KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

Ása Steinarsová: Pohled za krajinu, díky kterému získáte dokonalý snímek

Přidejte objekt a vylepšete své snímky krajin – objevte nejlepší tipy pro selfie s krajinou na pozadí od islandské dobrodružné fotografky a hvězdy TikToku Ásy Steinarsové.
Canon Camera
Pro Ásu Steinarsovou nebyl Island vždy tak působivý. Když se tam jako sedmiletá přestěhovala z Norska, vnímala jej spíš jako malé město než stát. Když se tam ale vrátila o několik let později po práci v zahraničí, začala vnímat zemi ohně a ledu úžasným novým způsobem.

Ásiny fotografie a videa z dobrodružství doma i v zahraničí si vysloužily 700 tisíc sledujících na sociálních sítích. Díky precizně zvládnuté technice „selfie s krajinou na pozadí“, která promění skromné selfie v monumentální záběry skandinávských vyhlídek, jsou její účty na InstagramuTikToku neustále rostoucí přehlídkou nadpozemských divů Islandu – od kráterů, sopek a černých písečných pláží až po fjordy, ledovce a vodopády.

Její fotografie krajin často zahrnují lidi, obvykle ji samotnou. Nejde o jednoduché selfie, důležité je pozvat diváka, aby se vcítil do její pozice – což se při zveřejňování na sociálních sítích jeví jako obzvláště důležité. „Chci v divákovi vytvořit pocit, že si na snímku může představit sám sebe, pocit, že se tam chce vydat a tu přírodu si užít na vlastní kůži, nikoli se na ni jen dívat z dálky,“ říká Ása.

Pokud to chcete zkusit sami, snímky paní Steinarsové obvykle zapojují jeden nebo více smyslů: Můžete téměř cítit teplo z táboráku za chladného dne, slyšet zvuk burácejícího vodopádu či ochutnat horkou kávu po dlouhé túře. Paní Steinarsová říká: „Pro mě je fotografie o zachycení tohoto pocitu – touhy po cestování, radosti nebo pouhé inspirace vydat se ven a vyšlapat na horu. Fotografování přírody je vždy spojeno s průzkumem venkovního prostředí, takže do snímku ráda přidám osobu, která bude vyprávět příběh, který se za ním skrývá.“

Ása zde vysvětlí, jak to dělá, a podělí se o tipy, jak posunout fotografování krajin na vyšší úroveň, abyste se i vy mohli pokochat přirozeným svět v úplně jiném světle.

Vylepšete kompozici výrazným oblečením

Muž v jasně oranžové bundě stojí na okraji útesu a dívá se na nádherné norské údolí.

Ása ráda dodává svým snímkům krajiny nádech barvy, obvykle ve formě jasného oblečení – jak je vidět na této fotografii. „S kamarádem jsme se vydali na túru do Senji, kde jsem pořídila jeho úžasný snímek, jak stojí na okraji útesu,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM při nastavení 16 mm, 1/1 250 s, f/2,8 a ISO 200. © Ása Steinarsová

Dva lidé si vychutnávají kávu vedle malého táboráku. V pozadí za nimi se rozprostírá nádherné údolí.

Na tomto pečlivě komponovaném snímku si Ása a její přátelé užívají přestávku na kávu během výšlapu na Trolltungu – velkolepou skalní formaci v Norsku. Nalevo je vidět osoba, která má na sobě islandský vlněný svetr, což je v Ásině práci opakující se motiv. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM při nastavení 24 mm, 1/200 s, f/2,8 a ISO 640. © Ása Steinarsová

Oblečení představuje při tvorbě Ásiných selfie s krajinou na pozadí jednu z částí snímku, kterou začátečníci často přehlížejí. Ása používá červené, žluté a oranžové oblečení při fotografování v zamračených podmínkách nebo pokud je její objekt daleko. Fotografování osoby v krajině dodává dojem měřítka, zatímco výrazné oblečení propůjčuje barevný nádech tomu, co by jinak mohlo být nudným nebo barevně nevýrazným snímkem.

Ása dokonce občas zachází tak daleko, že lokality vybírá podle oblečení. To je zvláště důležité, když pracuje s oděvními značkami. Dbá na to, aby lokalita doplňovala výrobek značky buď z hlediska kompozice, nebo nějakým tematickým způsobem, ale stejné zásady platí i pro její osobní práci.

