Giuseppe taking a photo of a shop window, showing passers by in the reflection.

STREETFOTO

Kouzlo každodennosti: Tipy fotografa Giuseppeho Esposito-Rodriguese pro street foto

Giuseppe Esposito-Rodrigues má fotografování zakořeněné v DNA. Narodil se ve Venezuele. Jeho otec je Ital, který rád fotografoval krajiny, a matka Portugalka, která zbožňuje fotografování na cestách. Je přirozené, že Giuseppe kráčí ve fotografických šlépějích svých rodičů.
Od roku 2013 bydlí v Dublinu a prochází se po jeho nábřežích a lampami osvětlených ulicích s cílem zachytit kinematograficky pozoruhodné a zároveň poklidné intimní pouliční snímky, které se objevily v publikacích, jako jsou Lonely Planet a Culture Trip. V minulosti si Giuseppe oblíbil fotoaparát Canon EOS 5D Mark III (ten nahradil fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) v kombinaci s objektivy Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM nebo Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. V poslední době však testuje skvěle přenosný fotoaparát Canon EOS M6 Mark II.
„Model Canon EOS M6 Mark II je skvělý všestranný fotoaparát pro pouliční fotografie, protože kombinuje vysoké rozlišení (32,5 megapixelů), sekvenční fotografování (14 sn./s) a skvělé video (4K bez oříznutí) s pevným gripem, díky kterému je držení fotoaparátu při fotografování na ulicích po delší dobu velmi pohodlné.“ Stejně jako jiné fotoaparáty řady Canon EOS M lze i fotoaparát EOS M6 Mark II použít s upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS M, který vám umožní vybrat si z velkého výběru více než 80 typů objektivů EF-S a EF, včetně speciálních objektivů, jako jsou makroobjektivy a objektivy typu rybí oko.
Zde se s námi Giuseppe podělí o svůj přístup, techniky a tipy pro kreativní pouliční fotografie.

1. Buďte ohleduplní k ostatním

Fotografování davu je způsob, jak udržet objekt v anonymitě a jak vytvořit snímek, který zachycuje rušnou atmosféru městské ulice.

Vždy je vhodné prověřit právní aspekty pouličního fotografování v místech, kde chcete fotografovat. Obecně však většina zemí fotografování na veřejných místech umožňuje, pokud není stanoveno jinak, a to včetně fotografií chodců na ulici a osob na veřejných místech, jako jsou parky. Ne každému však fotografování své osoby nevadí. Giuseppe říká: „Dělávám to tak, že jim rychle ukážu snímky a doufám, že poznají, že mi jde čistě o uměleckou hodnotu. Někdy otevřu svůj Instagram, aby viděli, že to nedělám z žádného jiného důvodu než z lásky k umění. Obvykle to ocení a uklidní se.“

2. Postavte se na jedno místo

A man walking past a row of houses covered in autumnal foliage (left).Three people crossing the road next to a bus on the streets of Dublin (right).
Nejdříve vytvořte kompozici snímku tím, že zvolíte pozadí, a počkejte, až se objeví vhodný finální snímek.

Rušná prostředí představují jednu z největších výzev tohoto žánru. „Všechno je v neustálém pohybu,“ říká Giuseppe. „Světlo, objekt, okolí. Vrátíte se druhý den a nic nebude stejné. Musíte přijmout fakt, že nemáte nic pod kontrolou. Můžete mít jen nápad a pokusit se předvídat, kdy se vám podaří ho realizovat. Jedná se o využití situace, která je kolem vás.“

Giuseppe si nejlepší šanci na úspěch zajišťuje tím, že nejprve najde pozadí, které se mu líbí, a pak roh v ústraní, kam se schová. „Když je to rušná ulice, jednoduše si najdu roh a trpělivě čekám, až se na snímku objeví ta správná osoba. Můžu se trochu pohnout, a pokusit se tak získat něco z jiného úhlu nebo perspektivy, ale většinou se usadím a vyčkávám na místě, u kterého věřím, že pozadí bude s objektem ladit.“

3. Vyberte správný režim fotografování, se kterým budete vyprávět svůj příběh

Související články
Joel Thorpe taking a selfie with the Zoemini S on Brighton beachfront.

