MAKROFOTOGRAFIE

Jak pořizovat neuvěřitelné makrofotografie včel

Tři profesionální fotografové hmyzu sdílejí své tipy, jak pozvat včely do zahrady, abyste je mohli zachytit zblízka.
Detailní záběr včely, která se krmí na květech fialových hroznových hyacintů, zachycený fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III fotožurnalisty divoké přírody Christiana Zieglera.

Včely jsou neuvěřitelná stvoření. Kromě toho, že jsou roztomilé a krásné, jsou také zásadní pro biologickou rozmanitost naší planety. Včely opylují rostliny a plodiny, které slouží jako obživa lidem i divoké zvěři, ale bohužel jsou ohroženy.

„V posledních 20 letech se mnoho druhů včel potýká s vyhynutím,“ říká fotožurnalista divoké přírody a ambasador společnosti Canon Christian Ziegler, který je přesvědčen, že pro něj i pro ostatní je nesmírně důležité fotografovat včely, aby zdůraznili jejich krásu a důležitost a zvýšili povědomí o jejich údělu.

Jak ale můžete sami fotografovat včely? Není to snadné, ale se správnou pomocí to můžete zvládnout – i když jste třeba začátečníci. Tady Christian a makrofotografové divoké přírodyMatt DoogueIngo Arndt poskytují tipy na vytvoření prostředí vstřícného ke hmyzu pro účely fotografování včel v ohromujících detailech.

1. Vytvořte si zahradu, která je vstřícná ke včelám

Detailní záběr včel na květu hlohu, který zachytil fotožurnalista Christian Ziegler fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III.

Vyberte si tuzemské rostliny pro květináče a záhony, protože ty vám poskytnou nejlepší dlouhodobé šance na přilákání včel. „Tuzemské rostliny se šíří a rostou na správných místech a jsou silnější než nepůvodní rostliny,“ říká fotograf divoké přírody Ingo Arndt. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III s objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM při nastavení 1/200 s, f/22 a ISO 1250. © Christian Ziegler

Včelí hotel vytvořený vyvrtáním otvorů do tyčinek a dřeva, zachycený objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM fotožurnalisty divoké přírody Christiana Zieglera.

Chcete-li přilákat osamělé včely, které nežijí v úlech, můžete nainstalovat „včelí hotel“ – v podstatě jde o dřevěnou krabici s otvory napodobující hnízda, která si včely pro sebe staví. © Christian Ziegler

Kvůli fotografování včel se vlastně nemusíte pohnout z místa. Pokud vytvoříte co nejpřátelštější zahradu, včely přijdou za vámi a poskytnou vám spoustu příležitostí k pořizování úžasných fotografií. A co je ještě lepší: kroky, které podniknete k přilákání včel, jim také pomohou prospívat.

„Můj tip na vytvoření včelí zahrady je pěstování tuzemských rostlin s velkým množstvím pylu a nektaru,“ říká Christian. „Rostliny jako levandule a šalvěj přitahují včely, protože kvetou déle. A nesekejte trávník – i malá zarostlá oblast poskytne včelám nádherné prostředí.“

Matt říká, že tuzemské květiny jsou to, čím se včely celá léta živí. „Udělejte si průzkum,“ pokračuje. „Zjistěte, co má váš subjekt rád k jídlu, kde se mu líbí, na jakých rostlinách se rozmnožuje.“

„Včelí hotely jsou skvělé,“ dodává. „Můžete je koupit v obchodech nebo si je vyrobit sami vyvrtáním otvorů do dřeva.“

2. Držte se opodál

Nezapomeňte dbát na své bezpečí. Je důležité respektovat včely a udržovat si odstup při fotografování v jejich přirozeném prostředí, protože vás mohou bodnout. „Když se ke včelám příliš přiblížíte, uletí, ale fotografovat blízko úlu může být nebezpečné,“ vysvětluje Ingo.

Nejjednodušším způsobem, jak zachovat bezpečnou vzdálenost, je použití teleobjektivu. Objektivy s delší ohniskovou vzdáleností, jako je Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, nebo objektivy se zoomem a teleobjektivem, jako je Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM nebo Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, vám umožní fotografovat včely, aniž byste se museli příliš přibližovat.

