FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ PŘÍRODY

Jak pořizovat nádherné fotografie divoké přírody s fotoaparátem Canon

Deset inovativních tipů a technik, které vám pomohou pozvednout vaše snímky divoké přírody na novou úroveň.
Zrzavá veverka se dívá přímo do fotoaparátu, zatímco běží po koberci tvořeném suchým listím a spadanými okvětními lístky.

Nepředvídatelná zvířata, která se pohybují rychle, nepravidelně a nevypočitatelně, mohou představovat jedny z nejnáročnějších objektů pro fotografování.

Pokud však máte správné znalosti, snadněji pořídíte snímky, na které budete moci být hrdí. Podobně jako u sportovní fotografie, i u fotografování divoké přírody patří mezi klíčové úvahy efektivní příprava, hledání správné pozice, znalost sady, kterou potřebujete (a toho, jak ji používat), a očekávání neočekávaného.

Zde uvádíme našich 10 nejlepších tipů pro pořizování skvělých snímků divoké přírody.

1. Seznamte se se svým objektem

Rys iberský stojící na skále a hledící přímo na fotografa v přírodním parku Andujar ve Španělsku.

Může se vám hodit, pokud se naučíte, jak se zvířata ve volné přírodě pohybují, jak jednají a jak se chovají, abyste mohli přijít na nejlepší způsob, jak je fotografovat. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R7 s objektivem Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM při nastavení 1/1 600 s, f/2,8 a ISO 1250. © Dani Connor

Znalost přirozeného prostředí a chování zvířete, které fotografujete, je životně důležitá a ušetří vám hodiny v terénu. Pokud víte, v jakém ročním období je druh aktivní, pomůže vám to s plánováním fotografování. Skvělé snímky divoké přírody se bez znalostí a organizace pořizují jen těžko.

2. Praxe je cesta k dokonalosti

Labuť s nataženými křídly se tyčí z vody.

Fotografování divoké přírody vyžaduje trpělivost a praxi – ale čekání na dokonalý okamžik může přinést neuvěřitelné výsledky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 600mm F4L IS USM při nastavení 1/1 600 s, f/4 a ISO 800.

Pokud nemůžete zachytit to, co je před vámi, nemá smysl být ve správný čas na správném místě. Fotografování okamžiků, které se odehrávají ve zlomku sekundy, vyžaduje cvik. Pokud budete fotografovat plachá zvířata, budete muset projít procesem pokusu a omylu, dokud nezjistíte, co vám vyhovuje.

Zvažte umístění krmítek pro ptáky na zahradě a jejich fotografování z okna nebo provizorního úkrytu pomocí objektivu se zoomem s dosahem teleobjektivu, jako je například Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM nebo Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Objektiv se zoomem vám umožní upravit ohniskovou vzdálenost, například dosah na 400 mm objektivu RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, což znamená, že můžete přiblížit i ty nejmenší tvory, aniž byste je vyrušili.

Případně můžete s fotoaparátem strávit čas v nedalekém parku nebo zvířecím útulku, abyste lépe porozuměli chování zvířat. Čím více budete trénovat své oči a reflexy, tím lépe se vám bude dařit při fotografování v divoké přírodě.

3. Přibližte se

Detail červených očí hnědého ptáka sedícího na větvi.

Obecně je nejlepší zaměřit se na oči zvířete, protože to je bod, který přirozeně přitahuje pozornost diváka. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R7 s objektivem Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM a telekonvertorem Canon Extender EF 1.4x III prostřednictvím upevňovacího adaptéru s ovládacím kroužkem EF-EOS R při nastavení 1/400 s, f/4 a ISO 320. © Dani Connor

Většina skvělých snímků divoké přírody ukazuje akci zblízka. Fyzické přiblížení k volně žijícím živočichům obvykle vede ke změnám jejich chování nebo ještě hůře – úplně je vyděsí. Použití dlouhého objektivu je nezbytné k tvorbě snímků, které ukazují detailní akci, a výsledný snímek můžete navíc oříznout, aby bylo přiblížení ještě větší.

