A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

FOTOGRAFOVÁNÍ JÍDLA

Nejlepší základní objektivy Canon pro fotografování jídla

Fotografování jídla je užitečný způsob, jak prozkoumat fotografování zblízka pomocí fotoaparátu Canon – a to nejen proto, že na konci celé akce můžete objekt sníst. Věnujte čas úpravě surovin pro svůj snímek, mějte osvětlení pod kontrolou a dolaďte nastavení. Zjistíte, že můžete vytvářet fotografie jídla, které budou samy požitkem.

K dispozici je však vybavení, které vám může pomoci získat z vašeho fotoaparátu tu nejlepší kvalitu. Stativ může být užitečný například při fotografování jídla za slabého osvětlení nebo při fotografování mimořádně detailních snímků, i když řada objektivů Canon s technologií stabilizace obrazu (IS) v těchto situacích také značně pomůže. Pokud ke své výbavě přidáte blesk Speedlite nebo jiný druh umělého osvětlení, získáte také kreativnější možnosti.

Vylepšení objektivu však může mít na fotografování jídla největší vliv. Mnoho objektivů umožňuje dostatečně zaostřit na drobné detaily a zvětšit je, ale pouze skutečný makroobjektiv poskytuje zvětšení nejméně 1×. To znamená, že objekt je na snímači zaznamenán v poměru 1:1 nebo v životní velikosti, pokud je objektiv nastaven na minimální zaostření.

Díky makroobjektivu Canon – nebo rostoucímu počtu standardních objektivů, které mají na kroužku zoomu oddělenou polohu Makro, která umožňuje zaostřování zblízka – budete moci odhalit skryté textury, spletité vzory a jemné struktury jídla, které by jinak zůstaly bez povšimnutí.

Zde se podíváme na nejlepší možnosti pro všechny typy fotoaparátů EOS.

Objektivy Canon se stabilizací obrazu usnadňují potlačení otřesů fotoaparátu při snímání detailů z ruky.

Nejlepší objektivy Canon EF-S pro fotografování jídla

Nejlepší pro: digitální zrcadlovky APS-C

Fungují také s fotoaparáty EOS M (s adaptérem M) a fotoaparátyse systémem EOS R (s adaptérem R)

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
Objektiv Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM je vybaven vestavěným světlem LED Macro Lite. Můžete zapnout obě strany a zachytit detaily s výjimečnou čistotou, nebo aktivovat jen jednu polovinu kroužku pro lepší stíny a textury.

Nejširší makro u objektivů řady EF-S je navrženo tak, aby odpovídalo proporcím snímačů APS-C a poskytuje pohled ekvivalentní objektivu 56mm f/2.8 u plnoformátového fotoaparátu.

Dokáže zajistit reprodukci stejné životní velikosti jako objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, ale k dosažení tohoto cíle s tímto kratším objektivem je třeba být mnohem blíže. Chcete-li kompenzovat stín, který by mohl vzniknout fotografováním z kratší vzdálenosti, můžete použít světlo LED Macro Lite vestavěné do konce objektivu, které vám umožní osvětlit objekt a poskytne vám nad způsobem osvětlení jídla kreativní kontrolu. Můžete aktivovat obě strany kroužku současně nebo je použít nezávisle pro přidání stínu a vytvoření hloubky.

Objektiv Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM je dostatečně malý a lehký pro snadné použití z ruky a dokonale se hodí jako doplněk pro kompaktní digitální zrcadlovky, jako jsou Canon EOS 250DCanon EOS 850D. Je také vybaven systémem hybridní stabilizace obrazu (IS), který minimalizuje vliv otřesů fotoaparátu, které jsou při fotografování zblízka běžnější.

Vestavěné světlo LED Macro Lite umožňuje osvětlit i ty nejmenší detaily.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

První makroobjektiv EF-S od společnosti Canon, který dokáže vytvářet snímky v životní velikosti, je skvělou volbou pro fotografování jídla. Je malý, lehký, nabízí skvělou ostrost a vyznačuje se vysokou světelností, která usnadňuje umístění objektu mezi půvabně rozmazané pozadí a popředí.

Díky zornému úhlu, který odpovídá objektivu 96mm f/2.8 na plnoformátovém fotoaparátu, můžete s objektivem Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM efektivně získat více „dosahu“, takže máte možnost pořizovat snímky, které zaplní celý záběr z větší vzdálenosti. To znamená nejen menší pravděpodobnost, že přes objekt budete vrhat stín, ale také snazší izolaci těch nejlahodnějších prvků na talíři.

Objektiv je vybaven systémem rychlého automatického zaostřování, ale ostrost lze jemně doladit také ručním otáčením zaostřovacího kroužku.

Nejlepší objektiv Canon EF-M pro fotografování jídla

Nejlepší pro: fotoaparáty EOS M

S tímto kompaktním makroobjektivem pro fotoaparáty řady EOS M od společnosti Canon dobře vystihnete plátky ovoce, propracované dezerty a lesklé omáčky.

Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

Kromě toho, že tento kompaktní makroobjektiv poskytuje reprodukci 1:1, může také u stejně kompaktních bezzrcadlových fotoaparátů EOS M překročit hranice životní velikosti. Pokud použijete režim Super Makro, můžete dosáhnout 1,2× zvětšení, které vám umožní prozkoumat texturu kůrky nebo jemnou strukturu ovoce s detaily, ze kterých se vám budou sbíhat sliny.

Režim Super Makro vám umožňuje dosáhnout vzdálenosti do 13 mm od objektu, konvergenční design tubusu však pomáhá minimalizovat stíny způsobené objektivem. Je také vybaven stejnou technologií LED Macro Lite jako objektiv Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, která vám poskytne kreativní ovládání osvětlení při práci v mimořádné blízkosti.

