Black and white image of two friends

Objevte žurnalistickou fotografii se svou digitální jednookou zrcadlovkou EOS

Jak se vypořádat s fotožurnalistickými technikami podle Briana Worleyho, lektora společnosti Canon

Fotožurnalisté často používají k zachycení akce různé fotoaparáty, od profesionálních digitálních jednookých zrcadlovek Canon po v kapse lépe přenosné kompaktní fotoaparáty Canon. Použití digitální jednooké zrcadlovky EOS vám poskytne větší všestrannost a kontrolu nad snímky, ačkoli použití kompaktního fotoaparátu Canon může být méně rušivé a poskytne také vynikající výsledky. Ať používáte kterýkoli fotoaparát, je důležité mít na paměti, že nejlepší fotožurnalistika má hloubku a dlouhověkost, které přesahují meze mnoha snímků zveřejňovaných každý den na zpravodajských serverech po celém světě.
Kromě níže uvedené technické rady si pamatujte, že dobrý fotožurnalista bude mít vynikající lidské dovednosti a také skvělé schopnosti za objektivem. Být schopen vytvořit promyšlenou kompozici fotografie je důležité, ale stejně tak je důležité být schopen zachytit emoce, energii nebo výjimečnost. A část z nejlepší fotožurnalistiky je o zachycení neočekávaných okamžiků, takže mít v tašce kompaktní fotoaparát Canon, jako je IXUS nebo PowerShot, může být rozumný nápad, pokud se vyskytnete v pravý čas na pravém místě.

Využívejte širokoúhlé objektivy co nejlépe

K vyprávění celého příběhu jednou fotografií používá mnoho fotožurnalistů širokoúhlý objektiv, například s ohniskovou vzdáleností 35 mm.

Často zjistíte, že pracují s objektivy v blízkosti hlavního objektu příběhu, takže se nebojte přiblížit se k lidem uprostřed svého příběhu. To může být dokonce příležitost k navázání rozhovoru s nimi.

Použití objektivu s širším úhlem nabízí větší hloubku ostrosti, takže můžete zachytit prostředí příběhu s hlavním objektem, například byste mohli ukázat velikost protesního pochodu a současně zachovat jednu osobu uprostřed záběru.

Mnoho fotoaparátů Canon EOS je opatřeno objektivem se zoomem s rozsahem ohniskových vzdáleností začínajícím od 18 mm. Zkuste nastavit objektiv na ohniskovou vzdálenost kolem 22 mm a procvičte si používání fotoaparátu se zachováním tohoto nastavení objektivu. Místo spoléhání se na zoom můžete vytvořit záběr s vašimi objekty tak, že se s fotoaparátem přesunete. To se může zdát nejdříve složité, ale získáte větší flexibilitu k zachycení příběhu v pohybu, a možná se zároveň udržíte v kondici.

Využijte automatické zaostřování, aby vám pomohlo s kompozicí

Podle své povahy musí hodnověrná žurnalistika poskytovat v záběru pravdivý a přesný záznam situace. Snímek, který má být považován za věcný, nelze oříznout a vylepšení ve Photoshopu je jednoznačně neprůchodné. Vzhledem k tomu, že snímek nemůžete později upravit, bude potřebné zvolit kompozici snímku přesně přes hledáček digitální jednooké zrcadlovky.

Chcete-li tak učinit, nastavte fotoaparát raději pro použití jednoho bodu automatického zaostřování, než pro použití středového AF bodu. Nastavte bod automatického zaostřování na levou nebo pravou stranu záběru, aby vám pomohl zvolit kompozici scény pomocí pravidla třetin (jedná se o jednoduchou cestu pro pořízení snímků s dobrou kompozicí tím, že si představíte záběr rozdělený na tři části). To pomůže vytvořit drama a zaujmout při fotografování scény, v níž se vyskytují lidé, jako je demonstrace, večer s udílením cen nebo dav na festivalu.

Poznejte svůj fotoaparát a objektiv

Jednou z klíčových dovedností každého fotožurnalisty je schopnost vytvořit z fotoaparátu a objektivu nástroj, který zachytí okamžik včas a bez narušení. Z tohoto důvodu je důležité mít fotoaparát připravený a být schopný provádět rychlé změny nastavení podle citu. Než vyrazíte fotografovat příběh, procvičte si změnu nastavení fotoaparátu pouhým dotknutím se. Jedním ze způsobů, jak to provést, je vložit digitální jednookou zrcadlovku EOS do tašky a změnit rychle volič, aniž byste se dívali. Takhle se brzo naučíte provádět změny rychleji a budete schopni fotografovat snímky, aniž by vám uniklo cokoli z toho, co se odehrává před vámi.

Zkuste použít objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a procvičováním byste se měli naučit určit, jak bude snímek vypadat, než se podíváte přes hledáček.

Monochromatické snímky

Jakmile zvládnete základy, zkuste na digitální jednooké zrcadlovce EOS nastavit černobílý styl Picture Style. Tím získáte černobílý obraz na displeji LCD, který vám pomůže spatřit objekt bez rozptylování barvami. Kontrola černobílého obrazu na displeji LCD vám zřetelně ukáže kompozici fotografie bez rozptylování barvami. To může být užitečný vztažný bod, když jste v terénu.

Modernější digitální jednooké zrcadlovky EOS mohou zpracovat snímek typu RAW přímo ve fotoaparátu. Vyhledejte nabídku pro zpracování snímků typu RAW a poté převodem snímků typu RAW vytvořte černobílé nebo barevné snímky.