ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Tipy pro fotografování s bokehem: Průvodce pro začátečníky

Skutečnému bokehu se nic nevyrovná! Dodržujte tyto tipy a triky a vyzkoušejte naše nejlepší doporučení pro objektivy, nastavení a postupy a vždy docílíte krásného rozostření pozadí.
Canon Camera
Pojem bokeh je japonské slovo, které označuje „rozostření“ a používá se k popisu vzhledu rozostřených částí fotografie. Slovo bokeh se často vyslovuje podobně jako OK, ačkoli v japonštině je písmeno „e“ v druhé slabika krátké, jako například u slova „let“. Tento efekt je nejzřetelnější na fotografiích s mnoha malými jasnými oblastmi, jako je například pouliční osvětlení v noci. Ovšem nejde jen o výrazné a jasné kruhové oblasti, ale o kvalitu jakékoli rozostřené části obrazu.

Kompozice s takovými rozostřenými místy jsou jedním z nejatraktivnějších efektů, které lze při fotografování využít. Umožňuje nám rozmělnit rušivé shluky objektů, podtrhnout důležité části snímku a transformovat nadbytečné detaily do krásných krémových barev a tónů.
Malý usměvavý blonďatý chlapec v bílé košili s krátkým rukávem a béžové vestě s motýlkem, který stojí v lese.

Pouhé rozostření pozadí nestačí – je třeba vybrat takové pozadí, které bude vypadat zajímavě, a v ideálním případě bude také výraznější po rozostření. Přitažlivý bokeh obvykle vzniká na skvrnitém pozadí, například při prosvítání slunce skrz listy. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/500 s, f/1,8 a ISO 100.

Dort s labutí na stole s růžemi. Pozadí osvětlují rozostřená dekorační světla.

Při rozostření se světelné body, například dekorační světla, změní v krásný kruhový efekt bokeh. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/10 s, f/1,8 a ISO 100.

Z těchto důvodů je bokeh již dlouho jedním z nejsilnějších vizuálních triků ve fotografově arzenálu. Současné smartphony se dvěma objektivy jsou schopné bokeh napodobit, ale pouze softwarově. Malé objektivy a snímače ve smartphonech neumožňují dosáhnout dostatečně malé hloubky ostrosti, která je zapotřebí pro vznik přirozeného efektu bokeh. Jedná se o optický efekt, který může skutečně vzniknout pouze s objektivy a snímači větších fotoaparátů, a vzhledu skutečného efektu se nic nevyrovná. Fotografové se dříve domnívali, že k dosažení dobrého rozostření pozadí potřebujete digitální jednookou zrcadlovku, ale bezzrcadlové fotoaparáty, jako například zde použitý Canon EOS R6, jsou pro tento účel ideální. Ovšem i základní bezzrcadlové modely, jako je Canon M50 nebo EOS M6 Mark II, jsou stejně efektivní. Tím nejdůležitějším prvkem je objektiv, ne fotoaparát.

Nyní se podíváme na některé klíčové techniky, dovednosti a vybavení, které potřebujete k tomu, aby vaše fotografie byly ještě působivější díky atraktivnímu bokehu. Tento efekt však není jen o rozostření pozadí – jde také o to zahrnout do záběru atraktivní jasná místa, nalézt správné světlo nebo v kompozici zachytit takové detaily, které budou vypadat dobře rozostřené.

Nejlepší objektivy pro efekt bokeh

Fotoaparát Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Objektivy s vysokou světelností, například Canon RF 50mm F1.8 STM, dokážou proměnit pozadí v plochu s nádherným krémovým bokehem. Všimněte si také, jak viditelné lamely v objektivu vytvářejí na tomto snímku zakulacený otvor, který z velké části určuje charakter bokehu.

Chcete-li zachytit atraktivní bokeh, potřebujete „rychlý“ objektiv – tedy takový, který má vysokou světelnost, ideálně f/2,8 nebo vyšší (nižší clonové číslo). To je jeden z hlavních důvodů, proč do tašky s vybavením zahrnout objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, i když danou ohniskovou vzdálenost zahrnuje už základní objektiv se zoomem. Objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a vysokou světelností, například zde použitý Canon RF 50mm F1.8 STM, umožňuje snadno rozostřit pozadí a rozmělnit detaily do krásných světelných bodů. Zatímco základní objektiv ze sady se světelností f/4–5,6 nebo nižší vám umožní rozostřit pozadí, nedosáhnete stejné kvality rozostření. Vysoká světelnost samozřejmě znamená, že objektiv propouští více světla, což je užitečné i při slabém osvětlení, kdy lze efekt bokeh využívat skutečně kreativně.