„Najdu místo, které bude dobře fungovat pro styl oblečení a barvy,“ říká. „Pokud si nezvolím populární styl oblečení, snažím se použít místní styly, abych se více spojila s přírodou. Například islandské vlněné svetry. Nejen, že jsou velmi příjemné, ale také dobře zapadají do snímků přírody a jsou skvělé při snímání objektu zblízka.“

Použití takového oblečení pomáhá finálnímu snímku navodit pocit polohy a místního stylu.

Umístěte do záběru fotografovaného objektu přírodu

Pohoří Kerlingarfjöll na začátku léta. V dálce je vidět muž s batohem.

ƒ„Kerlingarfjöll je jedno z míst, která vypadají spíš jako Mars než Země,“ říká Ása o tomto snímku proslule zbarveného islandského pohoří. „Tento snímek byl pořízen na začátku léta, kdy všechen sníh ještě neroztál.“ Na tomto snímku je vidět kontrast hor a sněhového rámu s horolezcem uprostřed. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM při nastavení 70 mm, 1/400 s, f/5,6 a ISO 100. © Ása Steinarsová

Islandské ovce ve svažujícím se poli, které se zvídavě dívají do fotoaparátu. V pozadí se ční obrovská zasněžená hora.

„Na konci podzimu jsem v oblasti Westfjords objevila tyto zvídavé ovečky, které zimu stráví dovnitř,“ říká Ása. Westfjords je velký poloostrov na severozápadním Islandu s útesy sahajícími do výšky až 441 metrů – ideální místo pro dramatickou fotografii krajin. Hory a nakloněný svah pomáhají zakomponovat ovce jako ústřední bod snímku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) při nastavení 105 mm, 1/160 s, f/4 a ISO 100. © Ása Steinarsová

Ása ke kompozici objektu často využívá přírodní prvky, jako jsou skály, hory a vodní plochy. Někdy vytváří záběr tak, že do popředí umístí rozostřené květiny, čímž přiláká pozornost k objektu. Bez ohledu na to, jak vyplníte záběr snímku, je velmi důležité, aby kompozice nikdy nepůsobila nuceně.

„Pro mě je velmi důležité, aby byl snímek přirozený a snadno se na něj dívalo,“ říká Ása. „Když vidíte snímek, neměli byste o něm muset příliš přemýšlet, takže proporce musí být správné a oko by mělo objekt snadno najít, a ne ho hledat.“

Pomocí objektivu se zoomem nebo teleobjektivu, který vám umožní stát o něco dále od objektu a pak na něj přiblížit a vyplnit záběr, je snazší vytvořit výraznější pozadí. Když objekt posunete dále od objektivu, můžete také využít zaostřování s hyperfokální vzdáleností, které vám i při nízké cloně umožní zachovat objekt a pozadí přijatelně zaostřené.

Standardní objektiv se zoomem, jako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, nabízí užitečný rozsah ohniskových vzdáleností těm, kdo s fotografováním krajiny teprve začíná. Dokonce i širokoúhlý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, jako je například Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, je díky kvalitě obrazu skvělou volbou pro každého fotografa krajin.

Ása tvrdí, že musíte experimentovat s kompozicí, měnit úhel a polohu fotografovaného objektu, pořídit spoustu zkušebních snímků a mít trpělivost. „Celé to spočívá v nalezení dokonalého záběru a někdy může chvíli trvat, než se vám to podaří,“ vysvětluje. „Doporučuji, abyste nikam nespěchali a hráli si, vyzkoušeli několik různých úhlů a ty pak porovnali. Třeba vyměňte objektivy a zjistěte, jak se snímek mění. Někdy strávím spoustu času jen u jednoho snímku, ale za to může můj přehnaný perfekcionismus. Nakonec to vždy stojí za to.“

Pracujte se světlem, které máte k dispozici

Muž v noci na Islandu běží k jeepu, který na něj čeká. Světlomety jeepu jsou zapnuté a osvětlují silnici pokrytou rozbředlým sněhem.

Abyste se vypořádali s přirozeným světlem a s tím, jak ho využít ve svůj prospěch, Ása doporučuje fotografovat na různých místech, za každého počasí a ve všech denních dobách. „Trávím spoustu času na silnici a cestováním po Islandu,“ říká. „Miluji vzrušení z toho, když odjíždím z města a vydávám se s přáteli na cestu.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM při nastavení 35 mm, 1/125 s, f/2,8 a ISO 6400. © Ása Steinarsová

Fotografka krajin Ása Steinarsová, zde oblečená v dlouhém bílém zimním kabátu, stojí v zasněženém prostředí s rukama zastrčenýma v kapsách.

