MAKROFOTOGRAFIE

Nechte se pohltit detaily: 4 techniky fotografování makrosnímků v domácnosti

Váš domov je plný příležitostí, které se přímo nabízející ke kreativnímu fotografování detailů. Nechte se inspirovat detaily obývacího pokoje, kuchyně nebo okenního parapetu.
Černobílý detailní záběr matky, která líbá dítě spící na jejím rameni.

Fotografování zblízka je skvělý způsob, jak popustit uzdu tvořivosti s tím, co máte doma. Ať už se jedná o zvrásnění dlaní novorozence, složité detaily na listech nebo okvětních lístcích pokojových rostlin, nebo o mýdlové bubliny v kuchyňském dřezu, může vám objevování malých věcí, které jste dosud možná přehlíželi, přinést radost, inspiraci a nekonečné nové perspektivy fotografování.

Zábava při fotografování zblízka či makrofotografování nemá žádné hranice – v každé místnosti svého domu najdete skvělé objekty. Bez ohledu na to, jaký typ fotoaparátu máte doma, můžete se dostat blíž a prozkoumat fascinující detaily. Standardní objektiv (nebo sada objektivů) se zoomem, nebo dokonce i kompaktní fotoaparát dokáží poskytnout nádherné snímky. Zde šestice fotografů sdílí několik malých, ale podmanivých věcí, které doma vyfotografovali, a odhaluje, co je inspirovalo podívat se více zblízka.

1. Přibližte se ke svým nejdražším nejbližším

Detailní záběr hlavy dítěte ležícího na zádech.

Fotografka Kate Grayová umístila novorozence na lůžko v blízkosti okna, aby tak využila přírodní světelný zdroj. „Vznikla tak dobrá základna, aby bylo možné využít jak úhlu pohledu shora, tak zdola, a také aby se dítě cítilo příjemně a pohodlně,“ vysvětluje. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem EF 100mm f/2.8L Macro IS USM a nastavením 1/320 s, f/2,8 a ISO 500. © Kate Gray Photography

„Byly to snímky mých vlastních dětí, které mě inspirovaly k fotografování zblízka pro jiné rodiny,“ říká rodinná fotografka Kate Greyová. „Vím, že bez těchto snímků bych si nepamatovala ty dokonalé ďolíčky na buclatých prstících své dcery ani to, jak se mému synovi zmačkala kůže kolem očí, když se pokoušel o první úsměvy.“

Zatímco speciální makroobjektiv se ideálně hodí k záběrům zblízka, skvělých výsledků dosáhnete i se standardním objektivem se zoomem či objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností. Například objektiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM dokáže zaostřit i na vzdálenost až 25 cm, což znamená, že dokáže dokonale zakomponovat i ty nejmenší detaily.

Většina speciálních makroobjektivů má ohniskovou vzdálenost odpovídající teleobjektivu, která se dokonale hodí k izolaci každého prvku. Pokud používáte objektiv se zoomem, zkrátka nezapomeňte použít přiblížení. Poté nastavte clonu na f/5,6 nebo nižší, pokud je k dispozici, a pomocí stabilizace obrazu eliminujte riziko rozhýbání fotoaparátu. Nakonec zvolte kompozici záběru a snažte se dostat co nejblíže fotografovanému objektu. Pokud se přiblížíte více, než je minimální zaostřovací vzdálenost objektivu, ztratíte zaostření, takže se možná budete muset mírně pohybovat dopředu a dozadu, abyste se dostali do ideální polohy.

2. Zachyťte složitost přírody

Extrémně zvětšený snímek vločky se složitými detaily na černém, neostrém materiálu.

„Při fotografování s clonovým číslem f/8 jsem upřednostnil clonu, protože jsem potřeboval, aby byla úzká a umožnila mi zaostřit na větší část sněhové vločky,“ říká fotograf Jamie Spensley. „Poté jsem nastavením citlivosti ISO na hodnotu 200 a rychlosti závěrky na 1/100 s vyvážil nastavení tak, aby byl snímek v přirozeném světle téměř černý. Poté jsem pořídil několik referenčních snímků s různým výkonem blesku, abych zjistil, co bude fungovat nejlépe, aby byl snímek hezky exponovaný.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 80D s objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Jamie Spensley

Detailní záběr na řeřichu s kapkou vody.

„Vždycky jsem si všímala malých věcí, takže se makrofotografování přirozeně stalo mým oblíbeným stylem,“ říká fotografka Agi Wojciková. „Na jaře 2020 jsem začala pěstovat vlastní bylinky a zeleninu a všimla jsem si, jak krásně ty zelené listy vypadají, když je zaliji. Chtěla jsem zachytit svit slunce na kapce vody, protože jsem věděla, že na listě dlouho nezůstane.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM při nastavení 1/250 s, f/8 a ISO 800. © Agi Wojcik

Makroobjektiv dokáže odhalit neviditelné přírodní poklady, od zadní strany listu, která vzorem připomíná bludiště, až po jedinečnou složitost dokonale tvarované sněhové vločky. Fotografování zblízka vám navíc dává příležitost zachytit krásu přírody kdekoli, například na okenním parapetu za chladného a deštivého dne.

