KREATIVNÍ FOTOGRAFOVÁNÍ

7 dní a 7 kreativních způsobů, jak rozvíjet svůj styl

Nadšený TikToker a profesionální fotograf a kameraman Kym Moseley se dělí o své tipy a triky, jak vytvořit nezapomenutelné snímky.
Portrét muže na fialovém pozadí, jehož obličej je během úprav přetažený přes obraz.

Klíčem ke zlepšení fotografování je rozšíření vaší kreativity. Experimentování se stylem a zkoušení nových technik může vést k odvážným a často překvapivým výsledkům. Kym Moseley je nadšený zastánce hraní si s nápady, které pak sdílí se svými sledujícími na TikToku.

V poslední době Kym posunul svou kreativitu na hranici možností tím, že si na každý den týdne naplánoval fotografickou výzvu, kterou dokumentuje v kurzu na TikToku. Kym se nyní podělí o sedm různých technik, které použil, a odhaluje kreativní myšlenkový proces za každým z jeho působivých finálních snímků.

1. Přidejte abstraktní prvek

Někteří říkají, že fotoaparát nikdy nelže, ale aplikace pro úpravy dokáží pravdu trochu přikrášlit. „Surrealistické dílo Salvadora Dalího považuji za skutečně inspirativní a chtěl jsem vytvořit něco podobného,“ říká Kym k tomuto neuvěřitelnému snímku na titulku této stránky. „Nebyl jsem si jistý, co chci vlastně dělat, tak jsem se rozhodl pořídit autoportrét a zachovat jednoduchost. Aplikace Canon Camera Connect je pro to ideální, zejména proto, že můžete automaticky zaostřovat sami sebe, když stojíte před fotoaparátem. Ze scény tak odstraníte všechny prvky nejistoty.

„Pro mě portrétní fotografování celé spočívá v očích,“ pokračuje Kym. „Jsou doslova tím, na co se při fotografování zaměřujete, ale také vyprávějí příběh. Myslím si, že na portrétu nemůže být nic horšího než falešný úsměv – vždy poznám, když se oči neusmívají. Abych u tohoto snímku přišel s něčím úplně jiným, rozhodl jsem se zcela odstranit oči, čímž jsem eliminoval veškerou individualitu a osobnost. Ve fázi úprav jsem natáhl část obličeje a snímek se proměnil na portrét někoho, kdo by mohl být kýmkoli. Myslím si, že jako surrealistické umělecké dílo je to opravdu trefa do černého.“

2. Změňte úhly a zachyťte celou scénu

Snímek vyfotografovaný ze země: pták prolétá mezi dvěma tyčícími se mrakodrapy proti jasně modré obloze.

„Fotografování budov s ultraširokoúhlým objektivem a clonou f/4,5 poskytlo dostatečně velkou hloubku ostrosti, aby vše zůstalo ostré, společně s rychlostí závěrky 1/125 sekundy,“ říká Kym k tomuto snímku s názvem Pohled nahoru. „Je to dostatečně rychlé, aby bylo možné z ruky snímat pod širokým úhlem bez stativu.“ © Kym Moseley

„Fotografuji hlavně portréty a lidi, ale je dobré přijmou výzvu a zkusit něco jiného,“ říká Kym. Pro portrétní fotografie by nepoužil ultraširokoúhlý objektiv, jako je RF 16mm F2.8 STM nebo Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, ale ví, že městským scenériím, jako je ta výše, může poskytnout dynamickou perspektivu. „U tohoto snímku jsem se snažil přemýšlet o něčem jiném, než je obvyklé fotografování budov, a měl jsem nápad namířit přímo nahoru,“ vysvětluje.

Kym používá fotoaparát Canon EOS R6, ke kterému lze pomocí upevňovacího adaptéru Canon EF-EOS R připojit objektivy typu EF nebo EF-S.

„Líbil se mi způsob, jakým se mrakodrapy kvůli perspektivě zdánlivě nakláněly směrem k sobě, ale uprostřed oblohy něco chybělo, například pták nebo letadlo. Ani jedno se neobjevilo, takže jsem vypreparoval ptáka z pozadí starého snímku a nakopíroval ho na požadované místo.“

3. Pohrajte si s autoportréty

Portrét muže, na jehož tváři se odráží čínské znaky z promítačky.