Automatické zaostřování se sledováním zvířat, dostupné na fotoaparátech Canon EOS R7 i plnoformátových fotoaparátech Canon EOS R6, dokáže rozpoznat psy, kočky a ptáky a také rozpoznat tělo, tvář nebo oko objektu, což znamená, že na cestách můžete pořizovat dokonale ostré snímky zvířat.

4. Vyberte si správný objektiv

Veverka obecná sedí na větvi vysoko na stromě.

Dlouhý teleobjektiv je naprosto nezbytný pro fotografování divoké přírody, kde je třeba zachovat uctivou vzdálenost. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM při nastavení 200 mm, 1/320 s, f/4 a ISO 5000. © Robert Marc Lehmann

Pokud jde o objektivy, vyplatí se vybírat s rozvahou. Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM má výkonný rozsah zoomu, díky kterému je velice všestranný. Pro ještě větší dosah superteleobjektivu jsou pro plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát, jako je Canon EOS RP, k dispozici objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností Canon RF 600mm F11 IS STMRF 800mm F11 IS STM.

Pokud vlastníte fotoaparát se snímačem APS-C, jako je Canon EOS R7, a chcete začít pozvolna, co se týče konstrukce i rozpočtu, zvažte objektiv RF-S 18-150MM F3.5-6.3 IS STM.

Jelikož je snímač APS-C menší než snímač v plnoformátovém fotoaparátu, objektiv nezachytí celou šířku obrazu, kterou by zachytil na plnoformátovém fotoaparátu – jedná se o přibližně 1,6× „faktor oříznutí“, který má vliv zoomu na scénu, protože objekt je v záběru mnohem větší. Spárujte například objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM s fotoaparátem Canon EOS R7 a využijte výhod „efektivní ohniskové vzdálenosti“ 160–640 mm.

Chcete-li zjistit efektivní ohniskovou vzdálenost objektivu fotoaparátu, využijte bezplatnou aplikaci Canon Photo Companion s kalkulačkou efektivní ohniskové vzdálenosti.

5. Udržujte vše stabilní

Liščí mládě stojí na mechovém kopečku.

V mnoha scénářích fotografování divoké přírody nebudete mít na nastavení stativu čas. Záchrana přichází v podobě stabilizace obrazu, která zajišťuje trvale ostré snímky z ruky, a to i s dlouhými teleobjektivy a makroobjektivy.

Rozhýbání fotoaparátu je nepřítel všech ostrých snímků při použití teleobjektivů.

Naprostá většina teleobjektivů Canon je vybavena vysoce efektivní optickou stabilizací obrazu, která proti tomu bojuje, a obvykle se rovná hodnotě expozice přibližně 3 až 5 EV. To může znamenat obrovský rozdíl při fotografování divoké přírody z ruky, kdy mohou být vysoké rychlosti závěrky nepraktické při čemkoli jiném než přímém slunečním světle. Stabilizátor obrazu s rozsahem 5 EV na objektivu Canon RF 600mm F11 IS STM by měl umožnit trvale ostré snímky rychlostí 1/20 sekundy namísto rychlejší 1/640 s.

Zvlášť pokud fotografujete z ruky, aktivujte na svém makroobjektivu nebo teleobjektivu funkci Stabilizátor obrazu. Pokud máte fotoaparát na stativu, je obvykle lepší tuto funkci vypnout.

6. Udržujte zaostření

Dravý pták, který vylétá nahoru po obloze.

