KREATIVNÍ FOTOGRAFOVÁNÍ

Pohled shora: Šest tipů pro fotografování působivých plochých snímků

Fotograf životního stylu a oblíbený TikToker Chris Priestley předvádí, jak posunout vaše fotografie plochých snímků na novou úroveň.
Osoba, která uspořádává plochý snímek s růžovými hodinkami, notebookem, klávesnicí a růžovými makronkami na talíři.

Ploché fotografování představuje kreativní způsob, jak předvést všechny druhy předmětů a produktů – od make-upu a šperků až po jídlo a oznámení o miminku. Bloggeři a tvůrci obsahu na sociálních sítích poskytují těmto typům fotografií bohatý zdroj inspirace, ale kde začít při návrhu a úpravě vlastních plochých snímků a jak zajistit, aby vaše snímky shora dolů na sociálních sítích vynikly?

Zachovejte jednoduchost, radí komerční fotograf produktů a životního stylu Chris Priestley, který se živí fotografováním plochých snímků, které tvoří součást jeho každodenní práce, a má 54 000 sledujících na Instagramu a více než 1 milion sledujících na TikToku. „Pokud jde o rekvizity na plochém snímku, méně je skutečně více a rušivé pozadí může snímek zničit.“

Dobrou zprávou je, že ploché fotografie jsou otevřené každému. Nepotřebujete speciální vybavení – stačí použít standardní sadu objektivů nebo dokonce kompaktní fotoaparát a můžete vyzkoušet tuto fascinující techniku. Ve skutečnosti vše začíná tužkou a papírem, jak vysvětluje Chris v prvním ze šesti tipů níže.

1. Naplánujte kompozici

Plochý snímek červených a černých hodinek umístěných na malých bílých kamenech, kolem kterých jsou rozptýleny bílé listy a další bílé rekvizity.

„Při fotografování plochých snímků rád pracuji s barevným motivem,“ říká Chris Priestley. „Začnu tím, že hledám výrazné barvy na hlavním produktu. U těchto červených hodinek byly číselné stupně zvýrazněny bílou barvou, takže jsem věděl, že bílé pozadí je bude doplňovat. Nepodařilo se mi najít všechny rekvizity, které jsem chtěl použít, v bílé barvě, takže jsem karabinku, kompas a falešné listy nastříkal barvou, abych pomohl propojit celý obrázek.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM při nastavení 1/200 s, f/5,6 a ISO 100. © Chris Priestley

Chris začíná tím, že si nakreslí rozvržení na list papíru, které mu pomůže s kompozicí, protože říká, že když máte fotoaparát na místě, může být docela znepokojující začínat od nuly.

„Když črtám plochý snímek, soustředím se na to, abych zajistil, že hlavní objekt bude umístěn v poloze, ve které vynikne,“ vysvětluje. „Pozadí a doprovodné rekvizity musí objekt doplnit, ať už esteticky, funkčností, nebo životním stylem cílového publika.“

Chris dodává, že aby člověk rozpoznal, že je plochý snímek příliš rušný a rozptylující, potřebuje několik pokusů. Navrhuje vytvořit vše na základě hlavního objektu a pozadí, které jste si vybrali. „Rád používám pravidlo třetin a rozděluji snímek na devět políček. Pak se ujistím, že každá rekvizita nebo prvek návrhu má své vlastní políčko.“

2. Sestavte si svou kolekci rekvizit

Displej LCD fotoaparátu Canon s plochým snímkem růžových hodinek a doplňujícími růžovými a bílými rekvizitami.

„Líbí se mi, že jsou rekvizity vyříznuté, takže nejsou zcela v záběru, například tato klávesnice a notebook,“ říká Chris. „Chtěl jsem také, aby rekvizity vytvářely tvary, které by vedly divákovy oči přes snímky, a dosáhl jsem toho tak, že jsem zarovnal klávesnici, podložku na stůl, notebook, pero a hodinky.“ © Andy Holbrook/ Chris Priestley

Plochý snímek růžových hodinek s klávesnicí, notebookem, perem, okvětními lístky a makronkami pečlivě rozmístěnými kolem nich – vše v růžové a bílé barvě.

