PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE

Portrétní osvětlení High-key a Low-key

Zjistěte, jak vytvořit dvě klasická nastavení osvětlení pro portréty vysoké kvality.
Portrét ženy pořízený fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s nastavením Low-key. © James Paterson

Koncept tříbodového osvětlení je zásadní pro všechny fotografy a kameramany, kteří se věnují svému umění.

  • Hlavní světlo je nejdůležitějším zdrojem osvětlení a obvykle směřuje přímo k objektu.
  • Doplňkové světlo je umístěno stranou. Jeho úkolem je odstranit ostré stíny na snímcích a zabránit vzniku vysoce kontrastních scén (tzv. efekt chiaroscuro).
  • Protisvětlo, jak naznačuje název, je umístěno za objektem a pomáhá jej oddělit od pozadí.

Způsob, jakým pracujete se všemi třemi zdroji světla ve vztahu k fotografovanému objektu, může výrazně změnit vzhled a dojem ze snímku. Nastavení portrétního osvětlení s nastavením High-key a Low-key vám pomůže vytvořit náladové, profesionálně vypadající portréty doma nebo ve studiu. Potřebujete jen pár blesků Speedlite, jako je Canon Speedlite EL-10, a příslušenství, které již často máte nebo si ho můžete vyrobit z běžných předmětů.

Nastavení High-key

Dva blesky Canon Speedlite použité mimo fotoaparát na levé straně a detailní záběr nastavení blesku na pravé straně. © Marcus Hawkins

Pojem „High-key“ označuje snímky, kterým dominují velmi jasné tóny, často se zcela bílým pozadím. Při fotografování portrétů se jedná o vzhled, který je vyjasněný, ležérní a profesionální. Pokud máte dva nebo více blesků Speedlite a spoušť, která je aktivuje mimo fotoaparát, můžete vytvořit nastavení pro portréty High-key v libovolné místnosti s holou světlou stěnou. Důležité je dosáhnout správného poměru světla – světlo v pozadí by mělo být mnohem jasnější než klíčové nebo hlavní světlo (na fotografovaném objektu), aby došlo k přeexponování pozadí na bílé.

1. Osvětlete pozadí

Portrét ženy pořízený fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s nastavením High-key. © James Paterson

Začněte tím, že situujete objekt před světlou stěnu, poté umístěte jeden blesk Speedlite za objekt a namiřte jej na stěnu. Nastavte expozici, díky které bude stěna čistě bílá – před tímto krokem nezapínejte druhý blesk. V této ukázce je fotoaparát nastaven do ručního režimu (M) s nastavením expozice f/8, 1/200 s a citlivostí ISO 100 a používá blesk Speedlite nastaveným na výkon 1/1 v režimu manuálního blesku. Na výsledném snímku je vytvořeno jasné pozadí, takže se můžeme přesunout k osvětlení objektu.

2. Pozvedněte vzhled obličeje

Portrét ženy se zcela bílým pozadím pořízený fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV. © James Paterson

Umístěte druhý blesk Speedlite před objekt a mírně ke straně, aby plnil funkci hlavního světla. Chcete-li světlo změkčit, rozptýlit a rozšířit, použijte modifikátor osvětlení, například bílý deštník nebo softbox. Tím vytvoříte lichotivější portrét. Nastavte blesk Speedlite do ručního režimu a pořiďte několik zkušebních snímků. Současně nastavujte napájecí výstup (zde byla použita ¼ napájecího výstupu) nebo vzdálenost světla od objektu, dokud nebude obličej správně exponován.

Blesk Canon Speedlite EL-10 má univerzální rozsah výkonu 1/1 až 1/1024 pro jemnější vzhled. Navíc dosáhnete extra jiskry v očích díky odraznému panelu.

Nastavení Low-key

Fotograf pořizuje fotoaparátem Canon portrét ženy s nastavením Low-key, objektivem a bleskem. © Marcus Hawkins

Nastavení Low-key je opakem nastavení High-key, což znamená, že snímku dominují tmavé tóny. Toho lze dosáhnout pomocí jednoho zdroje světla, jako je blesk Speedlite, který je aktivován dálkově. Blesk Canon Speedlite EL-10 lze nastavit vzdáleně pomocí aplikace Canon Camera Connect.

Při pečlivém umístění světla můžete dokonce použít jako pozadí stejnou stěnu jako při nastavení High-key. Světelný zdroj umístěte mírně za fotografovaný objekt na stranu tak, aby světlo dopadalo na okraj obličeje, a poté požádejte fotografovanou osobu, aby naklonila obličej směrem ke světlu tak, aby zachytilo linie tváří a oči.

1. Tmavší pozadí

Portrét ženy se světlem dopadajícím na stěnu v pozadí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV. © James Paterson
Portrét ženy s tmavším pozadím, pořízený fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV. © James Paterson

Před

Po

Pozadí s tmavým materiálem, jako je černý samet, je ideální pro portréty Low-key, ale i světlou stěnu lze jednoduše ztmavit tím, že na ni nebude dopadat světlo. Jednou z možností je situovat objekt a světlo dále od pozadí, čímž se zvýší vzdálenost mezi zdrojem světla a pozadím. K zastínění blesku a jeho nasměrování na fotografovaný objekt můžete také použít vhodný předmět. Na prvním obrázku světlo dopadá na stěnu v pozadí. Na druhém byla mezi blesk Speedlite a stěnu umístěna černá látka.

2. Pozice s nádechem nálady

Fotograf pořizuje portrét ženy fotoaparátem Canon s objektivem a bleskem. © Marcus Hawkins

Portréty Low-key mají vážnou, promyšlenou atmosféru, umístěte tedy fotografovaný objekt do takové pozice, která snímku dodá určitou náladu. Pozice ze strany, jako je tato, může dobře fungovat. Světlo dopadá na obličej z pravého úhlu a trojúhelníkově zvýrazňuje jednu tvář. Jedná se o klasickou techniku osvětlení obličeje, označovanou po holandském mistrovi jako osvětlení Rembrandt. Blesk Canon Speedlite EL-10 je vybaven odraznou destičkou, která propůjčí oku jiskru. K náladě může přispět mírné snížení sytosti barev dokončeného portrétu Low-key.

Poproste kamaráda, aby vám pomohl tyto tipy vyzkoušet, nebo zkuste fotografovat autoportréty na dálku pomocí aplikace Canon Camera Connect. Pohrajte si s nastavením portrétního osvětlení High-key a Low-key a zjistěte, jaký efekt má na vzhled a dojem z vašich snímků.

Marcus Hawkins & Agi Wojcik

Související výrobky

Související články

  • PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE

    Tipy pro fotografování portrétů

    Vylepšete své portréty pomocí těchto skvělých tipů a technik.

  • PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE

    Nejlepší základní výbava pro portréty

    Fotoaparáty a objektivy pro každý typ portrétní fotografie.

  • DOMÁCÍ PROJEKTY

    Inspirativní snímky doma

    Udělejte ze svého domova studio pomocí tipů od hvězdy TikToku Michaely Effordové.

  • DOMÁCÍ PROJEKTY

    Vytvořte si vlastní domácí studio

    Zjistěte, jak můžete pomocí blesku popustit uzdu kreativitě a pořizovat ohromující portréty za příznivou cenu.

  • Přihlásit se k odběru zpravodaje

    Získejte všechny poslední novinky a informace o produktech