silhouette of woman in-front of city scape

Základy fotografování

Tipy pro fotografování s rozmazaným pozadím či popředím (efekt bokeh) a nejvhodnější objektivy

Fotografové, kteří používají digitální zrcadlovky, ve svých fotografiích velmi rádi využívají neostré zobrazení oblastí mimo hloubku ostrosti. Je to jeden ze způsobů, jakým lze jejich snímky odlišit od fotografií pořízených běžnými fotoaparáty a smartphony, u kterých je těžké dosáhnout výraznějšího rozostření požadovaných oblastí. Pojem bokeh popisuje kvalitu a charakteristiku těchto rozostřených oblastí a nejvíce se projevuje na neostrých vysokých jasech.

Míra rozostření (bokehu) se zvyšuje, pokud má snímek malou hloubku ostrosti nebo je z větší části tvořen oblastí mimo hloubku ostrosti. Dosahování výraznějšího bokehu na snímcích tedy spočívá ve zvětšování rozmazaných ploch. Níže je uvedeno několik způsobů, jakými lze na snímcích dosahovat rozmazání snižováním hloubky ostrosti, aby se na snímcích projevil bokeh.

1. Používejte světelný objektiv – rozumíme tím objektivy s vysokou maximální světelností, doporučujeme objektiv EF 85mm f/1.8 USM nebo EF 50mm f/1.8 STM

2. Fotografujte s hodně otevřenou clonou – nastavte na fotoaparátu režim priority clony (Av) nebo ruční režim (M) a otevřete clonu (zvolte nízké clonové číslo), aby se snížila hloubka ostrosti a výrazněji se oddělily neostré oblasti od zaostřeného objektu.

3. Zvětšením vzdálenosti objektu od pozadí dosáhnete ještě zřetelnějšího rozmazání pozadí.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Jděte blíž – snížením vašeho odstupu od objektu zvětšíte plochu pozadí, které bude mimo hloubku ostrosti.

5. Používejte delší ohniskové vzdálenosti k získání vyššího podílu rozostřených oblastí ve fotografiích. Pokud máte objektiv se zoomem, nastavte zoom na maximální ohniskovou vzdálenost. S objektivy s ohniskovou vzdáleností 200 mm a více lze dosáhnout ještě větší míry rozostřených ploch.

Související články
How to use natural light

OSVĚTLENÍ FOTOGRAFIÍ

Jak využívat přirozené světlo

Pokud budete vědět, jak využít světlo ve svůj prospěch, budou vaše fotografie nesrovnatelně působivější. A k získání těchto výsledků ani nebudete muset investovat do žádného nového vybavení.

The difference a portrait lens makes

PORTRÉTY

Rozdíl při použití portrétního objektivu

Existuje řada speciálních objektivů navržených pro konkrétní žánry, jako je portrétní fotografie, které pro vaše fotografie budou obrovským přínosem.

Take better portraits

PORTRÉTY

Portréty v náročných světelných podmínkách

Fotografování portrétů v noci může být fuška. Přečtěte si, jak vylepšit své schopnosti při fotografování portrétů.

6. Volte objekty s viditelnými nejvyššími jasy v rozostřených oblastech. Nejvyššími jasy na snímku rozumíme světelné zdroje. Například vánoční svíčky nebo sluneční paprsky prodírající se listím vytváří nádherné kroužky a jiné tvary rozmazaného světla, které označujeme slovem bokeh.

7. Nezapomínejte na popředí – rozostřená plocha se může nacházet i v popředí snímků. Zkuste umístit fotografovaný objekt hlouběji do snímku a zakomponovat do něj nějaký detail popředí v blízkosti objektivu fotoaparátu.

8. Můžete také vystřihnout různé tvary do kartonu a ten vložit před objektiv, čímž dosáhnete zajímavých efektů, viz toto video:

Dosahování lepší kvality bokehu namísto jeho kvantity závisí na použitém objektivu. Tvar rozmazaných skvrn, který je viditelný zejména v rozostřených nejvyšších jasech, je určován clonovým otvorem, jehož tvar závisí na tvaru lamel clony objektivu. Obecně platí, že objektivy s větším počtem lamel clony vytváří kruhovější clonový otvor a dosahují lepšího vzhledu rozostřených oblastí (bokehu).

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom