MAKROFOTOGRAFIE

Fotografování potravin zblízka

Objevte a zachyťte malé skryté světy v každodenních objektech s ohromující čistotou makroobjektivů Canon.
Makrofotografie dvou ovocných pastilek s velkým kouskem cukru, který tvoří tvar slzy překrývající obě sladkosti, pořízena fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Když uvažujete o makrofotografii, mohou být potraviny často opomíjeny kvůli tradičnějším objektům, například hmyzukvětinám. Fotografování jídla je ale neuvěřitelně dostupné, protože řada možných objektů je ve vaší domácnosti všude kolem vás. Navíc se nemusíte spoléhat na dobré počasí ani na to, jestli objekt zůstane v klidu, abyste dosáhli skvělých výsledků.

To ale neznamená, že je vždycky snadné získat něco, co pozvedne vaše dílo, z částí oběda. Jedním ze způsobů, jak přistupovat k fotografování jídla jinak, je použití makroobjektivu, který se dostane do mimořádně těsné blízkosti a vytváří ohromující abstrakce, které mají sílu fascinovat diváka. Můžete také vyzkoušet různé techniky, například kombinování zaostření, které je teď jednodušší než kdy předtím, díky inovativním funkcím, které naleznete u některých nejnovějších fotoaparátů Canon, například u modelu Canon EOS R10.

Vyzvali jsme makrofotografa Matta Dooguea, aby se pustil do fotografování potravin. Matt je zvyklý pořizovat makrofotografie v terénu, kde se soustředí na hmyz, rostliny a houby, takže zůstat uvnitř a fotografovat objekty v kuchyni je pro něho vlastně vzrušující zkušenost, díky které se začal na makrofotografování dívat úplně odlišným způsobem.

Zde sdílí některé věci, které objevil.

1. Hledejte struktury, tvary, barvy a vzory

Makrofotografie okraje listu šalvěje, která ukazuje všechny detaily žilek. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Díky fotografování jídla zblízka dokázal Matt zachytit všechny detaily žilek šalvějových listů. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/60 s, f/6,3 a ISO 400. © Matt Doogue

Barevná makrofotografie astro pásu šumivých sladkostí, pořízená při zvětšení 1 : 1 fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Matt dříve o fotografování jídla v detailech vůbec nepřemýšlel. „Pro inspiraci svých fotografií vždycky hledám novou výzvu,“ říká. „Z fotografování dalších makroobjektů čerpám hodně inspirace, tak mě napadlo, proč nedat šanci jídlu?“

Potraviny, které se obzvláště dobře hodí na mimořádně detailní makrofotografie, musí mít zajímavou strukturu, vzor, barvu nebo tvar. „Vše, co je pokryto cukrem, vypadá úžasně, protože krystaly cukru vypadají jako diamanty, když je fotografujete zblízka,“ říká Matt. „Většina sladkostí bude mít struktury, hrboly a tvary, které dobře fungují, a navíc zjistíte, že sladkosti mají často zářivé barvy – červené, žluté, růžové a zelené.

„Kromě toho mají zelenina, například květák, zelí a dokonce i cibule, zajímavou strukturu. Čím přírodnější je produkt, tím lepší máte symetrii. Vyráběné produkty, například sladkosti, mohou ale přinášet lepší výsledky z hlediska abstrakce.“

2. Přemýšlejte o osvětlení

Nasvíceno shora

Nasvíceno ze strany

Pro Matta hraje při práci s makry často velkou roli osvětlení, ale potraviny se od obvyklých objektů velmi liší. „Nemusel jsem rozptýlit světlo tak, jak by to bylo potřeba pro něco lesklého, například brouka,“ říká.

Na tento projekt koupil Matt malé, levné softboxové studio, i když si vždycky můžete zkusit vyrobit vlastní. Použil také LED světla, aby zvýraznil jednotlivé prvky objektu.

„Můžete také vytvořit sérii, kde každý snímek vypadá úplně jinak,“ dodává Matt. „Například u obrázků cukrových dudlíků se jedná o kruh s černou dírou, ale když ji nasvítím pokaždé pod jiným úhlem, může vypadat úplně jinak, i když fotoaparát a objektiv zůstanou stejné.“

Pokud nemáte k dispozici žádné osvětlení, můžete pracovat i s přirozeným světlem, zejména pokud máte možnost fotografovat potraviny v blízkosti okna a pracovat s denním světlem. Použití reflektoru, dokonce i domácího reflektoru vyrobeného z kuchyňské fólie, vám může pomoci nasměrovat na objekt dodatečné světlo.

