A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTIVALOVÉ FOTOGRAFIE

Fotograf rockových hvězd Bart Heemskerk prozrazuje, jak zachytit festivalovou atmosféru

„Hudba je moje láska a fotografie nástroj,“ říká holandský hudební fotograf Bart Heemskerk. Pořizuje snímky na velkých festivalech a koncertech po celé Evropě. Fotografuje velká jména, jako je Nick Cave, Lana Del Rey a Dua Lipa – a jeho snaha mu vynesla i záviděníhodnou pozvánku k fotografování Rolling Stones.

Letos v létě bude kapelu fotografovat během jejího turné čítajícího kolem 40 festivalů – a základem všeho je jeho nadšení pro hudbu. Tady nám poví svůj inspirativní příběh nabitý tipy, které můžete vyzkoušet s kompaktním fotoaparátem na letošních venkovních letních akcích.

„Jako dítě jsem pořád poslouchal rádio a nahrával hudební žebříčky. Později jsem chodil s otcem na koncerty a festivalovou scénu jsem si zamiloval, když jsem se v patnácti zúčastnil Pinkpop Festivalu v Nizozemsku,“ říká 33letý fotograf.

Několik let po svém prvním festivalovém zážitku dostal Bart možnost zapůjčit si fotoaparát Canon EOS 400D (což byla starší verze modelu Canon EOS 800D). Rychle si uvědomil, že když máte fotoaparát, můžete si pobyt na festivalech užít ještě víc – tím, že zachytíte zábavu mimo pódium a také pořídíte kreativní snímky z nejlepších světových vystoupení.

Poté, co Bart věnoval nějaký čas tvorbě portfolia, kdy fotografoval hudební akce jako dobrovolník, skončil s prací učitele a začal se naplno věnovat kariéře fotografa. „Po deseti letech od první festivalové návštěvy jsem se zase ocitl na festivalu Pinkpop, tentokrát s úkolem fotografovat holandskou kapelu Kensington. S tou jsem se seznámil, když jsem jí nabídl fotografování zdarma výměnou za přístup na několik jejích dalších vystoupení,“ říká Bart. Příští rok přišel telefonát, který nikdy nečekal – od mezinárodní rockové legendy Rolling Stones. Skupina ho požádala, aby je fotografoval.

„Rolling Stones plánovali šňůru pro rok 2014 a viděli mě na internetu, kde hledali fotografy v Nizozemsku. Proto kontaktovali festival Pinkpop a poptali se. Bylo to jako ve snu!“

Skupina ho pozvala, aby fotografoval její evropské turné. Získal tak přístup do zákulisí jedněch z nejslavnějších hudebníků na světě. „Turné se Stouny bylo skoro jako jezdit s rodinou,“ říká Bart. „Pořád lítaly nějaké fóry. Nejvíc zábavy jsem si užil při práci s Keithem [Richardsem]. Byla s ním sranda. Musel jsem fotografovat setkání s fanoušky a agenty. Dostal jsem propustku do všech prostor, takže jsem mohl jít kamkoli se mi zachtělo – do zákulisí nebo před pódium. Byl jsem součástí týmu: večeřel jsem s ostatními, chodil jsem na zvukové zkoušky a tak podobně.“

Bart zůstal s Rolling Stones v kontaktu i po tomto turné, a ke skupině se dokonce opět přidal na dalším v roce 2017.

Související články
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTIVALOVÉ FOTOGRAFIE

Kostýmy, slunce a rock'n'roll: 10 tipů na festivalové fotografování

Festivalový fotograf Ben Morse odhaluje, jak vytvářet parádní fotografie z festivalů a jak se z kompaktního fotoaparátu Canon PowerShot SX740 HS může stát i váš oblíbený model na fotografování festivalů.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

FOTOGRAFOVÁNÍ OSLAV

Buďte při fotografování svého večírku tvořivější

Chcete zachytit vzrušující atmosféru večírků a oslav? Naučte se, jak všechny ty radostné chvilky tvořivě zachytit

Najděte světlo a potom s ním pracujte.

„Nikdy nevíte, jaké bude osvětlení. Je to je jedna z nejzábavnějších částí práce koncertního fotografa. Musíte prostě pracovat s tím světlem, které máte,“ říká Bart.

Chcete-li osvětlení využít opravdu naplno, doporučuje pohybovat se v prostoru a nezůstávat na jednom místě. „Pokud světlo svítí shora někomu na tvář, je jiné z levé strany, než když budete stát před tou osobou nebo trochu poodstoupíte,“ říká.

„Světlo se opakuje. Pokud interpret stojí za mikrofonem a já zahlédnu pěkný paprsek žlutého, bílého nebo modrého světla, který se opakuje na jeho tváři a tvář je chvíli osvětlená a chvíli ne, jen si vyberu záběr, kdy je světlo na tváři interpreta nebo okolo ní, abych získal hezkou siluetu.“

Fotografujete-li dobře známé vystoupení, pak se můžete podívat na předchozí živé koncerty online a díky tomu lépe předvídat, co se bude dít dál. „Někdy vidíte interpreta, jak skáče do davu během druhé skladby, a pak to vidíte v dalších a dalších show, takže víte, že se to stane i při tom vystoupení, na kterém jste. Pak stačí jen vybrat to správné místo.“

Chcete-li získat informace o nastavení fotoaparátu a tipy pro fotografování v různých světelných podmínkách, přečtěte si naše tipy pro festivalovou fotografii.

