FOTOGRAFOVÁNÍ NA CESTÁCH
Zodpovědné fotografování na cestách
Co je třeba zvážit při fotografování kultur a komunit, jichž nejste součástí.
STREETFOTO
Giuseppe Esposito-Rodrigues má fotografování zakořeněné v DNA. Narodil se ve Venezuele. Jeho otec je Ital, který rád fotografoval krajiny, a matka Portugalka, která zbožňuje fotografování na cestách. Je přirozené, že Giuseppe kráčí ve fotografických šlépějích svých rodičů.
Od roku 2013 bydlí v Dublinu a prochází se po jeho nábřežích a lampami osvětlených ulicích s cílem zachytit kinematograficky pozoruhodné a zároveň poklidné intimní pouliční snímky, které se objevily v publikacích, jako jsou Lonely Planet a Culture Trip. V minulosti si Giuseppe oblíbil fotoaparát Canon EOS 5D Mark III (ten nahradil fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) v kombinaci s objektivy Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM nebo Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. V poslední době však testuje skvěle přenosný fotoaparát Canon EOS M6 Mark II.
„Model Canon EOS M6 Mark II je skvělý všestranný fotoaparát pro pouliční fotografie, protože kombinuje vysoké rozlišení (32,5 megapixelů), sekvenční fotografování (14 sn./s) a skvělé video (4K bez oříznutí) s pevným gripem, díky kterému je držení fotoaparátu při fotografování na ulicích po delší dobu velmi pohodlné.“ Stejně jako jiné fotoaparáty řady Canon EOS M lze i fotoaparát EOS M6 Mark II použít s upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS M, který vám umožní vybrat si z velkého výběru více než 80 typů objektivů EF-S a EF, včetně speciálních objektivů, jako jsou makroobjektivy a objektivy typu rybí oko.
Zde se s námi Giuseppe podělí o svůj přístup, techniky a tipy pro kreativní pouliční fotografie.
Vždy je vhodné prověřit právní aspekty pouličního fotografování v místech, kde chcete fotografovat. Obecně však většina zemí fotografování na veřejných místech umožňuje, pokud není stanoveno jinak, a to včetně fotografií chodců na ulici a osob na veřejných místech, jako jsou parky. Ne každému však fotografování své osoby nevadí. Giuseppe říká: „Dělávám to tak, že jim rychle ukážu snímky a doufám, že poznají, že mi jde čistě o uměleckou hodnotu. Někdy otevřu svůj Instagram, aby viděli, že to nedělám z žádného jiného důvodu než z lásky k umění. Obvykle to ocení a uklidní se.“
Rušná prostředí představují jednu z největších výzev tohoto žánru. „Všechno je v neustálém pohybu,“ říká Giuseppe. „Světlo, objekt, okolí. Vrátíte se druhý den a nic nebude stejné. Musíte přijmout fakt, že nemáte nic pod kontrolou. Můžete mít jen nápad a pokusit se předvídat, kdy se vám podaří ho realizovat. Jedná se o využití situace, která je kolem vás.“
Giuseppe si nejlepší šanci na úspěch zajišťuje tím, že nejprve najde pozadí, které se mu líbí, a pak roh v ústraní, kam se schová. „Když je to rušná ulice, jednoduše si najdu roh a trpělivě čekám, až se na snímku objeví ta správná osoba. Můžu se trochu pohnout, a pokusit se tak získat něco z jiného úhlu nebo perspektivy, ale většinou se usadím a vyčkávám na místě, u kterého věřím, že pozadí bude s objektem ladit.“
Na základě své dlouholeté zkušenosti Giuseppe tvrdí, že nejlepším režimem pro fotografování na ulici je režim Av. „Nemusíte mít vše pod kontrolou, jen clonu a možná i citlivost ISO. Při fotografování v noci bude pravděpodobně nutné zvýšit nastavení citlivosti ISO, které vám během dne umožní použít vyšší rychlosti s malou clonou, čímž se zvýší vaše šance na zachycení zaostřeného pohybujícího se objektu.“
Giuseppe obvykle používá vysokou světelnost (nízké clonové číslo), což mu pomáhá vytvářet jeho charakteristický kinematografický efekt. „Fotografování s clonovým číslem f/1,4, f/1,8 nebo f/2,8 mi pomáhá izolovat objekt a současně rozostřit pozadí. Pořád tam je a pomáhá mi vyprávět příběh, ale není nutné vidět každý detail.“