3. Vyberte na fotografování potravin ten správný makroobjektiv

Makrofotografie maliny, která ukazuje malé stopky na každé pecičce. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Makrofotografie čerstvé maliny pořízená při plném zvětšení, nasvícená z horní pravé strany a mírně zezadu pro přidání stínu a tvaru. To bylo poprvé, kdy Matt fotografoval s fotoaparátem Canon EOS R10. Schopnosti fotoaparátu ho velice zaujaly. „Kvalita snímku je vynikající s ohledem na fotoaparát, který přichází za tak nízkou cenu,“ říká Matt. „Je to neuvěřitelné.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/60 s, f/7,1 a ISO 1250. © Matt Doogue

I když můžete fotografovat potraviny pomocí spousty různých typů objektivů, tak abyste dosáhli nejlepších a nejdetailnějších výsledků, budete se chtít poohlédnout po objektivu s označením „makro“.

Existují možnosti, které se hodí pro každý rozpočet a styl fotografování. Objektiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM je fantastickou volbou, protože je lehký a má krátkou zaostřovací vzdálenost. Poměr zvětšení je 0,5×, ale přesto můžete vytvářet detailní snímky a také objekt trochu oddálit, abyste ukázali více kontextu, pokud chcete. Pro ty, kteří mají větší rozpočet a chtějí se dostat co nejblíže, je objektiv RF 100mm F2.8L MACRO IS USM skvělou volbou a nabízí 1,4násobné zvětšení pro abstraktní snímky z jiného světa.

Podívejte se na naše rady ohledně nejlepší soupravy na makrofotografování pro začátečníkynejlepších objektivů Canon na fotografování potravin a mnoho dalšího. Můžete také použít praktický nástroj vyhledávač objektivů Canon, který přizpůsobuje doporučení na základě vašeho fotoaparátu, žánru, který chcete fotografovat, a na základě vlastností, na nichž vám nejvíc záleží.

4. Vyzkoušejte kombinování zaostření

Makrofotografie medové tyčinky zobrazující hutnost vzduchových bublin pořízená fotoaparátem Canon EOS R10 a objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Kousek medovo-čokoládové tyčinky vyfotografovaný při plném zvětšení, s osvětlenou horní částí vpravo a mírně vzadu pro přidání stínu a kontrastu, a také pomocí stativu a skládání snímků se zaostřením ve fotoaparátu, aby bylo zajištěno, že všechny části snímku jsou zaostřené. „Jídlo se skvěle hodí k nácviku kombinování zaostření,“ říká Matt. „Doma můžete experimentovat a zjistit, kolik stohů (snímků) potřebujete pro požadovanou hloubku ostrosti.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/60 s, f /7,1 a ISO 1250. © Matt Doogue

Makrofotografie medové tyčinky nasvícené zezadu, což jí dodává efekt uhlíků zářících skrze vzduchové bubliny. Pořízeno na fotoaparát Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Další kousek medové sušenky, tentokrát osvětlený zezadu, aby budil dojem zářícího ohně, opět s použitím skládání snímků se zaostřením fotoaparátu. „Kombinování zaostření je díky fotoaparátu EOS R10 mnohem jednodušší,“ rozplývá se Matt. „Obvykle jsem snímky skládal ručně, ale s fotoaparátem EOS R10 to byla hračka. Během minuty mohu udělat to, co by mi normálně trvalo hodiny.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/50 s, f/7,1 a ISO 250. © Matt Doogue

Kombinování zaostření je technika, při které jsou snímky pořízené s různými zaostřovacími body sloučeny dohromady. Můžete to provést ručně pomocí nástrojů, jako jsou například nástroje pro kompozici hloubky Digital Photo Professional (DPP) společnosti Canon, ale modely, například Canon EOS R10EOS R7, vám umožní provést to všechno přímo ve fotoaparátu.

„To mi ušetří tolik času,“ říká Matt. „S fotoaparátem EOS R10 jsem mohl za minutu pořídit sadu 100 snímků, přičemž snímek byl poté rychle zpracován rovnou ve fotoaparátu. Když jsem si tuto techniku již dříve vyzkoušel, musel jsem si koupit zcela nový špičkový počítač, abych se vypořádal s obrazovými soubory a spojoval je v softwaru pro úpravu obrázků. Nyní si mohu vzít fotoaparát EOS R10 na vytvoření kompozitu a rychle pracovat s jedním obrazovým souborem. Opravdu mě inspiroval k tomu, abych tuto techniku zkoušel častěji.

„Nejen to, ale fotoaparát vám také poskytne jednotlivé snímky. To je skvělé v případě, že se později rozhodnete, že nechcete „úplnou kombinaci“, například když chcete více jemnosti v popředí. Díky tomu, že máte k dispozici všechny ty soubory, můžete využít svobodu či kreativitu, abyste si věci upravili přesně tak, jak chcete.“

Všechny fotoaparáty se systémem EOS R jsou vybaveny možností ručního zvýraznění obrysů při zaostřování, které pomocí jasných barev zvýrazňuje zaostřené oblasti na snímku.