„Nemám moc rád prázdný prostor, protože jen vychyluje snímek z rovnováhy,“ říká Chris. „Když je klávesnice v pravém horním rohu tohoto snímku, chtěl jsem najít něco pro levý dolní roh, i když by to byl jen okvětní lístek. Znamená to, že oblast nevypadá tak, jako by na ni fotograf prostě zapomněl, a celý snímek se zdá „uzavřený“.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM při nastavení 1/200 s, f/8 a ISO 100. © Chris Priestley

Chris doporučuje, abyste nikdy nevyhazovali žádnou z rekvizit, které si koupíte pro své ploché snímky. „Nikdy nevíte, kdy je budete potřebovat,“ říká. „Nyní mám velkou krabici rekvizit, ze které mohu čerpat. Je dobré mít věci připravené k práci a pouze vyplnit ty mezery, které úplně neladí.“

Chris ale radí, že nemusíte ukládat velké množství těžkopádných pozadí, navrhuje použít lehké, komerčně dostupné fotografické pozadí. „Můžete si koupit fotografické desky formátu A1, které jsou k dispozici v mnoha různých stylech, včetně dřeva, mramoru a břidlicových efektů.“ Ty použil na mramorovém pozadí v plochých snímcích hodinek výše.

Rekvizity u plochých snímků opravdu pomáhají vyprávět příběh, dodat kontext vašemu tématu a předvést, komu by produkt měl patřit.

Ať už si vyberete pro svou plochou fotografii jakoukoli rekvizitu, doporučuje Chris zajistit, aby byla vždy dokonale čistá. „Jedna věc, kterou jsem se naučil při práci s velkými klienty, je, že pokud máte jakékoli šmouhy nebo prach či něco podobného, fotografie je v podstatě zničená. Bez ohledu na to, jak dobrý snímek je, oko diváka bude přirozeně přitahováno k nedokonalosti.

„Pokud zaznamenáte nějaké škrábance a stopy, pokuste se je zakrýt jinými rekvizitami, a než začnete fotografovat, ujistěte se, že je vše dokonale čisté,“ pokračuje Chris. „Opravdu se nechcete vracet ke snímkům v následných úpravách a všechny je čistit, protože to je noční můra.“

3. Nastavení fotoaparátu a nastavení pro ploché snímky

Muž se chystá pořídit snímek shora dolů černých hodinek pomocí fotoaparátu Canon na stativu. Scénu osvětluje velké studiové světlo.

„Mějte zadní část fotoaparátu rovnoběžně s plochým snímkem,“ říká Chris. „Pokud ji mírně nahnete, snímek se zkřiví.“ Některé stativy jsou vybaveny vodováhami zabudovanými do hlavy stativu, což může být neuvěřitelně užitečné pro zajištění toho, aby fotoaparát zabíral čtvercový obraz. © Andy Holbrook/ Chris Priestley

K pořizování působivých plochých fotografií nepotřebujete speciální sadu, ale stativ zajistí fotoaparát při uspořádání rekvizit v dané poloze.

Chris používá fotoaparát Canon EOS R5 a říká, že jeho hmotnost byla výhodou při fotografování plochých snímků v tomto článku. „Znamenalo to, že jsem neměl žádné problémy s náklonem přes stůl. S těžším fotoaparátem bych musel na stativ doplnit hmotnost, abych zabránil jeho přepadnutí. Díky otočnému displeji jsem mohl fotoaparátem pohybovat do polohy a stále jsem viděl obraz.“

Pokud jde o výběr objektivu pro ploché snímky, doporučuje Chris standardní 50mm objektiv, jako je Canon RF 50mm F1.2L USM. „Důvodem, proč bych si vybral 50mm objektiv se širším objektivem, je to, že nezpůsobuje zkreslení objektivu na vzdálenosti, ze kterých budete fotografovat. Pokud byste například pořídili plochý snímek s 16mm objektivem, pak kolem okrajů budete mít zkreslení perspektivy, které na snímcích produktů nevypadá dobře.“

Fotoaparát, jako je Canon EOS RP, je také skvělou volbou pro tento typ snímku v kombinaci se sadou objektivů, jako je například objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – ten by stále pokryl rozsah 50 mm a clony, které zde Chris doporučuje. Můžete také použít kompaktní fotoaparát, jako je Canon PowerShot G7 X Mark III, zejména pokud máte nižší rozpočet. Váží pouhých 304 g (včetně baterie a paměťové karty), ale díky neuvěřitelnému 20,1MP snímači zachytí spoustu detailů.

