Marc Albiac začal zkoumat fotografické řemeslo ještě jako teenager, když trávil s tátou hodiny na webových stránkách, kde přední španělští fotografové divoké přírody hovořili o technikách svých snímků. Vzpomíná si na Maria Ceu, který vysvětloval, jak v jediném záběru vytvořil dvojí expozici sovy osvětlené měsícem. Pár let uteklo jako voda a Marc byl na známém fotografickém veletrhu, kde po boku Maria prezentoval svou práci. Marc je nyní ambasadorem společnosti Canon a jeho jméno je ověnčené mnoha oceněními, včetně prestižní ceny Young Wildlife Photographer of the Year, kterou získal ve 14 letech.
Se svým kolegou, ambasadorem Michelem d'Oultremontem, který žije a pracuje v Belgii a je dvojnásobným vítězem ceny portfolia Wildlife Photographer of the Year Rising Star, nám nyní prozradí, jak tato soutěž odstartovala jejich kariéru, a také se podělí o rady pro mladé fotografy přírody, kteří touží kráčet v jejich stopách.
Život po výhře ocenění Young Wildlife Photographer of the Year
Co bylo první – vaše láska k divoké přírodě, nebo vaše láska k fotografování?
Marc Albiac: Rodiče mě brávali do hor, ještě než jsem se naučil chodit. Můj otec rád fotografoval tamní krajiny a zvířata. Když mi bylo sedm, koupil si nové fotografické vybavení a já jsem zdědil jeho fotoaparát Canon EOS 30D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 90D). První byla moje láska ke zvířatům. Fotoaparát byl nástroj, který mi dovolil vzít si tuto divokou přírodu s sebou domů.
Michel d'Oultremont: Určitě láska k divoké přírodě. Začínal jsem třemi lety poměrně intenzivního pozorování ptáků. Fotografie je jen médium, které mi umožňuje zvěčnit má setkání s divokou přírodou. Mohlo to být sochařství nebo malování, ale na to nemám talent. Své první snímky jsem pořídil v bažinách. Ležel jsem v bahně a čekal na vodní ptactvo. Byly to obyčejné snímky, ale bylo báječné, že jsem si tyto okamžiky mohl přinést s sebou domů. Bažina byla od našeho domu ani ne kilometr, takže to bylo opravdu příhodné. Začal jsem s fotoaparátem Canon EOS 400D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D) a 20 let starým objektivem EF 300mm f/4L USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 300mm f/4L IS USM).
Oba jste získali uznání ve velmi mladém věku v rámci cen Young Wildlife Photographer of the Year. Co podle vás vedlo k tomuto úspěchu?
Michel: Ve všech soutěžích musíte mít štěstí. Štěstí, aby si vás vybrali, ale také, abyste vyhráli cenu. Měl jsem štěstí, že jsem toto ocenění vyhrál dvakrát. Je to čest a je hezké vidět, že můj pohled na divoký svět dělá na porotu a veřejnost dobrý dojem.
Marc: Nikdy jsem nefotil, abych vyhrál soutěž, dělal jsem to proto, že jsem to sám chtěl. Myslím, že v tom to vězí. Svůj vítězný snímek jsem vyfotil na babiččině zahradě. Ať už je místo, kde trávíte nejvíce času, kdekoli, budete tam pořizovat ty nejlepší fotografie. Při práci v blízkosti domova necítíte nátlak způsobený tím, že za pár dní musíte odletět. A pokud se vám jeden den snímek nelíbí, druhý den se tam můžete vrátit.
Jaké to bylo vyhrát – muselo to být vzrušující, ale nebylo to na vás trochu moc?
Marc: Jsem poměrně stydlivý, a to i teď ve 22 letech. A tehdy mi bylo 15, takže jsem byl nervózní. Ale byl to splněný sen. Na jaře mi poslali e-mail s oznámením, že jsem vyhrál, a ceremoniál se konal až na podzim, takže jsem měl před sebou šest měsíců, kdy jsem to nemohl nikomu říct.
Samozřejmě, že jsem se účastnil i jiných soutěží, kde jsem žádná ocenění nevyhrál. Jednou z nejlepších věcí na fotografování je jeho subjektivita. Stejná fotografie se může někomu líbit a jinému zase ne – u soutěží je to stejné. Porotě se musí líbit vaše fotografie více než těch ostatních, ale to neznamená, že je nějak lepší nebo horší než ostatní.
Stejně jako fotografování divoké přírody, i fotografické soutěže vyžadují vytrvalost. Při fotografování divoké přírody je velmi důležité vytrvat, protože většinou se zvířata neukáží a vy se vrátíte domů bez jediné fotografie. Ale pokud se opravdu snažíte a jdete si za fotografii, kterou chcete, nakonec máte větší šanci získat snímek, než kdybyste zůstali doma.
Michel: Byl jsem opravdu překvapený Když jsem byl mladý fotograf, na vítěze soutěže Wildlife Photographer of the Year jsem se díval s obdivem. Velmi mě těší a lichotí mi, že mohu říci, že mé snímky byly oceněny jako jedny z nejlepších na světě.
Vytrvalost je klíčem, musíte se neustále snažit. Jsem optimista a k tomu i docela paličák, takže pokud zvíře neuvidím v krásném světle tak, jak si to představuji, začnu znovu a doufám, že se uskuteční setkání mých snů. Mám snímek, který jsem během tří let poslal do mnoha soutěží a byl vybrán až v roce 2014 – byl to snímek, který se mi opravdu líbil a měl podle mě dobrý potenciál.
