Život po výhře ocenění Young Wildlife Photographer of the Year

Fotografujete jen pro zábavu, nebo chcete, aby fotografie byly vaší kariérou? Marc Albiac a Michel d'Oultremont odhalují skrytá tajemství svého úspěchu a svou cestu od mladých nadšenců k ambasadorům společnosti Canon.
leopard odpočívá ve stínu.

Marc Albiac začal zkoumat fotografické řemeslo ještě jako teenager, když trávil s tátou hodiny na webových stránkách, kde přední španělští fotografové divoké přírody hovořili o technikách svých snímků. Vzpomíná si na Maria Ceu, který vysvětloval, jak v jediném záběru vytvořil dvojí expozici sovy osvětlené měsícem. Pár let uteklo jako voda a Marc byl na známém fotografickém veletrhu, kde po boku Maria prezentoval svou práci. Marc je nyní ambasadorem společnosti Canon a jeho jméno je ověnčené mnoha oceněními, včetně prestižní ceny Young Wildlife Photographer of the Year, kterou získal ve 14 letech.

Se svým kolegou, ambasadorem Michelem d'Oultremontem, který žije a pracuje v Belgii a je dvojnásobným vítězem ceny portfolia Wildlife Photographer of the Year Rising Star, nám nyní prozradí, jak tato soutěž odstartovala jejich kariéru, a také se podělí o rady pro mladé fotografy přírody, kteří touží kráčet v jejich stopách.

Portrét ambasadora společnosti Canon Marca Albiaca, který nese fotoaparát s připevněným velkým teleobjektivem.

Ambasador společnosti Canon Marc Albiac často využívá telekonvertory objektivu k pořizování záběrů zblízka, které mu umožňují zachytit detaily z větší vzdálenosti, aniž by překvapil jeho objekt.

Portrét ambasadora společnosti Canon Michela d 'Oultremonta, který stojí ve sněhu.

„nejdůležitější je respektovat divokou zvěř, kterou fotografujete. Je to nezbytné. Žít v kontaktu s divokými zvířaty je fantastické, ale musíte to respektovat,“ říká ambasador společnosti Canon Michel d 'Oultremont.

Co bylo první – vaše láska k divoké přírodě, nebo vaše láska k fotografování?

Marc Albiac: Rodiče mě brávali do hor, ještě než jsem se naučil chodit. Můj otec rád fotografoval tamní krajiny a zvířata. Když mi bylo sedm, koupil si nové fotografické vybavení a já jsem zdědil jeho fotoaparát Canon EOS 30D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 90D). První byla moje láska ke zvířatům. Fotoaparát byl nástroj, který mi dovolil vzít si tuto divokou přírodu s sebou domů.

Michel d'Oultremont: Určitě láska k divoké přírodě. Začínal jsem třemi lety poměrně intenzivního pozorování ptáků. Fotografie je jen médium, které mi umožňuje zvěčnit má setkání s divokou přírodou. Mohlo to být sochařství nebo malování, ale na to nemám talent. Své první snímky jsem pořídil v bažinách. Ležel jsem v bahně a čekal na vodní ptactvo. Byly to obyčejné snímky, ale bylo báječné, že jsem si tyto okamžiky mohl přinést s sebou domů. Bažina byla od našeho domu ani ne kilometr, takže to bylo opravdu příhodné. Začal jsem s fotoaparátem Canon EOS 400D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D) a 20 let starým objektivem EF 300mm f/4L USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 300mm f/4L IS USM).

Kudlanka kuželová sedící bokem na trnitém stonku rostliny.

Ambasador společnosti Canon Marc Albiac byl pouhých 14 let, když pořídil tento snímek nepolapitelné kudlanky kuželové (Epusa pennata). Získal díky němu cenu Mladý fotograf divoké přírody roku v kategorii 11-14 let. Mark fotografoval kudlanku – který se dokáže maskovat – na pozadí bílého papíru, aby byla jeho pozoruhodná podoba skutečně vidět. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (jeho aktuální nástupce je Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem Canon EF 85mm f/1.8 USM při nastavení 1/125 s, f/1,8 a ISO 50. © Marc Albiac

Dva jeleni se zaklenutými parohy hledí v noci přes rozostřené listy.

