FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE

Když padne tma: Fotografování divoké zvěře v noci

Nemusíte cestovat daleko, abyste zachytili odvážné snímky divoké zvěře po setmění – naučte se pořizovat působivé snímky za slabého osvětlení hned za dveřmi svého domova s těmito nejlepšími tipy od vítěze ocenění Young Wildlife Photographer of the Year pro rok 2014 Marca Albiaca.
Siluety dvou rohatých koz, z nichž jedna se staví na zadní za druhou, před výrazným modrým nebem za soumraku.

Noční fotografování divoké zvěře představuje úžasnou příležitost k zachycení skrytých životů zvířat, která nejsou obvykle vidět přes den – a nepotřebujete kvůli tomu ani cestovat do Amazonie nebo Serengeti. Ve skutečnosti můžete pořídit neuvěřitelné snímky i na lokálnější úrovni. Tento svět je otevřen každému, kdo má čas, výbavu a trpělivost.

Zde se ambasador společnosti Canon a držitel ocenění Young Wildlife Photographer of the Year z roku 2014 Marc Albiac podělí o své nejlepší tipy pro fotografování divoké zvěře za slabého osvětlení přímo za dveřmi vašeho domova.

1. Úžasné záběry můžete pořídit i ve svém okolí – stačí se jen trochu snažit

Liška, která se v noci dívá do skalnaté jeskyně.

Hledání divoké zvěře k fotografování může být obtížné, takže někteří fotografové používají určité vůně k přilákání zvířat. Specialista na divokou zvěř Marc Albiac dává přednost sledování a čekání, ale má radu pro každého, kdo tento přístup zkouší. „Například u lišek nebo jiných savců můžete použít něco jako rybí olej,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III s objektivem typu rybí oko Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM při nastavení 15 mm, 1/30 s, f/7,1 a ISO 1600. © Marc Albiac

Marc věří, že fotografování v okolí by mělo být vnímáno jako příležitost, jak se do snímání plně ponořit. Není žádným tajemstvím, že nejlepší práce v tomto oboru často pochází od profesionálů, kteří tráví měsíce na jednom místě, takže ke své místní oblasti přistupujte podobně. Berte to vážně a brzy budete mít výsledky.

Pro Marca je to všechno o tom, jak ze svého okolí dostat co nejvíce. „Pravděpodobně se zvířaty strávíte více času a budete o nich mít větší přehled, než kdybyste strávili týden v Africe a fotografovali slony.“

Marc vysvětluje, že ti, kteří touží po výzvě, se mohou naučit, jak se chovají jejich místní divoká zvířata, kde tráví čas určitá plemena a jak vypadá jejich cesta městem nebo lesem. „Výzkum zvířat, která budete fotografovat, je stejně důležitý jako jakákoli další dovednost s vaší výbavou,“ říká.

Marc říká, že ho fascinace savci dovedla k nočnímu fotografování už během puberty. „Divokou zvěř jsem začal fotografovat, když mi bylo sedm. Ale teprve, když mi bylo 14 nebo 15, jsem divoká zvířata začal fotografovat v noci. Měl jsem velký zájem o savce – musíte je zachytit v noci, protože to je doba, kdy se neschovávají!“

2. Klíčové je místo a správné osvětlení

Jezevec, který stojí na kmeni nad rybníkem, jeho tvář se odráží v temné vodě.

Jestli se Marc během svých let v terénu jednu věc naučil, tak to, že zvířata najdete všude. „I v noci jsou divoká zvířata všude kolem – zejména ve městech, kde hledají něco k jídlu,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM při nastavení 28 mm, 1/160 s, f/4 a ISO 1600. © Marc Albiac

Silueta divokého kance, který běží vedle lavičky, na které sedí lidé, před panoramatem města za soumraku.

