AKČNÍ FOTOGRAFIE

Pozvedněte své akční fotografie na vyšší úroveň pomocí blesků Speedlite

Jediný záblesk z blesku Canon Speedlite vám může otevřít bránu do světa inovativních technik pro pořizování akčních snímků. Zjistěte, jak z této šikovné výbavy vytěžit maximum.
Žena na skateboardu, zachycená ve vzduchu pomocí blesku Speedlite na stativu, přičemž skateboard se pod ní otáčí kolem své vlastní osy.

Fotografování s bleskem může působit jako velké sousto, ale ve skutečnosti je to velmi jednoduché. Účelem použití blesku je zvýraznit konkrétní oblasti snímku tak, že je osvětlíte v ten správný okamžik. V některých případech je v důsledku nedostatečného osvětlení jeho použití nezbytné, jindy je možné blesk použít v kombinaci s přirozeným světlem prostředí a dosáhnout tak osobitých snímků. S jediným bleskem Speedlite se můžete vydat na cestu plnou nejrůznějších kreativních možností, zejména pak v oblasti akčních a sportovních fotografií. V jediném snímku můžete na okamžik zmrazit celé dění, zachytit pohybující se objekty nebo zvládnout obojí najednou.

Ať už s bleskem teprve začínáte, nebo jen hledáte inspiraci, která by doplnila vaše kreativní techniky osvětlení, nabízíme vám několik tipů, jak používat blesk Speedlite, díky kterým všem při pohledu na vaše akční a sportovní fotografie spadne čelist.

1. Zmrazte akci pomocí vysokorychlostní synchronizace (HSS)

Muž, který stojí na vrcholu rampy a fotografuje skateboardistu.

K fotografování v režimu vysokorychlostní synchronizace (HSS) zmáčkněte na svém blesku Speedlite tlačítko synchronizace a držte jej, dokud se neobjeví symbol H, následně zvyšte rychlost závěrky, abyste byli schopni zmrazit rychle se pohybující objekty.

Muž v tmavém oblečení a čepicí uprostřed skateboardového triku, při kterém stojí na vrcholu rampy a zaklání se strmě dolů.

Díky funkci vysokorychlostní synchronizace (HSS) můžete nastavit expozici tak, aby pozadí působilo dramaticky, zatímco vy budete udržovat dobrou expozici objektu v popředí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24–105 mm F4–7,1 IS STM a bleskem Canon Speedlite 600EX II-RT při nastavení 24 mm, 1/1 600 s, f/5 a ISO 1000.

U mnoha fotoaparátů je maximální rychlost závěrky při použití blesku omezena na 1/200 s, což pro zachycení rychle se pohybujících objektů nemusí stačit. Pokud jsou však váš fotoaparát a blesk kompatibilní, jako například zde použitý fotoaparát Canon EOS RP a blesk Canon Speedlite 600EX II-RT, můžete fotografovat v režimu vysokorychlostní synchronizace (HSS). Díky tomu máte možnost využít mnohem vyšších rychlostí závěrky.

Pokud fotografujete lidi, kteří prochází okolo, může vám k jejich ostrému zachycení postačit rychlost závěrky 1/250 s. Pokud však bude vaším objektem například běžec nebo skateboardista, který se bude pohybovat trochu rychleji, bude se vám k jeho ostrému zachycení hodit rychlost závěrky 1/1000 s. V rámci režimu vysokorychlostní synchronizace (HSS) je to však něco za něco. Blesk totiž musí vyslat sérii nepostřehnutelně rychlých záblesků, aby odpovídal pohybu obou lamel závěrky fotoaparátu, což znamená, že se zvyšující se rychlostí závěrky dochází ke snížení maximálního výkonu blesku. Pokud však chcete osvětlit objekt při snímání akčních snímků, může být režim vysokorychlostní synchronizace (HSS) nedocenitelný.

2. Přidejte snímkům hloubku s externím bleskem

Skateboardista provádí trik před stěnou pomalovanou graffiti, přičemž je osvětlený bleskem Speedlite na stativu.