Aplikace Canon Camera Connect je v těchto situacích také užitečná a umožňuje vám ovládat fotoaparát z dálky.

Další informace o nejlepší startovací sadě pro makrofotografování naleznete v průvodci nákupem.

3. Fotografujte ve správný čas

Detailní záběr včely na žluté květině s pylem zakrývajícím hlavičku včely, který zachytil makrofotograf Matt Doogue fotoaparátem Canon EOS 6D.

Při fotografování včel budete mít méně štěstí, pokud se snažíte fotografovat, když je horko – včely se pak pohybují rychleji, což ztěžuje jejich fotografování. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II) s objektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo při nastavení 1/125 s, f/9 a ISO 160. © Matt Doogue

Zlatá hodina – těsně po východu slunce a těsně před západem slunce, kdy slunce nízko nad obzorem vytváří krásné teplé světlo a dlouhé stíny – je ideální k fotografování včel. Je to také doba, kdy jsou včely pomalejší a klidnější, a proto je snazší je vyfotografovat. „Včely jsou nejaktivnější, když je teplo,“ vysvětluje Ingo. „V poledne máte také problém s velmi ostrým světlem a kontrastem, což obvykle není pro fotografování dobré. Mé preferované časy jsou hodinu po východu slunce a hodinu před západem slunce.“

Vyjděte ještě dříve, a včely budou možná ještě spát. „Některé včely spí na rostlinách,“ říká Matt. „Zakousnou se do konce a nehýbají se, takže je to skvělá příležitost k procvičování a kombinování zaostření [viz níže]. Například čmeláci se často vyskytují na žlutých květech starčeku brzy ráno. Jen se zahřívají a moc se nehýbají, takže je to ideální doba, abyste si makrofotografování vyzkoušeli.“

4. Hledejte barvy a textury

Detailní záběr včely ovinuté okolo tyčinky červeného květu, který zachytil makrofotograf Matt Doogue fotoaparátem Canon EOS 6D.

„Při pořizování širších snímků se snažte do záběru zahrnout trochu prostředí, aby si divák mohl udělat představu, kde byl snímek pořízen – v lese nebo v záhonu,“ říká Matt. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo a nastavením 1/160 s, f/9 a ISO 320. © Matt Doogue

Detailní záběr včely medonosné ponořující hlavičku do medové plástve, který zachytil makrofotograf Matt Doogue fotoaparátem Canon EOS 6D.

Tvar a textura plástve vytvářejí zajímavé pozadí pro fotografování včel při práci. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo a nastavením 1/40 s, f/10 a ISO 320. © Matt Doogue

Stejně jako u jakéhokoli žánru fotografování budete potřebovat vyhledat a posoudit prvky, které umožní vašim snímkům vyniknout. Textury rostlin a geometrické tvary očí hmyzu jsou dokonalé a Matt doporučuje hledat zářivé barvy, jako jsou červené, červenofialové a modré. Přemýšlejte o barvě květin při rozhodování, které rostliny je vhodné pro včely pěstovat, nebo třeba použijte barevné pozadí na zahradě nebo balkóně, aby bylo snazší fotografovat hmyz v akci.

Christian naproti tomu hledá zajímavé vzory, textury a světlo. „Ale řídím se chováním hmyzu,“ dodává.

„Je skvělé zachycovat chování,“ souhlasí Matt. „To dělá fotografii fotografií. Můžete mít portrét mravence, což je skvělé, nebo jej můžete zachytit, jak nese jiného mrtvého mravence nebo jak nese jídlo zpět do mraveniště, což fotografii úplně změní. Změní to, jak fotografii vnímáme, a více nás zajímá.“

5. Zachytávejte včely za letu

Detailní záběr včely orchidejové, která letí směrem ke žluté orchideji, zachycený objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM fotožurnalisty divoké přírody Christiana Zieglera.

Objektivy se stabilizací obrazu vám pomohou udržet stabilní snímky při sledování včel a fotografování z ruky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) při nastavení 1/80 s, f/16 a ISO 400. © Christian Ziegler

Některé z nejpozoruhodnějších snímků včel ukazují hmyz za letu, ale to může být obtížné zachytit kvůli tomu, jak rychle se pohybují. „Musíte být rychlí a používat velmi vysoké rychlosti závěrky ke zmrazení pohybu,“ vysvětluje Ingo.

