Lifeboat-Portait-Clive-Booth.jpg

Zužitkování dostupného světla

Clive-Booth

Clive Booth je fotograf módy, krás a portrétů a také filmař. Je známý svým charakteristickým stylem selektivního zaostřování v dostupném, souvislém a objeveném světle, které dodává jeho pracím atmosféru a intimní, občas až éterický nádech.

Clive využívá pestrou paletu objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností a vybrané objektivy EF se zoomem od společnosti Canon. Při jednom focení dokáže vyměnit tři, ale klidně i 15.

V nedávné době pracoval na reklamních kampaních a spotech pro takové společnosti jako Asus, Ernst & Young, Fiat, H&M, Intel, L’Oreal, Louis Vuitton, MAC Cosmetics nebo Mail on Sunday.

Clive nám ukázal, jak využívá dostupné světlo a jak to ovlivňuje jeho fotografie a filmy.

Definice dostupného světla

„Tento aspekt fotografie můžete nazývat různě, ale já o něm obvykle mluvím jako o dostupném světle. Základem je pořádně se dívat, neunavenýma očima hledat dostupné světlo a mít představu o tom, jak ovlivní výsledné snímky. Musíte sledovat, jak je fotografovaný objekt osvětlený a jaký efekt to bude mít.“

Práce s přírodním světlem

„Když chci dostupné světlo „zkrotit“, osvědčilo se mi vzít fotografovanou osobu dovnitř a fotit ji u okna. Na focení si také obvykle brávám šikovné pomůcky, které mi umožní vytěžit z dostupného světla co nejvíc. Někdy si jednoduše vystačím i se záclonou nebo síťovinou. I takto běžné věci mi umožní využít dostupné světlo, rozptýlit ho a pracovat s ním.“

Použití objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností

„Blesk nebo jiné umělé světlo jsou pro mě skoro tabu. Pokud chcete dostupné světlo maximálně využít, vyplatí se investovat spíše do objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností. Nedávno jsem šel kamarádovi na svatbu a téměř bez jakéhokoli příslušenství jsem pořídil pár snímků. A ty se opravdu povedly. Použil jsem Canon EOS-1D X s objektivem Canon EF 85mm f/1.2L II USM. Tyto dva modely tvoří skvělý tandem při fotografování za slabého osvětlení a tam, kde chci krásně vykreslit mělkou hloubku ostrosti. A hlavně objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností nemusí stát jmění, aby dokázal za slabého osvětlení vykouzlit nádherné portréty.“

Clivova kreativní vize

„Jako umělec si vždy položím otázku: Jak zachytit okolní svět přesně tak, jak ho sám vidím a vnímám, a jak předat tento vjem ostatním? Zní to snadno, ale jedná se o jeden z nejtěžších aspektů fotografování a filmování. To, co se nachází mezi námi a fotografovanými objekty, je nesmírně důležité a stává se naším štětcem, perem nebo hlasem.“

Vnitřní síla

„Mechanik David McArthur hrdě stojí mezi 10válcovými turbomotory MTU s objemem 22,3 litru ve strojovně záchranného člunu třídy Severn. Tento člun má dosah až 250 námořních mil a dokáže zrychlit na 26 uzlů za pouhých 17 sekund, přičemž umí zastavit na délku lodě.“

Lifeboat-Portait-Clive-Booth

© Clive Booth – cestovatel společnosti Canon. Pořízeno předprodukčním fotoaparátem Canon EOS 5DS s objektivem EF 35mm f/1.4L II USM při expozici 1/15 s, cloně f/2,8 a ISO 640. Foceno s pomocí stativu a kabelové spouště.

Klid před bouří

„Na portrétu uniformované dobrovolnice Cary McEachernové ze skotského ostrova Islay vidíte, jak to vypadá, když do sebe všechno zapadne. Objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností zachytil dostupné světlo tak čistě, až zračí hloubku a emoce, které byste jinak zaznamenali jen těžko.“

Lifeboat-Portrait-Clive-Booth

© Clive Booth – cestovatel společnosti Canon. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X s objektivem EF 85mm f/1.2L II USM při expozici 1/160 s, cloně f/2,8 a ISO 1000.

Ať o nic nepřijdete

Příště vás čeká: Pohled na svět bez hledáčku

Přihlaste k odběru zpravodaje