Ambasador společnosti Canon Michel d 'Oultremont čekal čtyři roky na záběr souboje jelenů v belgickém regionu Ardennes.“ Chtěl bych každý rok chodit na stejné místo a doufat, že tento neuvěřitelný okamžik zažiji,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 400mm f /2.8L IS II USM a  telekonvertorem Canon EF 2x III při 800 mm, 1/400 s , f /8 a ISO 400. © Michel d 'Oultremont

Oba jste získali uznání ve velmi mladém věku v rámci cen Young Wildlife Photographer of the Year. Co podle vás vedlo k tomuto úspěchu?

Michel: Ve všech soutěžích musíte mít štěstí. Štěstí, aby si vás vybrali, ale také, abyste vyhráli cenu. Měl jsem štěstí, že jsem toto ocenění vyhrál dvakrát. Je to čest a je hezké vidět, že můj pohled na divoký svět dělá na porotu a veřejnost dobrý dojem.

Marc: Nikdy jsem nefotil, abych vyhrál soutěž, dělal jsem to proto, že jsem to sám chtěl. Myslím, že v tom to vězí. Svůj vítězný snímek jsem vyfotil na babiččině zahradě. Ať už je místo, kde trávíte nejvíce času, kdekoli, budete tam pořizovat ty nejlepší fotografie. Při práci v blízkosti domova necítíte nátlak způsobený tím, že za pár dní musíte odletět. A pokud se vám jeden den snímek nelíbí, druhý den se tam můžete vrátit.

Jaké to bylo vyhrát – muselo to být vzrušující, ale nebylo to na vás trochu moc?

Marc: Jsem poměrně stydlivý, a to i teď ve 22 letech. A tehdy mi bylo 15, takže jsem byl nervózní. Ale byl to splněný sen. Na jaře mi poslali e-mail s oznámením, že jsem vyhrál, a ceremoniál se konal až na podzim, takže jsem měl před sebou šest měsíců, kdy jsem to nemohl nikomu říct.

Samozřejmě, že jsem se účastnil i jiných soutěží, kde jsem žádná ocenění nevyhrál. Jednou z nejlepších věcí na fotografování je jeho subjektivita. Stejná fotografie se může někomu líbit a jinému zase ne – u soutěží je to stejné. Porotě se musí líbit vaše fotografie více než těch ostatních, ale to neznamená, že je nějak lepší nebo horší než ostatní.

Stejně jako fotografování divoké přírody, i fotografické soutěže vyžadují vytrvalost. Při fotografování divoké přírody je velmi důležité vytrvat, protože většinou se zvířata neukáží a vy se vrátíte domů bez jediné fotografie. Ale pokud se opravdu snažíte a jdete si za fotografii, kterou chcete, nakonec máte větší šanci získat snímek, než kdybyste zůstali doma.

Michel: Byl jsem opravdu překvapený Když jsem byl mladý fotograf, na vítěze soutěže Wildlife Photographer of the Year jsem se díval s obdivem. Velmi mě těší a lichotí mi, že mohu říci, že mé snímky byly oceněny jako jedny z nejlepších na světě.

Vytrvalost je klíčem, musíte se neustále snažit. Jsem optimista a k tomu i docela paličák, takže pokud zvíře neuvidím v krásném světle tak, jak si to představuji, začnu znovu a doufám, že se uskuteční setkání mých snů. Mám snímek, který jsem během tří let poslal do mnoha soutěží a byl vybrán až v roce 2014 – byl to snímek, který se mi opravdu líbil a měl podle mě dobrý potenciál.

Divoká kočka, která se dívá přímo na fotoaparát, prochází zasněženou krajinou.

