ČERNOBÍLÉ FOTOGRAFIE

Ovládněte umění dlouhé expozice v černobílém provedení

Zjistěte kde, kdy a jak fotograf Stephen McNally zachycuje pomocí dlouhé expozice svoje fascinující černobílé krajiny.
Černobílý snímek zříceniny budovy pořízený s dlouhou expozicí, která rozostří mraky na obloze.

Stephen McNally zvládl umění černobílé fotografie s dlouhou expozicí, má za sebou několik výstav a jeho vztah k tomuto žánru se v průběhu let dále prohlubuje. Pracuje jako kadeřník a fotografování ho nutí vyrazit ven, hledat nová místa, vidět známá místa jinýma očima a přináší mu nesmírné uspokojení.


Mnozí volí černobílou fotografii proto, že dokáže zdůraznit drama prostřednictvím kontrastu a tónu. Absence barev umožňuje pohlížet na fotografii jinak a zaměřit se na kompozici, předmět a tvar. Zkombinujte černobílou s dlouhou expozicí a máte další vrstvu fascinujících možností. Jak Stephen říká: „Fotografování s dlouhou expozicí vytváří éterický svět, který oko nevidí, ale fotoaparát dokáže zachytit.

Zde se dozvíte, jak se Stephenova práce vyvíjela z hlediska postupů a výbavy – a proč je z této techniky tak nadšený.

Proč černobílé fotografie s dlouhou expozicí?

Pařezy stromů a jejich kořeny vyčnívají nad vodou v éterické krajině.

„Jel jsem do Blakemere Moss v Delamere v Anglii, abych nafotil pařezy stromů v jezeře, protože dřevaři káceli stromy, aby krajinu vrátili zpět do podoby přírodního vodního útvaru,“ říká fotograf Stephen McNally o tomto snímku. „Pokácené stromy vytvářejí při snímání pomocí techniky dlouhé expozice, která izoluje objekt, vynikající minimalistický abstraktní obraz. Dlouhá expozice zplošťuje vodu, která potom vypadá jako deska ledu.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) s nastavením 40 mm, 7,3 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Na snímku je rozpadlá loděnice s mraky, které nad ní zdánlivě víří.

Stephen pořídil tuto fotografii dávno zapomenuté loděnice při návštěvě Anglesey ve Walesu. „Když jsem tu loděnici uviděl, upoutala mě zrnitost a detaily na dveřích a kontrast s velmi tmavými řasami tam dole. Je tam tolik odstínů šedé – a pak jsem si představil bílou v oblacích nad ní,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R, objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM s nastavením 16 mm, 4 s, f/7,1 a ISO 100. © Stephen McNally

Stephen začal fotit populární objekty, jako jsou mořské scenérie při západu a východu slunce, ale rozhodl se přejít na něco, co mu přišlo ještě náročnější. „Prostě jsem už nechtěl dělat to, co dělá každý. Chtěl jsem si stanovovat vyšší cíle a více pracovat s fotoaparátem,“ vysvětluje.

Kromě vytvoření působivé fotografie spočívá obrovská část přitažlivosti dlouhé expozice v prvku překvapení – nikdy nevíte, jak bude snímek vypadat, dokud nezavřete závěrku a nepodíváte se na displej. Když je závěrka fotoaparátu otevřena po dlouhou dobu, zachytí se stopa pohybu vytvořená přirozeně se pohybujícími objekty, jako jsou voda, mraky nebo dokonce lidé. Tato část obrazu kontrastuje se statickými objekty ve scéně, které jsou neustále zcela ostré.

Jak říká Stephen: „Přitahuje mě éterický vzhled fotografie. Fotografování s dlouhou expozicí zplošťuje moře, i když oko vidí obrovské vlny valící se sem a tam. Na fotografii s dlouhou expozicí to můžete vše pozastavit – a to je to kouzlo.“

Ideální místa

Osamělý strom je zaostřen na světlejším pozadí, mraky jsou zachyceny v pohybu nad ním.

