Pouliční portréty se snadno zaměňují s pouliční fotografií. Oba styly mají hodně společného: oba zahrnují fotografování cizích lidí v prostředí mimo studio. Zatímco však pouliční fotografie je upřímná a někdy je vyfotografována, aniž by fotografovaný objekt o fotografování věděl, v pouličních portrétech „si je fotografovaná osoba situace vědoma“, vysvětluje a portrétista fotograf životního stylu Julian Love.
„Hovořili jste s nimi, možná jste dokonce i trochu naaranžovali scénu,“ pokračuje. „Je to interaktivnější disciplína – je to spolupráce, nejen pozorování.“ Julian nedávno vzal fotoaparát Canon EOS RP na cestu ulicemi svého domovského města Bath ve Velké Británii a zachytil pouliční portréty. Zde se s vámi podělí o osm tipů, jak pořídit výjimečné snímky.
STREETFOTO
Jak fotografovat pouliční portréty: Tipy od profesionála
1. Identifikujte objekt
„Slovo „pouliční“ může být trochu zavádějící,“ říká Julian, protože objekty nemusejí nutně chodit po ulici. „Právě takových lidí se mnohdy ani nevyplácí se ptát, protože zrovna někam pospíchají.“ Místo toho Julian doporučuje hledat lidi, kteří nespěchají a možná s vámi rádi stráví pár minut. Zejména doporučuje vyhledávat potenciální objekty na místech, kde lidé obvykle čekají – autobusové zastávky, parkování pro taxi nebo železniční stanice.
„Obchodníci jsou také skvělí, protože jsou často v zajímavém prostředí,“ dodává. „Ale nechoďte v sobotu ráno, když jsou opravdu hodně zaneprázdnění.“ Při výběru objektu se zamyslete nad tím, jak do snímku začlenit okolní prostředí, abyste mohli vyprávět jejich příběhy. Například pestrobarevné květiny poskytují dokonalé pozadí pro Julianův snímek květinářky Marcii Woodové (na obrázku nahoře), která se zhruba před čtyřmi lety přestěhovala do Bathu z Londýna se svým manželem arboristou. „Má družnou povahu a byla nadšená, že se bude fotografovat,“ říká Julian.
2. Dejte se do hovoru
Pouliční portréty závisí na tom, jak se vám podaří zapojit fotografovaný objekt – takže první věc, kterou je třeba udělat, je promluvit s nimi. „Představím se jako fotograf a vysvětlím, proč chci danou osobu fotografovat,“ říká Julian. „Může to být proto, že je zajímavě oblečená, má zajímavý výraz nebo je na zajímavém místě. Nebo prostě proto, že je obzvlášť pěkné světlo.“ Někteří lidé se na sebe možná nedívají tak jako vy na ně, takže se nebojte a trochu potenciální subjekt povzbuďte a vysvětlete, co vám na nich jako fotografovi připadá tak zajímavé.
3. Zjednodušte kompozici
Podle Juliana jde v umění kompozice o zjednodušení toho, co je v záběru. Potvrzuje, že to platí, zejména „když jste venku ve skutečném světě, v prostředích, která nemůžete ovládat.“ Ve veřejných prostorách může být mnoho rušivých vizuálních prvků, jasných barev nebo variací od světla až po temnotu. „Tyto věci potřebujete minimalizovat, abyste získali spíše grafickou kompozici. Potřebujete také dosáhnout dobrého kontrastu mezi objektem a pozadím. Můžete hledat jednoduché pozadí, nebo může být objekt jasný a pozadí tmavé či naopak, nebo může vzniknout barevný kontrast – třeba má objekt na sobě zelené šaty a pozadí je červené. Pokuste se nechat objekt vyniknout.“
4. Nebojte se experimentovat
Jak říká Julian, esencí pouličních portrétů je interakce. Takže v případě potřeby neváhejte požádat objekt, aby se pohyboval. „Světlo může být příznivější, pokud objekt fotografujete ve stínu, nebo můžete pořídit lepší fotografii, pokud jim dáte pár tipů na pózování,“ říká Julian. Zjistil, že zadní displej fotoaparátu Canon EOS RP mu s tímto prvkem pouličního portrétu pomáhá. „Fotografovaný objekt se trochu víc zapojuje a neschovává se za fotoaparát,“ říká.