Je třeba vzít v úvahu i další faktor, ačkoli není tak moc důležitý. Objektivy zachytí rozmazání různými způsoby a některé z nich vytvářejí příjemnější bokeh než jiné. Obecně platí, že objektivy s více lamelami clony vytvářejí atraktivnější kruhový bokeh, protože každý světelný bod zrcadlí tvar clony. To je méně důležité, pokud fotografujete při maximálně otevřené cloně – tedy při světelnosti objektivu (s nejnižším clonovým číslem), kdy bude otvor stejně kulatý – ale nebude tomu tak vždy. Počet lamel objektivu zjistíte v návodu, který byl s ním dodán, nebo jej najdete v technických údajích svého objektivu na webových stránkách společnosti Canon. Sedm lamel pro dosažení atraktivního efektu bokeh stačí, ale s devíti je výsledek ještě lepší.

Nejlepší nastavení clony pro fotografování s efektem bokeh

Malý chlapec v béžové vestě s motýlkem, který stojí před rozostřenou stěnou porostlou břečťanem a drží krabičku s prsteny.

Podívejme se na rozdíl mezi fotografií s clonou f/1,8 a f/8. Při nižším clonovém čísle f/1,8 se pozadí rozostří. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/200 s, f/1,8 a ISO 100.

Malý chlapec v béžové vestě s motýlkem, který stojí před jasně viditelnou stěnou porostlou břečťanem a drží krabičku s prsteny.

Naproti tomu při fotografování s clonovým číslem f/8 je pozadí mnohem detailnější a více odvádí pozornost od objektu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/200 s, f/8 a ISO 1250.

Volba clony má velký vliv na vzhled efektu bokeh u vašich fotografií. Čím vyšší je světelnost (tj. čím je nižší clonové číslo), tím mělčí je hloubka ostrosti, což znamená rozostřenější pozadí. Zkuste tedy fotografovat v režimu priority clony (Av) nebo v ručním režimu a nastavte vysokou světelnost (nízké clonové číslo).

Nejlepší nastavení fotoaparátu pro fotografování s efektem bokeh

Obrazovka LCD fotoaparátu Canon EOS R6 s nastaveními režimu priority clony.

Režim priority clony umožňuje nastavit nízké clonové číslo pro malou hloubku ostrosti, kterou potřebujeme pro výrazný bokeh na pozadí.

Usmívající se malý chlapec v béžové vestě s motýlkem prochází mezi stromy v lese.

Fotografování s vysokou světelností f/1,8 znamená mělkou hloubku ostrosti, takže zaostření musí být dokonalé. Například fotoaparát EOS R6 v tomto případě opravdu pomůže, protože automatické zaostření s rozpoznáním očí dokáže automaticky detekovat a zaostřit na nejbližší oko. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/500 s, f/1,8 a ISO 320.

V režimu priority clony (Av) je nutné nastavit také citlivost ISO – nejprve zkuste nastavit citlivost ISO na hodnotu 100 a vyzkoušejte, zda je rychlost závěrky dostatečně vysoká pro vaše potřeby. Případně můžete v ručním režimu (M) s automatickým nastavením citlivosti ISO nastavit clonu a rychlost závěrky a poté nechat fotoaparát určit správnou citlivost ISO. Klíčem je zvolit nízké clonové číslo a takovou rychlost závěrky, která stačí pro zajištění ostrosti zaostřených oblastí snímku při držení fotoaparátu v ruce (zkuste hodnotu kolem 1/200 s).

Úprava vzdálenosti fotoaparátu pro lepší bokeh

Váza růžových květin před rozostřenou cihlovou stěnou.

Objekt je poměrně blízko pozadí, takže i když je pozadí rozostřené, stále lze rozpoznat tvar cihel. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/200 s, f/1,8 a ISO 100.

Váza růžových květin s velmi rozmazaným pozadím, které lze stěží rozpoznat jako cihlovou zeď.

Zvětšením vzdálenosti mezi objektem a pozadím dojde k ještě výraznějšímu rozostření pozadí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/200 s, f/1,8 a ISO 100.

Zvětšením vzdálenosti objektu od pozadí dosáhnete ještě zřetelnějšího rozostření pozadí. Dalším faktorem je vzdálenost mezi objektem a fotoaparátem. Čím blíže je objektiv k objektu, tím mělčí je hloubka ostrosti. To znamená, že pozadí bude rychleji rozostřené. Všimněte si, jak jsou na našich fotografiích květin zaostřeny květiny vpředu, zatímco květiny za nimi jsou již rozostřené. Chcete-li tedy rozostřit větší část snímku, přesuňte objekt blíže k fotoaparátu a dále od pozadí.