Úspěch černobílé fotografie je podle Stephena založen na bohatém výskytu stínů. „Princip spočívá v tom, že na černobílé fotografii mám čistě bílou až čistě černou barvu a pak různé stíny a zrnitosti. Čísla 1–12 dole v editačním softwaru udávají všechny odstíny, a pokud mám všech 12, pak se jedná o dokonalý černobílý snímek.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM s nastavením 20 mm, 30 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Zřícenina starého statku se stromy a polem v pozadí a nahoře mraky zachycené v pohybu.

„Vždy pořiďte zkušební snímek, abyste zjistili, co říká histogram, který vám poradí, jak nastavit rychlost závěrky,“ navrhuje Stephen. „Mám zapnuté zvýraznění ploch s přepaly a podpaly [upozornění na přeexponování/podexponování], takže si jich okamžitě všimnu. Pokud fotografii co nejvíce exponujete, víte, že jste zachytili maximální možné množství dat. Pokud jsou světlá místa příliš vypálená, nejsou k dispozici žádná data k vykreslení.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM s nastavením 16 mm, 38 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Stephen se opakovaně vrací na stejná místa na severozápadě Anglie. Má své oblíbené stromy a rád sleduje, jak se mění v průběhu ročních období. Když je někde poprvé, nejprve si projde krajinu a udělá si mentální poznámky o místech, na která se chce vrátit.

Pokud fotografujete mořské scenérie, „musíte si vyhledat informace o přílivu a odlivu,“ zdůrazňuje. „Normálně fotografuji odliv. Pokud fotografujete příliv, zjistíte, že se během expozice fotoaparát pohybuje, takže snímky nebudou ostré. Při odlivu je mnohem stabilnější.

Stephen rád fotografuje na podzim, protože je lepší mít zatažený nebo dokonce zamračený den umožňující provést dlouhou expozici oblohy a nechat do fotoaparátu dopadat více přirozeného světla. „Nefotím v půlce léta, protože bych musel vyrazit ve 2 hodiny ráno, takže obvykle začínám v září, kdy je úsvit přibližně v 6 hodin. Předem si prohlédnu místa, zjistím, kdy vyjde slunce a kam bude dopadat světlo. Je-li temno a částečně zataženo, vím, že mám s čím pracovat,“ vysvětluje. Začíná pohledem na histogram na fotoaparátu, který mu nabízí informace o dostupném světle a udává, kolik času bude mít k dispozici.

Stephenovy fotografie mají melancholickou atmosféru, která je částečně způsobena jejich předmětem. Rád se věnuje průmyslovým památkám nebo opuštěným budovám – místům, která byla kdysi plná života, ale nyní jsou zanedbána. „Přitahují mě staré budovy,“ říká. „Nedávno jsem byl v Anglesey ve Walesu, kde jsem narazil na tento starý statek (viz obrázek vpravo nahoře) a pomyslel jsem si, jak dlouho je ten statek již opuštěný? A proč v něm již nikdo nežije? Kde jsou lidé, kteří tam žili a pracovali?“

Tyto připomínky minulosti se navíc výborně hodí k monochromatickému zobrazení. „Při černobílém fotografování je kompozice ústředním bodem, musí být silná,“ dodává.

Oblíbené součásti vybavení

Zřícenina budovy vystupuje proti světlé obloze, mraky se rozostřují v pohybu.

Při focení zříceniny této viktoriánské porcelánky Stephen uznává, že „pracovníci patrně museli chodit míle daleko, protože kolem nic není. Vyráběli tady porcelán, který se potom na lodích odvážel pryč.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM s nastavením 16 mm, 86 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Kopec na okraji útesu s klidným mořem na pozadí a nahoře mraky zamrzlé v pohybu.

I když jsou počasí a světelné podmínky v pořádku, je nejlepší pořídit co nejvíce snímků. „Pohyb mraků nebo vody není vždy předvídatelný, ale může rozhodnout o tom, jestli pořídíte dokonalý nebo naopak špatný snímek. V Anglesey jsem pořídil více než 100 fotografií, ale zpracoval jsem jich pouze 20, zbytek jsem smazal,“ říká Stephen. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM s nastavením 16 mm, 55 s, f/11 a ISO 160. © Stephen McNally

Upgrade kamery umožnil Stephenovi upravit svůj proces. Začal pracovat s fotoaparátem Canon EOS 450D (nyní nahrazený fotoaparátem Canon EOS 850D), poté přešel k fotoaparátu Canon EOS 60D (nyní nahrazený fotoaparátem Canon EOS 90D) a v současnosti používá fotoaparát Canon EOS R6. Přestože přešel na bezzrcadlový fotoaparát, může Stephen díky upevňovacímu adaptéru Canon EF-EOS R i nadále a bez dopadu na kvalitu používat své oblíbené objektivy EF.

