TECHNIKY OSVĚTLENÍ

8 tipů, jak co nejlépe využít dostupné světlo

Světlo je nejdůležitějším prvkem každé fotografie, kterou pořizujeme. Zjistěte, jak vyhledat nejlepší dostupné světlo, ať už přirozené nebo umělé, a jaké nastavení použít k jeho zachycení.
Fotoaparát Canon EOS R6 pořizuje snímek dítěte držícího v ruce balónky se zapadajícím sluncem v pozadí.

Při dosažení harmonie světelných podmínek a scény nebo objektu před vámi můžete získat senzační výsledky. Schopnost rozpoznat nejlepší dostupný zdroj světla, ať už jde o přirozené nebo umělé světlo, může přinést obrovské výhody. A co je nejlepší, nepotřebujete k tomu drahou osvětlovací soupravu. Stačí jen mít cit na dobré světlo. Jakmile začnete hledat, zjistíte, že světlo je všude kolem.

Zde nabízíme osm tipů, jak dokonale zvládnout fotografování v dostupném světle.

1. Využijte denní dobu ve svůj prospěch

Loď pluje v poledne po řece Douro v portugalském Portu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

V poledne za jasného dne svítí slunce shora dolů, světlo má studenou barvu a vytváří ostré stíny na nábřeží řeky v Portu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 44 mm, 1/125 s, f/10 a ISO 100.

Slunce zapadá nad řekou Douro v portugalském Portu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Blíží se soumrak a sluneční světlo je díky malému úhlu teplejší, měkčí a více atmosférické. Světlo vykresluje detaily a zdůrazňuje okolí atraktivní hrou světel a stínů. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 24 mm, 1/100 s, f/10 a ISO 640.

Země se neustále otáčí, takže se úhel a charakter přirozeného světla neustále mění. V poledne, pod jasným sluncem na jasné obloze, bude světlo ostré a bude směřovat kolmo shora dolů, takže vzniknou snímky se silným kontrastem. Fotografové zpravidla nemají tento druh světla rádi, ale může být prospěšný, pokud je cílem učinit ze slunečního světla součást scény.

Když slunce klesne na obloze níže, světlo musí projít větší částí zemské atmosféry. Kratší vlnové délky barevného spektra, jako jsou modrá a fialová, jsou rozptylovány částicemi v atmosféře, takže barvy jsou měkčí a teplejší. Z tohoto důvodu jsou večerní světlo a západy slunce zářivě červené a žluté, a proto je doba těsně po východu slunce a těsně před jeho západem známá jako zlatá hodina.

2. Využijte co nejvíce povětrnostní podmínky

Holé stromy zahalené do modré mlhy. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Mraky a mlha změkčí a rozptýlí přirozené světlo, a umožní tak dosáhnout náladových výsledků. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM při nastavení 1/160 s, f/7,1 a ISO 250.

Muž stojí v lese za zimního dne s fotoaparátem Canon upevněným na stativu.

Mlhavé světlo zimního rána je ideální k pořizování atmosférických snímků venkovských scenérií.

Povětrnostní podmínky mají velký vliv na kvalitu přirozeného světla. Za zataženého dne mraky rozptýlí sluneční světlo a stíny budou méně výrazné. Stejně tak mlha a déšť mohou světlo ještě více změkčit a posunout ke studenějším tónům.

Svou roli hraje také roční období. Záleží na tom, v které části světa se nacházíte, ale obecně platí, že v zimě je slunce díky sklonu země dále, takže úhel světla je ostřejší. Takže i když jsou dny kratší, máme v podstatě k dispozici více směrového světla. Na druhou stranu v létě dosahuje slunce na obloze vyššího apogea, takže v hodinách kolem poledne směřuje více shora dolů, a je tak méně přívětivé k fotografování.