Bezzrcadlové fotoaparáty umožňují zobrazení náhledu efektu expozice a nastavení vyvážení bílé v elektronickém hledáčku, ale stejné výhody si můžete užít se všemi digitálními zrcadlovkami Canon, které jsou vybaveny funkcí živého náhledu, a to díky kompozici snímků na zadní obrazovce. © Kym Moseley

„Líbí se mi portrétní snímky, které jsou tmavé a působí dojmem starých filmů – taková fotografie ve filmu,“ říká Kym o inspiraci, která stojí za úchvatnými výsledky jeho třetí techniky. „Chtěl jsem, aby většina záběru zůstala tmavá a aby jen část z něj byla osvětlena dramatickým způsobem. K vytvoření tohoto efektu jsem pozadí trochu osvětlil pomocí světla LED. Pak jsem telefon zapojil do projektoru a napsal čínské znaky pro slovo „láska“ a promítl je na svůj obličej.

„Prakticky vždy používám režim ruční expozice, abych získal požadovaný vzhled, zejména u tmavých snímků,“ pokračuje Kym. „Před nějakou dobu jsem vyměnil fotoaparát Canon EOS 6D Mark II za model EOS R6, který stejně jako všechny bezzrcadlové fotoaparáty Canon opravdu usnadňuje sledování živého náhledu úrovní expozice a vyvážení bílé v hledáčku. Hrál jsem si s barvami světla LED a čínskými znaky na telefonu, dokud jsem nedosáhl kýžené rovnováhy s namodralým pozadím a načervenalým textem.“

Kym u portrétů upřednostňuje mělkou hloubku ostrosti, aby izoloval objekt proti rozostřenému pozadí. V tom mu pomáhá objektiv s vysokou světelností, například modely Canon RF 50mm F1.8 STMEF 50mm f/1.8 STM, které díky této funkci představují ideální a cenově výhodné možnosti.

4. Použijte stíny a světlo

Stín ruky, která podává růži druhé ruce, která je také ve stínu.

Kym cítí, že siluety výrazných a jednoduchých tvarů mohou někdy vyjádřit více než světlo a barvy. „Tento snímek dvou rukou a květiny je o lidské interakci,“ říká. © Kym Moseley

„Jasné, slunečné záběry jsou všude, ale já si rád pohrávám se stíny a siluetami,“ říká Kym. U svého snímku dvou rukou a květiny, které vytvářejí siluetu proti šedé zdi, chtěl, aby vše bylo prosté, jednoduché a dramatické. „Hodně mé inspirace pochází z obrázků, které jsem viděl ve filmech nebo v televizi, nebo z platforem, jako jsou TikTok a Instagram. Tento snímek je založen na tom, že někdo podává květinu do něčí ruky. Myslím, že to vytváří opravdu silný, emocionální snímek.“

Kym pokračuje: „Snímek jsem pořídil uvnitř, namířil jsem fotoaparát k oknu a použil jsem asi jeden krok přeexponování, abych se zbavil všech detailů na jasném pozadí. Pořídil jsem dva samostatné snímky, nejprve jedné ruky a poté druhé. Jsou to vlastně mé vlastní ruce, takže jsem použil aplikaci Canon Camera Connect k ovládání všech nastavení a k dálkovému zobrazení náhledu snímků v telefonu. Nakonec jsem tyto dvě fotografie sloučil v aplikaci pro úpravy, abych vytvořil složený snímek.“

5. Pohrajte si s kompozicí

Skateboardista, který se odráží na potemnělém vícepodlažním parkovišti.

Lidé si často myslí, že pro zmrazení akce je potřeba vysoká rychlost závěrky, ale Kym se vydal opačnou cestou a použil pomalou rychlost 1/30 sekundy, aby tento snímek rozmazal a vytvořil pocit pohybu. © Kym Moseley

„Jsem moc rád, že tolik fotoaparátů Canon je vybaveno otočným displejem. Můžete jej použít ke kompozici snímků z neobvyklých úhlů, při které fotoaparát držíte opravdu vysoko nebo nízko,“ říká Kym. U jeho snímku skateboardisty na tmavém parkovišti byl fotoaparát na úrovni země, což podle něj dodalo zajímavou perspektivu. „Dokázal jsem, aby tělo skateboardisty vypadalo velké a malé přesně na místech, kde jsem chtěl, takže jeho noha, která je nejblíže objektivu, vypadá ohromně a zbytek jeho těla ustupuje do dálky,“ vysvětluje. „Pokud bych snímek pořídil z normální výšky očí, o tenhle efekt bych přišel.