„Miluji dotykový displej fotoaparátu Canon EOS R6, je tak intuitivní. Stačí se dotknout displeje a změnit clonové číslo nebo citlivost ISO,“ říká.

Stephen často fotografuje v režimu dlouhé expozice, který mu umožňuje mít závěrku otevřenou tak dlouho, dokud má prst na tlačítku spouště. Použití kabelu zaručuje, že nedojde k žádnému rozhýbání fotoaparátu způsobenému držením závěrky. „Při fotografování ve tmě nebo s filtrem ND s hustotou 10 EV nebo 16 EV je režim dlouhé expozice nezbytný,“ říká.

Stephen s sebou často nosí několik fotoaparátů, aby si mohl krátit čas dalším focením. Když pomocí fotoaparátu Canon EOS R6 pořizuje 20minutovou expozici, může nastavit jiný fotoaparát z jiného úhlu, a má tak po dobu čekání stále co dělat.

Závěrečným nástrojem ve Stephenově výbavě je jeho editační software. Pořizuje snímky ve formátu RAW a barevně, aby obsahovaly více informací, se kterými může pracovat při úpravách. Před úpravami v softwaru, jako je Adobe Photoshop nebo bezplatný Canon Digital Photo Professional (DPP), převede snímek na černobílý. „Upravuji úrovně a křivky a přidávám některé přechody. Pokud pracuji na souboru déle než 10 minut, odstraním ho. Chci se vyhnout příliš velkým úpravám, takže se to snažím vyfotit rovnou správně,“ vysvětluje.

Pořízení dokonalého snímku

Nádoba na humry v popředí krajiny, voda je klidná a mraky na pozadí jsou zachyceny v pohybu.

Příroda ne vždy nabízí dokonalou kompozici, takže Stephen doporučuje mírně do ní zasáhnout, a vytvořit tak ve snímku rovnováhu. „Nádoba na humry se nacházela na okraji rámečku, ale já ji posunul blíže ke středu. Vždycky se snažím mít prvky v popředí – jednou jsem použil kus naplaveného dřeva a rád vytvářím dost abstraktní scény.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM s nastavením 16 mm, 71 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Kořeny stromů se vynořují z klidných, světlých vod, a předmět snímku tak vypadá jako sochařské dílo.

Při snímání dlouhých expozic za slabého osvětlení nachází Stephen svůj klid. „Čekáte na světlo a svět vypadá naprosto nehybně. Kolem není vůbec nikdo. Zdá se, že máte svět sami pro sebe,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM s nastavením 80 mm, 36 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Fotografování za slabého osvětlení s využitím dlouhých expozic je poměrně náročné. „V devíti z deseti případů to nevyjde,“ vysvětluje Stephen. „Chcete-li se tomuto žánru začít věnovat, začněte experimentovat a vyrazte ven za prvního světla,“ dodává.

„Hodí se mít filtr ND s posunem expozice 10 EV nebo vyšší. Můžete také fotografovat za slabého osvětlení těsně před svítáním. Před svítáním můžete použít expozice až 50 sekund, což by mělo přinést vynikající výsledky. Pokud je horizont tmavší a po východu slunce se bude jednat o nejsvětlejší místo snímku, používám také reverzní ND filtry.

Najděte si místo, prozkoumejte ho ze všech stran, využijte časného rána a vyzkoušejte Stephenovu techniku pořizování černobílých fotografií s dlouhou expozicí. Závěrečná Stephenova rada je: „Načerpejte tolik informací, kolik můžete, a pak je využijte v praxi. Bez úsilí nikdy nezískáte to, co chcete.“



Napsala Natalya Paulová

Související výrobky

Související články