INSTANTNÍ FOTOAPARÁTY

Buďte kreativní s přenosnými tiskárnami

Objevte nejlepší tipy od influencerů, které vám pomocí tisku pomohou rozvíjet váš styl.

Two people skateboarding down a bustling street at night.

FOTOGRAFOVÁNÍ MĚSTA

Jak co nejlépe využít fotoaparát při snímání ve městě

11 tipů a triků pro zachycení atmosféry městské džungle.

Piotr Malecki taking photos on the street.

STREETFOTO

Tajemství Piotra Maleckiho ohledně fotografování na ulici s fotoaparátem Canon EOS M6 Mark II

Objevte vzrušení, které můžete zachytit ve svém domovském městě díky inspirativnímu fotografování města s Piotrem Maleckim.

Velký grip a lehká přenosnost fotoaparátu Canon EOS M6 Mark II z něj činí dokonalý nástroj pro dlouhé fotografování na ulici.

Na základě své dlouholeté zkušenosti Giuseppe tvrdí, že nejlepším režimem pro fotografování na ulici je režim Av. „Nemusíte mít vše pod kontrolou, jen clonu a možná i citlivost ISO. Při fotografování v noci bude pravděpodobně nutné zvýšit nastavení citlivosti ISO, které vám během dne umožní použít vyšší rychlosti s malou clonou, čímž se zvýší vaše šance na zachycení zaostřeného pohybujícího se objektu.“

Giuseppe obvykle používá vysokou světelnost (nízké clonové číslo), což mu pomáhá vytvářet jeho charakteristický kinematografický efekt. „Fotografování s clonovým číslem f/1,4, f/1,8 nebo f/2,8 mi pomáhá izolovat objekt a současně rozostřit pozadí. Pořád tam je a pomáhá mi vyprávět příběh, ale není nutné vidět každý detail.“

4. Vyberte nejlepší objektiv pro danou scénu

A tram on the tracks in Dublin city centre (left). An old man reading the newspaper on the top level of a double-decker bus (right).
Giuseppe ve své kompozici použil strukturu města a tramvajové tratě vedou zrak k ohnisku tohoto snímku (vlevo). Pořízeno fotoaparátem: Canon EOS M6 Mark II + objektivem EF-M32mm f/1.4 STM. Giuseppe vytvořil kompozici této fotografie (vpravo) zachycením ladících barev interiéru autobusu a listů, které jsou vidět oknem.

„Lidé vám budou tvrdit, že při pouličním fotografování byste měli použít ohniskovou vzdálenost 28–55 mm, protože ta je nejblíže tomu, co vidí lidské oko, a proto poskytuje přirozenou perspektivu,“ říká Giuseppe. „Pro mě je ale pozadí stejně důležité jako fotografovaný objekt, takže většinou fotografuji při ohniskové vzdálenosti 24 mm nebo 28 mm.“ Při fotografování s fotoaparátem Canon EOS M6 Mark II použil objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, aby vytvořil široké, otevřené scény, které se mu líbí. „Objektiv si skvěle poradil v téměř každé situaci,“ říká. „Obzvláště se mi líbí způsob, jakým mi umožnil zachytit atmosférické scény zaostřením na celou scénu namísto pouhého konkrétního objektu.“