I přesto, že fotografka krajin Ása Steinarsová občas používá při fotografování portrétů reflektor, obvykle raději „fotografuje přírodu takovou, jaká je“. Na tomto snímku má na sobě islandská influencerka záměrně oblečení, které ladí s jejím okolím, aby umocnila pocit nedotčené a nezkažené krajiny. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III) s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) při nastavení 200 mm, 1/1 600 s, f/3,5 a ISO 500. © Ása Steinarsová

Pro Ásu je při fotografování selfie s krajinou na pozadí důležité využít ke zlepšení výsledného snímku dostupné světlo, ať už je zataženo, nebo skrz mraky prosvítá slunce.

„Podívejte se, co se stane, když fotografujete při západu slunce v porovnání s polednem,“ říká Ása, která navrhuje fotografovat v různých podmínkách, což vám pomůže porozumět kontrastu mezi měkkým a ostrým světlem. Tímto způsobem můžete začít využívat světlo ke svému prospěchu.

Mraky mohou také posloužit jako dobré difuzéry. „Počasí je na Islandu často zatažené a deprimující, je to něco, na co jsem si při zdejším fotografování hodně zvykla. Líbí se mi to i při fotografování krajin, na kterých jsou vidět kaňony a vodopády, protože může být ku prospěchu mít na snímku mnoho stínů," vysvětluje Ása. „Dodávají jemnější vzhled a celý snímek se snáz exponuje.“

Jakmile porozumíte vlivu přirozeného světla, začnete si všímat, jak se mění v ročních obdobích. „Během zamračených dnů je zelená velmi živá, takže letní fotografie vypadají skvěle,“ říká.

Kouzlo dálkového fotografování a časovačů

Muž v nepromokavém červeném oblečení s oranžovou helmou a pohorkami stojí uvnitř ledové jeskyně.

I když ledové jeskyně na Islandu slibují majestátní záběry, Ása prozrazuje, že se nefotografují „zrovna snadno“. „Slabé světlo a spousta kapající vody ze stropu doopravdy otestují váš fotoaparát,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM při nastavení 16 mm, 1/80 s, f/2,8 a ISO 4000. © Ása Steinarsová

Fotografka krajin Ása Steinarsová, zde oblečená v teplém zimním oblečení, se prochází uvnitř obrovské islandské ledové jeskyně.

„Toto je jeden z mých oblíbených snímků Islandu,“ říká Ása. „Ve vzácných případech ledovcová laguna zamrzne a vy se můžete procházet po ledě a v jeskyních ledovce.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM při nastavení 16 mm, 1/800 s, f/2,8 a ISO 320. © Ása Steinarsová

Ása často čelí ještě větší výzvě, protože bývá fotografem i objektem. Fotoaparát si nastaví na stativ a poté jej spouští dálkově prostřednictvím telefonu s aplikací Canon Camera Connect. Fotoaparát zaostří pomocí obrazovky telefonu a poté nastaví časovač na dvě sekundy nebo 10 sekund, aby získala čas odložit telefon, který do výsledného snímku nepatří. V podstatě se jedná o selfie, které vůbec nepůsobí jako selfie.

Jindy používá vestavěný časovač fotoaparátu, který je zaostřený na objekt nebo na místo, kam se teprve postaví, nastaví časovač a přemístí se do polohy. To je užitečné zejména u dlouhé expozice.

„Fotografuji na Islandu spoustu snímků polární záře a dálková spoušť nebo časovač jsou velmi důležité,“ prozrazuje Ása. „Vzhledem k tomu, že pracujete s vysokou rychlostí závěrky, je důležité, aby se fotoaparát nepohyboval a nerozmazal snímek. Spoušť v aplikaci Canon Camera Connect je ještě lepší, ale pokud ji nemáte, vystačíte si také s dvousekundovým časovačem, který eliminuje veškeré vibrace způsobené kliknutím na spoušť závěrky.“

Zdokonalte svůj styl pomocí úprav

Zelené pohoří s vodopádem uprostřed.

Fotografování vodopádů za slabého osvětlení znamená méně stínů a celý snímek může být rovnoměrněji exponován. Po výběru konečného snímku jej můžete upravit a vylepšit pomocí editačního softwaru. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM při nastavení 16 mm, 1/125 s, f/7,1 a ISO 250. © Ása Steinarsová

Dramatická zelená světla polární záře nad domem s osvětlenými okny vedle velké vodní plochy.