5. Prozkoumejte různé objekty

Makrofotografie krystalů cukru na povrchu ovocné pastilky zachycená fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Pohled na objekt pomocí makroobjektivu umožnil Mattovi ocenit krásu jeho struktury. Při plném zvětšení je povrch této ovocné pastilky naprosto nerozeznatelný. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/60 s, f/7,1 a ISO 250. © Matt Doogue

Makrofotografie tří sladkých ovocných pastilek, z nichž jedna je nasvícena zezadu, aby to vypadalo, že září. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Tento snímek byl vytvořen pomocí tří ovocných pastilek, přičemž dvě jsou na stranách a překrývají pastilku, která je podsvícená zezadu. „Nejprve vyzkoušejte makrofotografii na neživých objektech,“ radí Matt. „Zvykněte si na osvětlení a na to, jak fotoaparát funguje. Vyzkoušet si doma fotografovat jídlo je perfektní.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM při nastavení 1/60 s, f/7,1 a ISO 250. © Matt Doogue

Pokud jste ve fotografování potravin nováčkem, možná zjistíte, že zpomalení a promyšlenější způsob práce jsou výzvou. Může vám to také otevřít oči novým způsobům sledování objektu, může to být příležitost k vytvoření nových snímků a prozkoumání ohleduplnější stránky vašeho fotografování.

„Ta zkušenost mě úplně nadchla, zejména pak fotografování sladkých ovocných pastilek,“ říká Matt. „Ztratil jsem se ve světě potravin. Všechny tyto maličkosti, které si jen tak vyzvednete v supermarketu, vezmete je, dáte je do košíku, budete je jíst. Ve skutečnosti se na ně nedíváte a neoceňujete složitost a design, zejména u přírodních produktů. Spousta umění se inspiruje přírodou a je zřejmé proč, když při fotografování záběrů zblízka vidíte ty úžasné designy a struktury, které vytváří sama příroda.“

6. Vytvářejte poutavé snímky

Makrofotografie listu červeného zelí pořízená fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

„Nikdy jsem nepomyslel na jídlo jako na objekt makrofotografie, ale teď už to určitě dělat budu,“ říká Matt. „Úplně mě to ohromilo. Ty vzory, struktury a abstraktní umění, které můžete vytvářet.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM při nastavení 1/60 s, f/7,1 a ISO 250. © Matt Doogue

Vytváření abstraktních záběrů zblízka vám dává supersílu – schopnost okouzlit a zaujmout fotografiemi. Můžete si dokonce vytvořit vlastní hru „hádání potraviny“ pro rodinu, přátele či fanoušky na sociálních sítích.

„Poslal jsem obrázek ovocné pastilky [obrázek v záhlaví] dvěma geologům,“ říká Matt. „Požádal jsem je, aby mi řekli, o jaký kámen se podle nich jedná. Hádali, že je to růženín a další věci. Dokonce zabředli do debaty ohledně toho, který to je!

„Když jsem vyfotografoval zelí, někdo z mé rodiny řekl, že ho už nikdy nebude znovu jíst kvůli detailům, které se na podrobné fotografii objevily.“

Stejně jako každé jiné umění je i fotografování o tom, že divák něco cítí, ať už je to překvapení, hlad, nebo v tomto případě znechucení. Pokud to ve vás vyvolává silné emoce, znamená to, že je cíl splněn.

Když Matt vyzkoušel fotografování potravin, otevřely se mu nové kreativní možnosti. „Rozhodně chci do své fotografie zahrnout více přírodních prvků a větší symetrii rostlin, listů a květin,“ říká. „Také se blíže podívám na houby a lišejníky a také na vzory na stromech a kůře. Pokud mohu zařídit, aby ovocná pastilka vypadala jako krystalická malba, pak jsem si jistý, že s mými typickými objekty mohu udělat něco úžasného.“

Matt také pořádá workshopy a kurzy a řešení této výzvy mu dalo nové nápady. „Vždycky jsem radil nakoupit květiny, aby si člověk mohl doma procvičovat, ale teď rozhodně doporučím potraviny, protože jsem byl ohromen tím, co jsem viděl.“

Napsala Astrid Pitmanová

Související produkty

Související články

  • MAKROFOTOGRAFIE

    Nejlepší startovací výbava pro makro

    Výběr fotoaparátů, objektivů a příslušenství pro detailní makrofotografování.

  • MAKROFOTOGRAFIE

    Nechte se pohltit detaily makrofotografie

    Čtyři vynalézavé tipy, jak začít s makrofotografií a vytvořit výjimečné snímky pomocí běžných předmětů.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Kombinování zaostření pro začátečníky

    Fotograf Matt Doogue vysvětluje, jak vám nástroje kombinovaného zaostření Canon mohou pomoci zachytit makro snímky a krajiny s postupným zaostřením.

  • VIDEO

    Jak pořizovat vysoce kvalitní videa jako profesionál

    Kanál Jessie Bakes Cakes (Jessie peče dorty) získal díky svým úžasným videím o jídle více než 100 tisíc sledujících. Jessie zde vysvětluje, jak zvládnout natáčení videí o jídle.