Osvětlete díky blesku svůj objekt z libovolného úhlu, například ze strany nebo zezadu. Tímto dodáte svým snímkům hloubku a zajistíte, že budou působit zajímavěji než ty pořízené zepředu pouze pomocí vestavěného blesku.

Skateboardista provádí trik před stěnou pomalovanou graffiti.

Vysílač Canon Speedlite ST-E3-RT (verze 2) má téměř stejné rozložení tlačítek jako blesk 600EX II-RT a lze jej použít při fotografování s externím bleskem v režimu vysokorychlostní synchronizace (HSS). Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24–105 mm F4–7,1 IS STM a bleskem Canon Speedlite 600EX II-RT při nastavení 46 mm, 1/200 s, f/8 a ISO 320.

K použití blesku mimo fotoaparát můžete využít spoušť bezdrátového blesku, jako je například vysílač Canon Speedlite ST-E3-RT či vysílač Canon Speedlite ST-E3-RT (verze 2). Poté, co blesk Speedlite připevníte ke stojanu nebo stativu, nastavte ho na režim E-TTL, ve kterém blesk automaticky nastaví výkon tak, aby odpovídal expozici, nebo nastavte výkon ručně a ke zjištění té správné úrovně osvětlení objektu pořiďte několik zkušebních snímků.

3. Podexponujte okolní světlo a nechte svůj objekt vyniknout

Muž fotografuje ženu, která předvádí trik na skateboardu, při kterém je zachycena ve výskoku a její skateboard je vzhůru nohama.

Podexponování okolního světla navozuje potemnělou a pochmurnou atmosféru, což způsobí, že váš objekt bude při osvětlení bleskem Speedlite výrazný.

Žena na skateboardu, zachycená ve vzduchu, přičemž skateboard se pod ní otáčí kolem své vlastní osy.

S externím bleskem umístěným nalevo od objektu a sluncem vycházejícím napravo za objektem je možné vytvořit dramatické efekty křižujícího se světla. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24–105 mm F4–7,1 IS STM a bleskem Canon Speedlite 600EX II-RT při nastavení 48 mm, 1/180 s, f/13 a ISO 100.

Při kombinaci denního světla a blesku zkuste experimentovat s poměrem těchto dvou světelných zdrojů. Můžete například záměrně podexponovat okolí osvětlené denním světlem a pomocí blesku exponovat objekt a nechat jej vyniknout. K dosažení tohoto efektu postupujte podle několika kroků: Nejdříve nechte blesk vypnutý a nastavte ruční expozici tak, aby došlo k podexponování světla prostředí a tvorbě potemnělého a pochmurného dojmu. Následně zapněte blesk a nastavte ho na ruční výkon.

K určení té správně úrovně výkonu pořiďte několik zkušebních snímků. K „přebití“ jasného denního světla, jako je toto, je zapotřebí vysoký výkon. Pro začátek tedy nastavte blesk na plný výkon 1/1 a pokud vám bude připadat silný, můžete ho postupně ubírat. Stejně jako je možné měnit výkon, sílu světla můžeme nastavit také pohybem směrem k objektu nebo od něj. Při využití těchto možností vytvoříte pomocí blesku Speedlite kolem vašeho objektu osvětlený prostor, který dodá snímku potřebnou atmosféru.

4. Nastavte blesk na synchronizaci na druhou lamelu a přidejte stopy

Nastavování blesku Speedlite na expozici trvající 1 sekundu.

V rámci režimu synchronizace blesku na druhou lamelu je blesk emitován na konci expozice nebo na zadní lamele. Zde je ukázán proces nastavování blesku tak, aby došlo k záblesku na konci sekundové expozice.

Aktivací blesku během dlouhé expozice budete schopni vytvořit dynamický snímek, ve kterém dojde ke spojení rozmazanosti a ostrosti. Pohyb v záběru způsobí rozmazání, zatímco krátká aktivace blesku během expozice zmrazí objekt ve zlomku vteřiny. Sami si můžete zvolit, jestli má být blesk emitován na začátku či na konci expozice. Obvykle je nejlepší blesk nastavit do režimu synchronizace na druhou lamelu, aby k záblesku došlo až na konci expozice. Díky tomuto bude pozadí za vaším objektem rozmazané. Chcete-li zapnout režim synchronizace na druhou lamelu, stiskněte na svém blesku Canon Speedlite tlačítko synchronizace a držte jej, dokud se neobjeví ikona se třemi šipkami.

