Co všechno přestaneme dělat úplně?

V horizontu nadcházejících 15 až 20 let dojde k výrazným změnám v pracovních postupech, které značně ovlivní prostředí a kulturu ve firmách. Některé činnosti přestanou úplně existovat, protože je převezme autonomní systém nebo umělá inteligence.

Svůj výhled rozděluji do dvou oblastí. První představují procesy v administrativě, druhá souvisí s výrobou a logistikou.

Začněme administrativou. Věčně zkoušenou a kritizovanou, bez které se ale žádná firma neobejde.

Procesy v administrativě se zjednoduší a díky elektronizaci zeštíhlí. Na pracovištích přestaneme používat papírové písemnosti. Formuláře, smlouvy i směrnice se budou vytvářet a uchovávat ve webových aplikacích a obsluhovat elektronicky pomocí notebooků a smartphonů.

Chytré telefony a tablety zcela nahradí řadu dnešních zařízení. Poslouží jako terminály pro e-mailovou komunikaci, interní webové aplikace, scannery, čtečky čárových kódů nebo platební systémy. Zprostředkují telekonferenční hovory. Smartphony také vystřídají přístupové čipy do firemních prostor, odemkneme s nimi automobily.

Každý zaměstnanec při podpisu pracovní smlouvy odsouhlasí, že si pro účely právního jednání v rámci firmy zřídí elektronický podpis. Díky tomu plně elektronicky obstará běžnou agendu jako dovolené, neschopenky, výkazy, reporty či cestovní příkazy. Díky přidělené licenci k internímu softwaru bude mít přístup do aplikací a programů potřebných k práci.

Z kanceláří zmizí šanony, složky s dokumenty, pevné telefonní linky, kalkulačky, drobné kancelářské potřeby, pracovní skříňky a kartotéky.

Pracovní místo v "kanceláři" bude oproti stávajícímu modelu velmi úsporné. Pro zaměstnance postačí stanice s notebookem, malý prostor na osobní věci a židle. Některé z činností nebudou vyžadovat žádné pevné místo, díky on-line připojení může zaměstnanec pracovat odkudkoliv.

Více pozornosti si získají jednací místnosti s moderním zařízením, které rozvíjí kreativní a inovativní myšlení.

Čtvrtá průmyslová revoluce vede k monitoru

A nyní k logistice.

Vše bude záležet na efektivitě a inovacích. Čtvrtá průmyslová revoluce přesune lidskou pracovní sílu od pásu k monitoru. Nekvalifikované profese nahradí technologie a vzniknou nové technické pracovní obory cílené na programování a správu systémů.

Výrobci z automobilového průmyslu, elektroniky nebo strojírenství i poskytovatelé logistických služeb plně využijí technologií v robotizaci a automatizaci interní logistiky.

V provozech se sníží počet obslužného personálu, firmy budou investovat do automatických regálových a shuttle systémů a také do robotických vozíků navigovaných laserovými skenery a 3D kamerami.

Role člověka jako zaměstnance bude vyhrazena na řízení automatizovaných procesů, navrhování a programování robotických linek. Podíl manuální práce se výrazně sníží, a to i ve službách. Profese jako vrátný, recepční, pracovník úklidu, pokladní postupně zaniknou. Převáží profese vývojářů, programátorů a marketingových odborníků.

Vzhledem k rychlému vývoji technologických řešení očekávám v následujícím období mnoho změn, které se dotknou všech pracovních činností napříč vším podnikáním. Firmy budou více cílit na efektivitu i úspornost a investovat do ochrany životního prostředí.

Na druhou stranu masivní využívání automatizace možná přinese i odlišný přístup zaměstnanců k jejich činnosti. Lidé na pracovištích omezí osobní styky, více záležitostí se vyřeší elektronicky. Budování dobrých vztahů na pracovišti bude obtížnější a zaměstnavatelé budou muset hledat nové cesty, jak pracovníky motivovat a podporovat jejich sounáležitost s firmou.

Tento text je součástí projektu Kancelář budoucnosti, který chce na tomto místě přinášet vize odborníků z různých oblastí s cílem nastínit, jak se za 20 let změní kancelář, její technologie a způsob, jakým je využíváme. Partnerem projektu je společnost Canon CZ, která je globálním lídrem v inovacích a poskytování technologií z oblasti zpracování obrazu, tiskových služeb a dodavatelem inteligentních kancelářských řešení. 

Autor: Markéta Markesová | 10. 7. 2018

Markéta Markesová, manažerka DB Schenker ČR

Ve společnosti DB Schenker, která patří mezi významné zákazníky firmy Canon, působí jako manažerka procurementu. Ve firmě pracuje více než 10 let a díky předchozím zkušenostem v tomto oboru v nadnárodních firmách, stála u vzniku Procurement oddělení v této společnosti. Je členem mezinárodního DB Schenker Procurement týmu a podílí se na řadě nových projektů zaměřených na automatizaci procesů či rozvoj úsporných a ekologických projektů.

Canon nabízí některé služby Kanceláře budoucnosti už dnes!

Pomáháme firmám a institucím s automatizací komunikačních, informačních i administrativních procesů. Naše důkladná znalost odvětví s technickou odborností jsou zárukou efektivního a inteligentního fungování firmy.

KOMUNIKACE S KLIENTY

Máte problém
s uspořádáním vašich
komunikací?

Zapůsobte svými digitálními a tištěnými komunikacemi v kombinaci s našimi komplexními řešeními

Zobrazit řešení

Three people collaborating together
SPRÁVA INFORMACÍ A TISKU

Chcete vylepšit tok informací?

Vyřešte obchodní problémy pomocí našich propojených řešení pro správu dokumentů

Zobrazit řešení

Black and white cityscape
SPRÁVA FIREMNÍCH PROCESŮ

Chcete zvýšit efektivitu a posílit růst?

Pracujte rychleji, pracujte lépe. Objevte naše digitální řešení pro správu firemních procesů

Zobrazit řešení

Colour cityscape
PLUG AND PLAY

Už vás nebaví náročné administrativní procesy?

Získejte více času na to, v čem vynikáte, díky našim
řešením připraveným k použití ihned po vybalení, která usnadňují složitou administrativu

Zobrazit řešení

Several colourful cables
PROFESIONÁLNÍ TISKOVÉ SLUŽBY

Potřebujete získat nový zdroj příjmů?

Vytvořte nové finanční příležitosti s pomocí našich výkonných řešení pro poskytovatele tiskových služeb

Zobrazit řešení

Printed colourful photographs
Odhalte nové možnosti, které získáte v naší široké nabídce obchodních řešení

Nejste si jisti, které řešení potřebujete pro vaše podnikání?

PORAĎTE SE S NAŠÍM TÝMEM