FOTOGRAFIE ARCHITEKTURY

Pokročte o úroveň výše: Jak zlepšit své fotografie architektury

Objevte krásu budov, památek a dalších staveb pomocí těchto špičkových tipů a technik od oceňovaného ambasadora společnosti Canon Fernanda Guerry.
Muž sedí na okraji obrovské zaoblené plošiny, která je několik metrů nad zemí, proti jasně modrému nebi.

Ambasador společnosti Canon Fernando Guerra o budovách něco málo ví. Doma v Portugalsku vystudoval architekturu a poté strávil několik úspěšných let prací pro architektonickou firmu v Macau. Přestože si svou práci užíval, nikdy se nemohl zcela vzdát své dětské lásky k fotografování.

Fernandova vášeň pro fotografování budov rostla, až se rozhodl začít se svým bratrem Sergiem fotografovat architekturu pro přední časopisy a soukromé klienty. Nyní je jeho jméno spjato s celou řadu ocenění a Fernando se už nikdy neohlédl zpět.

Fernando se zde podělí o některé postřehy, tipy a triky, které se v průběhu let naučil.

Na místě: Hledání dokonalé budovy

Muž, který stojí v rozsáhlé betonové galerii projektu Saya Park v Jižní Koreji.

„Nechtěl jsem jen dělat to, co dělali všichni ostatní fotografové architektury,“ říká Fernando o své kariérní dráze. „Chtěl jsem si to užít. Začal jsem fotografovat budovy s lidmi na scéně, a to je skutečně přivedlo k životu. Když fotografuji architekturu, cítím se jako posel. Moje fotografie přivádí budovu od architekta veřejnosti.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DS R s objektivem Canon TS-E 17mm f/4L při nastavení 1/8 s, f/10 a ISO 200. © Fernando Guerra

Žena a několik dětí se baví přeskakováním lana při slunečním svitu vedle strohé bílé budovy. Jsou vidět siluety všech, kromě jednoho z dětí.

„Nepřemýšlím o geometrii ani liniích, které vedou oko do snímku,“ říká Fernando. „Hledám jen tvary, které mě esteticky těší, a snažím se zachytit, jak si s nimi pohrává světlo. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem Canon TS-E 24mm f/3.5L II při nastavení 1/2 500 s, f/8 a ISO 200. © Fernando Guerra

Fotografování architektury není jen o zachycení kancelářských bloků nebo zdobených kostelů. Z těch sice mohou vzniknout velkolepé snímky, podle Fernanda ale může být každá budova krásná – pokud se budete pozorně dívat. Anebo naopak vůbec!

„Nepřemýšlejte o hledání správného místa,“ radí. „I na strašných místech můžete najít neuvěřitelné budovy. Přemýšlejte o jednotlivých budovách a o tom, proč jsou zajímavé. Může to být jakákoli budova od polorozpadlé stodoly nebo skromného domu až po nádherné muzeum nebo katedrálu. Vlastně si vůbec nemyslím, že existují „špatné“ budovy k fotografování. Je to jen o tom počkat si na správné světlo a správný okamžik. “

Fernando dále doporučuje, že až si najdete budovu, do které se beznadějně zamilujete, přidejte do snímků vrstvy. Jedná se o techniku, kterou převzal od jednoho ze svých největších vzorů, fotografa pro agenturu Magnum Photos Alexe Webba, a která – jak vysvětluje níže – může přidat vašim fotografiím další rozměr.

„Jeho fotografie mě uchvátily, líbil se mi způsob, jakým pomocí vrstev na vrstvách vytvořil více prvků v záběru,“ říká Fernando o Webbovi. „Například můžete do záběru dostat lidi, na další místo psa a tamhle třeba chlápka s deštníkem. Jeho snímky jsou složeny z několika vrstev, díky kterým máte skutečný pocit života a kontextu.

„Jako architekt se snažím najít dokonalé rozměry, dokonalý materiál a dokonalé barvy a povrchy. Jako fotograf se ale stále snažím zachytit jen jedno – aby věci vypadaly krásně,“ pokračuje Fernando. „Nehledám geometrii, která „funguje“, snažím se, aby budova vypadala skvěle. To je to poselství, které se snažím doručit.“

Volné fotografování: Zapomeňte na „pravidla“

Čtyři lidé rozmazaní v pohybu, kteří se procházejí velkou chodbou uvnitř obrovské bílé budovy s futuristickými okny a stěnami.

Fernando věří, že fotografie by měla být vždy výrazem „sebe sama“, i když to znamená porušení tradičních pravidel žánru. „Mnozí mají pocit, že fotografování architektury je jako klasická hudba,“ říká. „Všechno je vyznačené v partituře a vy musíte hrát to, co je napsáno. Pro mě je to spíš jako jazz. Zapomeňte na pravidla a použijte oči.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem Canon TS-E 17mm f/4L při nastavení 0,4 s, f/9,5 a ISO 200. © Fernando Guerra

Studenti, kteří se procházejí po barevných chodnících severní části švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne.

