Zpracování faktur
Získejte kontrolu nad peněžním tokem a zjistěte, jak vám optimalizovaný proces fakturace ušetří čas a finanční prostředky
Zde najdete informace, jak může finanční oddělení přimět technologii pracovat tvrději a chytřeji
Hotovost je králem a efektivita platebních procesů může být významnou konkurenční výhodou. Vykročte vstříc automatizaci finančního oddělení.
Dnešní lídři společností se neustále snaží najít ideální rovnováhu mezi zvyšováním provozní efektivity, úsporami nákladů, zaváděním inovací a zlepšováním zákaznického prostředí. Správný recept se však nehledá snadno, a od digitálních řešení se neustále požaduje nastolení dokonalé rovnováhy mezi provozní efektivitou a rozvojem podniku.
Na zasedáních správní rady se v uplynulých letech nedostalo finanční oddělení ani finanční ředitel ke slovu, a přínos jejich předurčené role „pokladníka“ spočíval pouze v poskytování podrobných aktuálních finančních statistik.
Automatizace správy závazků je nejen náročná z hlediska transformace, ale rovněž velmi nákladná. Tato skutečnost neunikla ani nejvýše postaveným vedoucím pracovníkům, což organizace AIIM ve spolupráci se společností Canon nastínila ve zprávě nazvané Finance a účetnictví v roce 2017: Automatizace pracovních postupů pro správu hlavních informací. Ve skutečnosti se 26 % finančních pracovníků domnívá, že zavedení automatizovaného řešení správy závazků by nemělo na jejich náklady na zpracování faktur žádný vliv. Navzdory tomu 23 % pracovníků předpokládá, že po zavedení automatizovaného řešení správy závazků by došlo ke snížení nákladů o 15 až 20 %, zatímco 22 % pracovníků očekává snížení nákladů na zpracování faktur ve výši 25 až 50 %. Proč jsou tedy prokazatelné výhody automatizace přehlíženy?
Pravděpodobně největší překážkou jsou však zastaralé postupy. 22 % vedoucích pracovníků popisuje automatizaci jako řešení, které není „ani přizpůsobitelné, ani neodpovídá jejich aktuálním prioritám“, což má za následek neochotu prosazovat projekty automatizace. Dalších 23 % uvádí, že ve snaze zvládat více projektů najednou je stanovování priorit obtížné. Neochota vedoucích pracovníků prosazovat automatizaci je tedy zjevná. Čtvrtina (27 %) zaměstnanců uvádí nezájem a nedostatek podpory ze strany vedoucích pracovníků jako významnou překážku v získání souhlasu s automatizací správy závazků a pohledávek, přestože by pokročilé procesy mohly výrazně zvýšit jejich výkonnost.
Předtím, než nejvýše postavení vedoucí pracovníci odsouhlasí plán transformace, je potřeba je přesvědčit o potenciálu automatizace. Zatímco si někde již mohou výhody uvědomovat – např. kratší doba zpracování (46 %), větší přesnost (46 %) a lepší sběr dat (35 %), stále se jedná o krok, který v podnicích bez digitálních zkušeností vzbuzuje obavy. Týmy finančních oddělení by proto měly z transformace udělat silný obchodní případ a zaměřit se nejprve na procesy, které budou mít největší dopad na podnikání, ale budou vyžadovat minimální investice. Jakmile jsou vedoucí pracovníci přesvědčeni o výhodách, může ke slovu přijít rozsáhlejší strategie automatizace.
Pokud má být finanční oddělení skutečně považováno za inovativní prvek, který se podílí na rozvoji podniku, musí tvrdě usilovat o to, aby se zbavilo své pověsti „pokladníka“. Příležitost se nabízí. Automatizace má potenciál transformovat finanční oddělení, a to pravděpodobně více, než kterékoli jiné oddělení, a v případě úspěchu je zbavit jeho nechvalně známé pověsti.
Získejte kontrolu nad peněžním tokem a zjistěte, jak vám optimalizovaný proces fakturace ušetří čas a finanční prostředky
Posilněte firemní strategii v oblasti dokumentů za pomoci digitálního archivu a systému pro zpracování dokumentů
Zjistěte, jak si váš podnik vede – změřte si pokrok v transformaci oddělení
Jak zlepšit pověst finančního oddělení prostřednictvím digitální transformace