Ingo i Matt vám doporučují, abyste se soustředili na oblast, kterou včela pravděpodobně proletí, například na květinu. „Předběžně zaostřete na oblast v ručním zaostřování (MF) a počkejte,“ říká Matt.

K zachycení včel za letu bez blesku navrhuje Christian použít režim priority závěrky (Tv) a nastavit rychlost nejméně 1/500 s. Doporučuje také nastavit vysokou rychlost závěrky při fotografování v ručním režimu (M) a poté upravit citlivost ISO tak, aby vyvážila expozici. „Pokud nepoužíváte blesk, řešením je citlivost ISO,“ říká. „Bez blesku můžete jít až na ISO 8000. Dokonce jsem použil i citlivost ISO 25600 a funguje to dobře.“

6. Experimentujte s ručním zaostřováním

Detailní záběr včely v letu na žlutém pozadí, který zachytil fotožurnalista divoké přírody Christian Ziegler.

Ingo navrhuje experimentovat a vytvořit vizuální zájem. „Hrajte si, zejména když se učíte – někdy dosáhnete pěkných výsledků,“ říká. „Místo toho, abyste vše zmrazili, můžete vyzkoušet dlouhou expozici nebo zkusit sledovat letící hmyz s delší rychlostí závěrky.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R3 s objektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo při nastavení 1/200 s, f/16 a ISO 1000. © Christian Ziegler

Detailní záběr včel mezi voštinovými stěnami úlu zachycený objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM makrofotografa Ingo Arndta.

Objektiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM nabízí skutečný poměr zvětšení 1:1, takže se fotografovaný objekt zobrazuje ve stejné velikosti jako na snímači fotoaparátu. Ekvivalentní objektiv RF, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, dosahuje zvětšení až 1,4×. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DS R (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM a nastavením 1/200 s, f/16 a ISO 250. © Ingo Arndt

Jak Matt, tak Christian a Ingo doporučují experimentování s ručním zaostřováním. „Je lepší se rozhodnout, kde přesně se na hmyz zaostřuje,“ radí Ingo, který doporučuje použít nastavené ruční zaostřování, abyste mohli rychleji reagovat na pohyby hmyzu. „Většinou musíte být velmi rychlí,“ pokračuje. „Nejprve nastavím zaostření, najdu správnou vzdálenost a pak jdu ke včelám a pohybem hlavy dopředu a dozadu získám správné zaostření. Vždy se pohybuji já nebo fotoaparát, namísto abych upravoval zaostření na objektivu. Je to mnohem rychlejší.“

Ke kontrole zaostření můžete použít zvýraznění obrysů, které zvýrazňuje ohniskovou rovinu. Můžete také použít režim Živé zobrazení k přiblížení snímku a kontrole zaostření při tvorbě kompozice. „Je to skvělé k tomu, abyste se ujistili, že máte zaostřený subjekt,“ říká Matt. „Vždy proveďte dvojí kontrolu, zejména pokud fotografujete s ručním zaostřováním.“

Pomocí aplikace Canon Camera Connect můžete upravit ruční zaostřování na objektivu ze smartphonu.

7. Použijte k osvětlení rozptýlený blesk

Detailní záběr včely na dřevěném stole s viditelným odrazem ve vodě, který zachytil fotožurnalista Christian Ziegler objektivem Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

Ingo doporučuje používat tradiční blesky Speedlite rozptýlené softboxem, aby vznikly odrazy v očích hmyzu. „Můžete použít kruhový blesk, ale velké oči hmyzu s prstencem, který se v nich odráží, vypadají nepřirozeně,“ vysvětluje. „Odraz slunce by byl jen malý bod.“ Christian také používá tuto taktiku ve své fotografii. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R3 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/320 s, f/14 a ISO 320. © Christian Ziegler

Při vysokém zvětšení je obtížné dosáhnout dostatečně široké hloubky ostrosti, aby bylo možné zachytit celé hmyzí oko v úplném zaostření. Nejlepším řešením je umělé osvětlení, jako je blesk, které umožňuje dostatečně exponovat při použití úzké clony pro širokou hloubku ostrosti, dostatečně vysoké rychlosti závěrky, aby se zabránilo rozostření, a nízkou citlivost ISO pro nejčistší obraz.