Fernando fotografuje z ruky, aby zajistil dokonalou kreativní flexibilitu. K zobrazení snímků v reálném čase a bez ohledu na úhel snímání využívá otočný dotykový displej fotoaparátu. „Hledáčky svých fotoaparátů jsem dlouhá léta vůbec nevyužíval,“ říká zdravě sebevědomý samorost. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem Canon TS-E 45mm f/2.8 při nastavení 1/13 s, f/2,8 a ISO 640. © Fernando Guerra

Možná žijete v domnění, že jedním z prvních pravidel fotografování architektury je použití stativu. Podle Fernanda tomu tak není.

„Jsem rád, když mám volnost pohybu, takže stativ raději nepoužívám, i když je podle mnoha lidí základním nástrojem pro fotografování architektury,“ vysvětluje. „Raději se pohybuji kolem a zkoumám budovu z různých úhlů, takže fotografuji z ruky. Od chvíle, kdy přijedu na místo, až do odjezdu jsem v neustálém pohybu.

„Další výhodou nepoužívání stativu je, že pokud jste na rušném místě, můžete fotografovat, aniž byste na sebe strhávali pozornost. Jinak vámi mohou být lidé na scéně zaujati a dívat se na vás a na to, co děláte, a nejednali by přirozeně. Otočné obrazovky mnoha fotoaparátů Canon jsou pro tento přístup ideální. Můžete fotografovat z různých úhlů a ani to nebude vypadat, jako byste fotografovali.“

Co se Fernanda týče, když přijde na to, co u fotografií architektury dělat a co ne, ve skutečnosti existuje jen jedno pravidlo, kterého byste se měli držet.

„Svislice musí být rovné, proto nikdy nemiřte fotoaparátem nahoru ani dolů, pokud nepoužíváte nakláněcí a posuvný objektiv, který dokáže perspektivu opravit,“ vysvětluje. „Perspektivu můžete opravit ve fázi úprav v softwaru, ale se nemyslím, že to vypadá dobře. Často se diskutuje o mnoha dalších pravidlech, ale jsem zastánce toho, že abyste vytvořili vlastní osobitou práci, která vynikne, musíte pár pravidel porušit. Jen držte svislé segmenty v rovině a fotografujte jako o život.“

O světle: Vyberte si čas pro fotografování

Prodloužená a vyvýšená dřevěná budova v noci. Okolní stromy jsou osvětleny dvěma jasnými světly.

„Pokračujte dál, západem slunce to nekončí,“ radí Fernando. „Některé budovy po setmění ožijí zcela novým životem. Okna budovy mohou být jako oči a v noci, když uvnitř svítí světla, to působí, jako kdybyste se dívali přímo do nich. Některé budovy se přemění na kouzelné krabice s třpytivým sklem, které jsou v noci krásné.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem Canon TS-E 17mm f/4L při nastavení 30 s, f/7,1 a ISO 1600. © Fernando Guerra

Ptáci, kteří za soumraku létají nad extravagantně tvarovanou budovou na nábřeží.

„Jedna věc, kterou jsem se naučil, je nikdy nepoužívat blesk,“ říká Fernando. „Když fotografuji interiéry a je v nich dost světla, že v nich dobře vidím, fotoaparát Canon je dokáže zachytit. Pokud jsou mezi stíny a dobře osvětlenou oblastí extrémní rozdíly, mohu pomocí bracketingu expozice pořídit dvě expozice a sloučit je dohromady nebo použít režim HDR fotoaparátu, ale nikdy nepoužívám blesk ani přídavné osvětlení.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem Canon TS-E 17mm f/4L při nastavení 1/80 s, f/5 a ISO 800. © Fernando Guerra

Další věc, která je podle Fernanda mylná, je to, že nejlepší světlo pro fotografování architektury je v časných ranních hodinách nebo pozdních odpoledních hodinách, často nazývaných „zlatá hodina“.

„Pokud budu chtít fotografovat budovu, rád chodím brzy ráno a zůstávám, dokud večer nevyjdou hvězdy. Je to vlastně stejný přístup, který by mohl použít fotožurnalista. Sleduji světlo kolem budovy, protože různé aspekty budou vypadat lépe v různých denních dobách. Také se budete moci podívat, jak lidé budovu využívají, což opět dodá prvek života. Je to jako fotografování „jednoho dne v životě budovy“. Chci zachytit více než jen samotnou budovu.

Pokud je světlo drsné, můžete si pohrát se stíny. Nedávno jsem zachytil pár skvělých záběrů domu během poledne, když bylo slunce vysoko na obloze. Světlo se prolévalo střešními okny a osvětlovalo celý interiér budovy, což vypadalo prostě báječně. Když je slunce níže na obloze, budova může vypadat z jedné strany špatně, ale z druhé strany skvěle. Stačí se jen pohybovat kolem a nepřestávat se dívat. I když je venku šedivé a mlhavé počasí, můžete pořídit zajímavé snímky plné opravdové jemnosti. Dalším špatným předpokladem je, že jakmile jednou vyfotografujete budovu z jednoho místa, jste s daným pohledem hotovi. Vraťte se později během dne a podívejte se, jak ji ovlivnila změna světla.“

Co je ve výbavě: Výběr správných objektivů

Oknem budovy je vidět velká světelná instalace s tváří mladé ženy, zatímco kolem projíždí žluté auto.