Pokud budete nenápadní a podaří se vám ptáky a další plaché tvory nevystrašit, můžete věnovat čas cvičení různých technik fotografování a zdokonalovat své dovednosti. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM při nastavení 451 mm, 1/8 000 s, f/6,3 a ISO 4000. © Robert Marc Lehmann

Při fotografování divoké přírody je důležité zajistit, aby byl objekt ostrý ve správné oblasti. Řada bezzrcadlových fotoaparátů EOS R od společnosti Canon je vybavena vysoce účinným systémem Dual Pixel AF, který umožňuje rychlé automatické zaostřování s fázovou detekcí přímo na samotném obrazovém snímači a pokrývá také většinu záběru snímků. Systémem Dual Pixel AF je také vybavena většina digitálních zrcadlovek EOS a je k dispozici při fotografování v režimu živého náhledu.

Snažte se udržet zaostření na nejdůležitější části objektu, což jsou obvykle oči. Fotoaparáty Canon EOS R7EOS R6 jsou vybaveny režimem automatického zaostřování s detekcí očí zvířat, který automaticky vyhledává oči ve scéně a zaostřuje na ně. Režim automatického zaostřování AI Servo nepřetržitě sleduje divokou zvěř v pohybu, i když se pohybuje velmi rychle, a zajišťuje tak ostré snímky. Zkuste pořídit sérii snímků v nejrychlejším režimu řízení fotoaparátu, který vám pomůže dosáhnout dokonalého okamžiku.

7. Na rychlosti záleží

Zebra běží polem.

Chcete-li se dozvědět více o zachycení pohybu ve snímcích, podívejte se na naše nejlepší tipy pro fotografování pohybu.

Správná rychlost závěrky je klíčovou součástí toho nejlepšího zachycení divoké přírody. Logickým krokem při fotografování rychlých akcí je zvýšení rychlosti závěrky. Možná ale budete chtít například špičky ptačích křídel trochu rozostřit a použít nižší rychlostí závěrky, abyste zachytili dojem pohybu.

Když se se svým vybavením lépe seznámíte, možná budete chtít rychlost závěrky ještě více snížit, pravděpodobně až na 1/10 s, a dokonce uplatit techniku sledování pohybujícího se objektu, která pocit pohybu ještě více umocní.

Pravidlem je, že potřebujete rychlost závěrky, která je alespoň stejně rychlá jako reciproční ohnisková vzdálenost u plného formátu. Pokud tedy používáte 600mm objektiv, jako je Canon RF 600mm F11 IS STM, potřebujete při vypnuté funkci IS rychlost závěrky alespoň 1/600 sekundy – u většiny fotoaparátů to bude 1/640.

8. Dbejte na světlo: Využijte efektu protisvětla na maximum

Jelen stojí ve vysoké trávě.

„Zlatá hodina“ má výstižný název. Slunce je na obloze během první hodiny po východu a poslední hodiny před západem velmi nízko, což dává kvalitě světla teplý, zlatavý nádech. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM při nastavení 373 mm, 1/1 250 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

Výběrem správných světelných podmínek pro fotografování objektů můžete své snímky vylepšit. S ohledem na vzorce chování zvířat se snažte použít ranní nebo pozdní večerní slunce pro teplé slabé světlo, které vytváří bohaté barvy a hluboké stíny.

9. Ovládání hloubky ostrosti

Jelen vystrkuje hlavu nad hustým, rozmazaně působícím kapradím.

I když teleobjektiv nemusí mít „vysokou“ světelnost, můžete jej použít k rozmazání pozadí snímků, protože dlouhá ohnisková vzdálenost může zajistit dojem poměrně malé hloubky ostrosti, a to i při relativně vyšší cloně. To umožňuje schopnost teleobjektivů komprimovat vzdálenost a rozostřené, rozmazané pozadí blíže k vašemu objektu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM při nastavení 400 mm, 1/60 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

Tento tip je opravdu důležitý. Při jiném typu fotografování si obvykle vystačíte s režimem priority clony (značka Av na voliči režimů fotoaparátu). S makroobjektivy fotografujete opravdu zblízka, a proto je nezbytné použít clonu alespoň f/16 nebo f/22 a maximalizovat hloubku ostrosti. Jedině tak zůstane celá fotografie krásně proostřená.

