Svět nevídaný 2025: Když fotografie ožívají i pro ty, kdo nevidí

Projekt Svět nevídaný se ve svém druhém ročníku vrátil do Prahy a opět spojil vizuální umění, inkluzi a inovativní technologie. Canon ve spolupráci se Světluškou a Czech Photo připravil venkovní výstavu, která umožňuje návštěvníkům – včetně osob se zrakovým postižením – vnímat fotografie nejen očima, ale i hmatem a sluchem.

Canon_reliefni tisk_case study_2025

Cílem bylo ukázat, že vizuální umění může být dostupné skutečně každému. Jak ale zprostředkovat obraz těm, kteří jej nevidí? Canon využil technologie reliéfního tisku jako prostředku k vytvoření multisenzorického zážitku. Zároveň šlo o příležitost inspirovat tiskárny, designéry a kulturní instituce k novému využití tiskových technologií.

Pomocí technologie reliéfního tisku vzniklo 14 velkoformátových fotografií, které si návštěvníci mohou doslova osahat. Struktura srsti, vodní kapky, linie architektury – vše převedeno do reliéfu. QR kód pod každým obrazem vede na audiostopu s komentářem, takže i ti, kdo nevidí, mohou „vidět“ jinak – sluchem a hmatem. Letos výstavu poprvé obohatilo i pět snímků od českých fotografů: Pavla Lebedy, Davida Těšínského, Veroniky Souralové, Daniela Řeřichy a Vladimíra Čecha ml.

Výstava ukázala, jak velký potenciál má reliéfní tisk nejen v oblasti umění, ale i v komerční sféře či vzdělávání. A zároveň potvrdila, že Canon je technologickým lídrem v oblasti inovací.

Svět nevídaný 2025: Když fotografie ožívají i pro ty, kdo nevidí

„To, že si lidé mohou na fotografii sáhnout a vnímat ji hmatem, je pro mě jako fotografa silný zážitek. Reliéfní tisk přináší úplně novou vrstvu vnímání obrazu.“

„Díky nejmodernějším zobrazovacím technologiím Canon se mohou návštěvníci ponořit do detailů a perspektiv, které by jinak zůstaly skryté. Jsme hrdí, že můžemá být součástí této inspirativní cesty za hranice běžného vnímání,“ uvedla Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace Canon ve střední Evropě.

Projekt Svět nevídaný je zároveň inspirací pro tiskárny, muzea, galerie i designéry, jak mohou díky technologiím jako reliéfní tisk rozšířit své možnosti – ať už jde o práci s texturou, multisenzorickou komunikaci nebo tvorbu přístupných tiskovin pro různé cílové skupiny.

Co je reliéfní tisk?

Hmatová vrstva fotografií byla vytvořena na tiskárně Canon Arizona s technologií Touchstone a pomocí softwaru PRISMAelevate XL. Touchstone používá patentovanou technologii ALPS, díky které produkuje pokročilý tisk s vysoce kvalitními výsledky. Naprogramované vrstvy inkoustu vytvářejí bezkonkurenční kvalitu barev ve vysokém rozlišení, což dodává tiskovým projektům různorodé prvky povrchové úpravy příjemné na dotek. Lze tak vytvářet jemné profily, textury nebo metalické odstíny.

Efekt reliéfu se dosahuje tiskem několika tenkých vrstev inkoustu, které jsou vytvrzeny UV světlem. V místech, kde reliéf stoupá nahoru se nanáší vrstvy bílé barvy a poté samotná barva fotografie. Právě díky mnoha vrstvám bílé barvy dojde k vyvýšení – tedy reliéfnímu tisku.

Technologie umožňuje vytvořit reliéf až 4 mm vysoký a je vhodná pro tapety, texturované povrchy nebo materiály pro zrakově postižené, včetně Braillova písma. Její hlavní výhodou je možnost kombinovat reliéf s jemným strukturováním nebo plnobarevným tiskem na různých materiálech s vysokou přesností.

Nové aplikace

Výstava Svět nevídaný je nejen oslavou umění a inkluze, ale také inspirativním příkladem toho, jak mohou moderní technologie, jako je reliéfní tisk, přinést revoluci do světa tisku. Pro majitele tiskáren představuje tato výstava jedinečnou příležitost, na které uvidí, jak můžou rozšířit své portfolio o inovativní a atraktivní produkty, jako jsou reliéfní tapety, texturované povrchy nebo personalizované materiály nejen pro zrakově postižené. Technologie reliéfního tisku otevírá dveře k novým kreativním možnostem a umožňuje tiskárnám oslovit širší spektrum zákazníků s unikátními a poutavými tiskovými řešeními.

Zjistěte, jak mohou naše tiskové stroje podpořit vaše podnikání.