Černá bunda byla jediným pozadím, které Jamie Spensley potřeboval, aby ukázal světu fascinující detaily bílé sněhové vločky. Tohoto výrazného, měkkého světla docílil pomocí difuzéru pro makrofotografii. „Je to kužel z bílého materiálu, který se upevní kolem přední části objektivu. Dále tu máme tunel z reflexního materiálu, který je připevněn k blesku a pomáhá světlu dostat se do kužele. Výsledkem je mimořádně měkké světlo – dokonalé pro makrofotografování.“

Objektivy EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STMEF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM jsou vybaveny vestavěným světlem z makroblesku Marco Lite, které umožňuje fotografům přiblížit se bez vrhání stínu, a získat tak další způsoby, jak popustit uzdu své kreativitě.

Fotografka Agi Wojciková použila režim scény Detail k fotografování řeřichy ve svém bytě. „Takhle jsem se nemusela starat o nastavení a mohla se místo toho soustředit na správné zaostření. V režimu živého náhledu jsem také použila jednobodové automatické zaostření a velmi praktickou možnost zvětšení. Poté, co jsem uviděla, jak dobře snímek vyšel, jsem se nechala inspirovat k tomu, abych si vzala fotoaparát a prozkoumala doma další objekty.“

3. Objevte neobyčejné v obyčejném

Makrofotografie tužky kreslící čáru na papír.

„Nastavil jsem citlivost ISO relativně nízko, protože bylo dost světla,“ vysvětluje fotograf Lucas Piltz. „Clona byla nastavena na f/7,1, takže vznikly velké oblasti ostrosti, zatímco rychlost závěrky byla nastavena na 1/100 s.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 250D při nastavení 1/100 s, f/7,1 a ISO 800. © Lucas Piltz

Skromná tužka je pro mnoho umělců místem, kterým to všechno začíná, a fotografováním tužky zblízka našel fotograf Lucas Piltz způsob, jak oslavit a pojmout svou tvořivost.

Lucas se rozhodl pořídit sekvenci snímků, aby dosáhl větší hloubky ostrosti, než by bylo normálně možné. „Použil jsem stativ, abych se vyhnul otřesům,“ říká, „a ostřil jsem ručně, protože mám tímto způsobem větší kontrolu a více se toho naučím. Začal jsem z oblasti zaostření úplně vepředu a skládáním snímků jsem se dostal až dozadu.“ Při této kompozici snímku vyfotografoval Lucas 40 verzí tužky s různými zaostřovacími body.

Tato technika se nazývá kombinování zaostření a spočívá ve sloučení sady snímků s různými zaostřovacími body v softwaru Digital Photo Professional od společnosti Canon.

4. Najděte abstraktní perspektivu každodenních věcí

Makrofotografie oleje ve vodě vytvářejícího fialově zbarvené kruhové kapky.

Andrea Huntová používá pro své abstraktní snímky jednoduché ingredience, jako je olej a voda, a vytváří tak surrealistický vzhled. Změna množství oleje a umisťování různých barevných předmětů pod podnos s vodou vám dává nekonečné množství jedinečných vzorů a motivů. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 7D Mark II s objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM a nastavením 1/100 s, f/10 a ISO 1250. © Andrea Hunt

Detailní fotografie žlutých bublin prostředku na mytí nádobí.

Tibo Tuypens využívá sílu geometrie, která podněcuje představivost diváka. „Použil jsem fotoaparát Canon EOS 7D Mark II a objektiv EF-S 60mm f/2.8 Macro USM a přidal k nim jen blesk Speedlite,“ říká. „Můžu klidně zůstat u citlivosti ISO 100 s rychlostí závěrky 1/400 s a clonou f/2,8 a pozadí zůstane stále hezky rozmazané.“ © Tibo Tuypens

„Jako zaneprázdněná zdravotnice pracující v přední linii používám fotografování jako nástroj k prohloubení všímavosti, abych si ve svém volném čase udržovala spokojenost a uvolnění,“ vysvětluje makrofotografka Andrea Huntová. „Makrofotografování odhaluje zřídka viditelné detaily a svou kreativitu můžete uplatnit, aniž byste opustili dům nebo zahradu.“

K vytvoření Andreiných surrealistických snímků budete muset do každého rohu umístit skleněnou zapékací mísu naplněnou vodou a zvednutou nad podlahu. Pak přidejte olej – postupně, abyste mohli experimentovat s různými množstvími. Když chce Andrea přidat oleji poutavou barvu, umístí pod misku smartphone nebo tablet s barevným displejem. Můžete ale také použít barevný kartón nebo tapetu.

Při fotografování snímku s olejovou suspenzí je nejsnazší zaostřit ručně a vyfotografovat snímek v režimu priority clony (Av). „Fotografování s clonou f/10 mi poskytuje dostatečnou hloubku ostrosti, abych pokryla vrstvu oleje, ale už nenarazila na dno skleněné nádoby,“ říká Andrea.

Stejnou techniku můžete použít k odlehčení domácích prací. Fotograf Tibo Tuypens zjistil, že tekutý přípravek na mytí nádobí dokáže vytvářet krásné geometrické tvary. Stačí přidat několik kapek do mělké vrstvy vody v zapékací míse.

Jako pozadí Tibo rád používá barevné listy papíru. „Poté použiji blesk, aby se barvy ve vodě odrážely,“ vysvětluje. „Je to skvělé na kombinování barev a vytváření přechodů.“

Chcete-li vytvořit bubliny, jednoduše vezměte brčko a foukejte do vody – a pak se dejte do focení! „Bez ohledu na to, co před objektiv postavíte, vždycky vznikne takové hřiště tvarů, textur a rozptýleného světla,“ říká Tibo.

Napsal Phil Hall

Související produkty

Související články