Tisk má dnes svátek. Oslavte ho pohledem na umění, které dokáže vytvořit

PRAHA, 21. října 2020 – Mezinárodní den tisku, který připadá právě na 21. října, přirozeně vybízí k zamyšlení nad rolí, kterou v moderním světě hrají tiskové technologie a vizuální komunikace. Digitální tisk a jeho kreativní aplikace jsou v našem životě všudypřítomné, a dokonce se už stávají svébytnou uměleckou formou. S těmito technologiemi se setkáváme doma i v průmyslových odvětvích. A právě široké portfolio produktů a služeb digitálního tisku spolu s profesionálním zachycením a zpracováním obrazu jsou výsadou společnosti Canon, která již léta posouvá hranice možného svými inovacemi.

„Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, tiskové aplikace jsou v našem každodenním životě i mnoha průmyslových odvětvích důležitým prvkem. Tapety na zdech, kuchyňské dlaždice s různými vzory, fotografie v rodinných albech, magnety na lednici, dokonce i čalounění nábytku nebo obaly na smartphony. Všechny tyto věci nás obklopují a jsou výsledkem neustálého vývoje, kterým technologie tisku prošla v posledních několika desetiletích,“ říká Eva Kučmášová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Canon ve střední Evropě.


Zde jsou hlavní oblasti, které určují aktuální směřování tiskařského trhu:


Interiéry


Využití digitálního tisku v interiérech má velkou hodnotu hlavně pro designéry. Ti musí reagovat na neustále se měnící trendy a rozmanitý vkus zákazníků. Představte si místnost, kde výrazná tapeta na stěnách plynule přechází na dveře místnosti. Právě pomocí technologie digitálního tisku můžete tento model přenést do interiéru našeho obývacího pokoje nebo kanceláře. Výsledným efektem bude nejen dokonalá imitace prototypu z hlediska barev nebo sytosti, ale také textury materiálu.


Podobné je to v případě podlahového tisku pro soukromé nebo komerční použití. Možnost plošného tisku na dřevo, linoleum nebo jiné povrchy se stala velmi oblíbenou metodou, jak podlahy zdobit. Její předností je vysoká odolnost proti poškození, ale také snadná instalace.


Digitální tisk jako tvůrce zážitků


Čím dál populárnější jsou nástěnné dekorace i v maloobchodních prostorech, díky nimž si zákazník z nákupu odnáší kromě zboží i netradiční zážitek. Důležitým nástrojem pro komunikaci mezi zákazníkem a značkou se ale v poslední době stává především obal výrobku. Ten už dávno není pouhou nutností; specialisté na správu značek si jsou dobře vědomi toho, že obaly mohou přímo ovlivňovat nákupní chování zákazníka.


Svědčí o tom také hodnota celého obalového průmyslu, která v roce 2019 dosáhla rekordních 350,6 miliardy dolarů. A protože se nestandardní, poutavé nebo ekologicky nezávadné obaly staly módou a poptávka po nich rapidně roste, začalo narůstat také postavení obalu jako důležitého prvku v komunikaci.


Tisk na vyžádání


Jednou z klíčových změn posledního desetiletí v oblasti tisku byl příchod tzv. tisku na vyžádání (print on demand). Ten umožnil dosud nemyslitelné a ekonomicky neobhajitelné: produkci knih v malých sériích, nebo dokonce v jednotlivých kopiích.


Tisk na vyžádání také vyvrací názor, že fyzické knihy jsou v porovnáním se svými digitálními kolegyněmi na ústupu. Vydavatelský trh na globální úrovni nyní totiž paradoxně prochází renesancí a se 151 miliardami dolarů je třikrát větší než hudební průmysl a o 15 % větší než průmysl filmový. V roce 2022 přesáhne celkový počet digitálně vytištěných stránek v knihách hranici 100 miliard.