„Zvládnout volbu nastavení může být složitější v zimě, když fotografujete sníh nebo zataženou oblohu,“ vysvětluje ambasador společnosti Canon Sebastien Devaud. „Je lepší o trochu zvýšit expozici v porovnání s automatickým nastavením expozice, aby sníh a nebe vypadaly více bílé než šedé. Dobrým způsobem, jak zvýraznit dramatickou stránku tohoto období, je fotografování černobílých snímků. Mlha, opar, mrak nízko nad zemí či voda mohou navíc přidat zimním snímkům specifickou náladu.“

3. Využijte dostupné světlo pro portréty

Portrét osoby s kudrnatými blond vlasy, která se dívá přímo do fotoaparátu, osvětlený ze strany a pořízený fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Umístění fotografovaného objektu vedle velkého okna nebo střešního okna představuje ideální způsob, jak využít dostupné světlo. Arkýřové okno vlevo od fotoaparátu vytváří atraktivní zdroj měkkého, přirozeného světla. Můžete zkusit experimentovat se závěsy nebo síťovinou, abyste rozptýlili světlo a dosáhli požadovaného efektu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/200 s, f/2,8 a ISO 500.

Baletka balancuje na jedné noze s nataženýma rukama, zatímco před ní proniká sluneční světlo okenicemi. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM.

Jasné sluneční světlo pronikající přes okenice zde bylo využito k dosažení dramatičtějšího efektu a tvoří klíčový prvek snímku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM při nastavení 1/1500 s, f/2 a ISO 200. © Javier Cortes – ambasador společnosti Canon

Ve většině vnitřních prostředí se pravděpodobně vyskytují oblasti s nádherným přirozeným světlem, které můžete zachytit. Okno nabízí měkké osvětlení, podobně jako studiový softbox. Pokud tedy fotografujete osoby uvnitř budovy, požádejte je, aby se přesunuly blíže k oknu, a vypněte umělé osvětlení.

Můžete také použít odraznou desku, která odrazí světlo přicházející zvenčí zpět k fotografovanému objektu. Reflektor může být něco obyčejného, například velký kus bílého kartonu nebo alobalu. Reflektor vytvoří jemné a přirozené světlo, u kterého můžete zvolit úhel a směr, jako byste mířili bleskem.

Dítě na poli opírající se rukou o dřevěný sloupek. Přímé sluneční světlo vrhá na jeho obličej ostré stíny. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Při fotografování portrétů za slunečných dnů může být užitečná jednoduchá odrazná deska. Zde přímé sluneční světlo vytváří ostré stíny. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/250 s, f/5,6 a ISO 100.

Dítě na poli opírající se rukou o dřevěný sloupek. Ke změkčení světla byla použita odrazná deska. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Na tomto snímku je použita odrazná deska k odražení světla do stínů, a tím ke snížení kontrastu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/250 s, f/5,6 a ISO 100.

Kvalita světla ve značné míře ovlivňuje venkovní portréty. Jasné sluneční světlo může být k obličejům poměrně nevlídné, protože vytváří ostré stíny a způsobuje přimhouření očí fotografovaných osob. Ideální podmínky poskytuje zatažená obloha, protože měkké světlo redukuje stíny.

Pokud však svítí slunce a nemůžete čekat na oblačnost, můžete zkusit fotografovat portréty ve stínu stromů nebo budov, neboť světlo je poté měkčí a přívětivější k obličejům. Případně můžete zkusit ovládat světlo pomocí odrazné desky, a to buď zastíněním objektu, odrazem světla do stínů, nebo použitím difúzního panelu. Ideálním řešením je efektivní a cenově přístupná sada odrazných desek 5 v 1. Při výběru barvy odrazné desky zvažte tón pleti fotografovaného modelu.

Dítě na poli opírající se rukou o dřevěný sloupek. K zastínění jeho obličeje byla použita odrazná deska. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Zde byla použita odrazná deska k zastínění obličeje před sluncem, aby bylo dosaženo měkčích výsledků. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/250 s, f/5,6 a ISO 640.

