A long jetty, viewed from water level at dusk, stretches into the sea.

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Zdokonalte kompozici svých fotografií

Jednou ze skvělých vlastností fotografování je rozsah, který nabízí pro vyjádření kreativity a emocí. Diskuze o pravidlech kompozice se tedy může jevit poněkud omezující. Znalost jednoduchých kompozičních principů však může přispět ke vzniku snímků, které budou příjemnější na pohled.

Zde si povíme, jak můžete pomocí kompozice uspořádat objekty na svých snímcích a jak vám může dodržování těchto pravidel pomoci dostat je pod kontrolu.

1. Než stisknete spoušť, chvíli počkejte

Ať už budete na dovolené nebo na víkendovém výletu, budete samozřejmě chtít pořídit skvělé fotografie, které ukáží navštívená místa v tom nejlepším světle. Proto místo abyste cvakli snímek hned, jak vás napadne, udělejte si před stisknutím spouště krátkou přestávku a zamyslete se, co vidíte v hledáčku nebo na displeji LCD.

Krátké zamyšlení a rychlá úvaha nad obsahem záběru vám pomohou odhalit na snímku části, které jsou tam zbytečné. Malou změnou pozice fotoaparátu nebo nastavení zoomu je ze záběru eliminujete a výsledkem bude působivější, příjemnější snímek.

2. Využijte okno, aby vám pomohlo s kompozicí

Při další dovolené v nějakém městě si všímejte oken na budovách kolem vás. Představují vynikající kompoziční pomůcku a mohou vám pomoci dosáhnout na snímku unikátního pohledu. Trik spočívá v nalezení vhodného stanoviště, na kterém budou co nejvíce vidět odrazy scény v okně, a současně zakomponování různých prvků do těchto odrazů.

3. Vytvořte obrazové plány

Vytvořte kompozici, která bude mít tři související oblasti zájmu: jednu v popředí, jednu uprostřed a jednu v pozadí. Tyto tři objekty vytvoří na snímku vizuální vodítko.

Při fotografování krajin a městských panoramat na cestách zkuste zachytit výrazné kompoziční linie, které povedou pohled diváka po snímku od popředí k pozadí. Jako příklad můžeme uvést cesty, řeky, železniční koleje nebo čáry na silnici. Fotoaparát je potřeba umístit na vhodné místo, ze kterého lze na fotografii zachytit přirozené linie, k dosažení maximálního efektu proto může být třeba jít s fotoaparátem vysoko nebo naopak nízko.

Související články
Two people skateboard down a city street at night, lights from buildings reflecting in the street.

CESTOVNÍ

Jak co nejlépe využít fotoaparát při snímání městského prostředí

11 tipů a triků pro zachycení atmosféry městské džungle.

A river flowing through a landscape of mossy rocks.

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Naučte se správně používat expozici

Zjistěte, jak upravit množství světla ve svých snímcích a dodejte tak fotografiím nový vzhled.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Vylepšete své snímky s HDR fotografiemi

Naučte se kombinovat různé snímky stejné scény, abyste zachytili detaily těch nejsvětlejších i nejtmavších prvků fotografie.

A close-up of a butterfly on a yellow flower, with the background blurred.

4. Zkuste pořídit snímky objektů v různých pozicích

Fotoaparáty obvykle mají značku nebo rámeček automatického zaostřování uprostřed, ale pokud fotografované objekty umístíte při komponování přesně doprostřed, bude to dobře působit jen na některých snímcích.

U jednoduchých objektů, jako jsou jasně zbarvené květiny v moři zeleného listí, bude středová kompozice působit dobře. Centrální část fotografie musí být natolik působivá, aby udržela pozornost diváka. Proto bude příjemně působit i portrét, na kterém bude osvětlena tvář a pozadí bude výrazně tmavší.

5. Používejte přirozené orámování scény

Zkuste do kompozice snímku zahrnout přirozené orámování. Při pořizování snímku se dívejte, jak okraje snímku rámují váš hlavní objekt. Na orámování snímku se velmi dobře hodí dveřní otvory nebo okna, protože tmavší okraje pomáhají přitáhnout pozornost na světlejší prvky na scéně. K orámování pohledu na město můžete například použít vstup do hotelu nebo apartmánu. Je vhodné okno či dveře otevřít, aby nedocházelo k problémům s odrazy na skle.

6. Vyzkoušejte odlišnou perspektivu

Naprostá většina fotografií je pořízena z úrovně očí dospělého člověka. Kreativnějšího pohledu ale dosáhnete, pokud umístíte fotoaparát níž nebo výš.

Když fotografují děti, ukazují výsledné snímky dospělým jiný úhel pohledu na svět; budovy, stromy, rostliny i dospělí vypadají z fotoaparátu nacházejícího se nízko mnohem větší. Pokud máte fotoaparát vybavený otočným displejem LCD nebo umožňující připojení ke smartphonu prostřednictvím Wi-Fi, můžete fotoaparát při komponování snímků položit na zem.