Jak vaše vítězství odstartovalo vaši kariéru v oblasti fotografování divoké přírody?
Marc: Díky tomuto ocenění a vítězství v soutěži MontPhoto International Nature Photography v kategorii mladistvých v roce 2011 jsem začal spolupracovat se společností Canon Spain a společně s fotografy, jako je Mario Cea, jsem se účastnil workshopů a rozhovorů o přírodě na velkých veletrzích. Stále si o sobě nemyslím, že jsem profesionální fotograf, i když jím jsem. V současné době studuji obor biologie na univerzitě, což je něco, co jsem chtěl dělat od pěti let.Michel: Díky svému prvnímu vítězství v roce 2014 jsem se mohl podílet na filmu The Wait od agentury Contrat Agency a režiséra Davida Hayese. Je to krátký 10minutový dokumentární film o mé práci, který byl později promítán široké veřejnosti. Soutěž mi také pomohla, abych se proslavil u široké veřejnosti. V roce 2015 jsem se rozhodl vyzkoušet kariéru profesionálního fotografa divoké přírody. To bylo hned po studiu fotografie – chtěl jsem studovat na univerzitě biologii, ale rychle jsem to vzdal, protože jsem byl raději v terénu a fotografování mi tento luxus nabízelo. Stanovil jsem si termín tři roky, abych zjistil, zda to bude možné. Už je to šest let.
Máte pocit, že jste si při fotografování divoké přírody vytvořili vlastní styl?
Michel: Fotografuji hodně podle pocitu, aniž bych se příliš znepokojoval, co bude fungovat a co ne. Své sady nevytvářím a beru věci tak, jak přicházejí. Setkání s divokou přírodou mi umožňují zachytit mé pocity, když se setkám tváří v tvář s divokým zvířetem.
Marc: Na všech svých fotografiích stále nevidím stejný styl. U každého zvířete se snažím dělat různé styly snímků, některé více dokumentární a jiné umělecké, některé černobílé, jiné barevné, některé zblízka, jiné zahrnující jejich přirozené prostředí. Nejvíce mě zajímá fotografování obratlovců: Savců, ptáků, plazů a obojživelníků. Musíte vědět něco o jejich zvycích a také, kde je najít.
Učíte se i nadále a existují nějaké chyby, které jste udělali, když jste začínali?
Marc: Ano. Stále se dopouštím chyb. Pokud například vidím nějaké zvíře, které opravdu chci vyfotografovat, jsem nervózní a snažím se dostat trochu blíže. To někdy znamená, že uteče pryč a o snímek přijdu.
Michel: Řekl bych, že je to čekání na zvířata. Potřebujete hodně znalostí o divokých zvířatech a hodně trpělivosti, abyste je mohli pozorovat a přitom je nevyplašili. Ale to jsem se naučil už ve velmi mladém věku. Jsem velmi trpělivý ve všech oblastech, což znamená, že se necítím tak snadno frustrovaný a nemám problémy s optimismem.
Jakým výzvám čelí mladí fotografové divoké přírody, kteří se snaží prosadit?
Michel: Mladí fotografové jsou příliš zbrklí a od svých snímků na sociálních sítích očekávají jen spoustu lajků. Podle mě tento závod musí skončit, protože tím, že budete chtít víc a víc, skončíte nakonec tak, že uděláte v terénu něco, co zvířata vyruší.
Marc: Nejtěžší je najít někoho, kdo vás vezme do terénu. Měl jsem štěstí, že se moji rodiče zajímali o hory a zvířata, ale mám přátele, kteří tuto příležitost nemají. Pokud žijete ve velkém městě, jako je Barcelona, není tak snadné potkat celou řadu zvířat.
Jakou radu byste dali amatérským fotografům, kteří by rádi pokračovali ve vašich stopách?
Michel: Než zvířata vyfotografujete, něco se o nich naučte a porozumějte jim. To je velmi důležité. Zvířata se ve svém prostředí musí cítit klidně, nesmíte je vyrušit. Když zvíře kvůli focení vystrašíte, fotografie nedopadne dobře.
Marc: Fotografujte, co se vám líbí, způsobem, jaký se vám líbí. Pokud chcete fotografovat černobíle, udělejte to. Pokud chcete fotografovat s teleobjektivem, do toho. Nefotografujte fotografie, jaké si myslíte, že byste měli, ale foťte to, co opravdu chcete.
Autorka: Rachel Segal Hamiltonová
Související produkty
-
EOS 850D
Proveďte další krok na cestě ke kreativní svobodě a začněte pořizovat úžasně detailní snímky a ohromující videa v rozlišení 4K pomocí lehké digitální zrcadlovky s možnostmi připojení, která je pro své uživatele inspirací i odměnou. -
EOS 5D Mark IV
Bez ohledu na to, co právě fotografujete, můžete se spolehnout na nekompromisní kvalitu snímků a naprosto profesionální výkon. -
EOS R
Plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát, který otevírá fotografům a filmařům nové kreativní možnosti. -
EOS 90D
Plně vybavená digitální zrcadlovka, která vás přiblíží akci a umožní vám rychleji snímat a zachytit vynikající 32,5megapixelé snímky. -
RF 600mm F11 IS STM
Revoluční kompaktní a lehký superteleobjektiv je ideální pro fotografy divoké zvěře, cestovatelského safari nebo tzv. "šotouše".