Michel ležel na sněhu a čekal, až se dokonalý okamžik vznikl zachytit tento ohromující záběr divoké kočky v belgických Ardenách. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM při nastavení 1/1 300 s, f/2,8 a ISO 6400. © Michel d 'Oultremont

Mladý Iberský medvěd v zeleno-žlutém jehličí.

Marc byl v létě roku 2020 na horách se strýcem a bratrancem, když spatřil tohoto divokého medvěda z Iberanu.“ Čekal jsem na horu, abych se pokusil vidět Iberské vlky a tento mladý medvěd se přiblížil. Líbí se mi to, co představuje, naprostá svoboda,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III) s objektivem Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM při nastavení 1/30 s, f/8 a ISO 640. © Marc AlbiacInformace o stránce

Jak vaše vítězství odstartovalo vaši kariéru v oblasti fotografování divoké přírody?

Marc: Díky tomuto ocenění a vítězství v soutěži MontPhoto International Nature Photography v kategorii mladistvých v roce 2011 jsem začal spolupracovat se společností Canon Spain a společně s fotografy, jako je Mario Cea, jsem se účastnil workshopů a rozhovorů o přírodě na velkých veletrzích. Stále si o sobě nemyslím, že jsem profesionální fotograf, i když jím jsem. V současné době studuji obor biologie na univerzitě, což je něco, co jsem chtěl dělat od pěti let.

Michel: Díky svému prvnímu vítězství v roce 2014 jsem se mohl podílet na filmu The Wait od agentury Contrat Agency a režiséra Davida Hayese. Je to krátký 10minutový dokumentární film o mé práci, který byl později promítán široké veřejnosti. Soutěž mi také pomohla, abych se proslavil u široké veřejnosti. V roce 2015 jsem se rozhodl vyzkoušet kariéru profesionálního fotografa divoké přírody. To bylo hned po studiu fotografie – chtěl jsem studovat na univerzitě biologii, ale rychle jsem to vzdal, protože jsem byl raději v terénu a fotografování mi tento luxus nabízelo. Stanovil jsem si termín tři roky, abych zjistil, zda to bude možné. Už je to šest let.

Máte pocit, že jste si při fotografování divoké přírody vytvořili vlastní styl?

Michel: Fotografuji hodně podle pocitu, aniž bych se příliš znepokojoval, co bude fungovat a co ne. Své sady nevytvářím a beru věci tak, jak přicházejí. Setkání s divokou přírodou mi umožňují zachytit mé pocity, když se setkám tváří v tvář s divokým zvířetem.

Marc: Na všech svých fotografiích stále nevidím stejný styl. U každého zvířete se snažím dělat různé styly snímků, některé více dokumentární a jiné umělecké, některé černobílé, jiné barevné, některé zblízka, jiné zahrnující jejich přirozené prostředí. Nejvíce mě zajímá fotografování obratlovců: Savců, ptáků, plazů a obojživelníků. Musíte vědět něco o jejich zvycích a také, kde je najít.

Detailní záběr červené lišky zící přímo na fotoaparát. Nos zvířete je zaostřený, zatímco ostatní jeho rysy jsou mírně rozmazané.

Michel se svým fotografováním občas vyznačuje minimalistickým přístupem ke kompozici a vnáší pozornost do přirozené krásy svých objektů. "V Japonsku ke mně přišla zvědavá liška. Rozhodl jsem se zaměřit se na nos,“ říká o tomto nádherném snímku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 100mm F2.8L Macro IS USM při nastavení 1/125 s, f/4,5 a ISO 50. © Michel d 'Oultremont

genet skáče z skály do skály v noci, s hvězdami v pozadí zachycen pomocí dvojité expozice.

Tento snímek, pro který byl Marc finalistou v kategorii 15-17 2015 Young Wildlife Photographer of the Year Awards, je ve fotoaparátu dvojí expozice." Jeden pro skok genet, osvětlený záblesky a druhý pro hvězdy na pozadí," vysvětluje. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem Canon EF 17-40mm f/4L USM při nastavení 40 mm, 1/320 s, f/4,5 a ISO 100. © Marc Albiac

Učíte se i nadále a existují nějaké chyby, které jste udělali, když jste začínali?