Fotografování divoké přírody můžete vylepšit pomocí efektu bokeh, který z objektu učiní ústřední bod snímku. Pokud však chcete zachytit divokou zvěř v přirozeném prostředí, pravděpodobně se budete chtít vyhnout rozmazání pozadí.

Delší ohnisková vzdálenost může způsobit výraznější rozostření pozadí. Proto můžete využít teleobjektivy se zoomem k izolaci objektu a transformaci pozadí v rozostřenou plochu bez detailů. Pokud tedy chcete zlepšit efekt bokeh, udělejte pár kroků zpět a přibližte objektiv na delší ohniskovou vzdálenost.

10. Extrémní přiblížení

Hnědý pavouk z čeledi skákavkovitých sedí na větvi.

Makrofotografie živých tvorů představuje výzvu, kdy si opravdu nádherné snímky žádají správné vybavení a obrovskou dávku trpělivosti. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s makroobjektivem Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM při nastavení 1/250 s, f/8 a ISO 500. © Pierre Anquet

Vytvořením scény a umístěním objektu do přirozeného kontextu můžete získat pozoruhodný snímek divoké přírody. K tomu budete potřebovat širokoúhlý objektiv. Pro menší objekty, jako jsou ptáci, nebo dokonce hmyz, bude fotografování z extrémní blízkosti efektivnější jako konečný snímek, protože se objekt neztratí v širokém záběru. To by vyžadovalo speciální makroobjektiv. I když se nejedná o makroobjektiv, můžete použít i objektiv Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, který má 0,41násobné zvětšení a možnost zaostřování zblízka, které dokáže vytvářet snímky velmi podobné makrosnímkům.

Současné makroobjektivy společnosti Canon mají tendenci využívat „hybridní stabilizaci obrazu“, která koriguje jak posun os x–y, tak obvyklejší úhlové vibrace. Díky tomu jsou vynikající pro fotografování záběrů extrémně zblízka z ruky. Objektivy Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STMRF 85mm F2 MACRO IS STM zastupují modely s pevnou ohniskovou vzdáleností, které nabízejí 0,5× zvětšení pro makrosnímky při nejkratší zaostřovací vzdálenosti.

Krása makroobjektivů spočívá v možnosti zachytit fotografie, které zobrazují objekty ve větší velikosti, než jak je obvykle vídáme na obrazovkách či ve výtisku. Titěrný hmyz můžete proměnit v ohromnou příšeru s vypoulenýma očima a ukázat detaily, které by jinak běžnému pozorovateli unikly.

Pokud hledáte ten správný objektiv pro fotografování divoké přírody, podívejte se na našeho kompletního průvodce.


Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články

  • FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE

    Nejlepší objektivy pro fotografování divočiny

    S těmito objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a objektivy se zoomem pořídíte úžasné snímky divokých zvířat a ptáků.

  • leopard odpočívá ve stínu.

    FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE

    Od vítězů cen až po profíky

    Dva vítězové soutěže Young Wildlife Photographer of the Year se podělí o to, co pro ně znamenal úspěch v tak raném věku.

  • Rozdělený snímek zobrazující fotoaparát Canon EOS R6 na velké, mechem porostlé skále a fotoaparát Canon EOS R7, který je rovněž usazen na skále.

    TECHNOLOGIE

    Vysvětlení rozdílů mezi snímači APS-C a plnoformátovými snímači

    Jaký je rozdíl mezi fotoaparáty se snímačem APS-C a plnoformátovými fotoaparáty a který je pro vás ten pravý?

  • Detailní záběr hnědého pavouka z čeledi skákavkovitých.

    MAKROFOTOGRAFIE

    Objevte svět hmyzu

    Odhalte tajné životy maličkých bytostí pomocí odborných rad od Pierra Anqueta.