Objektiv Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM je vybaven prvky s ultranízkým rozptylem (Ultra Low Dispersion – UD) a asférickými prvky objektivu pro zajištění vysoké kvality obrazu. Navíc se pyšní hybridním stabilizátorem obrazu. Díky plnoformátové ohniskové vzdálenosti ekvivalentní přibližně 45 mm představuje skvělý „přenosný“ objektiv, se kterým můžete prozkoumávat trhy s potravinami a venkovní prostory restaurací, zejména pokud jej zkombinujete s fotoaparátem, který nabízí vynikající automatické zaostřování za slabého osvětlení, jako je Canon EOS M6 Mark II.

Nejlepší základní objektivy Canon EF pro fotografování jídla

Nejlepší pro: plnoformátové digitální zrcadlovky

Fungují také: s digitálními zrcadlovkami APS-C, fotoaparáty EOS M (s adaptérem M) a fotoaparáty se systémem EOS R (s adaptérem R)

Vysoká světelnost objektivu Canon EF 50mm f/1.8 STM umožňuje zvýraznit zaostření objektu.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

Na rozdíl od ostatních objektivů pro fotografování jídla, které zde doporučujeme, nemá objektiv Canon EF 50mm f/1.8 STM funkci Makro. Umožňuje však zaostřit až na vzdálenost 35 cm a poskytuje „standardní“ zorný úhel na plnoformátovém fotoaparátu, který snímkům zajišťuje přirozený vzhled.

Světelnost objektivu f/1,8 pomůže zachytit spoustu světla, takže je skvělou volbou při fotografování v kavárnách a restauracích s tlumeným osvětlením. Umožňuje také nastavení zaostřování na malou část aranžmá jídla, zatímco pozadí se bude rozplývat do jemného rozmazání.

Díky automatickému zaostřování s krokovým motorem (Stepping Motor – STM) objektiv na objekt zaostřuje rychle a tiše, takže je skvělou volbou, pokud chcete vedle fotografií zaznamenat i videoklipy. Pokud dáváte u detailů přednost ručnímu zaostřování, můžete to provést s přesností díky zvětšené obrazovce živého náhledu na digitálních zrcadlovkách Canon, jako jsou Canon EOS 850DCanon EOS 4000D.

Technologie STM, kterou téměř neuslyšíte, umožňuje objektivu Canon EF 50mm f/1.8 STM mimořádně rychlé zaostření.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Tento střední makroobjektiv pro teleobjektivy sice není vybaven hybridním stabilizátorem obrazu jako profesionální objektiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, ale přesto dokáže poskytnout dokonale ostré výsledky.

Objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM poskytuje při zaostření na nejbližší vzdálenost 1× zvětšení, ale relativně dlouhá ohnisková vzdálenost 100 mm znamená, že nemusíte být tak blízko, jako při zaměřování s kratším objektivem. To může usnadnit umístění světel, reflektorů a dalšího příslušenství, které může být potřeba, abyste svému aranžmá jídla vdechli život.

Automatické zaostřování je díky ultrazvukovému motoru (USM) rychlé a přesné a rychlost automatického zaostřování můžete ještě zvýšit pomocí přepínače omezovače zaostřování na tubusu objektivu.

Objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM má vynikající optiku a dokáže zachytit nádhernou řadu barev a jemných detailů. Clona s osmi lamelami poskytuje rozostřeným oblastem snímku nádhernou kvalitu a povrchová úprava čoček Super Spectra snižuje odrazy uvnitř objektivu a zajišťuje vysoce kontrastní výsledky.

Objektiv s rychlým automatickým zaostřováním umožňuje zachycení dokonale ostrých snímků.

Nejlepší základní objektiv Canon RF pro fotografování jídla

Ať už si přejete zachytit širokoúhlý záběr nebo záběr zblízka, objektiv Canon RF 35mm F1.8 IS STM je vynikající univerzální nástroj pro fotografování jídla.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Objektiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM je univerzální makroobjektiv navržený pro plnoformátové bezzrcadlové fotoaparáty se systémem Canon EOS R a dokáže zachytit jak širokoúhlé záběry uspořádání stolu, tak detailní záběry v poloviční životní velikosti – a také vše mezi tím.

Je dostatečně malý a lehký na to, abyste jej mohli používat bez stativu. Technologie stabilizátoru obrazu Dual Sensing s 5 EV vám umožní využít působivou rozlišovací schopnost objektivu na maximum.

Stejně jako jiné objektivy řady RF společnosti Canon, je i objektiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM vybaven přizpůsobitelným ovládacím kroužkem v přední části tubusu, kterému můžete přiřadit důležité ovládání fotoaparátu, jako je clona, citlivost ISO nebo kompenzace expozice. To vám umožní snadno a přesně upravit nastavení rychlým otočením kroužku.

Zkuste použít tento objektiv s fotoaparátem Canon EOS RP, který vám umožní využít funkci braketingu zaostřování fotoaparátu a dosáhnout tak nové úrovně ostrosti při fotografování jídla.

Autor: Marcus Hawkins

Související články
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

FOTOGRAFOVÁNÍ JÍDLA

Ovládněte umění fotografování jídla

Fotografka a food bloggerka Lina Lomelinová představuje své nejlepší tipy, jak z fotografování jídla vytěžit co nejvíce.

A father and son flick through the pages of a recipe book together.

TIPY PRO TISK

Vytiskněte si vlastní kuchařku

Natasha Alipour-Faridaniová prozradí, jak fotografovat a vytisknout vlastní kuchařku.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

FOTOGRAFOVÁNÍ V INTERIÉRU

Tři nápady pro domácí kreativní fotografii

Chopte se fotoaparátu a naučte se pořizovat kinematografické portréty, makrosnímky a časosběrná videa.