Dítě na poli opírající se rukou o dřevěný sloupek. Ke změkčení slunečního světla byl použit difuzní panel. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Pro srovnání, difuzní panel ze sady odrazných desek 5 v 1 změkčuje sluneční světlo, a zajišťuje tak vyváženější portrét. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/250 s, f/5,6 a ISO 100.

4. Využijte slabé osvětlení ve svůj prospěch

Silueta osamělého stromu na svahu proti modré obloze za soumraku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Vestavěná stabilizace obrazu (IBIS) ve fotoaparátech systému EOS R, jako je EOS R6, umožňuje pořizovat snímky z ruky za slabého osvětlení při rychlostech závěrky až několik sekund. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 27 mm, 2 s, f/11 a ISO 100.

Jakmile slunce klesne pod obzor, zbývající přirozené světlo získá studené modré barvy soumraku. To může být příhodný čas na vycházku s fotoaparátem. S ohledem na nízkou hladinu světla ale potřebujete fotoaparát s dobrým výkonem při slabém osvětlení. Fotoaparáty s většími snímači dokáží zachytit více ubývajícího přirozeného světla, zejména při použití společně s objektivem s vysokou světelností.

Za soumraku může být nutné nastavit vyšší hodnotu rychlosti závěrky, aby ke snímači fotoaparátu prošlo více světla. Bezzrcadlové fotoaparáty systému EOS R společnosti Canon nabízejí revoluční technologii IBIS, takže můžete fotoaparát držet v rukou i při expozicích trvajících sekundu nebo déle, aniž byste se museli obávat znehodnocení záběru chvěním fotoaparátu.

5. Zvolte nejlepší nastavení pro své okolí

Detailní záběr 50mm objektivu Canon nasazeného na fotoaparátu Canon EOS R6.

K fotografování za slabého osvětlení jsou ideální objektivy s větší světelností, jako je Canon RF 50mm F1.8 STM nebo RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Dotykový displej fotoaparátu Canon EOS R6 právě zobrazuje nastavení ručního režimu.

Pro snímky v přirozeném světle zkuste použít ruční režim (M) s automatickým nastavením citlivosti ISO, abyste měli kontrolu nad rychlostí závěrky i clonou.

Pokud vám vyhovuje nastavení clony a rychlosti závěrky, pak je jedním z nejlepších expozičních režimů pro fotografování v přirozeném světle ruční režim (M) s automatickým nastavením citlivosti ISO. Fotoaparát v takovém případě vypočítá nejlepší citlivost ISO pro dostupné světlo. Vhodným obecným nastavením expozice za denního světla jsou rychlost závěrky 1/200 s, clona f/8 a automatické nastavení citlivosti ISO. Večer, když je úroveň světla nižší, otevřete clonu na hodnotu f/2,8 nebo jinou nejnižší hodnotu, abyste zachovali nízkou úroveň citlivosti ISO a získali ostřejší snímky s menší mírou šumu. Zde se jako neocenitelný osvědčí objektiv s vysokou světelností, například Canon RF 50mm F1.8 STM.

Slabé osvětlení často vyžaduje fotografování s vysokou citlivostí ISO, což může vést ke zvýšení šumu ve snímku. Náročnější může být také automatické zaostřování. Při použití fotoaparátu s dobrým výkonem při slabém osvětlení, jako je Canon EOS R6 nebo EOS R7, však můžete dosáhnout výsledků bez šumu i při vysokých hodnotách ISO, například 3200 a více. Špičkový systém automatického zaostřování navíc funguje i v téměř úplné tmě.

6. Přizpůsobte vyvážení bílé teplotním podmínkám

Dotykový displej na zadní straně fotoaparátu Canon právě zobrazuje růžové květy a nastavený režim Zataženo.

Přizpůsobte nastavení vyvážení bílé aktuálním podmínkám, aby byly barvy přesné.