Nastavení nejlepší ohniskové vzdálenosti pro efekt bokeh

Zahradní ozdoba ve tvaru srdce ze skleněných korálků před podzimním živým plotem.

Podívejte se zde na rozdíl mezi fotografiemi na obou koncích rozsahu zoomu objektivu 24–105 mm se zoomem. Při nastavení širokoúhlého ohniska rozsahu zoomu (v tomto případě 32 mm) je zaostřena větší část pozadí, takže scéna vypadá přeplněná. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 32 mm, 1/200 s, f/6,3 a ISO 100.

Zahradní ozdoba ve tvaru srdce ze skleněných korálků před rozostřeným pozadím.

Pokud poodstoupíte a přiblížíte zobrazení na druhý konec ohniskové vzdálenosti objektivu (105 mm), perspektiva se zúží, čímž se zdůrazní rozostření pozadí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 105 mm, 1/200 s, f/7,1 a ISO 3200.

Delší ohnisková vzdálenost může způsobit výraznější rozostření pozadí. K tomu dochází z toho důvodu, že zorný úhel je ostřejší, takže záběr následně zahrnuje menší část pozadí. Proto lze využít teleobjektivy se zoomem k izolování objektu a transformaci pozadí v rozostřenou plochu bez detailů. Pokud tedy chcete dosáhnout výraznějšího rozostření a zlepšit efekt bokeh, udělejte pár kroků zpět a přibližte objektiv na delší ohniskovou vzdálenost (nebo vyměňte objektiv).

Vytvoření bokehu v popředí

Malý chlapec v béžové vestě, který stojí vedle zdi porostlé břečťanem a drží otevřenou krabičku s prsteny.

Záběr blízko porostu z břečťanu nám zde umožňuje zachytit rozostřené listy v levé části snímku a posílit tak dojem hloubky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/160 s, f/1,8 a ISO 100.

Malý chlapec v béžové vestě a jasně modrých holínkách běží po lesní mýtině.

Podobně nízký úhel záběru umožňuje nejen rozmazat prostor před objektem, ale také „zatlačí“ pozadí dále a na pozadí vznikne výraznější bokeh. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/500 s, f/1,8 a ISO 100.

Efekt bokeh považujeme především za estetickou úpravu pozadí, ale lze jej využít také k vytvoření skvělého efektu v popředí záběru. Pokud do popředí zahrnete nezaostřené detaily, můžete přitáhnout pozornost k ostrému objektu. Toho můžete dosáhnout přemístěním fotoaparátu blízko k listí nebo nízko k zemi, díky čemuž bude záběr obsahovat rozostřené popředí. Podobné jemné detaily dodávají scéně dojem hloubky a představují skvělý způsob, jak kompozici obohatit o výrazné, rozmazané barvy.

Vytvoření efektu bokeh ve videu

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.
Hloubka je velmi důležitá také v kompozici videa, protože divákovi pomáhá orientovat se na scéně. Nezaostřené detaily na popředí a pozadí scény představují skvělý způsob, jak zdůraznit dojem hloubky a vtáhnout diváka do záběru. Bokeh vypadá ve videu stejně báječně jako na fotografiích, navíc s přidanou hodnotou v podobě možnosti pohybu. Světlomety automobilů, dekorační osvětlení a další jasné světelné body vypadají zvlášť nádherně, když jsou rozostřené do třpytivých bodů výrazného bokehu.

Vytvoření výrazného bokehu

Muž fotografuje zrzavou mourovatou kočku skrz sadu jasných vánočních světel.

Pro tuto jednoduchou techniku lze také použít barevná světla nebo vánoční dekorace.

Portrét kočky s rozostřenými barevnými světly na pozadí.

Zkuste do pozadí svých fotografií zakomponovat dekorační světla, čímž vytvoříte krásný a výrazný efekt bokeh.

Jedním z nejvýraznějších způsobů využití bokehu při fotografování je zachycení malých, jasných světelných bodů na jinak temném pozadí nebo za slabého osvětlení. Je to podmanivý efekt, který vzniká za různých okolností, například při prosvítání slunce skrz stromy, na rušných ulicích po setmění, u barevných atrakcí na pouti nebo u svíček na dortu. Pokud si chcete efekt vyzkoušet sami, zkuste použít sadu dekoračních světel. Umístěte je na pozadí či popředí snímku nebo na obě místa najednou. Při rozostření se dekorační osvětlení promění v atraktivní kruhový bokeh.