„Lidé vám budou tvrdit, že při pouličním fotografování byste měli použít ohniskovou vzdálenost 28–55 mm, protože ta je nejblíže tomu, co vidí lidské oko, a proto poskytuje přirozenou perspektivu,“ říká Giuseppe. „Pro mě je ale pozadí stejně důležité jako fotografovaný objekt, takže většinou fotografuji při ohniskové vzdálenosti 24 mm nebo 28 mm.“ Při fotografování s fotoaparátem Canon EOS M6 Mark II použil objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, aby vytvořil široké, otevřené scény, které se mu líbí. „Objektiv si skvěle poradil v téměř každé situaci,“ říká. „Obzvláště se mi líbí způsob, jakým mi umožnil zachytit atmosférické scény zaostřením na celou scénu namísto pouhého konkrétního objektu.“
Giuseppe si nedávno kromě fotografování širokých scén osvojil i fotografování z dálky. „V poslední době jsem zjistil, že fotografování s teleobjektivy je pohodlnější, což mnozí profesionálové neuznávají. Domnívám se, že tento názor je velmi zastaralý. Fotografování s objektivem s ohniskovou vzdáleností 85 mm nebo teleobjektivem, jako je Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, mi umožňuje udržovat mezi mnou a objektem určitou vzdálenost, abych nezasahoval do jeho soukromí, a pomáhá mi tak objekt izolovat. Navíc způsobí, že pozadí je velmi rozmazané, což se mi líbí.“
Pro Giuseppeho je fotoaparát Canon EOS M6 Mark II revoluční. „Automatické zaostřování je spolehlivé a rychlé a sledování obličeje a očí je velmi přesné.“ Giuseppe však také pobízí pouliční fotografy, aby se pokusili využít ručního zaostřování pro větší kreativitu. „Chci zaostřit na někoho uprostřed scény, ale také chci, aby všichni lidé, kteří překračují záběr, byli rozmazaní, a aby tak byl zachován pocit pohybu. Ruční zaostřování se pro to hodí víc.“
Pro vytvoření charakteristických snímků Giuseppe navrhuje pořizovat snímky z neobvyklého úhlu či netradičního úhlu pohledu. Jednou z jeho oblíbených technik je hledání odrazů v oknech nebo jiných lesklých površích. „Hledám lidi za sklem, ať už se jedná o okno autobusu nebo kavárny atd., a najdu zajímavý objekt, který se odráží, což může být budova, automobil nebo osoba,“ říká. „To snímku dodá určitou atmosféru.“
Kromě oken Giuseppe navrhuje experimentovat s kalužemi a řekami a vytvářet zajímavé kompozice.
Doporučuje také, abyste se nebáli fotografovat v protisvětle a osvojili si práci s umělým osvětlením. „Světlo u fotografie znamená vše, to všichni víme, ale právě způsob, jakým si se světlem hrajeme, pomáhá vytvářet působivé výsledky,“ říká. Tvrdí, že pokud je světlo tvrdé nebo přímé, jedná se o příležitost experimentovat se siluetami. „Najdu podsvícené pozadí, které se mi líbí, a potom vyčkám, až někdo ve správný čas vstoupí do záběru. To se hodí, zejména pokud do snímku nechcete zahrnout tvář fotografované osoby.
„Jindy rád používám umělé světlo, od pouličního značení nebo lamp, protože vykreslují atmosféru a pomáhají vést pozornost diváků.“
Pokud chcete vyzkoušet pouliční fotografování, Giuseppe pro vás má jednoduchou radu: „Cvičte, cvičte, cvičte,“ říká. „Pokud se o něco hodně zajímáte, nakonec se zlepšíte v tom, čeho chcete dosáhnout, a najdete svůj vlastní styl. U mě to platí dodnes. Neustále procvičuji. Nejlepší rada, kterou vám mohu dát, je prostě vzít fotoaparát, vyrazit ven a pustit se do toho.“
Jste nervózní z fotografování na veřejnosti nebo se bojíte reakce lidí? „Fotografování lidí na ulicích je hranice, kterou musíte překročit,“ dodává Giuseppe. „Čím více to budete dělat, tím rychleji se budete při fotografování venku cítit příjemně a budete se moci soustředit na to, na čem skutečně záleží – na získání kouzelného snímku.“
Napsala Natalie Dentonová
Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.
Zpět na všechny Tipy a TechnikyFOTOGRAFOVÁNÍ NA CESTÁCH
Co je třeba zvážit při fotografování kultur a komunit, jichž nejste součástí.
FOTOGRAFOVÁNÍ MĚSTA
11 tipů a triků pro zachycení atmosféry městské džungle.
MĚSTSKÁ FOTOGRAFIE
Zachyťte ohromující městské scenérie a detailní městské scény. Čtěte dál a získejte informace o všech potřebných radách, tipech, technikách a inspiracích.