Marc: Ano. Stále se dopouštím chyb. Pokud například vidím nějaké zvíře, které opravdu chci vyfotografovat, jsem nervózní a snažím se dostat trochu blíže. To někdy znamená, že uteče pryč a o snímek přijdu.

Michel: Řekl bych, že je to čekání na zvířata. Potřebujete hodně znalostí o divokých zvířatech a hodně trpělivosti, abyste je mohli pozorovat a přitom je nevyplašili. Ale to jsem se naučil už ve velmi mladém věku. Jsem velmi trpělivý ve všech oblastech, což znamená, že se necítím tak snadno frustrovaný a nemám problémy s optimismem.

Rodina divokých prasat, které v noci přecházejí širokou, uličními lampami osvětlenou silnici, používají značený přechod pro pěší.

Tento noční snímek divokého prasete s selaty, kteří přejíždějí po silnici, získal Marc místo jako finalista v kategorii 15-17 2017 Young Wildlife Photographer of the Year Awards. Divočáci jsou rozšířeni v Barceloně, kde mohou způsobit problémy pro místní ekosystémy a často se podílejí na dopravních nehodách. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM při nastavení 1/500 s, f/2,8 a ISO 1000. © Marc Albiac

Malý pták s oranžovým, bílým a černým peřím posazený na rákosu, který se silně ohýbá pod svou váhu, v mlhavé krajině.

Michel použil plovoucí skrýš k zachycení tohoto snímku vousatého pohlazení uchopením rákosu uprostřed svažovaného terénu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 35mm f/1.4L USM (jeho aktuální nástupce je objektiv Canon EF 35mm f/1.4L II USM) a nastavením 1/250 s, f/1,4 a ISO 8000. © Michel d 'Oultremont

Jakým výzvám čelí mladí fotografové divoké přírody, kteří se snaží prosadit?

Michel: Mladí fotografové jsou příliš zbrklí a od svých snímků na sociálních sítích očekávají jen spoustu lajků. Podle mě tento závod musí skončit, protože tím, že budete chtít víc a víc, skončíte nakonec tak, že uděláte v terénu něco, co zvířata vyruší.

Marc: Nejtěžší je najít někoho, kdo vás vezme do terénu. Měl jsem štěstí, že se moji rodiče zajímali o hory a zvířata, ale mám přátele, kteří tuto příležitost nemají. Pokud žijete ve velkém městě, jako je Barcelona, není tak snadné potkat celou řadu zvířat.

Jakou radu byste dali amatérským fotografům, kteří by rádi pokračovali ve vašich stopách?

Michel: Než zvířata vyfotografujete, něco se o nich naučte a porozumějte jim. To je velmi důležité. Zvířata se ve svém prostředí musí cítit klidně, nesmíte je vyrušit. Když zvíře kvůli focení vystrašíte, fotografie nedopadne dobře.

Marc: Fotografujte, co se vám líbí, způsobem, jaký se vám líbí. Pokud chcete fotografovat černobíle, udělejte to. Pokud chcete fotografovat s teleobjektivem, do toho. Nefotografujte fotografie, jaké si myslíte, že byste měli, ale foťte to, co opravdu chcete.


Autorka: Rachel Segal Hamiltonová

Související produkty

Související články

Tipy pro fotografování divoké přírody

Tipy a techniky, které pozvednou vaše fotografování divoké přírody na novou úroveň a umožní vám vytěžit maximum z fotoaparátů a objektivů Canon.

Fotografování ptáků objektivem RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Profesionální fotograf se spojil s amatérským nadšencem, aby otestovali objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM v terénu.

Nejlepší objektivy pro fotografování divočiny

S těmito objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a objektivy se zoomem pořídíte úžasné snímky divokých zvířat a ptáků.

Divoká zvířata za slabého osvětlení

Odhalte skrytý život zvířat pomocí našich nejlepších tipů pro noční fotografování.