Chcete-li uspět při fotografování v noci, potřebujete dobře porozumět tomu, jak fotoaparát funguje. „Jak světlo postupně slábne, je mnohem důležitější než kdy dřív vědět, kde najít nastavení, zejména citlivost ISO a clonu,“ říká Marc. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM při nastavení 168 mm, 1/25 s, f/2,8 a ISO 6400. © Marc Albiac

Marc se často dívá na další slavné fotografy, aby získal inspiraci a navrhl vlastní koncepty. „Hodně inspirace nacházím v soutěžích a oceněních, když se ponořím do profilů všech zúčastněných umělců,“ říká, „zejména pak v londýnské soutěži Wildlife Photographer of the Year.“

Dalším krokem je nalezení správného místa. Využijte své znalosti okolí, vyhledejte pravděpodobná místa pro vaše vybrané zvíře a vracejte se tam. „Choďte tam každý den, protože při prvním pokusu nemusíte objevit žádné známky toho, že tam zvířata jsou,“ vysvětluje Marc. „Ale obvykle třeba po třech dnech můžete něco zaznamenat.“

Jakmile najdete správné místo, je třeba zhodnotit osvětlení. „Pokud chcete osvětlit jen zvíře, budete fotografovat rychlostí závěrky přibližně 1/100,“ říká Marc. „Pokud ale chcete v záběru i trochu z přirozeného prostředí, musíte nastavit fotoaparát na dlouhou expozici.“

Experimentování s delšími rychlostmi závěrky nemusí být jen praktickou volbou. Pokud se ocitnete ve městě s provozem nebo když u sebe máte jen ruční svítilnu, můžete toho využít a zkusit experimentovat se světelnými stopami.

„Pokud používáte přirozené světlo nebo baterku, musíte použít delší rychlosti závěrky a pracovat s co nejnižším clonovým číslem, aniž byste obětovali kvalitu obrazu,“ říká Marc. „Pokud použijete umělé světlo, fotoaparát nastavte na hodnotu asi tak 1/100. Pro synchronizaci s bleskem musíte použít přinejmenším 1/250.“

Například objektiv Canon RF 50mm F1.8 STM má vysokou světelnost, která je pro tento druh fotografování ideální.

Část výbavy, kterou Marc zbožňuje, je difuzér, zejména pokud jde o práci s makrem. „Když fotografuji žáby, ropuchy nebo mloky, jejich kůže může být díky okolnímu prostředí vlhká,“ vysvětluje. „Může to vytvořit nepřirozený odraz, takže je dobré mít u sebe difuzér, který světlo změkčí.“

„Čím větší difuzér je, tím lépe, ale protože se jednalo o makrofotografování a zmíněná zvířata jsou malé objekty, nepotřebujete příliš velký difuzér,“ říká.

Pokud difuzér nevlastníte, můžete improvizovat a použít jiný objekt, který ho zastoupí, nebo si jej doma vytvořit z papíru. „Před lety jsem si jeden koupil on-line, ale v některých případech, kdy jsem ho neměl, jsem použil kryt, který se dává na čelní sklo auta, aby v létě zabránil slunečnímu záření. Důležité je, abyste světlo blesku změkčili, takže potřebujete něco, co ho rozptýlí,“ vysvětluje Marc.

3. Začněte fotografováním menších zvířat

Netopýr, který prolétá dřevěným dveřním průchodem v opuštěném domě, s velkým krbem viditelným v pozadí.

Momentky s nočními zvířaty se zejména ve středu měst mohou často odehrávat v neočekávaných a nepravděpodobných situacích – buďte tedy připraveni. „Mějte fotoaparát neustále u sebe!“ nabádá Marc. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III s objektivem typu rybí oko Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM při nastavení 15 mm, 1/5 s, f/9 a ISO 800. © Marc Albiac

Marc říká, že fotografování menších zvířat je snazší než fotografování větších savců. „Myslím, že jde o snadný úvod do fotografování divoké zvěře, protože vám k tomu stačí pouze makroobjektiv, fotoaparát a jeden blesk,“ říká.

Tato nenápadná výbava je prospěšná jak pro začínající fotografy divoké zvěře, tak pro samotná zvířata. Pro tento druh práce Marc používá jednoduchý blesk a fotoaparát Canon EOS R6, objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USMupevňovací adaptér EF-EOS R.

„Když pořizuji makrofotografie, pracuji s co možná nejmenší výbavou,“ říká. „Chci strávit co nejméně času v prostoru zvířat – je to lepší pro ně i pro získání přirozeného záběru.“

Fotografům, kteří opravdu chtějí posunout své kreativní hranice, Marc navrhuje fotografovat menší tvory pomocí širokoúhlého objektivu. Volí objektiv Canon EF 16-35mm F2.8 III USM, zejména díky nízké cloně pro slabé osvětlení, ale můžete také vyzkoušet objektiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Díky své lehké konstrukci, světelnosti f/1,8 a makrozvětšení až 1:2 představuje dokonalý nástroj pro fotografování zblízka.