Ása hledala pro tuto fotografii objekt v popředí, aby přidal další prvek k již tak ohromující podívané, kterou polární záře poskytuje. „Našla jsem dům, který byl osvětlen a který dělá snímek mnohem zajímavější,“ říká. Při fotografování úkazu, jako je polární záře, je důležité zkontrolovat finální snímky a vybrat ty nejlepší, které poté půjdou na úpravy. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM při nastavení 16 mm, 2,5 s, f/4 a ISO 3200. © Ása Steinarsová

„Úpravy jsou v dnešní době velkou součástí fotografování,“ říká Ása, „a je také velmi užitečné se na své snímky podívat pod drobnohledem.“ Doporučuje vždy fotografovat ve formátu RAW, kterým zachytíte nejvíce dat a který poskytuje větší flexibilitu při postprodukci. Vestavěné obrazové styly „Picture Style“ společnosti Canon, které zahrnují nastavení jako Krajina, Neutrální a Věrný, dodají vašim snímkům konzistentní paletu barev a nálad. Ale jen prohlížením fotografií získáte zkušenosti a zjistíte, co děláte dobře a co potřebujete zlepšit.

Ása doporučuje všem začínajícím fotografům krajiny investovat do softwaru pro úpravu fotografií, jako je Canon Digital Photo Professional (DPP) nebo Adobe® Photoshop® Lightroom®. Je užitečné najít některá přednastavení (vlastně takové vlastní filtry, které lze použít v softwaru), ale ani ta nedokáží nahradit dobré pracovní postupy následného zpracování.

„Používání přednastavených balíčků může být dobrým způsobem, jak začít, ale pamatujte, že toto řešení vám nezajistí skvělé snímky, jako kdybyste mávli kouzelným proutkem,“ říká. „I když budete mít sebelepší přednastavení, pořád budete muset spoustu úprav dělat sami.“

Experimentujte a cvičte

Keporkak, který se vynořuje z vody proti dramatickému bílému panoramatu.

Pokud je to možné, noste s sebou fotoaparát všude, kam jdete, navrhuje Ása – nikdy nevíte, kdy se vám naskytne příležitost pořídit dokonalý snímek. „Sledovala jsem velryby a najednou jsem za sebou zaslechla velké šplouchnutí. Otočila jsem se a pak z vody najednou vyskočil keporkak,“ říká o tomto snímku. „Byla jsem velmi ráda, že se mi podařilo získat celou sekvenci téhle velryby.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM při nastavení 150 mm, 1/5 000 s, f/3,2 a ISO 640. © Ása Steinarsová

Pro ty, kdo se teprve učí fotografovat nebo mají jen málo zkušeností s fotografováním krajiny, Ása doporučuje, aby se podívali na práci ostatních a čerpali z ní. Navrhuje, abyste našli fotografy, jejichž práci obdivujete, a podívali se, jak pracují se světlem, vytvářejí kompozici snímků a hledají kreativní úhly.

Její nejdůležitější tip je však velmi jednoduchý. „Všude, kam jdu, nosím fotoaparát a dělám to tak už přes 10 let,“ říká. „Čím více cvičíte, tím více se zlepšujete. Nic jiného v tom není. Nějakou dobu potrvá, než se stanete mistrem. Ale žádný učený z nebe nespadl.“
Napsal Gary Evans

Související produkty

Související články

  • Snímek stromu na bočním svahu kopce s purpurovou oblohou v pozadí.

    KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

    Nejlepší tipy na fotografování krajiny

    Seznamte se s technikami fotografování, díky nimž pozvednete svoji krajinářskou fotografii na vyšší úroveň.

  • Fotograf krajiny se dívá přes hledáček fotoaparátu Canon EOS RP a chystá se vyfotografovat vlnící se pole.

    KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

    Jak fotografovat krajinu z ruky

    Naučte se pořizovat snímky krajiny bez stativu.

  • Snímek bažinaté krajiny „před a po“, neupravený vlevo a černobílý vpravo.

    ZÁKLADY ÚPRAV

    Postup při úpravě snímků krajiny pro tisk

    Techniky úprav, které promění vaše fotografie přírody v umělecká díla.

  • Světelné stopy aut se táhnou za večerního světla přes zakřivený most. Silná mlha podobná mraku zakrývá podpěry mostu a zem pod ním.

    KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

    Vytvářejte světelné stopy

    Jak používat dlouhé expozice k tvorbě světelných stop: Tipy od vítěze soutěže Redline Challenge společnosti Canon.