky s naším průvodcem, který je vhodný pro začátečníky, a získejte lepší akční snímky.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Fotografování technikou sledování pro začátečníky

    Tyto tipy vám poradí, jak prostřednictvím techniky sledování pořizovat lepší akční snímky.

  • AKČNÍ FOTOGRAFIE

    Nejlepší objektivy pro akci

    Náš průvodce nejlepšími objektivy pro akční fotografii.

  • SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

    Jak pořídit skvělé akční snímky

    Tipy pro pořizování úžasných akčních snímků fotoaparátem Canon.