Giuseppe si nedávno kromě fotografování širokých scén osvojil i fotografování z dálky. „V poslední době jsem zjistil, že fotografování s teleobjektivy je pohodlnější, což mnozí profesionálové neuznávají. Domnívám se, že tento názor je velmi zastaralý. Fotografování s objektivem s ohniskovou vzdáleností 85 mm nebo teleobjektivem, jako je Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, mi umožňuje udržovat mezi mnou a objektem určitou vzdálenost, abych nezasahoval do jeho soukromí, a pomáhá mi tak objekt izolovat. Navíc způsobí, že pozadí je velmi rozmazané, což se mi líbí.“

5. Zaostřete na daný objekt

Zaostření na jeden objekt v širším záběru představuje způsob, jak vytvořit zaostřovací bod a orámovat scénu. To je Giuseppeho charakteristická technika, která zanechává kinematografický dojem.

Pro Giuseppeho je fotoaparát Canon EOS M6 Mark II revoluční. „Automatické zaostřování je spolehlivé a rychlé a sledování obličeje a očí je velmi přesné.“ Giuseppe však také pobízí pouliční fotografy, aby se pokusili využít ručního zaostřování pro větší kreativitu. „Chci zaostřit na někoho uprostřed scény, ale také chci, aby všichni lidé, kteří překračují záběr, byli rozmazaní, a aby tak byl zachován pocit pohybu. Ruční zaostřování se pro to hodí víc.“

6. Najděte způsoby, jak být kreativní

Fotografování se zaostřením na umělé osvětlení může vašim snímkům dodat atmosféru. Experimentování s odrážejícími se povrchy může přidat street fotce další kreativní prvek.

Pro vytvoření charakteristických snímků Giuseppe navrhuje pořizovat snímky z neobvyklého úhlu či netradičního úhlu pohledu. Jednou z jeho oblíbených technik je hledání odrazů v oknech nebo jiných lesklých površích. „Hledám lidi za sklem, ať už se jedná o okno autobusu nebo kavárny atd., a najdu zajímavý objekt, který se odráží, což může být budova, automobil nebo osoba,“ říká. „To snímku dodá určitou atmosféru.“

Kromě oken Giuseppe navrhuje experimentovat s kalužemi a řekami a vytvářet zajímavé kompozice.

Doporučuje také, abyste se nebáli fotografovat v protisvětle a osvojili si práci s umělým osvětlením. „Světlo u fotografie znamená vše, to všichni víme, ale právě způsob, jakým si se světlem hrajeme, pomáhá vytvářet působivé výsledky,“ říká. Tvrdí, že pokud je světlo tvrdé nebo přímé, jedná se o příležitost experimentovat se siluetami. „Najdu podsvícené pozadí, které se mi líbí, a potom vyčkám, až někdo ve správný čas vstoupí do záběru. To se hodí, zejména pokud do snímku nechcete zahrnout tvář fotografované osoby.

„Jindy rád používám umělé světlo, od pouličního značení nebo lamp, protože vykreslují atmosféru a pomáhají vést pozornost diváků.“

Zmrazení pohybu ve scéně, jako je tato, dává divákovi pocit rušné a živé atmosféry městské ulice.

Pokud chcete vyzkoušet pouliční fotografování, Giuseppe pro vás má jednoduchou radu: „Cvičte, cvičte, cvičte,“ říká. „Pokud se o něco hodně zajímáte, nakonec se zlepšíte v tom, čeho chcete dosáhnout, a najdete svůj vlastní styl. U mě to platí dodnes. Neustále procvičuji. Nejlepší rada, kterou vám mohu dát, je prostě vzít fotoaparát, vyrazit ven a pustit se do toho.“

Jste nervózní z fotografování na veřejnosti nebo se bojíte reakce lidí? „Fotografování lidí na ulicích je hranice, kterou musíte překročit,“ dodává Giuseppe. „Čím více to budete dělat, tím rychleji se budete při fotografování venku cítit příjemně a budete se moci soustředit na to, na čem skutečně záleží – na získání kouzelného snímku.“

Napsala Natalie Dentonová

Související produkty

Související články



Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.

Zpět na všechny Tipy a Techniky