Práce v časech karantény. Jak být při home office efektivní a spokojený

Praha, 18. března 2020 – S několikadenní souvislou prací z domova má zkušenost jen málo lidí. Rozhodně méně, než kolik jich dnes takto pracuje kvůli vyhlášení nouzového stavu a celorepublikové karanténě. Nová situace ale přináší také řadu výzev. Jak se naučit lépe využívat svůj čas pro práci odkudkoliv a naplno těžit z možností moderní kancelářské techniky radí odborníci společnosti Canon v rámci projektu Kancelář budoucnosti.

Když práci z domova vezmete za správný konec, vrátí se vám to s úroky a může vám zbýt i více volného času. Nedávná studie ze Stanfordu1 totiž přichází se závěrem, že zaměstnanci pracující na dálku mají lepší výsledky než jejich kolegové v kanceláři,“ říká Eva Kučmášová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Canon. Zároveň nabízí konkrétní kroky, jak pracovat z domova efektivněji.


Obecně platí, že nejdůležitější pro práci mimo kancelář je disciplína, stanovení jasného plánu pracovního dne a pravidelné sledování, jak se daří plán plnit. Začněte den pravidelnou krátkou poradou s manažerem a kolegy přes konferenční hovor nebo videochat. „Není nad to, mít jasno, jaké jsou aktuální priority, a zajistit, aby celodenní práce nebyla kvůli špatné komunikaci s kolegy zbytečná,“ dodává Kučmášová s tím, že pravidelný kontakt s kolegy je zásadní i kvůli vzájemné podpoře a udržení pracovní motivace.


Pokud máte doma vlastní pracovnu či pokoj, kde vás nikdo neruší, máte už skoro vyhráno. Průzkumy ukazují, že pouze desetina zaměstnanců se cítí být v práci produktivní. Nejčastěji proto, že nemají svůj klid, ať už kvůli hluku, či vinou „vizuálního šumu“. Práce z domova tak pro mnoho lidí může být nakonec požehnáním.


Správný rytmus je základ


Těm z vás, kteří pracují doma v přítomnosti rodiny nebo dalších osob, odborníci radí vytvořit si „směny“, a to tak, abyste se mohli vždy po nějakou dobu soustředit na práci plně a bez přerušení. Výrazně tak zlepšíte svůj výkon. „Obecně je klíčem k úspěchu a spokojenosti najít si ten nejlepší pracovní rytmus, který člověku při práci z domova vyhovuje. Osvědčenou taktikou je třeba cíleně si vyčlenit nejklidnější období na nejtěžší úkol dne,“ doporučuje Eva Kučmášová.


Home office je zároveň stejně jako běžná práce v kanceláři i o kvalitním a efektivním odpočinku. „Při práci z domova vám může čas zdánlivě plynout jinak než v kanceláři, a proto je potřeba dodržovat naplánované pracovní přestávky,“ upozorňuje Kučmášová


S tím souvisí i určité rituály, které spousta lidí pro dobrý pocit a správné naladění na práci potřebuje. Někomu třeba může pomoci se po snídani převléknout do pracovního a jít ke stolu, jako kdyby to byl stůl u něj v kanceláři, ale pauzu si naopak více užije v domácím oblečení.


Online spolupráce


Kdekdo by mohl namítnout, že nové technologie lidi rozdělují, v kontextu práce na dálku jsou však vítaným spojencem, který zaměstnance dokáže propojit. Neplatí to jen pro komunikační platformy, ale i třeba pro tvorbu sdílených dokumentů a spolupráci lidí obecně. „Stále silnější trend, s nímž před lety začaly Google Docs, umožňuje většímu počtu lidí pracovat souběžně na jednom dokumentu a v reálném čase posuzovat jiné nápady. Výhodou je okamžitá zpětná vazba a rychlejší přístup k informacím spolu se snadnější správou dokumentů a úkolů,“ říká Eva Kučmášová ze společnosti Canon.


A dávají mu za pravdu i průzkumy. Akademici ze Stanfordu výsledky výzkumu2 potvrdili, že s online nástroji pro spolupráci vydrží zaměstnanci u svého úkolu až o 64 procent déle než při práci „postaru“.


Bez moderních technologií to nepůjde


Budoucnost kanceláří je zcela jistě digitální, a tedy bezpapírová. České firmy ale zatím trend přijímají velmi pozvolna, tři čtvrtiny z nich podle loňského průzkumu Canon stále řeší veškeré smlouvy, objednávky či další vnitřní procesy výhradně na papíře. To může být v případě celofiremní práce z domova krizový moment. I zde ale technologie umí nabídnout řešení.


Příkladem může být inteligentní skenovací software Avantech Scan2x schopný automaticky rozpoznat fakturu a poslat ji elektronicky přímo na účetní oddělení firmy nebo uložit do příslušného sdíleného adresáře. Toto řešení je kompatibilní třeba s třetí generací kancelářských multifunkcí imageRUNNER Advance. Fakticky tak v kanceláři stačí mít již jen jednoho člověka na skenování a zbytek firmy se ke všem došlým papírovým dokumentům dostane i na dálku,“ vysvětluje šéfka marketingu a komunikace společnosti Canon.