5. Využijte pro své snímky pořízené technikou sledování blesk, díky kterému budou vaše objekty krásně ostré

Snímek ženy na skateboardu, na jehož pozadí je rozostřená cihlová stěna pomalovaná graffiti, zatímco žena je zaostřená.

K zachycení ostrého objektu na rozmazaném pozadí sledujte pohyb objektu z jedné strany snímku na druhou a přizpůsobte fotoaparát jejich rychlosti. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24–105 mm F4–7,1 IS STM a bleskem Canon Speedlite 600EX II-RT při nastavení 26 mm, 1/30 s, f/16 a ISO 100.

Výsledkem techniky sledování vašeho objektu pomocí fotoaparátu může být úchvatná kombinace rozmazání a ostrosti. Při správném načasování docílíte toho, že objekt bude ostrý, zatímco vše ostatní se rozostří. Techniku sledování je možné provádět bez blesku, ovšem když ho k ní přidáte, zajistíte, že objekt bude ostřejší a zřetelnější. Nastavte blesk do režimu synchronizace na druhou lamelu, poté zvolte režim priority závěrky a rychlost závěrky nastavte přibližně na 1/30 s (pro rychle se pohybující objekty, jako jsou například automobily, může být rychlost vyšší). Až budete připraveni, sledujte pomocí fotoaparátu akci. Možná to bude chtít pár pokusů, než zachytíte objekt ostře, ale ten dojem rychlosti a pohybu, který takto můžete vytvořit, za to úsilí stojí.

6. Vyšlete několik záblesků a vytvořte propojený snímek

Nastavování blesku Speedlite do režimu MULTI.

V režimu MULTI je možné nastavit počet záblesků a frekvenci za sekundu (v Hz). Vydělte počet záblesků frekvencí a zjistěte, jaká je ideální rychlost závěrky.

Snímek skateboardisty, který provádí trik, pořízený pomocí dlouhé expozice a několika záblesků.

Režim MULTI vám otevře dveře do světa, ve kterém budou vaše akční fotografie plné kreativních nápadů, díky čemuž pořídíte podobné abstraktní snímky plné prolínajících se barev.

Režim MULTI je kreativní nastavení blesku Speedlite, v rámci kterého je vysílána rychlá série záblesků. Při použití v kombinaci s dlouhou expozicí můžete svůj objekt zachytit na snímku v několika pozicích. Podobně jako u dvojité expozice ale může nastat úskalí, že světlejší oblasti se budou navzájem překrývat a propojovat. S ohledem na to je nejlepší objekt fotografovat před tmavým pozadím nebo v noci a zachytit ho při pohybu z jedné strany snímku na druhou.

Jakmile si osvojíte tyto techniky, co takhle nějaká další inspirace? Nechte se navést od profesionálního fotografa adrenalinových sportů a ambasadora společnosti Canon Lorenze Holdera, který vám poradí své nejlepší tipy1 ohledně používání blesku při snímání akce. Nebo sledujte, jak profesionální fotograf akčních snímků Dave Mackison při fotografování používá blesk Speedlite EL-12.

Napsal James Paterson

  1. K dispozici pouze v angličtině.
  2. K dispozici pouze ve vybraných jazycích.

Související produkty

Související články

  • FOTOGRAFIE POHYBU

    Zachycení pohybu ve fotografii

    Zjistěte, jak zachytit pohyb a dodat snímkům nádech pohybu.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Fotografování technikou sledování pro začátečníky

    Tyto tipy vám poradí, jak prostřednictvím techniky sledování pořizovat lepší akční snímky.

  • AKČNÍ FOTOGRAFIE

    Nejlepší objektivy pro akci

    Náš průvodce nejlepšími objektivy pro akční fotografii.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Tipy pro nastavení rychlosti závěrky

    Ovládněte umění nastavení rychlosti závěrky s naším průvodcem, který je vhodný pro začátečníky, a získejte lepší akční snímky.