„Musíte mít přehled o všech aspektech, které se na scéně vyskytují,“ vysvětluje Marc. „Je to spíše výzva navíc, ale myslím, že je hezké ukázat jejich přirozené prostředí.“

Jedna věc, kterou širokoúhlý přístup vyžaduje, je více osvětlení. „Pokud osvětlíte pouze žábu, jako byste to udělali při makrofotografování, bude zbytek scény tmavý,“ říká Marc. „Musíte osvětlit více oblastí, například strom, nebo budete potřebovat dlouhou expozici, abyste získali přirozenější světlo.“

Jakmile si zvyknete fotografovat menší, lépe zvladatelná zvířátka, možná si troufnete přejít na větší noční lovce. „První věc, kterou musíte znát, je místo – kde se zvíře objeví? Jak můžete osvětlit scénu a zachytit daný pohyb? Co si myslíte, že zvíře udělá?“ navrhuje Marc. Jakmile budete mít představu o tom, jak by se zvíře mohlo v tomto prostoru chovat, vše, co můžete udělat, je zůstat připraveni, mít správnou výbavu a provést správná nastavení.

4. Vyberte ten správný fotoaparát a nastavení

Silueta skalnaté krajiny s rohatým zvířetem viditelným v dálce napravo.

Včasný příjezd na místo vám poskytne čas na přípravu snímku, ale buďte připraveni upravovat nastavení podle toho, jak se mění světlo. „Pokud jste začali s túrou v pět odpoledne, budete neustále měnit nastavení expozice při západu slunce,“ říká Marc. „Takže mějte trpělivost s fotoaparátem i sami se sebou!“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon EF 70-200mm f/4L USMupevňovacím adaptérem EF-EOS R při nastavení 200 mm, 1/3 200 s, f/4 a ISO 800. © Marc Albiac

Pro Marca je výběr správného fotoaparátu zásadní a fotoaparát Canon EOS R6 je dokonalým všestranným partnerem při slabém osvětlení. Díky průkopnickému automatickému zaostřování (AF) s detekcí očí dokáže fotoaparát EOS R6 rozpoznat a sledovat objekty s novou úrovní přesnosti, což znamená, že i když se objekt pohybuje, například pták za letu, můžete stále pořídit ostrý snímek. Vestavěný stabilizátor obrazu (IBIS) také z velké části odstraňuje nutnost používat stativ a umožňuje Marcovi pohotové a plynulé nastavení.

Díky vestavěnému optickému stabilizátoru je fotoaparát EOS R6 ideální pro noční fotografování divoké zvěře, protože umožňuje snímání za slabého osvětlení při nízkých rychlostech závěrky,“ říká. „Když například jdete na túru, na které chcete fotit, zjistíte, jak dýchání ovlivňuje způsob držení fotoaparátu. Pokud nejste stabilní a fotografujete ve tmě s velmi nízkou rychlostí závěrky, pak je vestavěná stabilizace obrazu neocenitelná.“

Fotoaparát EOS R6, který je pro Marca jasnou volbou, je nejen stabilní, ale pořizuje krásně čisté snímky i při vysoké citlivosti ISO. „Je to šílené – nepoužívám citlivost ISO menší než 6400, ale pokaždé získám dokonalé výsledky! V případě potřeby ji dokonce můžu zvýšit až na 8000,“ uzavírá.

Ale jaké jsou nejlepší objektivy pro fotografování divoké zvěře? Objektivy, jako je Canon RF 50mm F1.2L USM, který podává dobrý výkon za slabého osvětlení, skvěle doplňují fotoaparát Canon EOS R6 pro pořizování snímků přírody.

Fotografování divoké zvěře za slabého osvětlení otevírá zcela nový svět chování zvířat, ve kterém můžete pořizovat odvážné a vzrušující snímky. Pomocí Marcových zjistíte, co můžete zachytit i ve svém okolí.



Napsal Jack Fittes

Související produkty

Související články