„Při snímání tohoto typu snímku mi hodně pomohla mimořádně vysoká rychlost 20 snímků za sekundu, kterou fotoaparát Canon EOS R6 nabízí,“ pokračuje Kym. „Vyfotografoval jsem sérii bleskově rychlých snímků, abych zajistil, že zachytím ten pravý okamžik. Ať už používáte libovolný fotoaparát, vyplatí se pro tento typ snímku použít nejrychlejší snímkovou frekvenci.“

6. Zkroťte divočinu

Holub, který odlétává od natažené ruky se semínkem.

Kym pro tento snímek použil jednobodové automatické zaostřování, ale na svém fotoaparátu Canon EOS R6 mohl také použít úžasný režim automatického zaostřování s detekcí ptáků pomocí umělé inteligence, který je také součástí fotoaparátů EOS R5EOS R3. Tento režim inteligentně zaostří na ptáka a sleduje jeho pohyb, rozpozná tělo a přímo se zaměří na hlavu, a dokonce i oči v momentě, kdy se dostanou do záběru. „Líbí se mi, jak je fotoaparát EOS R6 neuvěřitelně intuitivní a snadno se používá,“ říká Kym. © Kym Moseley

Nemusíte chodit na safari, abyste mohli pořizovat úchvatné snímky divoké přírody – stačí vám k tomu zahrada či, jako v Kymově případě, místní park. TikToker o své fotografii holuba, který po krmení odlétá, říká: „Vždycky mě inspirovaly snímky odlétajících holubů a fotografie lidí, kteří v ruce drží nějakého exotického ptáka. Rozhodl jsem se tyto dva prvky spojit do jednoho snímku.

„V parku je kavárna, kde prodávají balíčky s ptačími semínky pro krmení kachen, ale také dobře slouží k přilákání holubů. Prostě jsem držel fotoaparát v jedné ruce a přilákal holuba ke druhé. Použil jsem vysokou rychlost závěrky 1/1 600 sekundy, abych zmrazil pohyb, když holub odlétal pryč.“

7. Jděte na to dvakrát

Černobílý snímek s dvojnásobnou expozicí, na kterém je mladý muž s krátkým sestřihem.

Kym říká, že tento snímek s dvojitou expozicí by nebylo možné pořídit bez schopnosti fotoaparátu Canon EOS R6 zobrazit „zdvojený obraz“ prvního snímku, přes který mohl překrýt náhled druhého snímku tak, aby oči byly v rovině. „Je to prostě báječný fotoaparát,“ říká. Tato funkce je k dispozici také u řady dalších fotoaparátů Canon, včetně modelů EOS 90D, EOS 6D Mark IIEOS RP. © Kym Moseley

„Toto je další snímek, který je částečně inspirován prací někoho jiného,“ říká Kym o své nezapomenutelné poslední fotografii. „Dvojitá expozice vždy upoutá pozornost a já jsem chtěl vytvořit snímek, kde bylo levé a pravé oko přesně překryto ve dvou samostatných snímcích,“ vysvětluje. „Zabralo to několik pokusů, protože jsem zjistil, že zorničky oka musejí být umístěny neuvěřitelně přesně.

„Režim násobné expozice fotoaparátu Canon EOS R6 byl mimořádně nápomocný,“ pokračuje Kym. „Po pořízení prvního snímku se snímek zobrazí v hledáčku nebo na zadní obrazovce jako takový referenční obraz, který můžete použít k přesnému umístění při kompozici druhého snímku.“

Ať už se budete jako Kym věnovat týdenním výzvám a každý den vyzkoušíte jednu z těchto různých technik, nebo postupem času vyzkoušíte jen pár z nich, pocítíte velkou radost a spokojenost a posunete přitom své fotografické hranice. Nezapomeňte sdílet své výsledky s hashtagem #FreeYourStory a označit @canonemea.



Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články