Měňte kompozici

Co se týče odlišných přístupů k fotografování koncertů a hudebních festivalů, Bart radí: „Lidé často umístí objekt do středu a pořizují spoustu fotografií toho samého s přiblížením hlavního interpreta, což se může rychle okoukat.“

Namísto toho doporučuje využívat rozmanité kompozice a zakomponování objektů na levou nebo pravou stranu snímku. „Pořiďte parádní snímek jednoho z interpretů, a poté pořiďte širokoúhlý snímek nějaké interakce s publikem. Pokud se rozhodnete umístit subjekt do středu, musí se něco dít – třeba skok, nebo když interpret rozpřáhne ruce nebo se podívá do fotoaparátu.“

"Chcete zachytit atmosféru a pocit z festivalu, ale každý festival má svůj jedinečný nádech."

Nenechte si ujít vrchol koncertu

„Fotoaparáty dnes umějí tak dobře zaostřovat, že když se interpret pohybuje dopředu a dozadu, používám raději automatické zaostřování místo ručního,“ říká Bart. Díky výběru správných bodů automatického zaostřování dokáže udržet své objekty naprosto ostré, i když běhají po pódiu, jsou unášeni davem nebo se nachází uprostřed rychlého tanečního čísla.

Kompaktní fotoaparáty, jako je třeba Canon PowerShot SX740 HS, vám po kliknutí na tlačítko menu na zadní straně umožní vybrat režim automatického zaostřování pod položkou Nastavení snímání. Automatické zaostřování se sledováním sleduje váš objekt, například zpěváka pohybujícího se po pódiu, takže se můžete soustředit na akci a nemusíte se obávat rozmazaných snímků.

V nabídce Nastavení snímání můžete zvolit i režimy řízení a vybrat vysokorychlostní kontinuální snímání. To vám umožní pořizovat snímky tak dlouho, dokud držíte stisknuté tlačítko spouště.

„Obvykle používám režim kontinuálního snímání pro případ, že se mi před fotoaparátem objeví ruka nebo bude mít zpěvák právě zavřené oči,“ říká Bart. „Například skok Eddieho Veddera ze skupiny Pearl Jam trvá jen sekundu, a tu sekundu vážně nechcete propásnout. Když se však jedná o autorské vystoupení nebo o umělce, který sedí za klavírem, nebo je to interpret, který prostě stojí u mikrofonu, můžete fotografovat jednotlivé snímky. Stačí si vybrat ten správný okamžik.“

Nejlepší fotoaparát pro festivalovou fotografii

„Mnoho festivalů vám nedovolí vzít s sebou velké digitální zrcadlovky, pokud nemáte novinářskou akreditaci,“ radí Bart. „Proto je užitečné mít malý fotoaparát se schopným zoomem, například model Canon PowerShot SX740 HS.“

„Budete stát v davu, takže je dobré mít fotoaparát s výklopnou obrazovkou [abyste mohli snímat z více úhlů]. Užitečný může být také fotoaparát se stabilizátorem obrazu, jako je například pětiosá stabilizace modelu PowerShot SX740 HS. Na akcích se kolem vás pohybuje spousta lidí a [zvláště pokud držíte fotoaparát nahoře nebo pod úhlem] může stabilizátor obrazu znamenat velký rozdíl v rozhýbání fotoaparátu.“

Používáte-li fotoaparát s vyměnitelnými objektivy, jako je například model Canon EOS M50, Bart doporučuje brát s sebou na akce jen dva objektivy. „Beru si jeden širokoúhlý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a jeden teleobjektiv se zoomem. Můžu tak zachytit jak širokoúhlé snímky, tak dění v celé řadě ohniskových vzdáleností,“ říká.

Objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, jako je například objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, má větší světelnost, takže se do objektivu dostane více světla, a nabízí kratší expoziční časy. Objektiv Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM zase umožňuje přibližovat a oddalovat scény.

Klíč k zajímavým festivalovým snímkům

„Vždycky říkám, že byste festival měli fotografovat tak, jak ho prožívá publikum, ne tak, jako ho vidí fotograf,“ dodává Bart. „V současnosti se okolo hlavní scény každého festivalu něco děje, například potravinové trhy. Chcete zachytit atmosféru a pocit z festivalu, ale každý festival má svůj jedinečný nádech, který jen čeká, až ho vyfotíte. Možná budete chtít zachytit krásně žlutý západ slunce, kdy lidé polehávají, relaxují a užívají si hudbu. Třeba bude někdo předvádět jógu nebo cvičit s obručí. Tyhle okamžiky mají ohromnou hodnotu.

„Pokud jste na velkém ruském kole nebo jste vylezli na některý z jeřábů, které mají výhled na festival, nastal vhodný okamžik použít širokoúhlý objektiv, kterým získáte pohled na celý festival. V takovém případě není dobré používat objektiv se zoomem, protože do záběru se vejde jen malá část festivalu.“

Má Bart po fotografování tolika neuvěřitelných show s pozoruhodnou atmosférou nějakou oblíbenou fotografii? „Myslím, že jsou to snímky z vystoupení skupiny Kensington na festivalu Pinkpop v roce 2013,“ říká. „Tehdy jsem poprvé fotografoval na pódiu tak velkého festivalu. Když vidím některou z těch fotografií, pořád to ve mně vyvolává emoce. Ale také pravidelně jezdím na turné s DJ Arminem van Buurenem. Před pár lety jsem pořídil jeho úžasný snímek na Ultra Music Festivalu v Miami. Když se na něj po vystoupení podíval, prohlásil: „Tohle spojuje všechny moje stránky na jednom snímku.“ Když vám interpret řekne něco takového, pak to musí být jedinečné, ne?“

Autor: Lucy Fulfordová

Související produkty

Související články



Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.

Zpět na všechny Příběhy