Systém Canon EOS R je ideální pro začínající fotografy architektury, kteří se chtějí zlepšit. Kombinace výkonného plnoformátového bezzrcadlového fotoaparátu, jako je Canon EOS R s nativním objektivem typu RF, jako je Canon RF 24-105mm F4L IS USM (což je kombinace, kterou Fernando použil k pořízení tohoto snímku) nebo Canon RF 16mm F2.8 STM, vám poskytne kreativní svobodu a možnosti růst. Pořízeno při nastavení 56 mm, 1/100 s, f/9 a ISO 160. © Fernando Guerra

Velké dřevěné latě, které svisle visí z velké budovy s tmavě smetanovou omítkou. V místnosti v přízemí budovy jsou vidět siluety dvou lidí.

Až jako fotograf nastřádáte dost zkušenosti, Fernando doporučuje přejít na tilt/shift objektivy. „Mé oblíbené objektivy jsou Canon TS-E 17mm f/4LCanon TS-E 24mm f/3.5L II,“ říká. „Jsou sice drahé, ale funkci shift se nic nevyrovná. Umožňuje vám ovládat perspektivu a udržovat svislice budov rovné a vzpřímené.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DS R s objektivem Canon TS-E 17mm f/4L při nastavení 1/100 s, f/11 a ISO 100. © Fernando Guerra

Pokud začínáte, Fernando doporučuje objektivy, které dobře vyvažují relativně široké zorné pole a nízké zkreslení obrazu. „Mám rád objektivy Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STMCanon RF 50mm F1.8 STM,“ říká. „Jsou malé a nenápadné, takže můžete fotografovat, aniž byste na sebe poutali pozornost. Kvalita je skvělá a jsou relativně levné. Používám také objektiv Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM, protože je velmi všestranný. Ve svých snímcích architektury nemůžu akceptovat žádné zkreslení, ale díky vestavěné korekci u fotoaparátů řady EOS R se z něj stane objektiv bez zkreslení.“

Dalším skvělým objektivem, který se obzvláště hodí pro fotografování architektury, je Canon RF 16mm F2.8 STM. Tento objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 16 mm je nejen mimořádně cenově dostupný, ale také výjimečně širokoúhlý, takže můžete do jednoho snímku zahrnout větší záběr, například celý most. Milovníci architektury si také zamilují zajímavé efekty na liniích a úhlech, které objektiv nabízí.

Až si vyberete fotoaparát a objektiv, který vám bude vyhovovat, a seznámili se se základy žánru, Fernando vám doporučuje s fotografiemi architektury experimentovat dále, od úhlu záběru až po filtry objektivu.

„Neutrální šedý filtr je skvělý pro dlouhé expozice i při jasném osvětlení,“ vysvětluje Fernando. „Při fotografování architektury na rušném místě způsobí dlouhá expozice efektivní vymizení všech osob a dopravy, které se pohybují kolem, a jejich vyjmutí ze záběru. Kruhový polarizační filtr je skvělý pro odstraňování odrazů od skleněných oken. Funguje stejně dobře na budovách s lesklým povrchem. Měl jsem vyfotografovat betonovou budovu, která byla natřena na červeno a velmi se leskla. Udělal jsem trik s kruhovým polarizátorem a veškerý lesk zmizel a barva krásně vynikla.“

Pro Fernanda je fotografování architektury více než jen práce – je to poslání. Je to poslání inspirované stejnou měrou tlukotem srdce a budovami.

„V konečném důsledku je fotografování architektury mé živobytí, ale stále cítím, že nejzajímavějším prvkem jsou lidé, kteří jsou uvnitř nebo budovu využívají,“ uzavírá. „Pro mě je fotografování architektury o zachycení života.“

Jste připraveni začít?

Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články

  • Letecký pohled na noční město s mnoha budovami osvětlenými pod tmavě modrou oblohou s růžovými pruhy.

    MĚSTSKÁ FOTOGRAFIE

    Využijte naplno příležitostí pro fotografování měst pomocí našich nejlepších tipů

    Zachyťte ohromující městské scenérie a detailní městské scény. Čtěte dál a získejte informace o všech potřebných radách, tipech, technikách a inspiracích.

  • Foťte jinak: tipy pro abstraktní fotografie

    STREETFOTO

    Tipy pro fotografování na ulici

    Tyto tipy a techniky od street fotografa Giuseppeho Esposito-Rodriguese vám umožní zachytit kouzlo všedních dnů.

  • Tipy pro abstraktní pouliční fotografie

    STREETFOTO

    Objevte abstraktní pouliční fotografii

    Prozkoumejte tyto snadné techniky pro snové snímky města a udělejte z obyčejné fotografie úchvatné umělecké dílo.

  • 11 tipů pro fotografování města

    FOTOGRAFOVÁNÍ MĚSTA

    11 tipů pro fotografování města

    Tipy a triky pro zachycení atmosféry městské džungle.