Přestože vyšší clony, jako f/16 a f/22, zajistí proostření větší části plochého snímku, Chris obvykle používá clonových čísel mezi f/5,6 a f/8. „Nechci vyšší nastavení, jinak se příliš velká část snímku bude zobrazovat detailně,“ říká. „Rád vytvářím trochu větší hloubku, takže i když stále jasně rozpoznáte, co je pozadí, je trochu rozostřené – což přirozeně přitahuje pozornost k hlavnímu objektu.“

4. Osvětlete scénu z úhlu 45°

Muž oblečený celý v černé barvě upravuje velké studiové světlo v kuchyňském prostředí.

Pokud jde o osvětlení plochých snímků, doporučuje Chris použít jeden světelný zdroj, ať už studiové světlo, jako je světlo na snímku, nebo přirozené světlo z okna. „Přirozené světlo je opravdu dobré k fotografování jasných, snových fotografií,“ říká. © Andy Holbrook/ Chris Priestley

Fotograf, který používá aplikaci Canon Camera Connect na smartphonu k pořízení snímku červených hodinek obklopených horolezeckým vybavením.

K pořízení svých snímků použil Chris aplikaci Canon Camera Connect. „Když je plochá fotografie sestavena, samozřejmě ji nechci přestavovat,“ říká. „Používání aplikace mi umožnilo komunikovat s fotoaparátem, aniž bych se ho dotkl. Mohl jsem změnit clonu a rychlost závěrky, spustit závěrku a také přiblížit obraz, abych zkontroloval vysoké rozlišení snímku.“ © Andy Holbrook/ Chris Priestley

Pokud jde o osvětlení, doporučuje Chris, aby bylo relativně základní. „U spousty své práce fotografuji s jedním světlem, které je umístěno v úhlu 45°, jak vodorovně, tak svisle od objektu. To obvykle vytváří ve snímku opravdu pěkné světlo.

„Existuje mnoho různých typů osvětlení, které můžete použít,“ pokračuje. „Protože pracuji na komerční úrovni, používám obvykle studiová světla, protože je snadné používat modifikátory k tvarování a změkčení světla. Skvělou volbou je také nepřetržité osvětlení, protože vidíte, kam stíny dopadají, což výrazně usnadňuje uspořádání rekvizit na plochém snímku.“

Blesk Canon Speedlite, například Canon Speedlite EL-1, se spouští dálkově pomocí vysílače Canon Speedlite ST-E3-RT verze 2 a navíc poskytuje kreativní kontrolu nad osvětlením plochého snímku, zejména při použití s deštníkem nebo softboxem k rozptýlení světla.

Chris říká, že případně můžete také využít přirozené světlo. Často je nejlepší fotografovat za oblačného dne, nikoli za jasného slunečního světla, protože mraky působí jako přírodní rozptylovače a světlo změkčují. „Pokud si nastavíte plochý snímek se světlem z okna pod úhlem 45°,“ říká Chris, „v podstatě to zajistí stejný výsledek, jaký byste dosáhli použitím světla umělého.“

5. Přizpůsobte si rozvržení pro různé sociální kanály

Detailní plochý snímek černých hodinek s černými pásky umístěnými po obou stranách na roztříštěném břidlicovém pozadí.

Pro většinu svých plochých fotografií dává Chris přednost kompozici konečného snímku ve fotoaparátu. Ale pro tuto scénu s náladovou břidlicí fotografoval více zeširoka, aby měl dostatek místa pro následné oříznutí snímku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM při nastavení 1/100 s, f/8 a ISO 100. © Chris Priestley

Snímek shora dolů, na kterém jsou černé hodinky a dva černé pásky na úlomcích břidlice. V popředí je vidět fotoaparát na stativu.