Užitečná byla také funkce detekce obličeje a automatického zaostřování se sledováním ve fotoaparátu Canon EOS RP. „Je to skvělá technologie, která vám umožní věnovat více času interakci se objektem a výběru kompozice, aniž byste se museli starat o zaostření. Každý snímek byl dokonale zaostřený na tvář osoby, i když je v záběru relativně malá.“
5. Střídejte objektivy
Julian při nedávném fotografování pouličních portrétů fotografoval lidi v interiérech i exteriérech pomocí tří různých objektivů: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM a Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. „U interiérových portrétů jsem používal spíše 35mm nebo 50mm objektiv a u venkovních zase 50mm nebo 85mm objektiv. Rozhoduji se podle toho, do jaké míry chci zahrnout pozadí. V interiéru jste blíže k objektu, protože je zde méně místa a chcete ukázat více přirozeného prostředí, takže na to se hodí 35mm objektiv. Venku je pozadí rušnější, méně kontrolované, takže objektiv s dlouhou ohniskovou vzdáleností pomáhá objekt izolovat a portrét soustředit spíše na ně.
Fotoaparáty Canon EOS RP a Julianův výběr objektivů jsou lehké, takže jsou ideální pro fotografování portrétů na cestách, jelikož vás nebudou nijak zatěžovat. Fotoaparát EOS RP je také vybaven automatickým zaostřováním se sledováním očí. Tato technologie systému Dual Pixel CMOS AF pomáhá udržet oči objektu v mimořádně ostrém zaostření a zajišťuje dokonale ostrý obraz při fotografování portrétů.
6. Co nejvíce využijte světlo
Julian ve svých pouličních portrétních fotografiích používá pouze dostupné přirozené světlo. „Když fotografuji v interiéru, například v obchodě, požádám o vypnutí umělých světel. Prostory jsou často osvětleny páskovými diodovými světly nebo bodovými světly, která jsou velmi nelichotivá a obtížně se s nimi pracuje, takže součástí volby dobrého místa je najít nějaké místo s velkými okny,“ říká.
„Pokud fotografujete venku, fotografujte brzy ráno nebo na sklonku dne, kdy je slunce nízko na obloze,“ dodává. „Fotografové začátečníci si často myslí, že k vytvoření pěkných fotografií potřebujete krásné jasné sluneční světlo. V případě portrétů to rozhodně není pravda. Za oblačného dne fungují mraky jako obří změkčovací filtr a rozptýlené světlo je mnohem lichotivější.“
7. Zachyťte přirozené okamžiky
U pouličních portrétů se nesnažíte pořídit akční snímky ani „rozhodující okamžiky“, nicméně při vytváření příběhu vám může pomoci, když se fotografované objekty zabývají něčím, co je pro ně smysluplné – například tiskařka u tiskového stroje. „Obecně se objekt a pozadí nepohybují a nemusím velmi rychle reagovat na mnoho změn, takže budu používat spíše manuální režim (M),“ říká Julian. „Pokud použijete režim priority clony (Av), při každé mírné změně kompozice snímku se mírně změní expozice, protože ji fotoaparát přepočítá. Často mám něco jasného na pozadí nebo v popředí a chci jen zachovat ten jas.“
8. Zůstaňte v kontaktu
Julian s sebou obvykle nosí asi pět malých výtisků ze svého portfolia, aby je mohl ukázat potenciálním objektům, a navíc nosí i instantní tiskárnu, aby mohl objektu snímek ihned předat. „Tímhle způsobem je z celé záležitosti spíše výměna,“ říká. Pro tento účel se nejvíce hodí přenosná tiskárna, jako je Canon Zoemini nebo Canon SELPHY Square QX10. Lidé často žádají o kopii fotografie, třeba na svůj profil na sociálních sítích nebo pro tisk a vystavení, takže Julian má s sebou také vizitky. „Pak nemusíte psát e-mailovou adresu 25krát denně,“ dodává.
Přestože Julian před pořizováním pouličních portrétů vždy požádá o svolení, používá pouze formulář pro vydání modelu, pokud pořizuje fotografie pro komerční účely. „Pro redakční účely nepotřebujete vydání modelu; tam jednoduše zastupujete osobu tak, jak je, a nespojujete ji s produktem, službou nebo značkou. Vysvětlím, jak bude snímek použit, a stačí mi ústní souhlas,“ říká.
Tento žánr je náročný přesně kvůli tomu, proč je tak vzrušující: je nepředvídatelný. Ale i když je mnoho aspektů mimo vaši kontrolu, s trochou přemýšlení, praxe a sebedůvěry můžete kreativně pracovat s prvky, které máte k dispozici – s objektem, kompozicí, světlem a místem – a vytvářet krásné a autentické pouliční portréty.
Autorka: Rachel Segal Hamiltonová