Ve městě plném vysokých budov se můžete zkusit podívat přes širokoúhlý nebo standardní objektiv vzhůru k nebi. Použijte režim priority clony (Av) a nastavte clonu přibližně na hodnotu f/8 až f/11. Pak namiřte fotoaparát směrem k obloze a vytvořte záběr, na kterém se budou budovy sbíhat k sobě. Takovéto snímky se často vyznačují velkým rozsahem stínů a vysokých jasů, může být proto třeba upravit jas fotografie pomocí kompenzace expozice. Užitečné může být také využití funkce HDR zabudované ve fotoaparátu.

Podobně zajímavě působí pohled ze střech budov nebo z fotoaparátu drženého nad hlavou.

7. Pravidlo třetin

Snímky přitažlivé na pohled často spojuje jasně rozeznatelná kompozice, která dává prostor hlavnímu objektu. Umístěním hlavního objektu lehce mimo střed lze podpořit kompozici u většiny fotografií.

Chcete-li tento přístup využít, představte si, že hledáček nebo displej LCD je rozdělen čtyřmi čarami na mřížku s uspořádáním 3 x 3. Umístěte fotografovaný objekt na pravou nebo levou třetinu záběru místo doprostřed. Tím obvykle dosáhnete zajímavějšího a atraktivnějšího snímku, než kdyby byl objekt přesně uprostřed.

A coastal village in South Africa viewed from a high vantage point, with hills in the distance and the sea stretching to the horizon.

8. Maximálně využívejte mřížky

Jakmile si osvojíte pravidlo třetin, zkuste začít používat k dosahování kompozičně vyzrálejších fotografií mřížku. Řada modelů fotoaparátů EOS disponuje možností zobrazení mřížky, buď v hledáčku, nebo na zadním LCD displeji. Zapnutím zobrazení mřížky si usnadníte komponování snímků. Pokud fotografujete pohled zahrnující linii horizontu, umístěte ho na jednu z čar mřížky v horní nebo dolní třetině záběru, místo abyste snímek rozdělili na polovinu umístěním horizontu doprostřed snímku.

9. Používejte mřížku při natáčení videa

Pokud natáčíte video v exteriéru, můžete zdokonalit své záběry a udržet horizont rovně, když si zapnete zobrazení mřížky.

Na videa, kde je horizont i jen mírně nakřivo, není příjemný pohled. Působí to, jako by celý záběr padal nebo klouzal ke straně. Úmyslným nakloněním kamery do většího úhlu ale můžete dosáhnout zajímavých kompozic. Tento úmyslný náklon bývá označován jako holandský nebo německý úhel pohledu a často se používá v celovečerních filmech k vytvoření napětí nebo dojmu dezorientace – ve svých rodinných videích jej proto používejte s rozvahou. Pokud záběr nakloníte vlevo, zkuste následující záběr pořídit s náklonem vpravo.

Tak můžete vyjádřit vzrušení a zábavu z objevování nového města. Nenaklánějte však kameru příliš a nezapomeňte mezi nakloněné záběry zakomponovat dostatečný počet záběrů, kdy bude horizont rovně.

10. Používejte spirály

Technika kompozice označovaná jako zlatý řez (někdy označovaná Fibonacciho spirála) je přirozený kompoziční přístup umožňující vytvářet působivé fotografie. Kolem roku 1200 našeho letopočtu si italský matematik Fibonacci jako první všiml, že se objekty v přírodě, které jsou lidem příjemné na pohled, vyznačují určitým poměrem. Tento přístup se často zjednodušuje do pravidla třetin, ale ve skutečnosti se jedná o poměr 1 k 0,618 k 1.

Principem je, že pokud se vám podaří na snímku dosáhnout kompozice obsahující linii, která povede pohled diváka po spirále k hlavnímu objektu, bude působivější. Tato teorie platí pro řadu různých snímků, od krajin až po portréty i další typy.

11. Používejte trojúhelníky

Pokud budete při komponování snímků využívat myšlené trojúhelníky, dosáhnete lepších fotografií. Zkuste zachytit linie ulice ztrácející se v dáli a vzniklé trojúhelníkové výseky po stranách snímku.

Dokonce i když budete pořizovat portrét u stolu, můžete požádat fotografovanou osobu, ať položí ruce na stůl s doširoka rozloženými lokty a podepře si rukama bradu tak, aby vznikl trojúhelníkový tvar. Kompozice bude působit daleko estetičtěji.

12. Oříznutím výtisku dosáhnete maximálního účinku

Při tisku fotografií na tiskárně PIXMA máte možnost snímky oříznout pomocí softwaru My Image Garden od společnosti Canon a zdokonalit tak jejich kompozici. Nebojte se strávit trochu času nad experimentováním s různými ořezy. U snímků krajin můžete panoramatickým ořezem vytvořit široký snímek. Také tiskem více snímků umístěných v řadě za sebou lze dosáhnout panoramatického účinku, pokud jsou dobře zachyceny.