Blesk také ovlivňuje barvy a to, jak fotografie působí. „Je mnohem lepší mít umělé světlo místo přirozeného světla, protože ukazuje oči hmyzu,“ vysvětluje Ingo. „Někdy jsou lesklé nebo mají duhové barvy. Při použití blesku získáte více barev.“

Ingo také doporučuje používat blesk shora, aby napodoboval světlo přicházející ze slunce. „Pokud fotografujete na šířku, nechte blesk na fotoaparátu. V režimu na výšku podržte blesk v ruce, nad fotoaparátem,“ říká.

Blesk můžete také umístit na stranu, což vrhá boční stíny na objekty, a vytváří tak kreativní vzhled. Ať už je vaše nastavení jakékoli, Matt doporučuje blesk rozptýlit. „Pokud ne, budete mít tvrdé světlo,“ říká. „Chceme, aby naše světlo mělo příjemnou kvalitu. Díky rozptýlení se odstraní tvrdé přechody mezi světlem a stínem.“

Mnoho blesků Canon Speedlite se dodává s difuzéry, které světlo změkčují, ale můžete si vytvořit vlastní jednoduše vložením listu bílého papíru před blesk.

8. Vyzkoušejte kombinování zaostření

Detailní záběr včely, posazené na růžovém květu a hledící přímo do fotoaparátu, který ukazuje mělkou hloubku ostrosti. Pořídil jej makrofotograf Matt Doogue.

Úprava hloubky ostrosti umožňuje ovládat, jak velká část snímku je zaostřená a jak velká část je rozostřená. To z ní činí jeden z nejdůležitějších kreativních nástrojů pro fotografy, zejména při makrofotografování. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo a nastavením 1/180 s, f/4 a ISO 100. © Matt Doogue

Hloubku ostrosti můžete také řídit pomocí funkce kombinování zaostření, i když to funguje pouze u statických objektů, jako jsou spící včely.

„Nedostatek světla můžete potlačit otevřením clony a kombinováním zaostření na snímcích,“ vysvětluje Matt. Kombinování zaostření označuje situaci, kdy fotoaparát pořídí sérii snímků, přičemž přesunuje zaostřované místo pro každý z nich, takže můžete vrstvit zaostřené části. To vám umožní použít vysokou rychlost závěrky i vysokou clonu, ale přesto mít širokou ohniskovou rovinu, aniž byste potřebovali blesk nebo vysokou citlivost ISO.

Fotoaparáty Canon EOS R10, EOS R8EOS R7 jsou vybaveny funkcí pro kombinování a kompozici zaostření, která vrství snímky s kombinováním zaostření dohromady tak, aby byl výsledný snímek vytvořen kompletně ve fotoaparátu.

Detailní záběr včely medonosné na medové plástvi, který zachytil makrofotograf Matt Doogue fotoaparátem Canon EOS 6D.

Pořízení hvězdných makrofotografií vyžaduje roky praxe, dovedností a odhodlání. Matt má například více než deset let zkušeností v oboru a nyní používá svou platformu ke zvýšení povědomí a podpory v otázkách ochrany životního prostředí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo a nastavením 1/40 s, f/11 a ISO 320. © Matt Doogue

Pokud vaše fotografie nevypadají tak působivě jako snímky v tomto článku, nebuďte na sebe příliš přísní. Pamatujte: Zvládnutí jakéhokoli typu fotografování vyžaduje čas. Záleží na tom, že jste kreativní, zlepšujete své dovednosti a pořizujete snímky, se kterými jste spokojeni.

„Je těžké, zejména když existují sociální média, neporovnávat své fotografie s úžasnými snímky jiných lidí,“ přiznává Matt. „Pokud ale budete pokračovat, procvičovat a budete před sebe stále klást další výzvy, získáte úžasné fotografie.“



Autor: Peter Wolinski

Související produkty

Související články