Vytváření vlastních tvarů bokehu

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.
Při fotografování s plně otevřenou clonou objektivu (s minimální clonovým číslem) byste na snímcích měli vidět kruhový bokeh, protože otvor je kulatý. Jinak je tvar bokehu určen počtem lamel clony objektivu – obecně platí, že čím více lamel clony, tím více je otevřená clona kruhová, a tím kulatější je bokeh. V praxi to obvykle znamená, že je efekt bokehu kruhový nebo šestiboký – pokud chcete vidět, jaký je tvar efektu, jednoduše sejměte objektiv z fotoaparátu, přidržte jej proti světlu a podívejte se skrz něj.

Proč ale nebýt kreativní a tvar bokehu nezměnit? To můžete provést tak, že vystřihnete šablonu libovolného tvaru a upevníte ji na přední stranu objektivu. V tomto videu promění jednoduchý kousek kartonu tvar efektu v množství barevných hvězd a sněhových vloček.

Vyzkoušejte ihned: Vyfotografujte zátiší s bokehem

Scéna s deskou stolu se zrcadlem obklopeným fólií, lightboxem na jedné straně a fotoaparátem Canon EOS R6 připraveným fotografovat žlutou růži.

Všechny tipy v tomto článku představují skutečně jednoduchý a efektivní způsob, jak můžete z pohodlí domova experimentovat s efektem bokeh.

Žlutá růže vyfotografovaná na zrcadlovém povrchu se zvýrazněním v rozostřené oblasti kolem.

Zmačkaná fólie odráží světlo lampy do podoby rozptýlených jasných světel, která po rozostření vytvoří krásný kruhový efekt bokeh. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/640 s, f/1,8 a ISO 100.

Ukázali jsme si, že při fotografování s vhodným nastavením vytvářejí nezaostřené světelné body atraktivní bokeh. Zde je jednoduchý postup, pomocí kterého si můžete doma vyzkoušet fotografování zátiší s bokehem. Umístěte objekt na zrcadlový povrch a poté na pozadí umístěte zmačkanou fólii (ne však příliš zmačkanou – mělo by stačit několik záhybů, aby světlo namísto pouhého odrážení rozptylovala). Namiřte na fólii běžnou lampu a pomocí druhého světelného zdroje osvětlete objekt (my jsme použili LED panel, ale obyčejná lampa bude také fungovat). Umístěte fotoaparát blízko k objektu, nastavte ho do režimu priority clony (Av), zvolte nízké clonové číslo, ideálně kolem f/1,8, a fotografujte z nízkého úhlu, abyste zachytili nádherný rozostřený bokeh.

Autor James Paterson

Tipy pro vytvoření efektu bokeh

  • Použijte světelný objektiv (f/2,8 nebo světelnější) s více lamelami clony.
  • Fotografujte s co nejnižším clonovým číslem.
  • Fotografujte v režimu priority clony (Av).
  • Pro lepší bokeh zvětšete vzdálenost fotoaparátu od objektu.
  • Delší ohniskové vzdálenosti vytvářejí výraznější rozostření.
  • Zkuste kreativně využít bokeh na popředí.
  • Pamatujte si, že bokehu lze dosáhnout také při natáčení videí.
  • Malá, jasná světla na tmavém pozadí vytvářejí výrazný bokeh.
  • Vytvořte si vlastní tvary bokehu pomocí vlastních šablon.

Související produkty

Související články

  • Long exposure photography

    EXPOZICE PŘI FOTOGRAFOVÁNÍ

    Fotografování s dlouhou expozicí

    Naučte se, jak s pomocí nízké rychlosti závěrky zaznamenat plynulý pohyb vody nebo paprsky světla.

  • Portrét fotografky a básnířky Amaal Saidové se zavřenýma očima a vlajícím šátkem přes ramena.

    FOTOGRAFOVÁNÍ AUTOPORTRÉTŮ

    Dokonalé autoportréty

    Zjistěte, jak proměnit běžný snímek selfie v ohromující autoportrét.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    FOTOGRAFOVÁNÍ ZAHRADY

    Buďte kreativní i na zahradě: Tři techniky, které si můžete osvojit

    Zábavné projekty, které můžete vyzkoušet doma: od malování světlem až po fotografování hvězd.

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    PROJEKTY

    3 fotografická příslušenství pro kutily

    Vytvořte si vlastní softbox, trubici bodového osvětlení pro soustředění světla a bean bag pro zajištění stabilní polohy fotoaparátu.