Kromě kvality přirozeného světla musíme také brát v úvahu jeho barvu. Ta se může v průběhu dne měnit. Ráno je poměrně teplá. V poledne je studenější a večer se její teplota opět zvýší. Teplotu barev měříme ve stupních Kelvina a může se měnit v rozsahu od 2 000 K za úsvitu až do 7 000 K za plného denního světla.

Barvy mohou být také studenější, pokud jste ve stínu, nebo za oblačného počasí. Nastavte vyvážení bílé tak, aby odpovídalo daným podmínkám, a to pomocí některého z přednastavených režimů. Pokud máte pochybnosti, fotografujte do formátu RAW, protože při úpravách snímků v softwaru pro zpracování souborů RAW a úpravu fotografií, jako je bezplatně dostupná aplikace Digital Photo Professional od společnosti Canon, můžete následně zvolit libovolné vyvážení bílé.

7. Po setmění fotografujte s dlouhou expozicí

Vysoký strom stojí osamocen za soumraku a za ním se rozprostírá modrá obloha. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Dlouhá expozice zde rozmazává pomalu se pohybující mraky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 29 mm, 137 s, f/22 a ISO 100.

Fotoaparát Canon namířený na osamělý strom společně s chytrým telefonem, na kterém je zobrazena aplikace Canon Camera Connect.

Aplikaci Canon Camera Connect můžete používat ke spouštění a zastavování dlouhých expozic pomocí telefonu. Je to tak jednoduché.

Umístění fotoaparátu na stabilní povrch nebo na stativ vám umožní zachytit scény za soumraku, nebo dokonce i za svitu měsíce, protože díky tomu můžete fotografovat s velmi pomalými rychlostmi závěrky, které dosahují několika sekund i více. Pokud spárujete fotoaparát s aplikací Canon Camera Connect, můžete pomocí telefonu aktivovat závěrku, spouštět a zastavovat dlouhé expozice a fotografovat na dálku. To je užitečné, pokud se fotoaparát nachází v poloze, ve které je pro vás obtížné sledovat displej LCD, nebo při pořizování snímků, u kterých by i sebemenší pohyb fotoaparátu způsobil rozmazání nebo zkazil požadovaný efekt.

8. Mějte na paměti fotografovaný objekt a své okolí

Silueta dítěte, které sedí na plotu a drží svazek balónků, proti zapadajícímu slunci. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Pomocí záporné hodnoty kompenzace expozice podexponujte popředí, abyste získali výrazné siluety proti zapadajícímu slunci. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 24 mm, 1/250 s, f/16 a ISO 100.

Snímek pořízený za slabého osvětlení, na němž modelka s nařaseným límečkem pózuje před rozmazanými pouličními lampami. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R s objektivem Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Rozmazané pouliční lampy vytvářejí atmosférické pozadí tohoto portrétu pořízeného za slabého osvětlení. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R s objektivem Canon RF 85mm F1.2L USM DS při nastavení 1/160 s, f/1,2 a ISO 800.

Některým objektům může vyhovovat různá kvalita přirozeného světla. Například jemné světlo z okna může být ideální pro decentní náladové portréty. Naopak přímé sluneční světlo je skvělé k zachycení živých barev a textur, jaké nabízí srst nebo peří při fotografování divoké zvěře. Dlouhé stíny mohou skvěle fungovat při fotografování architekturypouličních scén, zatímco protisvětlo při západu slunce je ideální k zachycení siluet proti zářivé obloze.

Můžete také v maximální možné míře využít jakékoli dostupné umělé světlo, například pouliční lampy, stolní lampy nebo záři z ohniště či krbu.

Venku je k dispozici úžasné množství rozmanitého světla, takže kdykoli vyrazíte ven s fotoaparátem, zeptejte se sami sebe: je dané světlo tvrdé nebo měkké, silné nebo slabé, teplé nebo studené, shora dolů nebo z boku? Osvojte si tyto základní znalosti o osvětlení a získáte jistotu, že vaše fotografie budou skvělé bez ohledu na podmínky.



Napsal James Paterson

Související produkty

Související články