Chris původně plánoval na pozadí tohoto plochého snímku použít břidlicové prostírání, ale to nebylo dost zajímavé. Takže břidlici rozbil kladivem, uspořádal střepy a poté vyplnil mezery černým štěrkem z akvária. Při umísťování a přemisťování předmětů doporučuje použít lepicí hmotu. „Pokud jde o ploché snímky a fotografování produktů, určitě uvítáte její pomoc. Jakmile mám pozadí nastaveno, rád sestavuji hlavní objekt předtím, než vytvořím zbytek rozvržení. Abych se ujistil, že zůstane na svém místě, použiji nenápadný připínáček.“ © Andy Holbrook/ Chris Priestley

„Jedna z věcí, které se mi líbí na fotoaparátu Canon EOS R5, je, že má vysoký počet megapixelů, takže dokážu oříznout snímek bez ztráty kvality,“ říká Chris. Poukazuje však také na to, že kanály sociálních sítí mají různé požadavky na velikost a specifikace obrázků. Místo fotografování jednoho plochého snímku a jednoduchého oříznutí celé řady alternativních snímků z tohoto snímku v softwaru pro úpravy Chris navrhuje, abyste si udělali čas na sestavení snímku pro každý typ online použití.

„Fotografuji s poměrem stran 3:2, protože ploché snímky se obvykle používají pro obrázky na blogu nebo webových stránkách,“ vysvětluje. „Ale jedna věc, kterou je třeba vzít v úvahu, je, že pokud budete přizpůsobovat svůj snímek různým sociálním kanálům, například poměrem stran 4:5 pro Instagram, nebo dokonce poměrem stran 9:16, pak budete muset změnit umístění rekvizit. Také bych doporučil nějaké rekvizity odstranit, protože budete pracovat s mnohem menším prostorem.“

6. Experimentujte s pohyblivými prvky

Pokud opravdu chcete posunout své hranice, pokud jde o vaše ploché snímky, můžete zkusit experimentovat s pohybem, jak to Chris udělal ve výše uvedeném vizuálu. K dosažení tohoto úžasného efektu doporučuje fotografovat pohybující se prvky samostatně, místo toho, abyste se snažili zachytit vše najednou. Podívejte se na jeho další práci na TikToku.

Muž, který na stativ připevňuje fotoaparát směrem dolů a fotografuje růžové hodinky na kruhové bílé desce s růžovými okvětními lístky růží, které padají kolem nich.

„Nastavil jsem řemínek hodinek a rozmístil kolem něj všechny okvětní lístky, pak pomalu okvětní lístky pouštěl a pořídil sérii snímků,“ vysvětluje. „Potom jsem vystřihal všechny okvětní lístky, které se mi líbily, v aplikaci Adobe Photoshop, a vytvořil složený snímek. © Andy Holbrook/ Chris Priestley

Fotoaparát na stativu otočený dolů, který vyfotografuje plochý snímek růžových hodinek na kruhové bílé desce s růžovými okvětními lístky růže, které kolem nich padají.

Přidání pohybu k plochému snímku je skvělý způsob, jak jej učinit dynamičtějším. Jednoduchým způsobem, jak zahrnout pohyb, je přidání rekvizit a jejich odstranění, takže závěrečné video ukazuje pohybující se nebo mizející produkt. © Andy Holbrook/ Chris Priestley

„Jednou z výhod vytvoření složeného snímku v aplikaci Photoshop je, že jsem mohl umístit okvětní lístky na různé vrstvy,“ pokračuje Chris. „Poté jsem tyto vrstvy mohl převést do aplikace Adobe After Effects, kde jsem přidal virtuální fotoaparát. Poté jsem fotoaparát posunul skrz tyto vrstvy směrem k hodinkám, abych získal 3D efekt, který vidíte zde.“

Pokud chcete raději zachovat jednoduchost, můžete se pokusit zachytit pohybující se prvky ve správné poloze na jediném snímku. To zabere několik pokusů, takže nastavte fotoaparát do režimu kontinuálního snímání a při přidávání pohybu pořiďte sérii snímků. Chcete-li snímkům vdechnout život, zkuste je zkombinovat do animovaného souboru GIF pomocí aplikace Adobe Photoshop nebo editoru obrázků, který preferujete.

Cítíte inspiraci? Vyzkoušejte si ploché snímky na vlastní kůži a sdílejte své výsledky s hashtagem #FreeYourStory a označte je @canonmea.



*Adobe, After Effects, Lightroom a Photoshop jsou registrované ochranné známky nebo ochranné známky společnosti Adobe v USA nebo dalších zemích.



Autor: Marcus Hawkins

Související produkty

Související články