„Fenomén technologie digitálního tisku ukazuje, jak mohou inovace změnit celý model tohoto odvětví a následně i image celého trhu. Vzhledem ke zkrácenému životnímu cyklu knih se digitální tisk na vyžádání ukázal jako řešení pro potřeby vydavatelů, kteří nyní doslova za pár minut mohou vytvořit jedinou kopii knihy a doručit ji příjemci již za několik hodin. Bez velkoobjemové výroby a bez správy zásob by něco podobného bylo před deseti lety nemyslitelné,“ říká Eva Kučmášová z Canonu.


Tisk jako umění


Díky možnostem současného tisku lze obohatit i uměleckou branži. Příkladem je třeba loňská spolupráce společnosti Canon a Musea Kampa. Canon pro jednu z nejvýznamnějších tuzemských soukromých galerií připravil materiály pro oceňovanou výstavu Meda Ambasadorka umění, zejména zajistil profesionální skenování tří tisíc fotografií, které zaměstnanci převedli do digitální podoby, a následně realizoval tisk výstavních panelů. Pro edukativní prostor na Kampě vznikla dokonce zmenšená reprodukce obrazu Katedrála od Františka Kupky.


Ta přišla na svět díky velkoformátovému flatbed tiskařskému stroji Arizona 1380 GT od Canonu s technologii reliéfního tisku Océ Touchstone. Na zmenšené reprodukci Katedrály jsou tak patrné i Kupkovy tahy štětcem.


„Celý integrovaný systém Océ Touchstone byl navržen pro nejvyšší kvalitu reliéfního tisku a je s úspěchem využíván třeba v interiérových i exteriérových dekoracích. Výrobci značení pak mohou tuto technologii efektivně využít třeba pro tvorbu nápisů v Braillově písmu či embosování. Ale díky této technologii jsme si věděli rady i s výzvou jménem Katedrála,“ říká Martin Nesvadba, specialista na tisková řešení společnosti Canon.


Éra domácích kanceláří


Vedle zmíněných možností digitálního tisku v obchodní i umělecké oblasti bude nejpřirozenějším prostředím pro tisk vždy kancelář. Události posledních měsíců toto uspořádání trochu změnily a pro mnohé se kanceláří stal dočasně domov, který současně slouží i jako škola či školka. Každodenně užívaným zařízením se tak stala domácí tiskárna, díky níž mají lidé i doma přístup k tištěným firemním fakturám, prezentacím pro poznámky, ale také domácím úkolům, školním esejům či fotografiím z rodinných výletů.


„Rozsah tiskových aplikací v každodenním životě je obrovský. Obzvláště v dnešní těžké době, kdy se snažíme svůj čas doma vyplňovat co nejkreativněji a kombinovat ho s profesními povinnostmi. Tisk je mocný komunikační nástroj, a dnes navíc komunikujeme více než kdy jindy prostřednictvím obrázků a vizuálních prostředků. Jsem rád, že Canon přispívá k rozvoji této obrazové kultury v mnoha oblastech třeba díky tiskárnám PIXMA. Ty kombinují roli osvědčeného každodenního nástroje s neomezeným potenciálem kreativní zábavy a vzdělávání, který lze vyvinout díky platformě Canon Creative Park,“ popisuje Kučmášová.


S nadějí do budoucnosti


Tisk je silný hráč, jehož nástrojem jsou obrázky. Zasahuje do mnoha různých oblastí našeho života. Prostřednictvím tiskových výstupů komunikujeme s obchodními partnery, klienty nebo rodinou a blízkými. Umělecký tisk je zase nositelem vize tvůrců – fotografů, grafických designérů a instalačních techniků, kteří převádějí svá díla do tištěných výstupů. Ty pak visí v galeriích či muzeích.


„Technologie digitálního tisku se v reakci na současné potřeby a trendy vyvíjí obrovským tempem. Vznikají stále nové aplikace, které dokáží zasáhnout do našich každodenních životů a zprostředkovat zkušenost, vybudovat vztahy mezi člověkem a obrazem. Pomáhat v tomto vývoji bylo a je posláním společnosti Canon, která je dodavatelem největšího portfolia řešení digitálního tisku na světě,“ uzavírá šéfka marketingu a komunikace Canonu ve střední Evropě Eva Kučmášová.


Tak všechno nejlepší k Mezinárodnímu dni tisku!